Gopro; tiptopic voor vragen, ervaringen etc

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Mooi cadeau! Mooie steunset ook (zoiets zou ik ook wel willen hebben!) :-q

Wat betreft beeldstabilisatie heb ik de volgende smaak: niet doen.
  • Videos renderen vanuit je bronmeteriaal duurt al lang genoeg.
  • Dat wat juist stabiel in beeld is (stuur, je armen, voorwiel, etc.) gaat zitten schommelen terwijl het vooruitblik gestabiliseerd word (is meer oppervlak van het beeld en dominant in de stabilisatie). Is raar toch?
  • Ik word soms misselijk van gestabiliseerde gopro beelden, is onnatuurlijk.
  • Beetje schokkerigheid, bijvoorbeeld bij hobbeltjes, draagt op een manier bij aan de ervaring.
  • Als je een goede plek voor de camera kiest, met starre mount, is het zo schokkerig echt niet. Je hebt een voorvork toch?! :)
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Het klinkt alsof wanneer jij de beelden stabiliseert het stabilisatiefilter het hele beeld bestrijkt. Als bv een gedeelte van je stuur- of bovenbuis altijd in beeld is en niet veel beweegt tov de camerpositie, zorg dan dat het filter alleen actief is rond dat gedeelte van het beeld, dit scheelt ook in de verwerkingstijd. Als je de camera bv op de borst draagt kan het helpen een contrasterende topcap te monteren zodat het stabilistiefilter goed haar werk kan doen.
Jan Willem schreef: Filmpjes van een hoger kwaliteit dan 1080/48 kan ik op mijn Windows7 PC niet bekijken.
Is dat een kwestie 'grafische kaart te klein'?
Wat gebeurd er dan, helemaal geen beeld, regelmatig stilstaand beeld of iets anders? Het kan naast de kaart ook aan de geïnstalleerde codec liggen, mogelijk dat de videospeler van Win7 al wat verouderd is en geen hardware versnelling ondersteund. Een recentere speler zoals VLC zou dan misschien een optie zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hij komt waarschijnlijk gewoon processortijd tekort.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

deer_hunter schreef:Wat gebeurd er dan, helemaal geen beeld, regelmatig stilstaand beeld of iets anders?
Stilstaand beeld dat met stappen van 10-15sec vooruit springt, elke stap vooruit duurt pakweg 5sec.
Heb nu een filmpje gemaakt in kwaliteit 720 - 30fps.
Zelfs in die 'lage' kwaliteit nog briljante opnames, afspelen gaat ook in deze lage kwaliteit niet helemaal vlekkeloos.
Ik kan een minuutje of 3-5 vloeiend afspelen en dan begint de PC weer te knarsen.

Gaat nu misschien wat meer over het afspelen dan de camera maar het is wel een punt waar je mee te maken kunt krijgen.
In mijn geval is nu de situatie dat ik in hoge kwaliteit kan filmen maar het afspelen van die kwaliteit lukt niet met de huidige hardware / software.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan Willem schreef:
deer_hunter schreef:Wat gebeurd er dan, helemaal geen beeld, regelmatig stilstaand beeld of iets anders?
Stilstaand beeld dat met stappen van 10-15sec vooruit springt, elke stap vooruit duurt pakweg 5sec.
Heb nu een filmpje gemaakt in kwaliteit 720 - 30fps.
Zelfs in die 'lage' kwaliteit nog briljante opnames, afspelen gaat ook in deze lage kwaliteit niet helemaal vlekkeloos.
Ik kan een minuutje of 3-5 vloeiend afspelen en dan begint de PC weer te knarsen.

Gaat nu misschien wat meer over het afspelen dan de camera maar het is wel een punt waar je mee te maken kunt krijgen.
In mijn geval is nu de situatie dat ik in hoge kwaliteit kan filmen maar het afspelen van die kwaliteit lukt niet met de huidige hardware / software.
Als je de gopro eens rechtstreeks op tv aansluit met hdmi, kan je dan wel vloeiend afspelen ?
En kopieer je het bestand eerst naar je PC, of speel je af vanaf de gopro via usb ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik kopieer het bestand eerst naar de harddisk en speel daarna af.
Vreemd genoeg gaat alles op de Android GoPro app vloeiend (via wifi op de camera), ook bij opnames in de hoogste kwaliteit.

Op zich neem ik voorlopig wel genoegen met de 720-30fps stand maar ik zou het wel leuk vinden om tzt bepaalde technische passages in bijv 120fps op te nemen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Jan Willem schreef:[Zelfs in die 'lage' kwaliteit nog briljante opnames, afspelen gaat ook in deze lage kwaliteit niet helemaal vlekkeloos.
Ik kan een minuutje of 3-5 vloeiend afspelen en dan begint de PC weer te knarsen.
Dit klinkt inderdaad alsof de buffer leeg is en je dus afspeelt vanaf een erg traag medium (USB 1.1 kaartlezer bijvoorbeeld).

edit: Laat maar, had de bijdrage hierboven gemist.
Laatst gewijzigd door deer_hunter op wo 13 april 2016, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan Willem schreef:Ik kopieer het bestand eerst naar de harddisk en speel daarna af.
Vreemd genoeg gaat alles op de Android GoPro app vloeiend (via wifi op de camera), ook bij opnames in de hoogste kwaliteit.

Op zich neem ik voorlopig wel genoegen met de 720-30fps stand maar ik zou het wel leuk vinden om tzt bepaalde technische passages in bijv 120fps op te nemen.
Via wifi vanaf de gopro gaat dus wel ? (op de android tablet)
Lijkt me dan een probleem in je pc te zijn.
Andere codec of een andere player ?
Ik weet dat mijn netbook met Intel Atom processor ook geen full HD kon afspelen.
Wellicht lukt het als je allerlei residente shit uitschakeld ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik zoek het nu ook bij de PC; binnenkort de boel maar eens flink opschonen, kijken of er overbodige services draaien die uitkunnen.
Als dat niet voldoende resultaat geeft, wil ik VLC player proberen.
Lukt het dan nog niet dan moet er maar een nieuwe PC komen.
Zal het tzt terugkoppelen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
flensje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 17 oktober 2015, 21:59

Ik ben inmiddels met mijn tweede GoPro bezig. Ik had eerst de 3 black, maar omdat ik regelmatig met donker foto's wil maken met de GoPro ben ik op de 4 Black overgestapt.
Helaas kom ik een wereld aan tijd te kort om mijn filmpjes te bewerken, maar ik heb er dus gewoon echt een andere computer voor aangeschaft. Ik werkte altijd met een Windows computer, maar die was sowieso aan vervanging toe. Omdat een Mac de eigenschap heeft om fijn film en foto's te bewerken, heb ik de Air aangeschaft, maar binnen het jaar ben ik nog overgestapt op de Pro. Ik gebruik voor de filmbewerking Final Cut Pro X. Een super programma waar ook een stabilisatie mogelijkheid op zit, echter deze heb ik nog niet echt gebruikt, omdat ik het niet echt natuurlijk over vind komen.

Ik film meestal op 1080/60Fps
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Inmiddels is duidelijk geworden dat het een nieuwe computer moet worden.
De boel een beetje opgeschoond, VLC player geïnstalleerd, overbodige services uitgeschakeld, paar bots verwijderd...
Weinig resultaat.

Voorlopig blijf ik nog maar even filmen bij wat lagere kwaliteit, is op zich al heel goed maar de wetenschap dat je een apparaat hebt dat een veel betere kwaliteit mogelijk maakt geeft het gevoel dat je maar een fractie van de mogelijkheden gebuikt.
Heb verder nog niet zo veel gefilmd, beetje saaie testbeelden van een paar simpele bosrondjes en een woon-werkverkeer ritje.
Die laatste wil ik misschien gebruiken om wat knipwerk te oefenen, alle bijna aanrijdingen van die rit samenvoegen...
Momenteel weinig tijd beschikbaar om een avondje achter de PC te kruipen, ga nu liever fietsen.

Paar actiebeelden, gefilmd na het biken; 'inhoud' zal vast heel herkenbaar zijn:
http://www.pinkbike.com/video/443181/" onclick="window.open(this.href);return false;

En wat meer bike-gerelateerd met (gepoetste) bike op de achtergrond):
http://www.pinkbike.com/video/443182/" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
MCV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: di 9 februari 2010, 22:25
Contacteer:

Kijk, een aardige (nieuwe) topic over GoPro :-q Een aantal maanden geleden zelf ook
maar de stap gemaakt en een GoPro 4 Hero Silver aangeschaft. Zelf dacht ik in het begin
nog; wát ga ik allemaal filmen, hoe ga ik het filmen, voor wie doe ik het ?!

Aangezien in nog geen ervaring had met het gebruik van zo'n camera eerst maar eens wat
rond gekeken en gelezen over de "do and don'ts".

De 4 Hero Silver heeft een scherm aan de achterzijde, ideaal om je instellingen te zien en je
beeld dat je maakt 'te zien'. Omdat ik veel GoPro filmpjes schokkerig vindt en qua positie op
een stuur niet fraai vindt qua positie heb ik zelf gekozen voor een chest-harnas. (Tip van
grotere plaat :-q ). Vanuit deze hoek beleef je de rit meer ala een soort 'first person' view naar
mijn idee, je zit als het ware 'ook op de fiets'.

Qua instellingen en speciale features kan ik nog wel eea uitproberen, momenteel film ik alles
in 1080p en 50fs.

De bewerking via m'n PC verloopt soepel, met een i5 processor en 250gb SSD trekt ie de grote
bestanden er zo doorheen. Met name een SSD is een aanrader. Voor de bewerking maak ik nu
nog gebruik voor GoPro Studio. Ik zou wel wat meer montage mogelijkheden willen en ben dus
nog opzoek naar tips voor een (beter) bewerkingsprogramma ??

M'n filmpjes staan op een YouTube kanaal en ik wil het filmen en monteren naar een hoger
niveau tillen, dus zijn er nog tips and tricks dan hoor / lees ik deze graag :-q
Onnem
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 13 juli 2016, 20:32

Vraag om advies: wat is een goede helmet mount voor je gopro.

Ik heb al een hele tijd een gopro.
En ook al sinds in MTB (en da's al een best aantal jaar) een helm.
Maar heb geen helmet mount, om die gopro op de helm vast te maken.

Voor mijn andere sport (speedsurfen) heb ik ook een helm, en een mount met zoń rechthoekig plaatje wat je met dubbelzijdig tape vastmaakt.

Dat werkt niet bij mijn MTB helm, want die heeft van die koelsleuven, zie de foto.
De helm heeft ook zo'n overstekende rand aan de voorkant, maar ik denk dat die niet geschikt is om de gopro op te monteren. Want hij is iets beweegbaar (via een scharnier achtige constructie vastgemaakt op de helm).

Hier is de foto van de helm
https://photos.app.goo.gl/nupMNcNKcwwmohUp9

Wat is nou de meest geschikte mount voor dit soort helm?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
1. gopro op de borst zie ik niet zitten, teveel risico bij vallen
2. suction cup, heb ik niet genoeg vlakke oppervlakte op de helm (door die koelsleuven)
3. Ik zie ook constructies met een soort gesp, door de ribben van je helm; ik ben bang dat de camera dan veel teveel beweegt
3. constructie met plakplaatje, heb je dan genoeg oppervlakte dat hij goed vast zit? aan de voorkant (bij de letters ST) zit een vlak stukje van 2*3 cm


montage met gesp
https://media.s-bol.com/34G9R8LL7QR/163x210.jpg

montage met plakplaatje
https://www.bol.com/nl/nl/p/2x-curved-s ... oductTitle
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Op dat brede semi vlakke ST stuk van je helm past toch wel zo'n ietwat gebogen mountingplate?
Althans zo'n ding kregen we er hier direct bij.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik vind de Chesty het prettigst. Zo’n gopro op de helm is zoals een Led-lamp, met mijn trailhelm voel ik dat na een tijdje in mijn nek. Chesty is ook veel bereikbaarder om opname te starten of te stoppen.

Ik weet niet welk risico je bedoelt, kans op GoPro slopen of de GoPro die als kleine baksteen op uw borstkast impact geeft?
Plaats reactie