Welke upgrade voor Canyon Spectral AL7.0 2014?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef: wo 20 maart 2019, 10:47 Die 10mm verschil is op het achterwiel. In de overbrenning natuurlijk al een stuk minder. Dus de coil gaat in beide mtb’s prima functioneren. Neem je dan ook een coil vork die je uitwisselt tussen beide mtb’s?
Welk gedeelte van de bovenstaande uitleg begreep je niet? :roll:


(het kan zijn dat ik het niet duidelijk heb uitgelegd :wink: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

marcomtb1972 schreef: vr 15 maart 2019, 13:30 Huidige vork is een fox Talas 140 mm CTD evolution. ( is al eens geserviced, krijg ook niet de hele veerweg gebruikt, ja ja, ik heb ook al hogere drops genomen dan ik eigenlijk kan, en nog steeds niet de O ring tegen de kroon :-D )
Huidige demper is een fox float CTD performance series boostvalve ( 140mm veerweg )
Even terug naar de vraagstelling. Het CTD-spul (vooral de Evolution versie) was niet bepaald het beste werk van Fox, zacht uitgedrukt. Als jij nu daar mee rijdt, gaat een moderne mid-level vork (bv Fox GRIP, RS Pike, net wat de beste deal is) verreweg het grootste verschil maken. Modern mid-level dempertje erbij om de achterkant op hetzelfde niveau mee te laten doen. Vergeleken bij de sprong die je hiermee vooruit maakt gaat alles wat je daar bovenop investeert relatief weinig opleveren. Over coil discussieren lijkt mij op dit moment weinig zinvol als CTD je referentie is voor luchtdemping.

Dit alles aannemend dat de Spectral verder goed voldoet uiteraard en dat je er uberhaupt in wil investeren.

Just my 2 cents :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn idee: Een coil in een Spectral is geen goed idee.
Luister naar Niels zn advies.
En doe niet te lomp met de (oude) Spectral, de achterbrug scheurt nogal eens...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

En om een en ander in perspectief te plaatsen, voor 2000 euri heb je een gloednieuwe Spectral AL 5.0 met prima spec, hoef je niets aan te doen.
Dus kijk even wat een nieuwe vork en demper je gaan kosten, en wat je eventueel nog voor je huidige Spectral kan vangen.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

@Cheeta Niet alle frames zijn succesvol met zowel coil als air shock te gebruiken.
[/quote]

Daar zou je gelijk in kunnen hebben... maar wat Lars ook al schrijf, misschien gewoon proberen, ik weet het nog niet.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

nielsvk schreef: wo 20 maart 2019, 16:52 En om een en ander in perspectief te plaatsen, voor 2000 euri heb je een gloednieuwe Spectral AL 5.0 met prima spec, hoef je niets aan te doen.
Dus kijk even wat een nieuwe vork en demper je gaan kosten, en wat je eventueel nog voor je huidige Spectral kan vangen.
Bike verkopen en gaan voor een nieuwe bike kan altijd nog mocht ik niks vinden aan redelijk kwaliteit + redelijk betaalbare onderdelen.
Huidige bike is misschien € 1000 waard. Huidige status: 2014 model / 1x10 aandrijving mix zee / slx / heeft nieuwe shifter nodig / 125 reverb heeft service beurt nodig / fox demper + vork is instapmodellen / deore remmen / 2 DT wielsets M1900 + E 1900 / duidelijk zichtbare gebruik sporen.

Bike bevalt me ook nog goed, dus urgentie om hem te dumpen is nog niet aanwezig, ik denk dat ik het beste er nog uit kan halen :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

marcomtb1972 schreef: wo 20 maart 2019, 23:23
nielsvk schreef: wo 20 maart 2019, 16:52 En om een en ander in perspectief te plaatsen, voor 2000 euri heb je een gloednieuwe Spectral AL 5.0 met prima spec, hoef je niets aan te doen.
Dus kijk even wat een nieuwe vork en demper je gaan kosten, en wat je eventueel nog voor je huidige Spectral kan vangen.
Bike verkopen en gaan voor een nieuwe bike kan altijd nog mocht ik niks vinden aan redelijk kwaliteit + redelijk betaalbare onderdelen.
Huidige bike is misschien € 1000 waard. Huidige status: 2014 model / 1x10 aandrijving mix zee / slx / heeft nieuwe shifter nodig / 125 reverb heeft service beurt nodig / fox demper + vork is instapmodellen / deore remmen / 2 DT wielsets M1900 + E 1900 / duidelijk zichtbare gebruik sporen.

Bike bevalt me ook nog goed, dus urgentie om hem te dumpen is nog niet aanwezig, ik denk dat ik het beste er nog uit kan halen :lol:
Vandaar de wens tot upgraden met een coil (en andere vork)...

Lars zegt het misschien niet duidelijk genoeg. De huidige luchtgeveerde dempers zijn minder progeressief (maar ze zijn zeker niet lineair!)
Als we er van uitgaan dat Canyon heeft nagedacht bij de geometrie van z'n achterbrug en de keuze vd demper, dan gaat er bij het monteren van een coil wel heel wat veranderen.
Of je dat in de praktijk fijn/beter vindt, dat is een gok. Een dure gok.
Je vragen hier geven aan dat je geen idee hebt over het progressief of degressief aansturen van de shock, dus je kunt je al helemaal geen voorstelling maken van wat er gaat gebeuren als je een degressieve aansturing gaat combineren met een lineaire coil shock.
Maar als het geld in je zak brandt, ga gerust je gang.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Leuke tread ondertussen, en veel overwegingen die mij ook teveel geld kosten / hebben gekost :D

Allereerst, ik vind het bijzondere dat aan een Coil shock wordt toegeschreven wat overschat, heb een vergelijk gedaan met DVO Topaz & Jade (air en Coil) en kon niet direct een merkbaar verschil ontdekken. Instellen en wat uitproberen (koop je 3 veren en probeer je uit wat het beste is, of ga je een keer een rondje fietsen met een demper pomp) is bij air makkelijker, ook voorkomen van bv bottom outs is makkelijker (een paar bottomless rings erin), scheelt daarnaast flink wat gewicht (is voor jou nu niet relevant?!).

Wil je rationeel iets beters voor bikepark / lift assisted alpen dagjes => koop een maatje grotere bike (canyon strive, giant reign, YT Capra oid).
Wil je rationeel de spectral upgraden => 150mm pike (of soortgelijk) & dvo topaz (of soortgelijk maar de Topaz is wel een hele fijne demper) erin.
Wil je (toch wel flink wat minder rationeel) mooie spullen uitproberen & kopen en iets leuks met je spectral => 170mm lyrik of bv een Manitou mattoc icm een Coil shock erin.

Wat levert van bovenstaande het meeste plezier op? Das in mijn beleving een maatje grotere fiets. Ik ben wellicht niet zo'n durfal en rij daarom het lekkerst als m'n fiets veel reserve heeft.

Ik heb ooit een 2500hm enduro / allmountain dagtocht op een spectral afgedaald (was dure uitvoering met Pike etc), heb zelf een giant reign (170/160) en een cube stereo (160/140). Ik vind het verschil tussen spectral / cube en de reign best wel groot, groter dan je op basis van die paar mm veerweg zou verwachten. De giant daagt me uit om tracks harder te rijden en dingen te proberen die buiten mijn comfort zone liggen, zelfde tracks erna op de cube, kost het gewoon meer moeite en aandacht.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

paulus1981 schreef: do 21 maart 2019, 01:40 Allereerst, ik vind het bijzondere dat aan een Coil shock wordt toegeschreven wat overschat, heb een vergelijk gedaan met DVO Topaz & Jade (air en Coil) en kon niet direct een merkbaar verschil ontdekken.
Nu komt van alle dempers een Topaz wel het dichtst bij het gevoel van een coil.


Maar in vrijwel alle andere gevallen spreekt de achterkant met een coil duidelijk beter aan en zorgt vooral voor meer grip in bochten en op technische klimmen voor meer tractie. Ook gebruikt een coil meestal makkelijker zijn veerweg en daar profiteer je weer van bij het afdalen.

Nee, als je gewoon je rondjes aan het doen bent, dan heeft Paul helemaal gelijk, het verschil ga je er niet uithalen, als je het al voelt. Maar ga je dichter op een limiet zitten, dan begint het verschil wel zeker merkbaar te worden.

En in het geval van een fiets met een oudere luchtdemper gaat de boel met een coil wel degelijk tot leven komen.


Nu zou ik een coil op een Nerve/Neuron niet zo snel aanraden, want dat is een vrij lineair veersysteem. Maar vrijwel iedere fiets met 140 mm of meer veerweg kun je in de praktijk prima omzetten van een lucht- naar coildemper. Het blijft een gokje, maar wel een vrij kleine. De kans is groot dat je een iets tegenvallend resultaat kunt corrigeren met een zwaardere veer of een dempinginstelling (compressie, als die er op zit).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Even los van de hele discussie over coil, air en wat overkill is op de fiets.. volgens mij moet het niet teveel kosten, anders kun je beter de fiets verkopen en een nieuwe halen.

Mijn idee zou zijn een 2e hands Monarch RT3 en 150mm Pike, Yari of misschien een 34 of 36?
Dit wordt allemaal vrij regelmatig aangeboden en zeker een upgrade in dit geval. Ik snap dat het geen coil shock niveau is, maar moet je dat nou écht willen op deze fiets? Als je van een Fox CTD komt is een monarch RT3 al een enorme upgrade...
Waar woke is, is vuur
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Eens.
Ik werd heel blij van afstappen van CTD en de overstap naar Cane Creek (de CTD bleek heel slecht of anders gezegd de Cane Creek is heel goed).
Ook een Pike bracht, naast 30mm meer veerweg, meer dan een CTD vork (dit alles in een 29er Nerve).
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

FF een kick voor dit topic.

Tijdje terug hier wat info / uitleg gehad over dempers. ( de wens voor een coil blijft :wink: haha )

Ben nadien eerst op zoek gegaan naar een andere vork voor de spectral, nu een jaar verder en ondertussen meerdere vorken bemachtigd / geprobeerd in de spectral. O.a. 34mm 275+ 140mm Mattoc / 35mm 275+ / 29 130mm AION / 34mm 29 140mm AION en ga nog een 32mm 150mm 29 RS Sektor proberen maar dat zal met een 27.5 voorwiel zijn ivm te hoge voorbouw.
Heb wel ervaren dat door div vorken te proberen , een dikkere en stijvere vork ( 35mm 130mm AION ) niet perse fijner rijd dan een wat slappere / meer flex vork.

Nadat ik vorig jaar mijn +hardtail gereden heb in een mullet ( 29/275+) setup, wat heel goed voelde, heb ik dat ook op me 27.5 spectral toegepast.
Vorig jaar op me vakantie de 34mm 140mm suntour AION uit me 29er spectral gehaald in me 27.5 spectral gesleuteld en die set-up geprobeerd op div uplift spots, DH rijden ging uiteraard prima met deze set-up ( de hogere voorbouw / slackere head angle geeft vertrouwen )

Vandaag rondom Weert wat trails gereden met de 29 / 27.5 set-up om eens te kijken of deze mullet set-up me ook past op vlak terrein. Moet zeggen dat het relaxt rijd ( meer rechtop zittend, stuurpen is trouwens ook korter 35 ipv 55/60mm ) vandaag misschien 5 minuten moeten klimmen op korte steile klimmetjes maar door wat schuiven van gewicht niet het gevoel gehad dat het voorwiel extreem snel wil liften ( het voorwiel lift wel heel snel als je ook trekt aan het stuur terwijl je power geeft met een klimmetje, niet doen dus :-D )

Het is de oude spectral ( 2014) een L, maar die valt erg kort / klein voor mijn 185 cm lengte en moet zeggen dat deze set-up me een soort van extra ruimte geeft op de bike.
Misschien een leuk probeersel voor andere spectral bezitters van het 1e uur.
Ik zal tzt even wat angles opnemen van vork en zitbuis.

Plaatjes.
First ride met de 29/27.5 set-up.
Afbeelding
Close up: Front 29er Magic Mary 2.35 + Rear 27.5er Magic Mary 2.6
Afbeelding
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In de 27.5 Spectral past een 2.6 band?
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Jurriaan schreef: wo 4 maart 2020, 23:22 In de 27.5 Spectral past een 2.6 band?
Yep, no problem.

Zelfs een tijdje met een nobby nic 2.8 rondgereden, was een probeersel van me, gemonteerd op een 25mm inwendige velg, ik zou het niemand aanraden die zijn frame / achterbrug wil sparen, minimale clearence rondom, moet zeggen dat het DT E 1900 wiel waarop die zat stijf is, want ik had alleen last van frame rub op stenige trails zoals de X-Line in Saalbach waar ik 2 dagen met de 2.8 set-up heb gereden.

Met XC rijden geen last, alleen van de rolweerstand :winkie:
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Nog even in het archief gezocht naar foto`s van de spectral op 27.5 x 2.8 rubber.

In Aywaille. Ready to go, herinner me dat ik daar na de 1e rit de 2.8 nobby`s heb gewisseld voor 2.35 mary`s ivm gebrek aan grip op de natte / vette trails rondom ninglispo.
Afbeelding

Achterbrug foto`s. Het houd niet over zeg maar 8) Op de linker liggende brug zie je nog net dat de verf er al af is.
Afbeelding
Boven in de achterdriehoek meer / genoeg ruimte.
Afbeelding

Oja, om het zuiver te houden, de achterbrug foto`s zijn met een 27.5 x 2.8 rocket ron, toch maar ff melden voordat ik daar mee om me oren wordt geslagen :tong :bier:
Plaats reactie