Wielenset voor ZWAARgewicht.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Kobelix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 22:26

@baron062, ik heb niets gezegd over een spaakbreuk toch?
Het is meer dat mijn spaken met enig regelmaat weer gespannen moeten worden.
Ik heb de fiets @ Belga Fietsen gekocht in Harkstede(Groningen) daar word ik goed geholpen.
Verder wat bandenpeck, spakenspannen of slag in het wiel door mijn gewicht kunnen ze daar ook weinig aan doen. Natuurlijk koop ik losse artikelen allemaal met het oog op mijn gewicht wat het beste zal zijn (binnen budget).

@ alle mensen. Super dat jullie zo goed meedenken en jullie meningen laten horen. Hier heb ik veel aan en leer ik veel van.

Momenteel spreek ik met MTBfool voor eventueel opdracht voor wielen.

Mijn vragen die ik momenteel nog heb:

- wat maken naven goed/slecht? Waar zou ik op moeten leten wat betreft m'n gewicht?

- Spaken en nippels. Wat maakt een spaak sterkt? Welk soort Nippel is het sterkst?

- Butted en dubbel butted? wat is dat precies en wat is het beste voor mij?

Na dit topic voel ik me bijna zwaargewicht wielenexpert :P.

Nogmaals thnx voor het vele helpen! Ik waardeer het zeer.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ok, daar heb je mij ;-) !

Je zou natuurlijk je fietsenmaker een oplossing kunnen vragen in de garantie sferen. Zij hebben je die fiets verkocht. Niet dat ik MTBfool het brood uit de mond wil stoten, maar wellicht bespaar je dan op zijn minst wat munten. Via de garantieweg zal je je in ieder geval geen ergernis besparen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Butted spaken (verjongd, in het Nederlands, maar die term vind je niet zo vaak), zijn spaken die in het midden dunner zijn dan aan de uiteinden. Die zijn verbazend genoeg sterker dan spaken die overal dik zijn. Double butted betekent dat ze aan de uiteinden even dik zijn, triple butted zijn bij de naaf het dikst, het dunst in het midden en aan de velgkant iets ertusssenin.
Messing nippels zijn sterker dan aluminium.
Duurzaamheid van naven heeft bij lichtere mensen vaak meer te maken met hoe goed ze afgedicht dan hoe veel belasting ze kunnen hebben, dus als je vraagt welke naven als duurzaam bekend staan krijg je misschien een verkeerd beeld. Ik denk dat je bij Shimano redelijk goed zit omdat die cup-conus lagers vrij grote kogels gebruiken en niet zoveel last hebben van zijwaartse belasting, maar eerlijk gezegd weet ik het niet zo goed. DT Swiss maakt tandemversies van hun naven, die zijn echt heel stevig en bijvoorbeeld ook met 40 spaakgaten te krijgen maar die kosten ook een bom duiten, ben je zo 250 euro kwijt aan een achternaaf.
Qua velgen, zwaarder is steviger in het algemeen. Bredere velgen hebben naast stevigheid ook andere voordelen zoals dat je met lagere druk kunt rijden met dezelfde band, wat weer betekent minder rolweerstand, meer comfort en betere grip. Ik zou voor een velg gaan waarvan het velgbed ergens tussen de 25 en 30mm breed is (interne breedte). Dit is een velg die is gebouwd voor echt zwaar werk: http://www.ryde.nl/nl/producten?product=49" onclick="window.open(this.href);return false; . Zou ik gewoon doen. Tegen de tijd dat je nog eens 50kg bent afgevallen zul je misschien eens na willen gaan denken over een iets lichtere wielset maar dan kun je de super duty set doorverkopen aan een van de bezoekers van je motivatie-toespraak :-)
Give me little bits of / more than I can take
Carve2013
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 4 september 2013, 12:58

Even een heeeeeeel oud topic omhoog kicken ipv nieuw topic aanmaken...

Ik heb sinds enige tijd een hele mooie Giant XTC Advanced, een demo-model van bouwjaar 2017.. hij is ge-upgrade met 29" wielen en ziet er nu zo uit.

Afbeelding

Nu wil het geval dat ik zelf ook 120 kg weeg en middels het fietsen en voeding wil ik dit gaan minderen uiteraard, maar daar wringt de schoen zeg maar.. ik heb nu al 2 keer gehad dat er een spaak kapot gaat in het achterwiel en ik heb persoonlijk het idee dat dit toch echt door mijn gewicht komt..

De banden die erop zitten zijn tubeless, maar elke keer als ik wil fietsen, moet ik eerst de banden weer oppompen, volgens de LBS is dat normaal bij tubeless.. ik heb er onderhand flink de pee in, zeker na het ritje van vandaag. Ik had de banden goed opgepompt en vol goede moed vertrok ik voor een plaatselijk rondje. Na een kleine 7 km hoorde ik "knappen" en kort daarop merkte ik dat de lucht langzaam uit mijn achterwiel liep.. toen maar via het asfalt naar huis gegaan, maar de laatste 5 km moest ik toch echt lopen..

Afbeelding
Afbeelding

De fiets bevalt me echt super, maar dat nu in korte tijd al 2 spaken kapot zijn, stemt me iets minder gerust. Nu kan ik via via een mooie Hope wielset kopen, kost natuurlijk wel een smak geld, maar er is me beloofd dat je dit absoluut gaat merken in het sturen, stijfheid etc. en het voordeel is dat je een dergelijke set mee kan nemen naar een volgende fiets in de toekomst

Voor nu moet ik sowieso nieuwe banden hebben, want in deze zitten allemaal kleine scheurtjes en ik wil weer gewoon terug naar biba's. Het gewicht doet in mijn geval toch niets extra.. :D en ik heb blijkbaar geen goede ervaring met tubeless rijden, ik zie er simpelweg de meerwaarde niet van in..

Thuis aangekomen de bike eerst maar eens gewassen; vervolgens de wielen eruit gehaald en de banden eraf gehaald.. dit zat er aan latex in de voorband :roll: lijkt me niet helemaal de bedoeling toch?

Afbeelding
Afbeelding

Kortom, ik heb een behoorlijke baalmiddag... nu moet ik voor deze set sowieso nieuwe banden hebben met biba's, maar aan de andere kant kan ik dat geld er ook bij doen voor een nieuwe wielset. Wat ik ook erg gaaf vind aan de Hope set, is die lekkere freehub :tong
Fanja
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 1 mei 2021, 13:23

Hoi Carve2013,

Ik weeg ook 120kg. Vorig jaar het achterwiel van mijn trek procaliber er uit gereden. Van trek een vergoeding gekregen om een nieuw wiel te kopen omdat het bestaande niet meer geleverd werd. Toen bij mijn LBS met een kleine bijbetaling een set DTSwiss M1900 laten monteren. Dit op advies van LBS na mijn vraag dat ik hufterproof wielen wilde waarmee ik "blind" bij de stoeprand op kon fietsen. Nu, bijna 2500 probleemloze km verder zonder dat er iets aan de wielen gedaan moest worden. Wellicht ook iets voor jou?

O en ik zou zeker tubeless blijven rijden!
Carve2013
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 4 september 2013, 12:58

Thanks @Fanja, ik zal deze ook eens bekijken :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De latex in tubeless vloeistof droogt op.
Er blijft water achter en/of rubber.
Dat doet niets meer voor afdichting of lek preventie. Ook kan je band xaardoor druk verliezen.
Latex moet je ongeveer eens in de 3mnd vervangen (niet bijvullen).
Verder werkt latex het beste bij lage druk.
Met jouw 120kg zal je waarschijnlijk 2 bar in je achterband hebben.
Alles bij elkaar zijn binnenbanden misschien meer jouw ding, zeker als je niet in terrein rijdt waar je veel risico hebt op lekrijden (meidoorns in Z Limburg).

Je wielen zijn te licht, of er is iets niet in orde.
Een goede wielset moet jouw gewicht aankunnen.
Maar dat is dan geen lichtgewicht XC set.
De genoemde DT1900 vind ik al wat aan de lichte kant.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fanja
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 1 mei 2021, 13:23

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 26 mei 2021, 20:38 De latex in tubeless vloeistof droogt op.
Er blijft water achter en/of rubber.
Dat doet niets meer voor afdichting of lek preventie. Ook kan je band xaardoor druk verliezen.
Latex moet je ongeveer eens in de 3mnd vervangen (niet bijvullen).
Verder werkt latex het beste bij lage druk.
Met jouw 120kg zal je waarschijnlijk 2 bar in je achterband hebben.
Alles bij elkaar zijn binnenbanden misschien meer jouw ding, zeker als je niet in terrein rijdt waar je veel risico hebt op lekrijden (meidoorns in Z Limburg).

Je wielen zijn te licht, of er is iets niet in orde.
Een goede wielset moet jouw gewicht aankunnen.
Maar dat is dan geen lichtgewicht XC set.
De genoemde DT1900 vind ik al wat aan de lichte kant.
@ThaSingleTrackMastah

Nu zijn mijn wielen nog heel, maar welke zou jij TS dan adviseren?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Flow EX3 velg, Hope Pro4 naaf en liefst 36 spaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Carve2013 schreef: wo 26 mei 2021, 19:20 Even een heeeeeeel oud topic omhoog kicken ipv nieuw topic aanmaken...

Ik heb sinds enige tijd een hele mooie Giant XTC Advanced, een demo-model van bouwjaar 2017.. hij is ge-upgrade met 29" wielen en ziet er nu zo uit.

Afbeelding

Nu wil het geval dat ik zelf ook 120 kg weeg en middels het fietsen en voeding wil ik dit gaan minderen uiteraard, maar daar wringt de schoen zeg maar.. ik heb nu al 2 keer gehad dat er een spaak kapot gaat in het achterwiel en ik heb persoonlijk het idee dat dit toch echt door mijn gewicht komt..

De banden die erop zitten zijn tubeless, maar elke keer als ik wil fietsen, moet ik eerst de banden weer oppompen, volgens de LBS is dat normaal bij tubeless.. ik heb er onderhand flink de pee in, zeker na het ritje van vandaag. Ik had de banden goed opgepompt en vol goede moed vertrok ik voor een plaatselijk rondje. Na een kleine 7 km hoorde ik "knappen" en kort daarop merkte ik dat de lucht langzaam uit mijn achterwiel liep.. toen maar via het asfalt naar huis gegaan, maar de laatste 5 km moest ik toch echt lopen..

Afbeelding
Afbeelding

De fiets bevalt me echt super, maar dat nu in korte tijd al 2 spaken kapot zijn, stemt me iets minder gerust. Nu kan ik via via een mooie Hope wielset kopen, kost natuurlijk wel een smak geld, maar er is me beloofd dat je dit absoluut gaat merken in het sturen, stijfheid etc. en het voordeel is dat je een dergelijke set mee kan nemen naar een volgende fiets in de toekomst

Voor nu moet ik sowieso nieuwe banden hebben, want in deze zitten allemaal kleine scheurtjes en ik wil weer gewoon terug naar biba's. Het gewicht doet in mijn geval toch niets extra.. :D en ik heb blijkbaar geen goede ervaring met tubeless rijden, ik zie er simpelweg de meerwaarde niet van in..

Thuis aangekomen de bike eerst maar eens gewassen; vervolgens de wielen eruit gehaald en de banden eraf gehaald.. dit zat er aan latex in de voorband :roll: lijkt me niet helemaal de bedoeling toch?

Afbeelding
Afbeelding

Kortom, ik heb een behoorlijke baalmiddag... nu moet ik voor deze set sowieso nieuwe banden hebben met biba's, maar aan de andere kant kan ik dat geld er ook bij doen voor een nieuwe wielset. Wat ik ook erg gaaf vind aan de Hope set, is die lekkere freehub :tong
Die Giant velgen heb ik 7 jaar geleden met mijn 76 kilo ook helemaal krom getrokken. Koste mij 6 maanden voordat ik door had dat dit het echt niet ging worden. Nieuwe probleemloze set (in welke vorm dan ook) gaat je meer plezier brengen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

En ook al heb ik jou banden op een stel velgen een half jaar aan de muur gehangen, zonder latex, zonder binnenband, en ze bleven zo goed op druk dat ik er nog steeds op kon fietsen (waarom latex er in doen als je ze toch nog niet gaat gebruiken).

Als je toch voor andere banden gaat, probeer de breedste banden te gebruiken die nog in je frame passen. De iets lagere druk waarmee deze gereden kunnen worden op die brede flow velgen zullen de spaakkrachten nog net wat verbeteren.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

edkars schreef: zo 22 februari 2015, 09:48 Je kan het eens proberen bij Force Wheelz. Zit in of bij Sneek. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je leest er goede dingen over.
deze man weet waar hij over praat. ik kan hem je aanraden! of het binnen budget kan weet ik niet. wel heb bij hem ook eens naven aangeleverd waarmee hij een setje bouwde.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over de velgen.
De meeste velgen zien er in dwarsdoorsnede zo uit:
Afbeelding

De Flow EX3 die ik voorstelde zo:
Afbeelding

De extra dwarsverbinding vangt allerlei krachten op die een andere velg (bij zwaar gebruik) laten scheuren.

Zie net dat deze velg er alleen is voor 32 spaken.
36 is beter, maar toch blijft deze velg mijn voorkeur hebben.

Als spaken zijn DT Comp met messing nippels erg geschikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 26 mei 2021, 20:38 Latex moet je ongeveer eens in de 3mnd vervangen (niet bijvullen).
Even over het tubeless verhaal. Bovenstaande heb ik nog nooit gedaan en ik heb het nog nooit gehoord ook. Ik weet dat bepaalde sealants zoals Stan's Race het aanbevelen, maar ik doe met gewone Stan's en met Muc Off 6 maanden tot een jaar en soms nog iets langer. Al 5 jaar lang, in zowel MTB, race (6 bar!) als gravelfiets.

Ik wil hier geen discussie over het nut van tubeless aanzwengelen, maar ik vermoed dat het tubeless probleem wat hier speelde simpelweg te weinig sealant is. En als ik 120kg zou wegen zou ik zonder aarzelen 150ml sealant in m'n wiel klotsen. Mijn banden verliezen nooit meer dan 0.1bar in een week, en mijn ervaring is dat dat toch echt in de hoeveelheid sealant zit die je er initieel in peert. 90ml werkt maar verliest druk, 120ml werkt écht.

Ik wil je niet overtuigen om tubeless te blijven rijden, probeer zeker eerst weer biba's, maar met een aardig gewicht en een beetje een lompe rijstijl heb je wel weer veel sneller stootlekken. Bijpompen is bij tubeless onoverkomelijk omdat een buitenband nou eenmaal meer lucht doorlaat dan butyl, maar met goeie tape en genoeg goeie sealant zou je op een dagje fietsen geen druk moeten verliezen.
Waar woke is, is vuur
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Het kan een combinatie zijn, dunne wandjes, te weinig vervangen, te weinig sealant, te lang stil gestaan, warm weer, warme stalling, etc. Er is vanalles dat kan bijdragen. Uit het plaatje blijft in ieder geval dat de sealant eerder ververst had moeten worden. Ik houd zelf ongeveer 6 maanden en ruime hoeveelheid aan. Mijn protection banden hoef ik nu en dan maar een klein beetje bij te pompen.
Plaats reactie