Welke remmen: XT, Elixer 9 Trail of SRAM Guide?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

ak-77 schreef:
nielsvk schreef:Grappig dat ze voor die review met opzet lucht in het systeem hebben gebracht. In de Elixirs zat een ontwerpfout waardoor lucht 'bleef hangen' en de prestaties negatief beïnvloedde, dat lijkt nu wel verbeterd te zijn.

Het blijkt natuurlijk zo dat DOT5.1-vloeistof vocht aantrekt, wat ook de prestaties vermindert, dus af en toe de vloeistof verversen blijft noodzakelijk.
Mwah, het natte kookpunt (3%) van dot 5.1 ligt nog altijd op 190 graden, dus zo heel snel ga je dat niet merken. En het kan het vocht tenminste opnemen. Een klein beetje vocht door je seals heen in de minerale olie en je zit op 100 graden... Voor allebei zijn er genoeg voors en tegens.
Goed leesvoer: http://www.epicbleedsolutions.com/blog/ ... neral-oil/" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessante link, bedankt voor het delen.

Mijn stelling was puur gebaseerd op mijn eigen praktijkervaring: bij stalling bike in vochtige omgeving moet ik de Elixirs (nog) vaker ontluchten.

Terug on-topic: ik begin ondertussen ook wel warm te lopen voor de Guides, als ik een goede aanbieding voorbij zie komen....
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Zo duur zijn ze ook niet........
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ik heb sinds een paar maanden de voorganger van de Guides, namelijk Avid X0 trail remmen. Calipers zijn dezelfde. Ben er zeer tevreden mee.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Ik rij nu een paar weken met de Guide’s RS en tot nu toe voldoen ze aan de verwachting. Met name het gevoel en de doseerbaarheid in de hendel is absoluut top. Zeer consistent en onder alle omstandigheden is het punt tussen net niet en net wel blokkeren makkelijk te vinden. Ook even de achterrem laten slepen in een korte switchback gaat soepel. Nooit het gevoel dat ik onbedoeld te hard rem, maar net voldoende om een mooie ronde lijn te blijven rijden.

Remkracht is altijd meer dan voldoende, al is dit in Nederland nog niet echt te testen. Dit zal in lange, technische, afdalingen moeten blijken. Ik ben wel qua remschijf diameter een maat kleiner gegaan. Ik had 203/183 met de Elixer 5 en rij nu 180/160. Guide remmen passen niet goed met de Hope float schijven ivm de “verdikte” bussen welke net de onderkant van de rem raken. Nu weer “oude” Avid schijven gemonteerd en dit werkt probleemloos.

Wat tevens opvalt is hoe onopvallend de remmen hun werk doen, ik heb ze niet een keer gehoord! Hard of zacht remmen, droog of nat, geen piep of kraak!

Montage en inkorten van de leidingen ging probleemloos. Hoefde niet te ontluchten. Wel goed inremmen want de eerste Km was de werking wat teleurstellend, maar na even met slepende rem de blokken op de schijven te laten inlopen was het opgelost.

Zoals verwacht doe ik weinig met de afstelling van de hendel, vandaar dat ik gekozen heb voor het RS model. Reach staat maximaal uit terwijl ik echt geen grote handen heb en heb geen klagen over het drukpunt. Een keer instellen, nooit maar aan zitten dus.

Nog even wat foto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
mini_me
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 13:10

Mooie korte review!

ps. al eens overwogen de remleiding aan de voorzijde aan de binnenkant van de voorvork te laten lopen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus eigenlijk Elixer remklauwen met Juicy remhendels ?
Nou, hopelijk lost dat alle problemen op...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Hihi.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

ThaSingleTrackMastah schreef:Dus eigenlijk Elixer remklauwen met Juicy remhendels ?
Zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben, maar dat zal SRAM vast ontkennen ....... :roll:
mini_me schreef:ps. al eens overwogen de remleiding aan de voorzijde aan de binnenkant van de voorvork te laten lopen?
Ik zat daar inderdaad al eens naar te kijken, maar dacht dat het door het remleiding klemmetje op de vork niet zou lukken. Op google zie ik echter dat het wel zou moeten kunnen ...... de volgende keer als ik hem los heb zal ik het proberen. Thanks :-q
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Nog even een update. Afgelopen zondag toch weer piepende remmen. Probleem deed zich voor op de heen en terug weg naar mijn MTB rondje, op het asfalt dus. Het was nat en koud (2gr) en waarschijnlijk kreeg ik niet voldoende warmte in de remmen. Op het MTB parkoers geen problemen gehad.

Probleem ligt waarschijnlijk in de schijven i.c.m. organische rempadjes. Dit was ook de reden dat ik destijds deze schijven heb gewisseld voor Hope Floats (welke dus niet meer passen met de Guide). Ik heb nu een setje Centerline schijven in bestelling staan. Deze was ik toch al van plan aan te schaffen nadat bleek dat de Hope’s niet paste, dus: Now’s as good a time as any!

Tevens heb ik een setje gesinterde pads besteld. Deze gaan nog even in de voorraad tot de huidige aan vervanging toe zijn. Aangezien ik met de kerst weer in Duitsland zit (Hunsrück) heb ik graag een paar reserve bij me.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ik rijdt nu ook met centerline schijven, wel stil, en qua oog staan ze ook wel goed
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Dunc@n schreef:Nog even een update. Afgelopen zondag toch weer piepende remmen. Probleem deed zich voor op de heen en terug weg naar mijn MTB rondje, op het asfalt dus. Het was nat en koud (2gr) en waarschijnlijk kreeg ik niet voldoende warmte in de remmen. Op het MTB parkoers geen problemen gehad.

Probleem ligt waarschijnlijk in de schijven i.c.m. organische rempadjes. Dit was ook de reden dat ik destijds deze schijven heb gewisseld voor Hope Floats (welke dus niet meer passen met de Guide). Ik heb nu een setje Centerline schijven in bestelling staan. Deze was ik toch al van plan aan te schaffen nadat bleek dat de Hope’s niet paste, dus: Now’s as good a time as any!

Tevens heb ik een setje gesinterde pads besteld. Deze gaan nog even in de voorraad tot de huidige aan vervanging toe zijn. Aangezien ik met de kerst weer in Duitsland zit (Hunsrück) heb ik graag een paar reserve bij me.
In mijn ervaring maken gesinterde blokken juist sneller lawaai bij nattigheid en kou. Ik vind ze sowieso niet lekker remmen, ik gebruik ze alleen in de winter vanwege de langzamere slijtage. De rest van het jaar gebruik ik organisch: in mijn beleving meer remkracht, betere dosering, en stiller.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

De organische blokken remden wel harder dan de gesinterde die ik nu heb
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gesinterde blokken maken idd meer herrie, dus om nu te zeggen dat organische blokken de oorzaak van je lawaai zijn.?.
Sinds de Elixer remklauw staat Avid bekend om de Turkey-warble, Google maar eens
(Blijkbaar maken kalkoenen in de VS veel lawaai)
Punt is dat jouw remklauwen op de foto erg lijken op Elixers en nu ook hetzelfde geluid maken.
1+1 ?
lullig voor jou, een les voor ons.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

als je van avid af wilt moet je eens kijken naar hope shimano en formula remmen, daar zijn de meesten erg tevreden over.

ik heb zelf goede ervaring met hayes stroker ride's, maar ik hoor er ook slechte dingen over. meestal dat het aan/uit is, en moeilijk doseerbaar, maar met jou maat schijven zou dat geen probleem moeten zijn.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

We moeten het probleem niet groter maken dan dat het is. Remmen piepen (geen “turkey warbel” zoals ik die ken) indien ze nat en koud zijn.

Remmen moeten eerst even warm worden en drogen. Alleen als je lange stukken in de regen rijd zonder de remmen te gebruiken (op straat dus) kan het ook tijdens een rit gebeuren omdat de remmen dan weer koud en nat zijn geworden. Bij droog weer en/of hogere temperaturen was me dit niet eerder opgevallen. Op de rit van zondag j.l van 45 km is me dit slechts een aantal keer opgevallen, en is volgens mij niet erger dan bij remmen van andere merken welke ik ook heb horen gillen bij nat en koud weer (om maar te zwijgen over velg remmen …..). In het verleden heb ik het zelfde probleem gehad met deze schijven, vandaar dat ik ze toen vervangen heb door Hope schijven. Icm Elixer 5’s heeft dit het probleem opgelost. Ik ga er vanuit dat de Centerlines dit probleem ook gaan oplossen omdat ze speciaal om deze reden ontworpen zijn.

Terugkomend op de remblokken. Ik heb begrepen dat organische blokken zich vol kunnen zuigen met water en dat dit voor piepende remmen kan zorgen, maar: correct me if i’m wrong! Ik koop eigenlijk altijd gesinterd nadat me dit ooit aangeraden was voor mijn eerste MTB met schijfremmen, sindsdien nooit echt over nagedacht en er vanuit gegaan dat gesinterd de betere keuze was ……. Maar misschien ook niet #nooit te oud om te leren!

Een positief punt welke ik zeker nog even wil melden is hoe mooi vrij de remschijven door de klauwen lopen. Ik heb de afstand tussen de blokken en schijven niet gemeten, maar zelfs na intensief gebruik in zand, modder, regen ect. Blijven ze probleemloos vrij lopen. Daar had ik met mijn vorige remmen toch wel meer moeite mee, daar hoorde je op een gegeven moment het zand tussen de blokken en schijf en liep e.e.a. niet meer helemaal vrij.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Plaats reactie