Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Maar op de meeste webshops zie ik prijzen van rond de 400 euro. Dan lijkt me 285 een goede deal. Of zijn er nog hele oude versies oid?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De oude was max 125mm en kostte 369.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Crankbrothers highline 3 vs brandx ascend?

Welke raden jullie aan, wat is het grote verschil? Highline 3 heeft zo te zien geen ifp

Edit: kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de 480mm en 459mm versie van de ascend? Ik neem aan totale lengte, maar de drop is bij beide gelijk. 480 is alleen wat goedkoper https://www.wiggle.nl/brand-x-ascend-01 ... e-zadelpen

Edit2: de 480 is de oude versie. Nieuwe versie is 60gram lichter,459mm lang, heeft een extra du lager en de buis is breder geworden.
Who needs roads when there's dirt
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik wil voor m'n nieuwe brand-x graag m'n ks hendel gebruiken, deze is geschikt voor 2X en heb ik toch nog gemonteerd. Ik zie alleen wel dat is gebruik maakt van een systeem waarbij je de kabel in de hendel vast schroeft, waar ks gebruikt maakt van het tonnetje. Zijn er nog handige trucjes om het te monteren? Ik moet nu gewoon het tonnetje aan de kabel schroeven bij de Dropper, alleen heeft de Dropper hier geen sjabloon voor voor de maat
Who needs roads when there's dirt
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou aan de dropper kant gewoon het tonnetje van de kabel gebruiken zoals bedoeld is. Als het daar los schiet heb je een hoop gepruts om het weer op te lossen en zoiets gebeurd altijd onderweg en niet thuis in de schuur ;-)
Vroeger heb ik ook zo'n Kindshock hendel gebruikt waar ik dan een nippeltje op de kabel schroefde. Het werkte, maar mooi is anders.

Heb je de Brand-X zonder hendel gekocht? Daar bestaan ook 2x remotes voor, maar mocht jij de 1x hebben wil iemand wellicht ruilen? De 1x remotes zijn populairder sinds de massale verkettering van de voorderailleur ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

kermit schreef: vr 17 juli 2020, 11:07 Ik zou aan de dropper kant gewoon het tonnetje van de kabel gebruiken zoals bedoeld is. Als het daar los schiet heb je een hoop gepruts om het weer op te lossen en zoiets gebeurd altijd onderweg en niet thuis in de schuur ;-)
Vroeger heb ik ook zo'n Kindshock hendel gebruikt waar ik dan een nippeltje op de kabel schroefde. Het werkte, maar mooi is anders.

Heb je de Brand-X zonder hendel gekocht? Daar bestaan ook 2x remotes voor, maar mocht jij de 1x hebben wil iemand wellicht ruilen? De 1x remotes zijn populairder sinds de massale verkettering van de voorderailleur ;-)
Heb hem wel gemonteerd zoals ik de ks had gedaan, dus inderdaad schroeftonnetje onder de Dropper. Goed punt van het los schieten. Andersom moet ook kunnen. De remote van de ks ging samen met de geleverde kabel wel idioot zwaar. De oude kabel was zelfs al ietsje soepeler. Dus er gaat een Shimano kabel op, hopelijk lost dat het op want de standaard zwaarte is niet mee te fietsen. Is die 2x van brandx heel anders dan die van KS? Afgezien van de montage. Canyon monteert de droppers blijkbaar ook met ks hendel.

Edit: Met nieuwe kabels loopt alles wat soepeler, maar nog steeds is de bediening vele malen zwaarder dan op m'n oude KS Lev. Is dit bekend?
Who needs roads when there's dirt
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien is de hefboomwerking (cable pull) anders van pen en hendel?
Het KS hendeltje is natuurlijk ook erg kort. Als je kabel in orde is (schoon, heel, geen te krappe bochten) zal dat waarschijnlijk de reden zijn.

Ik combineer zelf een (1x) remote van een CB Highline met een OneUp dropper. Die combinatie werkt ook niet heel licht, duidelijk zwaarder dan mijn BikeYoke, maar is nog goed te doen. Hij werkt wel heel direct, een klein beetje de remote induwen is meteen droppen en dat lijkt logisch (de remote trekt meer kabel dan de originele OneUp, en de pen reageert daardoor onmiddelijk).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

kermit schreef: vr 17 juli 2020, 15:15 Misschien is de hefboomwerking (cable pull) anders van pen en hendel?
Het KS hendeltje is natuurlijk ook erg kort. Als je kabel in orde is (schoon, heel, geen te krappe bochten) zal dat waarschijnlijk de reden zijn.

Ik combineer zelf een (1x) remote van een CB Highline met een OneUp dropper. Die combinatie werkt ook niet heel licht, duidelijk zwaarder dan mijn BikeYoke, maar is nog goed te doen. Hij werkt wel heel direct, een klein beetje de remote induwen is meteen droppen en dat lijkt logisch (de remote trekt meer kabel dan de originele OneUp, en de pen reageert daardoor onmiddelijk).
Denk dat je gelijk hebt inderdaad. De hefboom bij ks zit meer bij de Dropper dan de remote. Kabel is nieuw en schoon, daar ligt het niet aan.

Ks remote doet hetzelfde bij de brand x, veel kabel trekken, maar er is weinig nodig. Benieuwd of dat bij de highline 3 ook zou is, maar gezien de reviews nog steeds blij met een brandx te zijn gegaan.

Mocht iemand een 2x over hebben met wat meer hefboom dan hoor ik het graag! De hendel die ik erbij heb gaat erop als ik maar 1X ga, maar dat wil ik niet vlak voor m'n vakantie doen
Who needs roads when there's dirt
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Gisteren een rondje gegeven, dus wellicht een goed moment voor een kleine review.

Dit gaat dus om de 2020 brand-x 150mm. Volgens de nieuwsberichten heeft deze een extra DU lager in het midden, andere glijnaalden, bredere binnenbuis en een kortere totaal lengte. De laatste twee heb ik nagemeten, en dat klopt inderdaad. De binnenbuis is 1 mm breder dan de "normale" maat. Ik heb als vergelijking mijn oude KS Lev Integra en de dropper die bij een Canyon Grand Canyon werd geleverd (ook brand x zo te zien).

Eerste dat me op viel was dat de pen enorm stijf is. Waar m'n Lev wel wilde flexen als je erop zat is dat bij deze duidelijk minder. Hij voelt gewoon keihard. Return snelheid is prima, en voelbaar wanneer hij de top heeft bereikt.

Bediening is duidelijk zwaarder dan de Lev. Bij de Lev zat er een grote hefboom bij de pen zelf, tegenwoordig (met die 1x hendels) zit deze aan het stuur. De lev hendel gaat er dus af, en er komt een Brandx hendel voor in de plaats. De montage van de kabel is ook omgedraaid ten opzichte van de Lev. Bij Brandx (en blijkbaar meerdere) zit het schroefbusje aan de hendel kant waar deze bij Lev onder de pen zat.

Al met al erg blij met deze pen ofschoon ik wel verrast was van het verschil in bedieningskracht.
Who needs roads when there's dirt
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

twowheeler schreef: di 21 juli 2020, 12:11 Gisteren een rondje gegeven, dus wellicht een goed moment voor een kleine review.

Dit gaat dus om de 2020 brand-x 150mm. Volgens de nieuwsberichten heeft deze een extra DU lager in het midden, andere glijnaalden, bredere binnenbuis en een kortere totaal lengte. De laatste twee heb ik nagemeten, en dat klopt inderdaad. De binnenbuis is 1 mm breder dan de "normale" maat. Ik heb als vergelijking mijn oude KS Lev Integra en de dropper die bij een Canyon Grand Canyon werd geleverd (ook brand x zo te zien).

Eerste dat me op viel was dat de pen enorm stijf is. Waar m'n Lev wel wilde flexen als je erop zat is dat bij deze duidelijk minder. Hij voelt gewoon keihard. Return snelheid is prima, en voelbaar wanneer hij de top heeft bereikt.

Bediening is duidelijk zwaarder dan de Lev. Bij de Lev zat er een grote hefboom bij de pen zelf, tegenwoordig (met die 1x hendels) zit deze aan het stuur. De lev hendel gaat er dus af, en er komt een Brandx hendel voor in de plaats. De montage van de kabel is ook omgedraaid ten opzichte van de Lev. Bij Brandx (en blijkbaar meerdere) zit het schroefbusje aan de hendel kant waar deze bij Lev onder de pen zat.

Al met al erg blij met deze pen ofschoon ik wel verrast was van het verschil in bedieningskracht.
Heb je een linkje? Ik ben erg tevreden over mijn Ascend 150 mm maar die heeft ook wat speling en slijtage inmiddels.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Wiggle en chain reaction cycles verkoopt ze. De afgeprijste zijn vaak de oude versie, die is ook een paar mm langer
Who needs roads when there's dirt
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

OneUp V2 is anno 2020 de meest bang for the bucks?
Laatst gewijzigd door Jurriaan op wo 19 augustus 2020, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of OneUp v2 :winkie:

Of eigenlijk de v2.1(verbeterde actuator).
Wel de remote meebestellen of op Ali de Ztto remote bestellen.
De kabel moet nl. in de remote worden vastgeschroefd en de meeste remotes hebben ook een te korte hefboom, gaan dus erg zwaar.

Heb zelf de 210 met Ztto remote.
Tot nu toe erg tevreden, maar slechts 4 maanden in gebruik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Een positief geluid v.w.b. One-Up:

Mijn V1 dropper werkte al tijden niet meer naar behoren. De cartridge lekte lucht en de geleiding had zoveel weerstand (ook na schoonmaken en opnieuw smeren van de collar) dat de dropper met de maximale druk van 300psi zijn eindpositie niet meer haalde. Deze moest ik dan handmatig de laatste 2cm uittrekken om fatsoenlijk te fietsen.
Na het verhaal van Kermit besloten om niet bike-components (daar aangeschaft) te benaderen, maar direct One-Up aan te schrijven. Om midden in het bike-seizoen mijn dropper >2weken te missen past niet in mijn schema en gezien zij waarschijnlijk ook de oplossing niet konden bieden, leek dit mij de beste manier.

Bij One-Up mijn verhaal uitgelegd, foto's gemaakt en het serienummer doorgegeven. Ik ben hier enorm goed te woord gestaan en na samen wat tips&trics door gewerkt te hebben zijn we tot de conclusie gekomen dat de enige juiste oplossing een nieuwe dropperpost was. In de configurator heb ik een nieuwe V2.1 dropperpost mogen uitkiezen welke vervolgens geheel kostenloos is opgestuurd. Deze is inmiddels ingebouwd en alles werkt weer zoals het hoort. De V2.1 actuator is een stuk prettiger om mee te werken en zit ook logischer in elkaar vergeleken met de V1 actuator. Ik heb de 210mm versie gekozen welke ik middels shims op de juiste hoogte heb gezet.

Perfecte service na 1jaar en 8maanden met de oude V1 gereden te hebben! Ik hoop dat deze het wat langer volhoudt, maar niks dan lof v.w.b. de service afhandeling van One-Up :bier:
Laatst gewijzigd door bob. op ma 24 augustus 2020, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, die service is niks mis mee! En dat is ook wat waard, zeker bij een relatief storingsgevoelig onderdeel als een dropper.
Al heb ik wel het idee dat droppers gemiddeld genomen wat betrouwbaarder zijn geworden dan enkele jaren geleden.

Mijn nieuwe OneUp doet het ook goed, al is de bediening wat zwaarder dan van m'n BikeYoke. Maar dat komt vermoedelijk door de andere hefboomwerking van de Crankbrothers remote hendel in vergelijking met een originele OneUp. De OneUp van een maat van me met de originele remote werkt veel lichter.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie