Ervaring montage Rockshox remote boven-/onderkant stuur?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mschepens
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: do 30 augustus 2012, 19:26
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999 RSL Frame 2013 "Silberpfeil"

Als mogelijk alternatief op http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 8#p1900239 ga ik een combi van Shimano shifters/remmen monteren naast de twee (links/rechts) hydraulische remotes van RockShox.

Nu weet ik dat je de remotes zowel aan onder- als bovenkant van je stuur kunt monteren. Iemand een duidelijke voorkeur op basis van ervaringen? Ik weet dat de remotes kwetsbaar zouden kunnen zijn als je je fiets op zijn kop zou zetten voor een bandenwissel bij montage aan de bovenkant, maar hoe zit het met de bereikbaarheid en ergonomie?

Bovenkant
Afbeelding

Onderkant
Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zelf vind ze aan de onderkant het lekkerst bedienen. Maar dit lukt helaas niet altijd, dus heb ze door elkaar zitten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

+1 voor de onderkant, bedient een stuk beter. Helaas lukt hier idd niet altijd icm shifters. Let wel op dat als je m links onder wil, dat je dan een rechtse remote koopt.

Btw, het is echt respectloos om je fiets op z'n kop te zetten!!
Gebruikersavatar
mschepens
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: do 30 augustus 2012, 19:26
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999 RSL Frame 2013 "Silberpfeil"

japie carbon schreef:Btw, het is echt respectloos om je fiets op z'n kop te zetten!!
+1! Was ik ook niet van plan, maar ik wilde voorkomen dat iemand met deze opmerking zou komen :-q

Net wel terugkoppeling gehad van Problem Solvers, dat een combi van de remote / SRAM brakes en XTR shifters mogelijk is. Is wel de meest cleane oplossing, alles in één montage. Dat zitten de remotes echter wel bovenop.

Krijg dan wel weer een hele boel spaghetti vanaf mijn stuur. Wil nl. ook de remotes van de vork/damper combineren met een XLoc full sprint, zodat ik ook nog ruimte heb voor een remote van de Reverb dropper aan de andere kant :~ .
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Met krimpkous kan je dat een heel stuk weg werken, das een stuk netter.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb er wel eens mee zitten experimenteren. Mijn favoriete plek is linksonder, dan moet er alleen geen shifter zitten (want dan kom ik met de ergonomie daarvan in de knoop) en ben je dus gebonden aan een enkel voorblad. Mijn tweede optie is dan rechtsboven, dat beviel me in de praktijk ook nog wel.

Je fiets op z'n kop zetten is trouwens gewoon handig af en toe, wat daar 'respectloos' aan zou zijn is mij volkomen onduidelijk maar ieder zijn meug ik poets die dingen ook al nooit...
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Deze vraag had ik laatst ook omdat ik een foto zag van een fiets met de remote aan de onderkant.
Ik dacht HEY dat is toch veel handiger!
oud: remote aan de bovenkant en aan mijn linker hand. Ik rijdt een singel blad voren dus een heel cleane cockpit.
Maar het probleem was dat als je hem dan op zn kop zet hij altijd steunt op de remote :( (bij mij althans) war weer resulteerde in krassen dr op.
Nu aan de onderkant vast gemaakt en aan mijn rechterhand naast de shifter. Aan de linker kant van t stuur heb ik dus helemaal niets (behalve een lockongrip dan :P) en rechs alle controlls.
Moet zeggen dat ik er zeer tevreden mee ben.

TIP: Haal hem eens los en kijk hoe het het beste uit komt met de kabeltjes want alleen omdraaien zal er wel niet inzitten vanwege de draai/knik in de kabel.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
SevenMountains
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2061
Lid geworden op: ma 9 oktober 2006, 09:44

Eventjes kleine kick van dit topic!

Merkt iemand dat de xloc meer onderhoudsgevoelig is als hij aan de onderkant hangt dan als hij staat?

Merk dat onderkant links hangend idd fijnste positie is voor de xloc
Biking.. a word with a lot of directions
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Onderkant.
Je duim boven het handvat is niet handig en soms zelfs gevaarlijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
SevenMountains
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2061
Lid geworden op: ma 9 oktober 2006, 09:44

Maar is de xloc dan meer onderhoudsgevoelig als je hem aan de onderkant hebt hangen!
Biking.. a word with a lot of directions
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee mijn remote hoort bij mn Revervb en die ligt als reserve in de schuur.
Maar ik kies dus de rechter remote en schroef m ondersteboven aan de linker kant.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie