Gopro; tiptopic voor vragen, ervaringen etc

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

yo-eddy schreef: wo 15 juni 2022, 10:58 Ik ben "in de markt" voor een Gopro, iemand nog tips tricks, do's & don'ts?
Je hebt er inmiddels 1 gekocht lees ik, dan komt nu het gedeelte dat je moet gaan uitvogelen hoe je die GoPro gaat bevestigen. Ik ben al een tijdje aan het klooien om (voor mij) de beste plek te vinden om dat ding te monteren. Ik heb op mijn Fullface (TLD D3) eerst gefilmd met een chinmount. Als follow cam perfect maar als je niemand volgt vind ik het mooier als je toch wat meer stuurbewegingen in beeld ziet . Stel ik hem zo af dat het stuur meer in beeld komt dan kijk ik teveel naar beneden en krijg ik geen mooi beeld meer van de track voor mij. Dat zal natuurlijk ook per persoon verschillend zijn. Toevallig gisteren maar eens de chesty geprobeerd en ik vind dat toch wel de mooiste hoek van filmen. Ook gemakkelijk met bedienen en zit nergens in de weg.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dice Oldskool schreef: vr 17 juni 2022, 07:14Toevallig gisteren maar eens de chesty geprobeerd en ik vind dat toch wel de mooiste hoek van filmen. Ook gemakkelijk met bedienen en zit nergens in de weg.
... behalve misschien als je crasht.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

cheeta schreef: vr 17 juni 2022, 07:21
Dice Oldskool schreef: vr 17 juni 2022, 07:14Toevallig gisteren maar eens de chesty geprobeerd en ik vind dat toch wel de mooiste hoek van filmen. Ook gemakkelijk met bedienen en zit nergens in de weg.
... behalve misschien als je crasht.
De Chesty zit bij mij over mijn bodyprotector :-q

Camera monteer je het best op de kop op zo'n ding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: vr 17 juni 2022, 07:14
yo-eddy schreef: wo 15 juni 2022, 10:58 Ik ben "in de markt" voor een Gopro, iemand nog tips tricks, do's & don'ts?
Je hebt er inmiddels 1 gekocht lees ik, dan komt nu het gedeelte dat je moet gaan uitvogelen hoe je die GoPro gaat bevestigen. Ik ben al een tijdje aan het klooien om (voor mij) de beste plek te vinden om dat ding te monteren. Ik heb op mijn Fullface (TLD D3) eerst gefilmd met een chinmount. Als follow cam perfect maar als je niemand volgt vind ik het mooier als je toch wat meer stuurbewegingen in beeld ziet . Stel ik hem zo af dat het stuur meer in beeld komt dan kijk ik teveel naar beneden en krijg ik geen mooi beeld meer van de track voor mij. Dat zal natuurlijk ook per persoon verschillend zijn. Toevallig gisteren maar eens de chesty geprobeerd en ik vind dat toch wel de mooiste hoek van filmen. Ook gemakkelijk met bedienen en zit nergens in de weg.
Ik vind zelf, al kan dat aan de leeftijd van mijn GoPro liggen (5 Black), dat het beeld met de chestmount voor mijn gevoel nogal veel rammelt. Zelfs met de stabilisatie aan. Nogmaals, dat kan ook van andere factoren afhankelijk zijn, voor mijn smaak schiet ik met de helmet mount nog het best te bekijken (en meest stabiele) footage.

Zie hier wat voorbeelden van footage met de helmet mount:
https://www.instagram.com/reel/CetR7HjK6nK
https://www.instagram.com/reel/CcdwEUDqlxd

Vergeleken met de footage van de chestmount:
https://www.instagram.com/tv/CX-nUiSl80T
https://www.instagram.com/p/CYgyf_rKCnI (tweede filmpje in de gallery)

Is ook smaak-gerelateerd. Ik gebruik de instellingen die Jordan Boostmaster op zijn site heeft staan voor de GP6, dus meestal in superview. Alleen bij minder omgevingslicht schakel ik wel nog eens terug naar wide, omdat dan de framerate op te schroeven is en er minder blur ontstaat.

Ik gebruik mijn footage meestal voor op instagram en merk ook dat hoe hoger de kwaliteit is waarin ik geschoten heb, hoe harder de compressie van instagram (en facebook bijv.) is. Van 4K blijft meestal effectief weinig over. Maar goed, als je niets met die platformen doet is dat niet zo heel relevant.
¯\_(ツ)_/¯
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

FXII schreef: vr 17 juni 2022, 11:10
Dice Oldskool schreef: vr 17 juni 2022, 07:14

Je hebt er inmiddels 1 gekocht lees ik, dan komt nu het gedeelte dat je moet gaan uitvogelen hoe je die GoPro gaat bevestigen. Ik ben al een tijdje aan het klooien om (voor mij) de beste plek te vinden om dat ding te monteren. Ik heb op mijn Fullface (TLD D3) eerst gefilmd met een chinmount. Als follow cam perfect maar als je niemand volgt vind ik het mooier als je toch wat meer stuurbewegingen in beeld ziet . Stel ik hem zo af dat het stuur meer in beeld komt dan kijk ik teveel naar beneden en krijg ik geen mooi beeld meer van de track voor mij. Dat zal natuurlijk ook per persoon verschillend zijn. Toevallig gisteren maar eens de chesty geprobeerd en ik vind dat toch wel de mooiste hoek van filmen. Ook gemakkelijk met bedienen en zit nergens in de weg.
Ik vind zelf, al kan dat aan de leeftijd van mijn GoPro liggen (5 Black), dat het beeld met de chestmount voor mijn gevoel nogal veel rammelt. Zelfs met de stabilisatie aan. Nogmaals, dat kan ook van andere factoren afhankelijk zijn, voor mijn smaak schiet ik met de helmet mount nog het best te bekijken (en meest stabiele) footage.

Zie hier wat voorbeelden van footage met de helmet mount:
https://www.instagram.com/reel/CetR7HjK6nK
https://www.instagram.com/reel/CcdwEUDqlxd

Vergeleken met de footage van de chestmount:
https://www.instagram.com/tv/CX-nUiSl80T
https://www.instagram.com/p/CYgyf_rKCnI (tweede filmpje in de gallery)

Is ook smaak-gerelateerd. Ik gebruik de instellingen die Jordan Boostmaster op zijn site heeft staan voor de GP6, dus meestal in superview. Alleen bij minder omgevingslicht schakel ik wel nog eens terug naar wide, omdat dan de framerate op te schroeven is en er minder blur ontstaat.

Ik gebruik mijn footage meestal voor op instagram en merk ook dat hoe hoger de kwaliteit is waarin ik geschoten heb, hoe harder de compressie van instagram (en facebook bijv.) is. Van 4K blijft meestal effectief weinig over. Maar goed, als je niets met die platformen doet is dat niet zo heel relevant.
Beeld stabilisatie is bij de recentere versies echt een stuk beter (vandaar ook dat ik nu de 10 heb gekocht ipv de geleende 7)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Nieuwere modellen zijn inderdaad een stuk beter met hun stabilisatie, maar ook de chestmount kan schelen.

Ik heb met een Chesty redelijk strak aangetrokken een stuk beter beeld dan een Ali-chesty die ook strak zat. De banden 'veren' minder mee en houden de basis beter tegen je borst aan.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

gewoon rechtstreek op de borst protector plakken
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Die beeldstabilisatie van de nieuwere GoPro's is echt bizar goed. Zelfs als ik helemaal door elkaar gehobbeld wordt en de straps losjes zitten, is het beeld nog stabiel. Nadeel is wel dat er veel processorkracht voor nodig is, en dat de batterij het in standje stabilisatie maar een uurtje max volhoudt. En dat er een stuk van de randen van je beeld af gaat, maar dat ervaar ik, gezien de groothoek, niet echt als een probleem.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb een tip; zet de stabilisatie aan, maar zet de optie 'Horizon levelling' uit!
Al rij je nog zo hard (voor je idee), met de horizon steeds perfect horizontaal lijkt het of je stil staat...
Mijn epische Solden beelden leken zo op een scootmobiel op een perfect rechte driebaans snelweg.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jamis Diablo schreef: vr 17 juni 2022, 15:15 Ik heb een tip; zet de stabilisatie aan, maar zet de optie 'Horizon levelling' uit!
Ik wist geeneens dat dat erop zat. Blijkbaar tilt ik mijn hoofd wat naar links want ik heb altijd scheve beelden die ik dan later level. :o :-D
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jamis Diablo schreef: vr 17 juni 2022, 15:15 Ik heb een tip; zet de stabilisatie aan, maar zet de optie 'Horizon levelling' uit!
Al rij je nog zo hard (voor je idee), met de horizon steeds perfect horizontaal lijkt het of je stil staat...
Mijn epische Solden beelden leken zo op een scootmobiel op een perfect rechte driebaans snelweg.
thx :-q hier ga ik eens mee experimenteren

@38x10 inderdaadd precies een uur (gister met BMX les eerste try-out)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Jamis Diablo schreef: vr 17 juni 2022, 15:15 Ik heb een tip; zet de stabilisatie aan, maar zet de optie 'Horizon levelling' uit!
Al rij je nog zo hard (voor je idee), met de horizon steeds perfect horizontaal lijkt het of je stil staat...
Mijn epische Solden beelden leken zo op een scootmobiel op een perfect rechte driebaans snelweg.
True. HL is a biatch. Leuke optie, maar cropt nog verder dan de normale stabilisatie en het beeld ziet er heel 'dood' uit.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Nog een tip , neem met 25 frames per seconde op . Dan ziet het qua snelheid eruit als de werkelijkheid.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

niet perse. Je wil je export video in 25fps doen, dat is 'natuurlijk' / wat we gewend zijn. Hoewel er steeds meer op 50fps wordt gemaakt.

Voor mijn werk (videomaker) schieten we bijna altijd in 50 FPS maar leveren op in 25. Dat geeft mogelijkheid in de edit om te vertragen (goed voor gevoel van drama). Als je dus ook slowmo wil doen, dan is het fijn om in 50 of 100. Dan kan je die terugbrengen naar naar 25fps en heb je slowmo van 50 of 25% (geschoten framerate / edit tijdlijn FPS) .

Zelfde voor resolutie. Schieten in 4 of 5k, dan kan je voor de variatie in je beelden ook digitaal zoomen (op 1080p tijdslijn).

Qua settings, als je echt aan de slag gaat met editten, niets op auto zetten :D

Kleurprofiel op natural/flat geeft je meer mogelijkheden om achteraf te spelen met de belichting

Sharpeness laagst mogelijk.kan je beter achteraf zelf toevoegen. de standaard sharpening van (oude) go pro was echt niet om aan te zien.

Exposure compensation staat bij mij ook altijd -1/2 of -1/3 stop. Overbelicht is vervelender dan onderbelicht. Overbelicht beeld is niet meer te redden.

Witbalans, voor buiten op daglicht zetten (5000-5500 Kelvin range)


En protip: probeer eens wat settings uit voordat je je reis gaat filmen. Kijken wat je zelf mooist vindt en werkbaar is.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

@yo-eddy,
Ik heb sinds kort een Hero 9 in gebruik :-q meeste setting heb ik overgenomen na het zien van een video van de loam ranger op youtube.

Iemand nog een goeie tip voor een video bewerking programma, hoeft niet perse gratis te zijn ?
Ik film nu in 2.7K, scheelt heel veel opslag op sd kaart en batterij duur, 4k zuigt batterij zo leeg en sd card is zo vol :-{
Plaats reactie