Thanks @Lars TB en Robin-S.
Denk dat de draairichting ook niet zoveel zal uitmaken in deze relatief kleine diameters. Een duwende belasting zou iets stijver kunnen aanvoelen op de spider armen t.o.v. een trekkende belasting om dat het materiaal op rek word belast dan (en het materiaal enigszins elastisch zal zijn). Bij autoremschijven kun je daar alleen niet over spreken (maar geventileerde schijven zullen daar beter naar lucht kunnen happen).
Retep87 schreef:Gebruik ff de zoekfunctie, er zijn meer mensen die zelf remschijven hebben ontworpen en laten snijden.
Volgens mij was RVS toen geen beste optie.
Als dat zo geweest was, had ik de vraag in dat topic wel gesteld zoals ik vaker doe. En geen eigen topic gestart. Met de zoekfunctie vind ik niet veel. O.a. jouw dode CAD-topic met FEM analysis... Alleen van Clawhammer weet ik dat hij zijn eigen schijven heeft ontworpen en heeft laten snijden... Of hij er een FEM analysis over zijn ontwerp heeft laten gaan weet ik niet. Overigens is Clawhammers nieuwst schijfcreatie niet zozeer echt directional (maar alleen door de uitsnedes op het buitencontour).
Met Google vind ik ook antwoorden waar het niet zo erg zou moeten uitmaken, maar ook dat het wordt afgeraden schijven niet andersom te monteren zoals de fabrikant dat heeft bedacht. Fabrikanten willen meestal dat de spider naar voren gericht staat in de draairichting. Shimano, Sram, Magura, Hope doen dat o.a. Maar ook zijn er fabrikanten die geen draairichting aangeven en er ook niet een logische richting in het schijfontwerp zit, waaronder ook Hope. Zit zijn dan allemaal wel merken waar de schijf maar op 1 manier gemonteerd kan worden. Maar bepaalde schijven van Magura, Hope, Shimano en Sram zou je ook "verkeerd" om kunnen monteren als er geen draairichting op had gestaan...
Fabrikanten moeten dit er op sowieso opzetten om claims te voorkomen mocht het fout gaan. Met een eigen ontworpen schijf zit je niet vast aan dat soort dingen... En heb ik daar eigenlijk ook niet zo rekening mee gehouden, maar meer bedacht wat ik mooi zou vinden...

. In principe zouden ze ook beide kanten op gemonteerd kunnen worden (en ik denk dat het op zo'n relatief kleine diameter ook niet zo veel merkbaar zal uitmaken). Waar de zwakke punten in mijn ontwerp zitten weet ik ongeveer wel, maar die ga ik ook niet meer veranderen.
Verder worden veel schijven voor mtb's van RVS gemaakt. RVS 316 is qua kwaliteit wel iets beter dan RVS 304. Titanium zie ik niet zitten en gewoon Ympress 420/250 ook niet. RVS 316 of 304 is ook een materiaal waar ik makkelijker aan kan komen en kan laten lasersnijden op mijn werk, zeker in 2mm plaatdikte.