Remmen voor zware mensen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
dennisv
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 5 oktober 2013, 16:23

Ik weet dat er al veel topics zijn over remmen maar welke zijn er nou echt goed geschikt voor de zwaardere (100kg+) mountainbikers?
Zie niet heel veel zware mannen rond raggen maar meer mannen tot ca 90 kg als ze dat al halen.

Afgelopen zomer voor het eerst een week naar de Alpen geweest en merkte daar dat mijn remmen (Formula C1) nou niet bepaald goed zijn. Niet veel stop kracht en wisselende remdruk/bijtmoment.

Heb wat zitten zoeken naar remmen met 4 zuigers en kwam uit bij de:

Shimano zee
Hope tech 3 E4
Magura MT7

Zijn er hier zware rijders die ervaring hebben met dit spul en hoe zit het met reserve onderdelen?
Pak toch die lift omhoog..........
nmolenbeek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: di 16 november 2004, 10:35
Mijn mountainbike: Een hele mooie!

Shimano zee
Hope tech 3 E4
Magura MT7

Beste optie de Hope tech. Top rem! goed drukpunt. enorm veel kracht in combiatie met de hope saw schijven. vanwege je gewicht minimaal 183mm of de 203 mm voor en de 183 achter. dan ga je er zeker veel plezier van krijgen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ach, waarom hope?, mt7 is goed, en ik heb sinds kort de sram guide rsc, doet qua power niks onder voor hope, en stuk goedkoper
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

Gewoon Shimano (SLX of XT)met voor 200 mm schijf en achter 180 mm. Gaat prima en is ook goed betaalbaar.
Google is your friend :-)
tek-zotic
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 17:23
Mijn mountainbike: Carbon in de zomer, staal in de winter

de eerste vraag: welke diameter van schijven rijd je nu? probeer anders eens met setje grotere schijven
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Ben niet zwaar, toch even mijn input. Heb de Hope M4. Erg fijne rem, zeker icm 203/183mm (zwevende) schijven. Dat laatste ziet er vooral erg fancy uit haha.

Bij Hope zijn reservedelen goed verkrijgbaar en redelijk geprijsd.

Voordat ik de M4 gekocht heb was ik van plan de Zee (of Saint) te kopen. Kwam telkens zeer positieve reviews tegen!
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

In de eerste plaats ben ik lid van de 0.1T club...

Ik rijd op m'n Freerider gewoon met XT's met 200/200 of 200/180. Met originele blokken (organisch) eigenlijk 0 problemen (o.a. de PPDS), alternatieve blokken zaten alleen op een gegeven moment aan hun limiet met 1000 hoogtemeters aan een stuk afdalen (van 2400 naar 1400) over behoorlijke steile singletracks (EWS stages) in de regen.

Voor een DH/Enduro zou ik Zee/Saint monteren volgende keer, maar voor een XC machine zie ik de noodzaak eigenlijk niet.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Bepaal je budget. XT met 200/180 of 200/200 is super en ook nog eens leuk geprijsd.
Maakt budget niet heel veel uit zou ik Hope tech of race m4 pakken met 200/180 of weer 200/200.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Zee is ook niet verkeerd, en hebben ook 4 zuigers
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Anker?
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
dennisv
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 5 oktober 2013, 16:23

Rij nu met 200 voor en 180 achter.

Budget speelt altijd een rol maar geef liever wat meer uit voor een echt goede set en geef zeker de voorkeur aan dubbele cilinders.
Pak toch die lift omhoog..........
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

Ondanks dat ik het niet nodig heb voor mijn gewicht, heb ik sinds een maand of 8 shimano zee remmen.
Grandioos!!
Icm 203 en 180 schijf zijn het ontzettend krachtige stoppers die erg goed te doseren zijn.
Zelfs bij ellenlange afdalingen in de alpen blijven ze wereken, terwijl de rook uit de klauw kwam. Schijven waren wel blauw na afloop, maar ondanks dat nog meer dan genoeg remkracht.

Ik denk dat je voor dat geld weinig beters kan kopen.
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

ik ben zelf ook 100 kilo en merkte dat mijn shimano xt remmen dat gewoon niet prettig vonden. na wat speurwerk op marktplaats heb ik voor 120 euro een setje 1 seizoen gebruikte formula t1s remmen gekocht en wil daar nooit meer vanaf. de c1 remmen zijn gewoon de goedkopere optie van formula. wil je echt remkracht dan kan je prima bij formula blijven maar zul je naar de duurdere en veel betere versies moeten kijken.

ondanks mijn 100 kilo en 180 160 schijven wordt ik direct stopgezet door mijn formula t1s. wellicht voor de alpen inderdaad 203 180 maar schrijf formula niet direct af.
Gebruikersavatar
Rijkovich
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: do 25 maart 2010, 18:11
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF9 SL 2021 / Stanton Sherpa

Ik rij (in Nederland) met mijn 100+ met Hope tech 2/M4 met 180/180. Bevalt super!
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen...
nietsche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 21:07
Mijn mountainbike: The Tusker, Bionicon Reed

Compleet een rijgewicht van 120 kg, ik heb Shimano XT remmen met voor en achter 185 mm schijven en koolstop blokjes, geen enkel probleem met remmen.
Plaats reactie