Welke upgrade voor Canyon Spectral AL7.0 2014?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

1vork
2remmen
3wielen
Van een 32fox van 6jaar oud naar een pike nieuw ga je het verschil zeker merken..
Poten zullen een stuk stijver zijn en toch wel de beste upgrade als je echt wat ruiger wil gaan rijden.
Remmen is vaak wennen.. als je vind dat ze te weinig doen is het mis wel de moeite ze te vervangen.
Kleine tip, kijk eens hoe groot je schijven zijn en wellicht kun je daar nog een grotere maat proberen.. met de pike als upgrade zou je voor al tot 203 kunnen.
Je heb dan schijven/blokjes en adapters nodig een stuk goedkoper als een remset.
Wielen die je hebt zijn ook prima en zou ik ook pas vervangen als ze krom/versleten zijn.
Edit had even niet naar de datums gekeken :roll:
Leuke bike heb je nu, en dat mullet.. van een 27.5 een mullet maken lijkt me wel echt wat.. van een 29er terug bouwen juist niet..
Wel vond ik het gedeelte raar waar je aangeeft dat een stijvere vork niet altijd beter is..
Kwa gewicht zou dat natuurlijk kunnen maar stijver zal in 99% van de gevallen ook beter veren als alles goed is onderhouden natuurlijk..
Of wat vond je fijner/minder fijn?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je met die band gaat rijden zaag je vanzelf je achterbrug door...
Nu de verf, straks het alu en dan krak :o
Maar dan heb je wel een goede reden om een frame te kopen waar wel 2.8 in past ;)

Je hebt al gemerkt dat je in de blubber niets hebt aan 2.8
Je hebt achtervering dus voor het comfort is het ook niet nodig.
Blijft alleen los zand over.
Ik zou achter een goede 2.35 of 2.4 kiezen.
Maar misschien brengt een brede voorband wel wat je zoekt (in droge omstandigheden).
Het achterwiel volgt wel
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

mauke schreef: do 5 maart 2020, 20:17
Leuke bike heb je nu, en dat mullet.. van een 27.5 een mullet maken lijkt me wel echt wat.. van een 29er terug bouwen juist niet..
Wel vond ik het gedeelte raar waar je aangeeft dat een stijvere vork niet altijd beter is..
Kwa gewicht zou dat natuurlijk kunnen maar stijver zal in 99% van de gevallen ook beter veren als alles goed is onderhouden natuurlijk..
Of wat vond je fijner/minder fijn?

Thanks, dat mullet concept spreekt me op het moment wel aan. Ik rijd niet heel veel in deze tijd van het jaar dus ervaringen met deze set-up`s zijn schaars maar ga er dit jaar mee experimenteren, niet allen met de spectral maar ook op me +HT.

Wat betreft stijvere vork, ik was de 35mm 130mm 27.5/29 AION gewent op de +HT maar heb die toen overgezet naar de 27.5 spectral omdat ik in de +HT een 32mm 150mm RS ging proberen met een 29er setup. Ik had toen verwacht dat het puur zou schelen in stijfheid en rijgedrag, maar dat viel me reuze mee, ik voelde wel meer flex ( 32mm + 29er wiel ) maar vond het niet storend of minder controle. Vandaar me opmerking over dikker / stijvere vork hoeft niet perse fijner te zijn. ( voor mij dan in ieder geval :tong )

Ook een aantal ritjes met de 35 AION in de spectral gereden ( op NL trails ) maar het viel me niet mee, voelde wat zwaar / lomp / log, was op dat moment geen goeie match. Misschien tzt er weer in zetten en dan met een 29 wiel, lift de voorzijde wat op en is het wat meer in balans.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

ThaSingleTrackMastah schreef: do 5 maart 2020, 20:41 Als je met die band gaat rijden zaag je vanzelf je achterbrug door...
Nu de verf, straks het alu en dan krak :o
Maar dan heb je wel een goede reden om een frame te kopen waar wel 2.8 in past ;)

Je hebt al gemerkt dat je in de blubber niets hebt aan 2.8
Je hebt achtervering dus voor het comfort is het ook niet nodig.
Blijft alleen los zand over.
Ik zou achter een goede 2.35 of 2.4 kiezen.
Maar misschien brengt een brede voorband wel wat je zoekt (in droge omstandigheden).
Het achterwiel volgt wel
Idd, wat ik ook al eerder benoemde, ik zou de 2.8 set-up in de achterbrug niemand aanraden als je je frame wilt sparen.

Dat 2.8 set-up probeersel heb ik in 2017 gedaan, was erg leuk, bike voelde / smoelde totaal anders met die brede sloffen, maar bleek toch niet helemaal te passen zeg maar :winkie: Ben nu met de banden redelijk over op 2.6 voor de spectral`s.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Update van dit topic en me trouwe reisgenoot :winkie:

Nadat ik vorig jaar terug was van een alpen biketrip was het hoog nodig tijd voor onderhoud. Afgelopen winter online van alles verzameld en pasgeleden aan het monteren geweest.

Zo kwam de bike terug okt 2021.
Afbeelding
Toen in de mullet modus 29er 140mm AION vork. Achter een 27.5x2.6 Magic Mary met voor een 29x2.35 Magic Mary.
Een versleten ( goed gebruikte ) 1x10 aandrijflijn, een luchtdemper ( al puur beter dan de stock Fox CTD demper ) + wiel set is een DT E 1900 25mm inwendig ( nog steeds foutloos na heeeel wat jaren )

Huidige set up voor 2022 seizoen. 27.5 front + rear.
Afbeelding
Nieuw / upgrade:
Aandrijving: omdat ik geen 10 speed cassette kon begaan overgestapt op een 1x11 Deore groep 11x51 volgens mij, voorop een 32 NW ovaal ipv de 30 NW ovaal.
Voorwiel had ik al ivm vork wissels in de +HT dat is nu een DT H1900 30mm inwendig + een DT E 1900 achterwiel ook 30mm inwendig.
Vers rubber Magic Mary`s 27.5x2.6 soft.
Vork is een suntour Radion 34mm boost 140mm ( voor bikepark dagen komt er nog een AION 35 mm me kant op, die ik op 160mm ga zetten )
Grootste + op het moment is de Bomber coil demper, heeft echt meer leven in de achterkant gebracht, soepel vanaf de top en nog geen "klunk "gehad met wat jumps.
Vanmorgen nog een stuur wissel gedaan, was 78cm breed en nu een 80cm breed en dat voelde goed, ben een 80cm gewend op me +HT waar ik het meest me rijd, dus ook voor de fully`s een tikje wijder gegaan + een vers setje ergon GD1 evo grips.
Net de bike op de weegschaal gehad zoals die hierboven staat, 15.9 kg valt me mee, hij voelt zwaarder..

Mocht de coil set up toch niet werken in de 27.5 bike dan past hij mooi in me 29er XC bike, ook daar voelt de coil ook heel fijn. Small bump is erg comfi :-q
Afbeelding
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Mooi om te zien dat er nog iemand is die z'n Spectral koestert :-q

Ik heb hem ook nog steeds, inmiddels bijna 7000 kilometer. Maar nog steeds bijna volledig stock (wel nieuwe shock en wat geupgrade internals in de Pike).
En onlangs de befaamde gescheurde achterbrug, die keurig nog steeds onder de garantie viel.

Een bike een XC bike noemen met Magic Mary's en een coil er in en een toch niet heel erg XC geo...dat zijn toch gewoon 2 identieke bikes? Wat voor voordeel heb je op die zwarte wat je op die rode echt zou missen?
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Thanks :-q

Me zwarte bike noem ik eigenlijk mijn " XC " bike, de 29er rolt gewoon veel makkelijker als de rode 27,5er.
Meestal staat die zwarte op Nobby Nic 2.6 bandjes voor me kilometers maken / lokale rondjes, ik heb hem nu op MM 2.4 soft / HD 2.35 soft staan omdat ik in de aankomende tijd eens in het bikepark ( ik hoop na 2 jaar eens op een droge Enduro trail in Willingen ) tegen de klok wil rijden tegen me rode spectral en wou ze een beetje gelijk opzetten, ook om weer te wennen aan die banden met grip + bij behorende rolweerstand.

De zwarte was in de periode van de aanschaf ( 2015 ) qua geometrie volgens mij nagenoeg gelijk aan toen de toer / xc Nerve van Canyon, ik heb toen die spectral ipv Nerve genomen want prijsstelling was toen bijna gelijk, maar specs op de spectral iets degelijker vond ik.

Afgelopen zondag een test rondje Schoorl gedaan op de rode spectral in de huidige set-up maar dat was niet echt tof met al die mulle stukken ( wel goed voor de beentjes :lol: ) Enjoy je Spectral :-q :bier:
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Onderstaande quote uit je andere topic in dit topic gezet, me vraag past beter in dit topic.

Quote: Onlangs Code R remmen gemonteerd en een 200mm schijf achter.

Om die 200 mm schijf achter te plaatsen heb je toch een andere adapter nodig, weet je nog welke jij gebruikt hebt ? Een 200mm achter lijkt mij ook wel fijn voor de alpentrip vd zomer :-q
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

marcomtb1972 schreef: do 2 juni 2022, 21:34 Onderstaande quote uit je andere topic in dit topic gezet, me vraag past beter in dit topic.

Quote: Onlangs Code R remmen gemonteerd en een 200mm schijf achter.

Om die 200 mm schijf achter te plaatsen heb je toch een andere adapter nodig, weet je nog welke jij gebruikt hebt ? Een 200mm achter lijkt mij ook wel fijn voor de alpentrip vd zomer :-q
ik heb deze besteld dacht ik: https://www.bike24.com/p2131481.html?source=SRP

er staat dan wel 'rear 160' maar het is gewoon een 20mm verhoging, dus je gaat van 180 naar 200...(dacht ik)
Ik vond het er overigens niet bepaald mooier op worden maargoed
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Dankje :-q

Kwam er vh weekend achter dat me lagers van de achterbrug vervangen moeten worden.
Canyon gelijk maar gemaild wat ik moet hebben, wil het zelf proberen als ik de spullen vind / kan begaan. Onderste lagers zijn dr uit, maar bovenste zitten pittig vast.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

heb het laatst ook gedaan. Geen leuke klus.
Maar alles is prima te koop bij BC.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Whoppa, Spectral zit weer in mekaar.

Afbeelding

De lagers van de achterbrug zijn vervangen, het oude bovenste lager dr uit krijgen was nog wel een klusje, nadat ik het gebied rondom het lager wat had opgewarmd met een hete lucht föhn kon ik de oude dr uit tikken, nieuwe lagers erin geperst met behulp van een dikke stuk draadeind en wat ringen ging redelijk eenvoudig, daarna alles monteren is ook gelukt, weer een ervaring rijker zeg maar.
Onderstaande lagers gingen er bij mij in ( in het frame bedoel ik :winkie: )
nr. 3 2x 7901-V-2RD 12x24x6mm
nr. 12 2x 7902-V-2RD 15x28x7mm

Ook nog wat aanpassingen gedaan:
Achter een Big Betty gelegd ipv van Mary, gewoon om eens te proberen. ( 2 ritjes mee gedaan en voelt als een fijn bandje )
Drivetrain aangepast naar 1x10 met nu een rond tandwiel 34 ( kon ovaal niet begaan ) en een 11/46 cassette achter, de 11 speed deore 11 / 51 ga ik voor wat anders gebruiken. De ovaal 32 is verhuisd naar de grote spectral want die moest ook een nieuwe aandrijving, die is nu ook 1x10 met 11/46
Voorvork: omdat de AION 35 mm maar niet wordt geleverd, heb ik voor de komende trip een RS Yari 170mm gemonteerd, die had ik eigenlijk voor me +HT maar die is helaas met pensioen.
Alleen de remmen nog ff ontluchten en dan is die klaar voor actie.

Gisteren een test rondje gedaan in Spaarnwoude ( 34 / 46 op sommige steile klimmetjes is net aan voor me beentjes ) heb 1, 5 mm spacer onder de stuurpen en de zit voelt goed, valt mee met voorwiel lift op de steile klimmetjes. Je merkt op die steile klimmetjes wel dat de achterkant van de bike, nu met de coil, wel meer inzakt dan met de lucht demper.
Nu maar eens kilometers / hoogte meters gaan maken :-q
Plaats reactie