starre voorvork, staal of carbon?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

Ik heb al even gezocht maar kom niet veel verder. Ik wil in onderstaande fiets een starre vork monteren. Ik merk dat ik nu eigenlijk de meeste tijd met de lockout erop rondfiets.

Afbeelding

Nu gaat in eerste instantie mijn gedachte uit naar een niner carbon voorvork. Maar wellicht hebben jullie andere suggesties, die hoor ik dus graag inclusief een onderbouwing...

Waarschijnlijk zal er vast wel iemand denken, je hebt een stalen frame dus daar hoort een stalen vork in. Die onderbouwing dat het zo zou horen deel ik in ieder geval niet, hoe het hoort vind ik niet zo boeiend.
Laatst gewijzigd door Proflex animal op di 3 december 2013, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Comfort! In mijn ervaring is een stalen Salsa vork stukken comfortabeler dan een Niner carbon. En qua gewicht maar 400gr zwaarder. En een slordige 250,- goedkoper. ... en daarbij hoort in een stalen fiets natuurlijk een stalen vork ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

Als het om de prijs zou gaan en ik zou persé carbon willen, dan zou ik ook voor deze kunnen gaan.

Ik snap het gevoel ook wel dat er een stale vork in hoort, maar toch :~
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

Ik heb een salsa Cro moto in m'n stalen fiets.. Bevalt prima!!
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

Ik moet er denk ik trouwens ook nog rekening mee houden dat de vork die er nu inzit een 80 mm verweg heeft of niet?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je moet sowieso even naar de inbouwlengte(s) kijken. Niner vorken zijn vrij lang (ook de stalen), sommige andere merken wat korter. Een vervangende starre vork moet sowieso korter zijn dan de verende die hij vervangt.
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

Thanks, even gemeten en ik kom op ongeveer 485 mm. Dus daar moet ik onder zitten dan toch? Veel te lang geleden dat ik me met dit soort vraagstukken voor mezelf bezig moest houden, haha
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De On-One Monocoque is slechts 450mm.
De gewone On-One carbon was 470mm, ook de Salsa Cromoto Grande is 470mm.
Dat komt ook aardig in de buurt van je 80mm met sag.

Staal en Salsa dus.
En voor het prijsverschil ga je gewoon 3x een mooie biketrip maken in D of B.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik zou ook voor een stalen (Salsa) vork gaan. Behoorlijk comfortabel voor een starre vork. Staat imho ook beter bij zo'n mooi stalen frame.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

Haha, dan ga ik dus juist voor wat anders :winkie: (linkshandig hè, dan krijg je dat :wink: )
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

suravida schreef:Comfort! In mijn ervaring is een stalen Salsa vork stukken comfortabeler dan een Niner carbon. En qua gewicht maar 400gr zwaarder. En een slordige 250,- goedkoper. ... en daarbij hoort in een stalen fiets natuurlijk een stalen vork ;-)
Maar 400 gram is dit dit geval bijna twee keer zo zwaar.... En dat ga je merken! Daarentegen moet ik toegeven dat een stalen vork optisch een betere "match" geeft. Als je iemand kent die goed is met een lakspuit in passende kleur groen laten lakken!

Ga je voor licht gewicht dan idd een Niner (oid); denk dat de niner vork niet de lichtste is overigens.

Starre vork geeft iig veel plezier! Ook de Ninervork is qua hardheid nog "te doen".
StAlTiCa
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Proflex animal schreef:Haha, dan ga ik dus juist voor wat anders :winkie: (linkshandig hè, dan krijg je dat :wink: )

Waarom ben je dit topic eigenlijk gestart? Om te horen wat iedereen je adviseert en dan "lekker eigenwijs" het tegenovergestelde te doen?
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

Wat was ook weer het nut van de emoticons.....

Ik heb zelf wel een idee wat ik wil, maar ben graag benieuwd naar meningen van anderen over starre vorken. Ik zie dat de voorkeur voor de meeste uitgaat naar een stalen Salsa. Dat een stalen vork optisch beter bij dit frame staat ten opzichte van een Niner ben ik het ook wel mee eens, maar dat wil nog niet zeggen dat ik meteen voor een Salsa vork moet gaan. Ik vind zelf de Salsa namelijk weer te ielig en te retro ogen.

Iemand ervaring met de dtswiss xrr 470 oid? Dat is eigenlijk een beetje de richting die ik op wil.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1613
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Hier toch wel effe ander inzicht, ik rijdt niner EMD met carbon niner vork, heb er sinds een week of 4 een stalen slasa el mariachi singlespeed bij waar dus standaard een stalen salsa vork in zit,heb gisteren een niner carbon vork bij jelle besteld, vind het comfort van die stalen vork echt wel beroerd vergeleken bij die carbonnen niner, heb met beide veel in nijmegen gereden en vond de vergelijking in het comfort van de carbon vork tov de stalen erg groot, ik weet niet of het frame, de niner emd is alu en de salsa is staal nog wat uitmaakt, er komt dus ook wel een witte stalen tapered salsa vork voor de verkoop vrij.
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het Haro frame is niet tapered, maar gewoon 1 1/8.
Dus tapered gaat niet passen.
Niner en On One hebben een rechte 1 1/8 vork, maar de Niner is 470mm en de On One 450mm.

Als PA echt dwars wil doen koopt ie een vork die echt niet bij de fiets past, dus de On One. :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie