Ervaringen allmountainhelmen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Dice Oldskool schreef: vr 23 oktober 2020, 00:47 Mips is een mooie feature maar ik zou een helm die het niet heeft, uiteraard wel goedgekeurd, er niet om laten liggen. Pasvorm staat echt wel op #1
Dit! :-q
Allemaal leuk enzo die marketing trucjes maar uiteindelijk gaat het erom dat het je hoofd beschermt en tegelijkertijd lekker zit op je hoofd en je het niet merkt dat het op je hoofd zit zullen we maar zeggen. :winkie:

Ik heb zelf een Giro Chronicle met MIPS (AM potje) en een Leatt DBX 4.0 zonder mips (full-face).
De full-face is mijn meest recente aankoop, maar vind die zo fijn zitten dat ik al mijn buitenland ritjes met die helm rij :roll:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dkawa28 schreef: vr 23 oktober 2020, 00:06 Omdat ik sinds september begonnen ben met het mountainbiken had ik m’n helm bij de Decathlon gekocht. Maar ben er nu al zeker van dat ik door wil biken en ben dus op zoek naar een goede helm.

Ik heb begrepen dat er helmen met of zonder MIPS zijn, MIPS wordt wel aangeraden..

Wat is nu wijsheid? Rijden jullie allemaal met een helm met MIPS?

Je wilt nu een "goede helm" kopen.
Alle helmen die zijn goedgekeurd zijn goed. Dus ook die vd Decathlon (en Aldi en Lidl en Action).
Wellicht zijn er betere helmen, maar de test voorziet alleen in goedgekeurd of afgekeurd, niet in beter goedgekeurd ;)

Bedenk dat je ook die duurdere (betere?) helm moet vervangen na een val of een harde impact met een laaghangende tak.
Een helm van €40 euro vervang je eerder dan een helm van €200.
Je komt dus in de verleiding die dure helm minder snel te vervangen en in dat geval is die duurdere helm met zekerheid slechter dan je Decathlon helm :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Dkawa28 schreef: vr 23 oktober 2020, 00:06 Omdat ik sinds september begonnen ben met het mountainbiken had ik m’n helm bij de Decathlon gekocht. Maar ben er nu al zeker van dat ik door wil biken en ben dus op zoek naar een goede helm.

Ik heb begrepen dat er helmen met of zonder MIPS zijn, MIPS wordt wel aangeraden..

Wat is nu wijsheid? Rijden jullie allemaal met een helm met MIPS?
Als het toevallig MIPS heeft dan is het mooi mee genomen. Mijn laatst gekochte helm (Fox Speedframe) heeft het niet. Dat maakt mij niets uit. Ik rij al 35 jaar zonder MIPS en tig keren gevallen. Mijn hoofd doet het nog :lol:
Als je er gevoelig voor bent moet je het vooral doen :-q
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dkawa28 schreef: vr 23 oktober 2020, 00:06 Omdat ik sinds september begonnen ben met het mountainbiken had ik m’n helm bij de Decathlon gekocht. Maar ben er nu al zeker van dat ik door wil biken en ben dus op zoek naar een goede helm.

Ik heb begrepen dat er helmen met of zonder MIPS zijn, MIPS wordt wel aangeraden..

Wat is nu wijsheid? Rijden jullie allemaal met een helm met MIPS?
Wijsheid is de helm kopen die je als gegoten zit.

Ik heb ook geen mips.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Nog eens proberen, durfde POC niet meer aan (overigens wel met tussenkomst van Paypal mijn knaken teruggekregen van Bikeinn), dus nu de Troy Lee A2 besteld. Bij Alltricks zijn er een paar in de aanbieding nu, 130 euro.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Heb voor Nederland mijn TLD A2 ingeruild voor een Fox Speedframe. Ook een fijnzittende helm maar de padding van de A2 is significant dikker en voelt een stuk comfortabeler aan. Niet dat de Fox oncomfortabel is maar de A2 is wat mij betreft daarin echt benchmark.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

De TLD inmiddels binnen, en ik moet zeggen, een van de lekkerst zittende helmen die ik heb gehad. Vergeleken met de POC Tectal zit ie wel iets minder laag, en heeft de shell iets meer wiebel ten opzichte van het binnenwerk, maar de afwerking is wel weer beter, de verpakking heeft geen ladingen plastic, en hij zit gewoon lekkerder op mijn hoofd. Kussentjesbinnenwerk is vrij uitgebreid en redelijk dik, ben benieuwd hoe hard ik die uit moet knijpen na een wat zwaardere inspanning. Zie wel de manufacturing date een jaar terug is, maar lijkt me geen ramp verder.
Plaats reactie