Het gaat over een onderdeel van een fiets dus dit lijkt me het logischte plek op t forum.
Ik kon er verder ook niks over vinden.
Soms zie ik namelijks mountainbikes met de "brug" van de voorvork aan de kant van het frame zitten.
Zie voorbeeld
Heeft dit voor of nadelen?
Omgekeerde voorvork?
- Stan Verbeek
- All rounder
- Berichten: 70
- Lid geworden op: za 16 november 2013, 23:08
- Mijn mountainbike: Kona Mahuna
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
nee, niet echt. Het ene merk kiest voor het ene en hat andere merk voor t andere. En dan zijn er ook nog die het voor en achter doen.
In principe zou je bij een upside down voorvork minder afgeveerde massa hebben wat weer ten goede komt aan de vering. Minder massa is sneller in beweging te krijgen.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Hij heeft het over de boog van de vork. Niet over een usd
bij de titel dacht ik ook aan een upside down vork, maar dat is niet wat de TS bedoelt
wel grappig dat manitou zowel upside downs als achterstevoren vorken maakt.
voor sterkte/stijfheid maakt het denk ik weinig uit.
veel van de rotzooi die op de binnenpoten en dust seals terecht komt wordt door de voorband meegenomen en er dus van achteraf tegen aan gegooit. bij een normale vork vangt de brug dit op en wordt de boel dus extra vies, bij een achterstevoren vork berschermt de brug de binnenpoten en seals een beetje.
wel grappig dat manitou zowel upside downs als achterstevoren vorken maakt.
voor sterkte/stijfheid maakt het denk ik weinig uit.
veel van de rotzooi die op de binnenpoten en dust seals terecht komt wordt door de voorband meegenomen en er dus van achteraf tegen aan gegooit. bij een normale vork vangt de brug dit op en wordt de boel dus extra vies, bij een achterstevoren vork berschermt de brug de binnenpoten en seals een beetje.
De brug kan iets lager zijn, dus met minder materiaal kun je dezelfde stijfheid bereiken. Maar de brug kan ook in de weg van onderbuis zitten, je moet de vork dan ook weer wat hoger bouwen.
Theoretische voordelen dus, die er in de praktijk niet uitkomen. Maar ook niet echt nadelig, dus meer een 'design-feature'.
Theoretische voordelen dus, die er in de praktijk niet uitkomen. Maar ook niet echt nadelig, dus meer een 'design-feature'.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- vibemaker
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
- Contacteer:
Is dit niet meestal het geval bij vorken waar (ook) velgremmen op gemonteerd kunnen worden? Anders zit die boog in de weg.
| Some stuff : Orange Stage EVO 29 | Orange Crush 29 | Project Bamboo |
Nee om maar eens een lekker kort antwoord te geven...
- vibemaker
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
- Contacteer:
Duidelijk, weer wat geleerd!George schreef:Nee om maar eens een lekker kort antwoord te geven...
| Some stuff : Orange Stage EVO 29 | Orange Crush 29 | Project Bamboo |
- Stan Verbeek
- All rounder
- Berichten: 70
- Lid geworden op: za 16 november 2013, 23:08
- Mijn mountainbike: Kona Mahuna
Conclusie: het maakt eigenlijk geen zak uit. Maar ziet r wel grappig uit.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 178
- Lid geworden op: zo 24 oktober 2004, 14:03
- Mijn mountainbike: Klein Palomino/Giant Anthem X29/Giant Anthem 27,5 2017/Trance 2021
- Contacteer:
Ooit had Pace (nu DT Swiss) dat als een van de eersten op zijn vorken. Argument was dat door de remkracht van v-brakes de krachten beter verdeeld zouden zijn (waar ik overigens nooit echt iets van gemerkt heb), maar door de komst van schijfremmen is dat argument natuurlijk geheel verdwenen...
Dat had volgens mij meer te maken met de plaatsing van de remnokken aan de achterzijde. Dat is overigens geen slecht idee (zie ook firmtech). De remmen worden dan naar de vork toegeduwd als je remt ipv. erbij vandaan.
Het argument voor de brug aan de achterzijde dat mij het beste is bijgebleven is dat je de boog lager kunt plaatsen en dat is in principe stijver. Hoe dan ook, marketing (als in: een onderscheidend kenmerk) speelt waarschijnlijk de grootste rol, zie ook Magura die er een dubbele boog op nahouden.
Het argument voor de brug aan de achterzijde dat mij het beste is bijgebleven is dat je de boog lager kunt plaatsen en dat is in principe stijver. Hoe dan ook, marketing (als in: een onderscheidend kenmerk) speelt waarschijnlijk de grootste rol, zie ook Magura die er een dubbele boog op nahouden.
- hitrax
- Mountainbike Junk
- Berichten: 462
- Lid geworden op: za 29 mei 2010, 13:12
- Mijn mountainbike: Giant XTC composite 2
- Contacteer:
Voor mij klinkt een dubbele boog nou juist weer wel als iets wat extra stijf zou kunnen zijn..Maar ik moet er dan ook bij zeggen dat ik een persoon ben die ze kunnen gebruiken als tester of marketing(strategie) werkt
-
- Extreme Biker
- Berichten: 832
- Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
- Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)
Dat is weer eens leuk om te zien, zo'n Fuel 90 heb ik ook gehad, lekker fietsje
Lijkt een Manitou vork.
Magura heeft/had van die 'dubbele' bruggen.
Ik kan me voorstellen dat het de stijfheid ten goede kan komen.
Mooi is anders...
Lijkt een Manitou vork.
Magura heeft/had van die 'dubbele' bruggen.
Ik kan me voorstellen dat het de stijfheid ten goede kan komen.
Mooi is anders...
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"
For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)