SRAM XX1 / X01 EAGLE 12spd ervaringen/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

De uiteinden van het bereik zijn het probleem niet, die gebruik je (ik) in Nederland eigenlijk toch nooit. Het gaat me er meer om zo optimaal mogelijk van de 10-50 cassette gebruik te maken. De tip van zoveel mogelijk groot achter fietsen was een goeie.

Een overweging is ook nog steeds om een do-it-all setup te kiezen, waarmee ik ook in de meeste buitenlanden uit de voeten zou moeten kunnen. Dan is de keuze makkelijk, namelijk 34 voor.

Qua bereik is mijn huidige 2*10 setup ideaal. Ik heb alleen zo'n godsgruwelijke hekel aan schakelmissers vooraan (komt met mijn waarschijnlijk lompe rijstijl te vaak voor, zeker in slechter weer), dat er nu een 1x12 "moet" komen.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je bereik nu ideaal is zou je berekend dus op een do it all 34 uitkomen. Maar: je wil met name grotere verzetten trappen. Je kan dan eventueel ook nog een 36 (of 38) ovaal kiezen?
Dan trap je met name de zwaardere verzetten, maar zal je 36 (of 38) bergop ook wat lichter aanvoelen, als je dat eens nodig hebt. Maakt het meteen weer wat meer do it all?

Ik heb zelf een ovaal (een kleintje van 28 :winkie: ), en ik heb er profijt van, met name langzaam en steil bergop. Ik koos een ovaal toen ik van 24-38 icm 11-41 overging naar 1x 11 met 9-46 cassette. Ik koos dus een 28T (''ipv een gewone 30"). SRAM heeft nu ook ovale bladen, ik heb zelf een Absolute Black.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5761
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Denk dat je met 1x10, 1x11 of 1x12 altijd nog iets van compromis moet sluiten tov bijvoorbeeld 3x10 zoals ik destijds bij mijn marathons had. Bereik van 22/36 tot 42/11 was totaal bereik van 624% tov 500% met Eagle.
In NL reed ik ook 80% op de 42'er en dat blad sleet harder dan middenblad, laat staan kleine blad.
Maar gezien mijn huidige inzet (rondjes om de hoek) kan ik me wel vinden in de "beperking" van 500%.
Eerlijk gezegd nu geen beperking meer en ruim voldoende. Mocht ik ooit het idee hebben om met de Scale naar Alpen te gaan, dan zou ik de 34'er er op zetten. Maar mijn setup bij eerst komende vervanging wordt de 38'er voor.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat ik opvallend vind aan de bike van een maatje van me: die wilde op z'n Trek Fuel EX 9.8 de standaard 32T Eagle vervangen door een AB Oval 32T. En dat raakt dan dus de chainstay - ik had niet verwacht dat dat anno 2018 nog een issue zou zijn - als je dan een 34T monteert raak je de chainstay toch ook? Ja, het was het juiste blad met de juiste offset...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik moest ''noodgedwongen" naar 1x (mijn voorderrie bevestigingspunt om zeep geholpen), en bereik vond ik met name belangrijk. Met 1x11 heb ik nu 512% bereik. En ik ben het met je eens: een compromis is het altijd, als bereik een belangrijk punt is. Ik speelde op safe en koos voor een voldoende licht verzet, waarmee ik ook 25% klimmen etc in de bergen kan doen. Qua ''zwaarte'' trap ik even ''licht'' als bij een oude 22-36 icm 11-36 combi, en iets minder ''zwaar'', dan bij die combi. Net genoeg, zeker op het vlakke, maar naar beneden neemt de zwaartekracht het dan maar over...
Wat wel zeer goed bevalt: nooit meer verkeerd schakelen, geen chainsuck meer, geen kapotte voorderries meer, eenvoud en rust... Hoef alleen nog maar rechts te schakelen, en links lockout vork/demper en dropper te bedienen, er blijft genoeg te doen :winkie: .
Mijn E13 9-46 1x11 cassette met 512% bereik is er overigens nu ook in een ongeveer 100,- goedkopere variant gekomen, die maar 40gr zwaarder weegt dan mijn huidige, en die nog steeds lichter is dan een Eagle. Dat maakt het vervangen straks weer minder pijnlijk...
Al met al wegen iets inleveren bereik en toename schakelgemak wel tegen elkaar op voor mij. Tik groter bereik zou ideaal zijn. Afwachten of dat ook nog komen gaat.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Kapitein Iglo schreef:Wat ik opvallend vind aan de bike van een maatje van me: die wilde op z'n Trek Fuel EX 9.8 de standaard 32T Eagle vervangen door een AB Oval 32T. En dat raakt dan dus de chainstay - ik had niet verwacht dat dat anno 2018 nog een issue zou zijn - als je dan een 34T monteert raak je de chainstay toch ook? Ja, het was het juiste blad met de juiste offset...
De vraag is hoe ovaal, dat zou je op moeten meten wellicht is net zo groot als een 36. Froome rijd wel een met ovalen bladen dat lijk wel eieren.
Maargoed de constructeur moet er toch minimaal voor zorgen dat je een 36t kwijt kan liefts 38T. Anders wordt het wel heel beperkt.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

mmm, daar heb ik helemaal niet bij stilgestaan. Is er iemand die weet of een 38 problematisch zou kunnen zijn bij een (Grand) Canyon CF SLX (bj 2015)?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Cube-Elite schreef:
Kapitein Iglo schreef:Wat ik opvallend vind aan de bike van een maatje van me: die wilde op z'n Trek Fuel EX 9.8 de standaard 32T Eagle vervangen door een AB Oval 32T. En dat raakt dan dus de chainstay - ik had niet verwacht dat dat anno 2018 nog een issue zou zijn - als je dan een 34T monteert raak je de chainstay toch ook? Ja, het was het juiste blad met de juiste offset...
De vraag is hoe ovaal, dat zou je op moeten meten wellicht is net zo groot als een 36. Froome rijd wel een met ovalen bladen dat lijk wel eieren.
Maargoed de constructeur moet er toch minimaal voor zorgen dat je een 36t kwijt kan liefts 38T. Anders wordt het wel heel beperkt.
Zeker niet zo groot als een 36. Ik heb zelf 1x11 SLX met een AB oval 32T (dezelfde dus, maar dan met 96 asym BCD), dus het shimano-equivalent. En bij mijn eigen bike komt het niet eens in de buurt van de chainstay. Maar: ik heb geen boost en sowieso een andere bike. Ik blijf het raar vinden.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Cube-Elite schreef:
Kapitein Iglo schreef:Wat ik opvallend vind aan de bike van een maatje van me: die wilde op z'n Trek Fuel EX 9.8 de standaard 32T Eagle vervangen door een AB Oval 32T. En dat raakt dan dus de chainstay - ik had niet verwacht dat dat anno 2018 nog een issue zou zijn - als je dan een 34T monteert raak je de chainstay toch ook? Ja, het was het juiste blad met de juiste offset...
De vraag is hoe ovaal, dat zou je op moeten meten wellicht is net zo groot als een 36. Froome rijd wel een met ovalen bladen dat lijk wel eieren.
Maargoed de constructeur moet er toch minimaal voor zorgen dat je een 36t kwijt kan liefts 38T. Anders wordt het wel heel beperkt.

Als je het inzet bereik bekijkt van een fuel ex, dan zou ik het ook zo bedacht hebben, ruimte voor een 34 is dan voldoende. Het is geen xc racebak, tis meer een all mountain. En nu snp ik wel dat er een heleboel mensen graag zeggen dat ze een 36 of 38 nodig zijn, maar ik moet ze nog tegenkomen die een 38-10 echt gebruiken, en dan niet berg af meetrappen. Ik kan met de 32-10 gerust iets over de 40 rijden, en dat is voor 99,99999 procent van de ritten meer dan genoeg, en met de 32 heb ik ool een goed klim verzet
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Volgens mij is dat zwaarste verzet niet zo interessant. Zeker niet in Nederland. Belangrijker is welk deel van de cassette je vooral gebruikt op je standaard rondjes. Een paar posts terug werd opgemerkt dat het slim is om vooral de grotere kansjes achter te gebruiken. Da's voor mij althans de reden om 36 of 38 te overwegen.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het hangt er inderdaad af van waar je je standaard rondjes rijdt. Hier in Zuid Limburg gebruik ik op standaardrondjes het hele bereik van mijn cassette. Daar is het bereik dus erg belangrijk. Als ik hier alleen zou letten welke kransjes ik het vaakst gebruik bij de keuze van het voorblad dan kom ik gegarandeerd iets te kort aan 1 van beide uitersten...
Ook jij zult daar rekening mee moeten houden als je bv eens de Alpen of Ardennen in gaat. Dan kun je natuurlijk je voorblad tijdelijk vervangen door een kleiner blad dat daar geschikter is voor steile lange klimmen.
Ipv een 'one for all set up' rijd je dan gewoon met verschillende voorbladen. Dan moet je alleen nog even kijken of je qua kettinglengte uitkomt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Twee jaar geleden in de Dolomieten, maar zelfs afgelopen zomer in Zweden lag de ketting regelmatig op 24x36. Bij een one-by ga ik het dan dus niet redden met 38 voor. Gelukkig is een blad zo gewisseld (crank eraf en 3 torx boutjes los als ik het goed heb)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yep :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De kleinste kransjes op je cassette rollen idd niet zo lekker af, de ketting gaat er een beetje hoekig omheen.
Verder zijn ze iets gevoeliger voor viezigheid en slijten ze wat sneller omdat de ketting op minder tandjes aangrijpt en omdat er minder tandjes zijn om de slijtage te delen.
Maar zelfs als je de 10, 12 en 14 vermijdt, dan rij je met een 32 voorblad toch nog 24 kmh bij traptempo 90 (
26kmh met een 34t).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

38x10 schreef:Twee jaar geleden in de Dolomieten, maar zelfs afgelopen zomer in Zweden lag de ketting regelmatig op 24x36. Bij een one-by ga ik het dan dus niet redden met 38 voor. Gelukkig is een blad zo gewisseld (crank eraf en 3 torx boutjes los als ik het goed heb)
als je vaker wilt wisselen is dit misschien ook wel interessant:
https://www.oneupcomponents.com/collect ... switch-sdm" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie