Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PMT schreef: di 8 december 2020, 18:27 Volgens mij wel. Ik heb Wiggle gemaild met de vraag of er ook een 22.2 remote ipv een 31.8 geleverd kan worden maar dat ging niet.

https://www.wiggle.nl/brand-x-ascend-cx ... e-zadelpen
Is inderdaad voor dropbars.

Je kunt gewoon een losse remote kopen, shifter-stijl.

https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod176215
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

Thanks, die had ik idd ook gevonden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je hebt inderdaad een gravel-dropper te pakken. Je ziet dat die klem van de remote ook nog een 6mm uitsparing heeft, dat is om de rem- en schakelkabels onderdoor te kunnen laten lopen.

Het goede nieuws is dat je ook een willekeurige remote van een andere dropper kunt gebruiken ;-)
Let alleen even op aan welke kant de kabel geklemd wordt en aan welke kant de nippel zit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, als het plaatje klopt, dan is het wel een flinke remote...
Afbeelding
Ali verkoopt de ZTTO remote voor pngeveer 15 euro.
Prima ding.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Ik heb het voor de zekerheid ook maar even bij OneUp nagevraagd:
Q:
I want to hang my bike in a work stand. Can I clamp the the seatpost on the narrower part of the dropperpost?

A:
Yes, you can clamp the stanchion. I recommend having a cloth between the post and your clamp. Also, ensure there are no sharp edges on the clamp before clamping.

Niet moeilijk doen dus 😋
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

Zo, de BrandX dropper is gemonteerd. Eerste indruk (nog niet mee gefietst) is goed. Het is natuurlijk een zwaar ding maar dat kan je verwachten voor dat geld. De dropper voelt erg degelijk aan. En als verassing is deze nog traploos in te stellen ook. Had ik niet verwacht. Als de kater weg is vrijdag maar eens in het bos proberen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op een enkele dropper na zijn ze allemaal traploos verstelbaar.
De droppers met vaste posities werken meestal mechanisch, zoals bijvoorbeeld de aloude Gravity Dropper. Die bestaat uit niet veel meer als twee buizen die in elkaar schuiven, de dunne heeft twee of drie gaten waar een pen in gaat om te blokkeren.

Vrijwel alle andere droppers werken met een luchtveer en een hydraulische cartridge.

Hier zie je een Gravity Dropper gedemonteerd, meer is het niet.
Linksboven zie je een blokje met twee magneten. De ene trekt de pin aan, de andere stoot 'm af en door het blokje te verschuiven (als je de remote bedient) trek je dus tijdelijk de pin uit het gat, verstelt de dropper, laat de remote los en de pin blokkeert de zadelpen weer. De pin zie je rechts van de binnenbuis liggen.

Er zijn ook goedkopere klonen (T-Mars, Forca, Icelift) maar die werken echt minder goed. Ik heb zo'n T-Mars gehad maar dat was eigenlijk vooral ellende, alleen de remote hendel was goed (en die is bij een Gravity Dropper juist klote).

Ik heb nog zo'n dropper liggen en die gaat altijd mee op vakantie in de reserve-onderdelenvoorraad voor als die mooie soepele hydraulische pen moeilijk gaat doen. Wat overigens nog niet gebeurd is... :D

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

kermit schreef: ma 1 februari 2021, 11:08 Op een enkele dropper na zijn ze allemaal traploos verstelbaar.
De droppers met vaste posities werken meestal mechanisch, zoals bijvoorbeeld de aloude Gravity Dropper. Die bestaat uit niet veel meer als twee buizen die in elkaar schuiven, de dunne heeft twee of drie gaten waar een pen in gaat om te blokkeren.

Vrijwel alle andere droppers werken met een luchtveer en een hydraulische cartridge.

Hier zie je een Gravity Dropper gedemonteerd, meer is het niet.
Linksboven zie je een blokje met twee magneten. De ene trekt de pin aan, de andere stoot 'm af en door het blokje te verschuiven (als je de remote bedient) trek je dus tijdelijk de pin uit het gat, verstelt de dropper, laat de remote los en de pin blokkeert de zadelpen weer. De pin zie je rechts van de binnenbuis liggen.

Er zijn ook goedkopere klonen (T-Mars, Forca, Icelift) maar die werken echt minder goed. Ik heb zo'n T-Mars gehad maar dat was eigenlijk vooral ellende, alleen de remote hendel was goed (en die is bij een Gravity Dropper juist klote).

Ik heb nog zo'n dropper liggen en die gaat altijd mee op vakantie in de reserve-onderdelenvoorraad voor als die mooie soepele hydraulische pen moeilijk gaat doen. Wat overigens nog niet gebeurd is... :D

Afbeelding
+1 :D Die van mij gaat ook niet meer weg en altijd mee op meerdaagse tripjes.
Het is ook nog eens een 27.2 dus die past met een paar shims overal in :winkie:
Laatst gewijzigd door de hollander op zo 7 februari 2021, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb er vorig jaar nog een paar keer mee gereden, maar het is wel weer even wennen als je aan een traploos-hydraulische dropper gewend bent.
Bij deze (de Classic) moet je bij elke verstelling heel even het zadel belasten om de pin "te lossen". Dat was een automatisme toen ik alleen nog met de GD reed, maar nu moest ik er toch een beetje op letten. Bij een last-second-drop-actie ben je dan soms net te laat :D

Maar hij heeft dezelfde diameter als mijn buitenland-fiets dus blijft voorlopig lekker als backup in de onderdelenvoorraad liggen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Goedemorgen allemaal,

Ik ben opzoek naar een dropper voor mijn NukeProof Scout die ik momenteel aan het bouwen ben.

Toen ik op mijn oude fiets een dropper kocht was er nog niet zo veel keus als tegenwoordig.

Nu zie ik de laatste aantal pagina's in dit topic vooral droppers besproken worden die met een kabel bediend worden. De RS reverb komt bijna niet meer voorbij, terwijl deze op het web toch best goede recensies krijgt? Heeft dat puur te maken met de hydraulische bediening die wellicht iets meer aandacht vereist dan de kabel versies?

Ik zit eigenlijk een klein beetje te twijfelen tussen een CB Highline, OneUp, Bike Yoke en de een Reverb C1 stealth. Ook zag ik hier op het forum een nog een mooie Fox Transfer te koop staan, dit is ook een serieuze optie.

Als ik het zo een beetje lees is de OneUp wat vaker stuk (of betreft dat alleen de V1?) maar is de klantenservice TOP!

De Bike Yoke is volgens mij een echt top product voor zover ik kan lezen en beoordelen, is dan ook wel weer wat duurder.

CB Highline weet ik niet echt goed?

Reverb moet wel goed zijn maar zie mijn eerste alinea.

Fox Transfer ook nog niet veel over gelezen.

Kunnen jullie mij verder helpen met mijn keuze stress?

Gr
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Al die droppers zijn heel veel verkocht, vaak zijn ze probleemloos en af en toe is er een met een probleempje.
Ik denk dat het allemaal goede keuzes zijn. Dan rest de afweging hoeveel geld je wilt uitgeven.

Over de BikeYoke ben ik dus erg enthousiast, als het budget ruim is staat die bovenaan mijn lijstje (of de Reverb AXS, maar dat is me echt een financiële brug te ver. Geen kabel/leiding is natuurlijk wel ideaal).

Maar als je wat minder wilt uitgeven is een OneUp of Highline ook een prima keuze.

Als de combinatie frame en hoeveelheid gewenste drop kritisch wordt, of je dat wel kwijt kunt, kan een dropper met aan te passen travel handig zijn. Dan kun je net die ene centimeter winnen waardoor het past.
De OneUp heeft dat iig, en van BikeYoke de Divine ook meen ik. Van de anderen weet ik het zo niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De nieuwe generaties Reverb en de OneUp v2 zijn prima. Kan altijd kapot gaan, maar geen kinderziektes meer.
De hydraulische bediening maakt de Reverb nodeloos gecompliceerd. En duurder. Een voordeel heeft het niet.
De remote van mijn Thomson met kabel gaat 10x soepeler dan de hydraulische van mijn Reverb.
Mijn OneUp gaat ook minder soepel dan de Thomson, maar weer anders.
Nadeel vd Thomson is de beperkte drop, 125mm.
De OneUp is met 210mm toch wel een ander verhaal. (Maar daar moet wel ruimte voor zijn tussen zadel en frame)

De nieuwe CB ken ik niet. De oudere types waren slecht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Bedankt voor jullie reacties!

Ik las wel dat op de nieuwe reverd een "automatisch" ontlucht knopje zit, die kan je indrukken en als je dan het zadel induwt wordt automatisch de boel ontlucht, als ik het goed heb begrepen. Dit zou hem wat gebruiksvriendelijker maken dan zijn voorgangers.

De vraag hoeveel drop ik kwijt kan weet ik nog niet. mijn oude fiets is een (voor mij) old skool BMC TE04 26'' dus kan die niet als vergelijk gebruiken want de geo komt niet eens in de buurt van de nukeproof. Als er wielen in de nukeproof zitten moet ik dus even een zadelpennetje erin stoppen en even meten.

Kunnen julie mij ook nog iets vertellen over de Fox Transfer?
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Tribux schreef: vr 12 februari 2021, 09:45 Nu zie ik de laatste aantal pagina's in dit topic vooral droppers besproken worden die met een kabel bediend worden. De RS reverb komt bijna niet meer voorbij, terwijl deze op het web toch best goede recensies krijgt? Heeft dat puur te maken met de hydraulische bediening die wellicht iets meer aandacht vereist dan de kabel versies?
Ik heb in 4 jaar geen problemen gehad met Reverb A2. Ik vind Reverb, Lev, BikeYoke, etc beter dan Wintek cartridge droppers, het is mogelijk om internals te onderhouden, ontluchten of 20 cent o-ring te vervangen in plaats van een nieuwe cartridge te kopen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Ik heb ooit 1x geprobeerd zelf een reverb uit 2011 te servicen, kreeg alles prima uit elkaar en weer in elkaar. Alleen kreeg ik hem niet werkend, als ik hem op druk bracht ging de pen naar beneden. Ik heb daar heel veel mee lopen stoeien. Uiteindelijk die pen weggebracht voor revisie.

Ik begreep toen dat er heel veel mensen datzelfde probleem hadden en niet zelf voor elkaar kregen.

Is dat nog steeds een veel voorkomend probleem met de huidige reverbs?
Plaats reactie