Welke upgrade voor Canyon Spectral AL7.0 2014?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Tim043 schreef:
ak-77 schreef:Mijn richtlijn is: als je niet weet wat je zou moeten upgraden, dan lekker het geld in je zak houden.
Dit is het beste advies!

Wacht eerst tot je het limiet van iets bereikt van voorvork of remmen en ga dan pas vervangen bij voorbaat al vervangen zinloos.
Klopt helemaal... maar ik herken mezelf wel een beetje in de TS.

Als je alleen maar verstandige dingen doet dan blijft de bankrekening blijft maar groeien en groeien. Tot op zekere hoogte verstandig, maar uiteindelijk ook doelloos. Uiteindelijk begint het toch te kriebelen om eens iets "leuks" te doen met een klein deel van de stash. :bier:
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

Dat is zeker begrijpelijk, ik heb er weinig last van! (zal wel niet verstandig genoeg zijn :lol: )

Maar ik zou toch nog even wachten zodat ik zeker wist wat me zou beperken, het is namelijk zonde als je nu de voorvork doet en uiteindelijk zijn de remmen de remmende factor!! :-q
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Yep dat was mijn idee met de opmerking. Geld in je zak houden tot je wel weet waar je het aan uit wilt geven. Als je gewoon perse geld wilt uitgeven aan je fiets omdat je je daar fijner van gaat voelen (retail therapy noemen ze dat geloof ik) mag dat natuurlijk ook.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

SpeederG1974 schreef:Maar ik kan het best missen. En 600 euries moet zeker wel lukken.
Ik ben alleen nog nergens een Pike tegengekomen voor dat geld. In ieder geval geen RCT3. De RC ligt meer rond dat bedrag volgens mij. Mocht iemand tips hebben voor een dealtje ergens dan hoor ik het graag :-q
Het enige verschil tussen de RCT3 en de RC is dat de eerste een trail- en klimstand heeft die je nooit gebruikt. Voor de rest zijn ze technisch aan elkaar gelijk en werken even goed.

Als het puur alleen gaat om geld uitgeven, ga dan een paar weken in de alpen biken en ontdek waar de limieten van je huidige materiaal liggen, zodat je volgende keer dat je 600 euro uit te geven hebt in ieder geval een zinvolle upgrade kunt doen.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Ik denk gooi er eens een berichtje tegen aan, ben ook de trotse bezitter van een spectral AL 7.0 2014.
Mijn eerste upgrade was het verwijderen van de voor derrie, wat scheelt dat een geluid met afdalen.
Kon daardoor de reverb knop naar links onder het stuur doen, makkelijker met bedienen voor mij.
Toen een hope narrow wide 30 voorop en 1 x 10 gaan rijden, lekker makkelijk en prima voor alle route`s in nederland. In de alpen ga ik meestal met de lift omhoog dus gebruik de 24 niet vaak, en als ik dan een keer een dagje wil klimmen en trails wil spotten gooi ik hem ff handmatig op het klein blad.
Huidige update, voor komende biketrip naar oostenrijk de huidige wielen M 1900, ( rollen nog kei gaaf ) vervangen voor de E 1900 ( heerlijke ratel naaf en volgens de spec van DT zijn ze ready om te misbruiken ) daar omheen de Magic Mary 2.35 super gravity. Tevens een setje nobby nics 27,5x2.8 aangeschaft, was een beetje een gokje met de achterbrug maar gaat net, ( heb 4 mm over in de lengte bij de kant van de seattube ), voor kan er als het moet volgens de spec`s nog een 3.0 op maar dat is de limiet voor de velg. Moet nog een keer proberen om wat foto`s op het forum te krijgen, want het ziet er top uit, het rolt erg makkelijk, diameter is met 2 cm gegroeid dus bij 29er wiel.
Heb nog niet in het terrein kunnen testen want zit zins een aantal weken met gebroken sleutelbeen thuis.
Volgende update als de money train langs komt is toch wel een 160 pike of 170 / 180 lyrik, kan met de geometrie makkelijk denk ik, vooral als je met wat meer sag rijd aan de voorzijde.
Ik vind de elixers 5 echt top stoppers, rijd op mijn spectral 29er met de SLX, maar die kan niet tippen aan de elixers. Have fun on the trail.
Wie goed doet, goed ontmoet...
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

@marcomtb1972; een 160mm of groter als vork zou ik niet doen.
Ik heb ook een Spectral AL7.0 EX uit 2014. De vorige eigenaar had 'm eventjes met een 150mm Marzochi, maar dit paste volgens hem echt niet bij de fiets.
En eerlijk gezegd heb ik nog geen moment te weinig veerweg gehad. Ik rij met een Sektor Gold RL 140mm, geen top of the bill, maar eigenlijk behoorlijk goed. Zelfs in een bikepark gaf ie geen krimp en ook nooit het idee gehad dat ik tekort kwam. Tuurlijk komt ie wat iel over tussen al het downhill geweld.

Mijn beste update voor de Spectral was de handgespaakte wielset. Velocity Blunt 35 met acros naven. Precies breed genoeg. Al rij ik ze nu met een XC band, Vittoria Peyote. Is voor de wekelijkse rondjes een prima band, maar voor het buitenland zou ik toch een band met iets meer "beef" monteren. De Hope remmenset is na de wielen de beste update. En dat "zelfs" met de oudere serie Hope Tech 2 EVO M4 remmen.
“Old, not obsolete”
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Hoi Marco79, de upgrade voor de vork is echt voor een alpen trip, blijf in NL / Be / Duits gewoon met de stock fox 32 talas 140 rijden, in de alpen vind ik de 32 te flexi.
Volgens mij gaat een 160 / 180 prima met 140 achter, en hij wordt met de langere vork alleen gebruikt om te dalen, ik durf die upgrade wel aan, leg maar eens een 3 cm dik blokje onder je voorwiel en ga dan maar eens op je bike zitten, verschil in geometrie is minimaal, alleen nog ff een goede deal scoren in de sale.
Hoor ook veel goeds over de Hope stoppers, wie weet in de toekomst.
Wie goed doet, goed ontmoet...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat extra mm's in de vorkpoten meer opleveren dan extra cm's in de veerweg.
Het is niet alleen het verschil in geometrie, met langere veerwegen kom je uit bij vorken die zeker niet gemaakt zijn om mee te fietsen op het vlakke, laat staan omhoog.
(en als je alleen naar beneden rijdt, dan heb je waarschijnlijk de verkeerde fiets gekozen, dat maak je met een vork niet goed)
Een upgrade in de vork zie ik dus wel zitten, maar dan in de dikte, niet in de hoogte.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

@TSTM, ben met je eens dat dikkere vorkpoten een strakkere front zal geven.
Wie goed doet, goed ontmoet...
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Even een oud topic weer actueel maken.
Als ik tegen wat leuks aanloop dit jaar, dan wil ik mijn vork en demper gaan vervangen, ik loop met huidige set up aan tegen de grenzen en er komt onderhoud aan.
Huidige vork is een fox Talas 140 mm CTD evolution. ( is al eens geserviced, krijg ook niet de hele veerweg gebruikt, ja ja, ik heb ook al hogere drops genomen dan ik eigenlijk kan, en nog steeds niet de O ring tegen de kroon :-D )
Huidige demper is een fox float CTD performance series boostvalve ( 140mm veerweg )
Omdat ik de spectral voornamelijk gebruik op steviger terrein ( trailpark / bikepark ) ben ik er wel over uit dat ik wat meer vork veerweg wil nemen.
Ik heb veel vragen / gedachte`s en zou ook graag wat afwijkende meningen / ervaringen willen horen van gebruikers die voor dezelfde uitdaging gestaan hebben en dingen uitgeprobeerd hebben.
Ik weeg met uitrusting +/- 85 - 90 kg en ben 1.85 lang.

Om maar met de demper te beginnen:
Lengte kan niet anders denk ik ? Iemand een 150 mm geprobeerd in het frame ?
Welk model is een alternatief voor de huidige ? Dus voor bikepark / jumps / drops gebruik, betaalbaar, Type ?
Is er in de huidige lengte ( weet de exacte maat nog niet ) ook een coil variant / optie, betaalbaar.

Vork:
Heb nog de " oude " wielmaat 15x100 dus geen boost.
Heb laatst mijn 130mm 29er vork in de spectral gezet en dat stond / voelde goed, ( gereden in de straat, niet in terrein ) tevens een 20 mm langere wielbasis.
Ik heb de eerste versie spectral en die vallen erg kort in de maat L, en ben wel blij met die langere wielbasis.
Zit zelf te kijken / zoeken naar een 35 mm chassis met 160 / 170 mm in 27.5 wielmaat.
Zit ook te denken over een 34 / 35 mm chassis 150 / 160 29er vork, dan kan je 27.5 of 29 voorwiel rijden, met erg steil terrein kan je dan bijv. een 29er wiel rijden, dat lift de voorkant meer omhoog.

Heb voor me 29er spectral een 34 mm 140 vork gescoord ( ter vervanging van de huidige fox 32 130 mm ) die zou ik ook kunnen gebruiken voor de 27.5 maar de voorkeur gaat uit naar een 35 mm chassis vork voor de 27.5 spectral.
Heb ook nog de mogelijkheid om een Boost 27.5+ / 29 vork te doen, heb een boost voorwiel van m`n HT die ik daar dan in kan doen, maar dat is niet handig met 1 wiel voor 2 bikes.

Budget: betaalbaar, hoeft niet perse Fox of RS te zijn, of item`s met veel instel mogelijkheden, ben meer van set en forget.

Wie wil wat info delen van zijn ervaringen, gr Marco.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Achter een langere demper proberen is meestal niet aan te raden. Vooral iets met achterwielen die frames gaan raken of de BB die te hoog komt... .

Maar 1 van de beste upgrades die je kunt doen is een DVO Topaz. Bijna even soepel als een coil en duidelijk meer controle dan iedere standaard demper.


160 mm non-Boost vorken zijn goed te scoren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Thanks ,
Ga die DVO Topaz eens checken :-q .

Wat vind je van het idee van een 29er vork in een 27.5 bike ? Wel eens toegepast op 1 van je projecten ?
Volgens mij is het in de motorcross wereld wel vaker toegepast.
Martin Maes reed tijdens de NZ enduro ook op een 29 front en 27.5 rear bike, die belgen zijn nog niet zo gek haha.
Het idee spreekt mij wel aan, 1 vork die je kan gebruiken op 2 soorten bike`s, vooral met een biketrip met bikepark bezoek, schade is dan gauw gemaakt :roll: .
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

marcomtb1972 schreef: vr 15 maart 2019, 15:45 Wat vind je van het idee van een 29er vork in een 27.5 bike ? Wel eens toegepast op 1 van je projecten ?
Volgens mij is het in de motorcross wereld wel vaker toegepast.
Martin Maes reed tijdens de NZ enduro ook op een 29 front en 27.5 rear bike, die belgen zijn nog niet zo gek haha.
Het idee spreekt mij wel aan, 1 vork die je kan gebruiken op 2 soorten bike`s, vooral met een biketrip met bikepark bezoek, schade is dan gauw gemaakt :roll: .
Ik heb het meermaals gedaan. Maar alleen bij vrijwel gelijke hoogte van de voorkant, dus een 29" vork met 3 cm minder veerweg dan de 27,5" die gemonteerd zat. Dan kom je nog steeds een cm hoger uit. En het stuurgedrag is iets anders, maar dat went snel.

Maar een 29" wiel vervangt geen 2 cm veerweg! En ga je dus voor dezelfde veerweg, dan komt de voorkant extreem hoog, anderhalve graad of zo en dat merk je zeker in je zitbuishoek!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Marco, mooie fietsen, bijzondere combo.
Is het gezien de leeftijd nog wel waard om te upgraden? Die nieuwe torque of strive zijn toch ook wel heel mooi? :-D
weet niet of het heel relevant is maar ik heb een 150mm pike in mijn spectral 2017 (is standaard). Ik denk dat het heel erg aan de vork ligt hoe lang je kunt gaan, de Pike is standaard redelijk plush, ik heb vrij vaak een bottom out.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Bram87 schreef: vr 15 maart 2019, 16:21 Marco, mooie fietsen, bijzondere combo.
Is het gezien de leeftijd nog wel waard om te upgraden? Die nieuwe torque of strive zijn toch ook wel heel mooi? :-D
weet niet of het heel relevant is maar ik heb een 150mm pike in mijn spectral 2017 (is standaard). Ik denk dat het heel erg aan de vork ligt hoe lang je kunt gaan, de Pike is standaard redelijk plush, ik heb vrij vaak een bottom out.
Thanks,
Idd is het nog de moeite om te upgraden ? Daarom hier ook de vraag.
Een andere optie is om beide spectral`s zien te slijten en dan 1 bike terug kopen bijv, een Torque of bijv een Capra 29er zie ik ook wel zitten voor trail / bikepark gebruik, maar ik denk dat dat te veel bike is voor mijn skills / leeftijd.

De huidige bikes met upgrade`s zijn nog prima te gebruiken voor wat ik er mee doen wil.
De 29er spectral is eigenlijk een soort dikke nerve / neuron, met lichtere bandjes en een stuur zonder rise loopt hij verrassend snel en je kan er prima lange dagritten op doen.
De 27.5 spectral is voor mij een speelse tank, maar merk dat de vering mij niet meer bijhoud in het bikepark, met een suspension upgrade kan hij wel weer een x aantal jaar.

Zit voor een vork aan een 150 / 160 Yari of 27.5+ Revelation of iets stevigs van Suntour.
Plaats reactie