Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Even check, check dubbel check .... ;)

Een One up dropper kan gewoon bediend worden met een shifter kabel toch?
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
Calimero1977
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 22 november 2014, 10:02
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2016 Stealth

Mrfrank schreef: di 28 september 2021, 17:21 Even check, check dubbel check .... ;)

Een One up dropper kan gewoon bediend worden met een shifter kabel toch?
Correct!
Don't let the little things in life get in the way of the big picture...
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

kermit schreef: do 23 september 2021, 11:38 Tegenwoordig wordt de fiets met de OneUp meer gebruikt dan die met de BikeYoke, maar toen ik de BikeYoke kocht zat die in mijn meest gebruikte fiets. Ik denk dat hij in totaal niet minder meegemaakt heeft dan de OU, beetje vergelijkbaar.

Helaas paste de BY niet meer toen ik overstapte op de e-mtb. Maar mocht de OU nog eens problemen gaan geven koop ik denk ik een losse 30.9mm onderkant voor de BY en zet 'm alsnog in de Merida.
Als de prijzen geen probleem voor je zijn zou ik kijken naar een BikeYoke, Thomson of andere hoogwaardige dropper. Je kunt nog mee laten wegen hoe makkelijk je aan serviceparts kunt komen, mocht dat ooit nodig zijn.

Het feit dat je bij BY de dropper niet hoeft op te sturen als er eens lucht in het hydraulische deel komt vind ik wel een plus tegenover andere merken. Dat gekoppeld aan mijn eigen goede ervaringen maakt dat BY voor mij op 1 staat, maar da's natuurlijk persoonlijk.

Begrijp ik het goed, kun je de onderkant van een BY los kopen en onderling verwisselen?
Ik heb een 31,6 BY liggen , maar momenteel een 30,9 nodig.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

At1 schreef: di 28 september 2021, 20:37 Begrijp ik het goed, kun je de onderkant van een BY los kopen en onderling verwisselen?
Ik heb een 31,6 BY liggen , maar momenteel een 30,9 nodig.
Helemaal goed :-q
https://www.bikeyoke.de/en/revive-divin ... -unit.html
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

KevinBel schreef: wo 29 september 2021, 00:02
At1 schreef: di 28 september 2021, 20:37 Begrijp ik het goed, kun je de onderkant van een BY los kopen en onderling verwisselen?
Ik heb een 31,6 BY liggen , maar momenteel een 30,9 nodig.
Helemaal goed :-q
https://www.bikeyoke.de/en/revive-divin ... -unit.html
Jepp staat er een, wel een Devine sl, op mp met 2 buitenhulsen.

Super lichte BikeYoke Devine SL dropper 80mm. 30.9 en 31.6mm

https://link.marktplaats.nl/m1753687562 ... ialbuttons
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Geniaal dat het mogelijk is. Scheelt weer een nieuwe dropper kopen. Onderste deel is 40 euro, valt ook nog mee.

Nadeel is dat ik nu meer ga twijfelen tussen mijn Canyon Lux die ik net heb, en de al eerder bestelde Scott Spark :winkie:
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Even een zijstapje.. ik rijd nu met een vaste zadelpen, maar heb nog wel wat te wensen. (Wie niet..)
Een dropper is een voordehand liggende keus, maar zou de keuze voor een verende zadelpen niet ook wat zijn?
Heeft daar iemand iets zinnigs over te melden?
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die dienen natuurlijk wel twee totaal verschillende doelen... Dan moet je je eerst afvragen of je meer comfort wilt of meer controle ;-)

Ik heb wel vrij lang met een verende zadelpen gereden, een Cane Creek Thudbuster LT (long travel). Dat is ook meteen de benchmark qua verende zadelpen. Geeft duidelijk meer comfort zolang je op het zadel zit. Zodra je staat heb je er niks meer aan ;-)

Door de parallelogramconstructie verandert de afstand tot je pedalen amper, je beweegt niet alleen naar beneden bij inveren maar ook naar achteren. Vraagt wel even gewenning maar ik vond het niet storend. Hij komt met elastomeren in verschillende hardheden zodat je hem op je gewicht en voorkeuren kunt instellen.
Verder is de Thudbuster degelijk, mijn oudste heeft nog nul speling en die heeft heel wat ritten meegemaakt. Schoonmaken en eens in de zoveel ritten een drupje olie op de draaipunten, that's it.

De meningen over verende zadelpennen zijn verdeeld, maar als je echt comfort zoekt en geen fully wilt is het de beste pen die je kunt kiezen.

Dat gezegd hebbende, ik rijd al jaren niet meer met de Thudbuster maar een dropper zit wel altijd in mijn mountainbikes, ook in de hardtail... ;-)
Als je daar eenmaal aan gewend bent wil je niet meer zonder in mijn ervaring. Tenzij je alleen maar eenvoudig terrein rijdt, maar zodra het leuk wordt is het zadel lager kunnen zetten een enorme plus.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Top! Dankjewel voor de reactie, hier kan ik wel wat mee. Het is dus echt kiezen tussen comfort en controle lees ik.
Ga ik eens rustig over slapen.... De Thudbuster ST spookte al wel door m'n gedachten als ik voor een verende zadelpen zou gaan.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

jwkeij schreef: do 7 oktober 2021, 16:10 Top! Dankjewel voor de reactie, hier kan ik wel wat mee. Het is dus echt kiezen tussen comfort en controle lees ik.
Ga ik eens rustig over slapen.... De Thudbuster ST spookte al wel door m'n gedachten als ik voor een verende zadelpen zou gaan.
Ik heb je een berichtje gestuurd :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

At1 schreef: wo 29 september 2021, 11:19 Geniaal dat het mogelijk is. Scheelt weer een nieuwe dropper kopen. Onderste deel is 40 euro, valt ook nog mee.

Nadeel is dat ik nu meer ga twijfelen tussen mijn Canyon Lux die ik net heb, en de al eerder bestelde Scott Spark :winkie:
Kijk, daar kan ik nog eens wat mee, heb hier ook een werkeloze BY 31,6 liggen en de mtb's zijn allemaal 30,9.
Dus maar eens een ombouwsetje charteren daar. :-q
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

De nieuwe Bike Yoke sl schijnt ook iets van vering te hebben als je 'm een beetje dropper, best of both worlds?
Of van allebei niks??
https://www.velozine.nl/reviews/test-bi ... ok-genoeg/

Overigens is de sl nu ook in meer lengtes verkrijgbaar.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pat. schreef: vr 29 oktober 2021, 11:18
At1 schreef: wo 29 september 2021, 11:19 Geniaal dat het mogelijk is. Scheelt weer een nieuwe dropper kopen. Onderste deel is 40 euro, valt ook nog mee.

Nadeel is dat ik nu meer ga twijfelen tussen mijn Canyon Lux die ik net heb, en de al eerder bestelde Scott Spark :winkie:
Kijk, daar kan ik nog eens wat mee, heb hier ook een werkeloze BY 31,6 liggen en de mtb's zijn allemaal 30,9.
Dus maar eens een ombouwsetje charteren daar. :-q
Hier ging na 5 jaar de 30.9 Thomson kapot.
De 31.6 is wat ouder en is 1 1/2 jaar geleden al eens geserviced.
Omdat de 31.6 na aanschaf vd 210mm OneUp werkeloos op de plank lag heb ik de binnenwerken omgewisseld.
Dat ging prima, Thomson is zo slim geweest de binnenkant gelijk te houden.

Afbeelding
De twee droppers met de cartridge los.

Afbeelding
Links het aangepaste dopje (7mm) om het driehoekige (2e van links) boutje los te draaien.
Dat boutje houdt de kraag vast (3e van links). Die kraag moet er af om de cartridge uit de buitenkant te schuiven.
Erg lullig van T om zo'n speciaal boutje te gebruiken.

Nu eens rustig het binnenwerk openmaken en kijken of dat zelf te reviseren is.
Opsturen is geen optie meer, het servicepunt in de UK is opgeheven, alles mag naar de VS en daar zag ik $264 op de prijslijst :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Het zou mij niks verbazen als meerdere merken hetzelfde binnenwerk gebruiken bij andere zadelpen diktes. Alleen al vanuit kostenoverweging!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Calimero1977 schreef: di 28 september 2021, 19:28
Mrfrank schreef: di 28 september 2021, 17:21 Even check, check dubbel check .... ;)

Een One up dropper kan gewoon bediend worden met een shifter kabel toch?
Correct!
Maar het loodje zit aan de kant van de dropper, dus de remote moet een schroefje hebben om de kabel te klemmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie