Welke upgrade voor Canyon Spectral AL7.0 2014?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maaf2 schreef: ma 18 maart 2019, 19:14
Lars TB schreef: ma 18 maart 2019, 19:07

Je zegt wat raars, zelfs als het in jouw ogen helemaal om een privézaak draait. Maar voordat anderen dat dan weer overnemen, wil ik dat even corrigeren.

Wat jij met je fiets doet mag je zelf weten.

:kiss:
Dat kan ook op een vriendelijkere manier, Lars.
Jij leest er blijkbaar meer onvriendelijkheid in dan dat ik er mee bedoel. Leek mij een zakelijke opmerking. Maar alsnog mijn excuses.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook mijn excuses maaf, ik zou niet willen dat hier ruzie over ontstaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Hallo Leden, even een vraag:

Ik heb net de achter dempers op mijn beide spectral`s opgemeten en ontdekte wat raars, tenminste dat vind ik.
Beide dempers zijn, eye tot eye 190mm lengte en beide hebben een slag van 50 mm, eye tot eye 140 mm als de lucht uit de demper is.
De ene demper zit in een 140 mm bike en de andere in een 130 mm bike.

Zo te meten zijn beide dempers hetzelfde, zit het verschil van veerweg dan in de demper ofzo, zou de demper uit de 130 mm bike dan niet korter moeten zijn, bijv. een 180 eye to eye moeten hebben ?
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

marcomtb1972 schreef: di 19 maart 2019, 22:50 Hallo Leden, even een vraag:

Ik heb net de achter dempers op mijn beide spectral`s opgemeten en ontdekte wat raars, tenminste dat vind ik.
Beide dempers zijn, eye tot eye 190mm lengte en beide hebben een slag van 50 mm, eye tot eye 140 mm als de lucht uit de demper is.
De ene demper zit in een 140 mm bike en de andere in een 130 mm bike.

Zo te meten zijn beide dempers hetzelfde, zit het verschil van veerweg dan in de demper ofzo, zou de demper uit de 130 mm bike dan niet korter moeten zijn, bijv. een 180 eye to eye moeten hebben ?
Het verschil zit in de overbrenging. De veerweg wordt gemeten aan het achterwiel.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Juist, thanks.

Stel:
Ik koop een coilshock 190x50 voor mijn 140 mm bike, die coil past ook in het 130 mm frame omdat ze dezelfde inbouwmaat hebben.
Maar dan zou het dus toch ergens gaan knijpen met dat 130 mm frame ivm 140mm veerweg ?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

waarom denk je dat?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Jurf schreef: di 19 maart 2019, 23:18 waarom denk je dat?
Weet ik eigenlijk niet, ben d`r nog niet uit, ik denk vast te moeilijk met mijn beperkte kennis over mtb techniek :lol: .
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je loopt bij een 140mm veerweg in een frame ontworpen voor 130mm ongeveer 10mm het risico dat iets iets anders gaat raken. Hoeft niet, kan best zijn dat de ruimte er wel is, maar dan moet je dus even meten of je bij de volledig ingeveerde 130mm nog 10 of meer mm overhoudt tussen band en zitbuis (of achterbrug, als die eerder komt)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maar als het om 2 identieke Spectrals gaat zal het wel loslopen...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: di 19 maart 2019, 23:27 Je loopt bij een 140mm veerweg in een frame ontworpen voor 130mm ongeveer 10mm het risico dat iets iets anders gaat raken. Hoeft niet, kan best zijn dat de ruimte er wel is, maar dan moet je dus even meten of je bij de volledig ingeveerde 130mm nog 10 of meer mm overhoudt tussen band en zitbuis (of achterbrug, als die eerder komt)
Maak het nog moeilijker... :roll:

:kiss:
marcomtb1972 schreef: di 19 maart 2019, 23:10 Stel:
Ik koop een coilshock 190x50 voor mijn 140 mm bike, die coil past ook in het 130 mm frame omdat ze dezelfde inbouwmaat hebben.
Maar dan zou het dus toch ergens gaan knijpen met dat 130 mm frame ivm 140mm veerweg ?
Nee, wat Niels al zegt, het gaat om de overbrenging. Dus die kantelnok die tussen de achterbrug en de demper zit, of de positie waar de demper gemonteerd is.

Even lange dempers met een zelfde slag zijn geheel uitwisselbaar in een frame dat voor die maat dempers gemaakt is. En in dit geval zal een frame met 130 mm veerweg bij beide dempers 130 mm blijven houden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Het wordt me iets duidelijker, demper lengte / slag / overbrenging :-q .

@ suravida, het gaat om een 27.5er en een 29er

Om het vanavond positief af te sluiten, als ik een 190x50 coil / of lucht demper neem, dan kan ik hem op beide bikes inbouwen, dus 1 investering, maar 2 bikes ge-upgrade, win / win, vooral voor de bankrekening :lol:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Negeer mijn geraaskal maar, het is al laat :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

marcomtb1972 schreef: di 19 maart 2019, 23:54 Om het vanavond positief af te sluiten, als ik een 190x50 coil / of lucht demper neem, ...
Niet alle frames zijn succesvol met zowel coil als air shock te gebruiken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: wo 20 maart 2019, 00:39
marcomtb1972 schreef: di 19 maart 2019, 23:54 Om het vanavond positief af te sluiten, als ik een 190x50 coil / of lucht demper neem, ...
Niet alle frames zijn succesvol met zowel coil als air shock te gebruiken.
Even iets meer uitleg daarover:
Die overbrenging bepaalt ook hoe een demper precies samen gedrukt wordt. Verschillen zitten bijvoorbeeld in minder samendrukken in het begin (dus veel veerweg aan het achterwiel, maar de demper doet nog niet veel: zorgt voor soepel aanspreken) of juist veel inveren aan het begin om de vering stugger te maken (om invloeden van het trappen te verminderen).
En dan ook hoe de vering op het laatst reageert. Ook met meer of minder slag aan de demper in vergelijking met de veerweg aan het achterwiel. Als je als fabrikant zorgt dat het laatste beetje veerweg moeilijk te gebruiken is, dan voorkom je dat de vering door slaat. Dit het progressieve vering, toenemend steeds stugger. Of andersom, zorg je dat de vering juist makkelijk geheel gebruikt wordt, dan komt de fiets comfortabel over. Dit heet dan weer lineaire vering. Bij een fiets waar je veel mee gaat springen wil je het eerste. Maar een luchtdemper is van zichzelf al progressief en een coil juist lineair.
Een progressief veersysteem combineren met een progressieve demper kan een vering opleveren die heel moeilijk het tweede deel van de veerweg gaat gebruiken. En andersom, 2x lineair geeft een systeem dat heel snel door de veerweg kan schieten.

In de praktijk luistert het niet meer zo nauw als vroeger. Ten eerste zijn luchtdempers lineairder dan vroeger. En veersystemen zijn ook grotendeels 'middle of the road'. Er valt dus veel te combineren. Proberen is het devies!


*disclaimer: enigszins vereenvoudigt opgeschreven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Die 10mm verschil is op het achterwiel. In de overbrenning natuurlijk al een stuk minder. Dus de coil gaat in beide mtb’s prima functioneren. Neem je dan ook een coil vork die je uitwisselt tussen beide mtb’s?
Plaats reactie