SRAM XX1 / X01 EAGLE 12spd ervaringen/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Ja dat maar dan zonder wieletjes
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb deze week eindelijk een red 10/33 cassette op een XX1 eagle groep kunnen testen.

De red ketting is 0,2 smaller, ook van binnen, de cassette is 2mm smaller over de hele breedte. en de body is 1.8mm breder, snappen we het nog :D Mijn verwachting was dat dit net zou moeten gaan.

Test is dus gedaan met volledige xx1 drivetrain alleen een XDR 10/33 cassette!!!!
Ik heb de derrie op het middelste tandwiel afgesteld omdat je dan maximaal 1mm verschil hebt aan de uiteinden.

Het loopt redelijk tot goed als je de B schroef goed afstelt.
Het enige wat niet werkt is terugschakelen van de 33 naar 28 met 1 klik, dan moet je in 1 x twee klikken dan en dan weer 1 op.

Ik zou het voor MTB gebruik niet aanraden, maar het gaat wel. Ik zelf wil het voor op de weg. Vind het af en toe wel lekker om met de MTB op de weg te trainen ipv de racer voor de afwisseling.

Ik blijf erbij dat ik het jammer vind dat sram geen geschikte 10/45, 10 40 en 10/36 XD cassette maakt.
Als ze nu XD en XDR gelijk houden gehouden dan hadden ze met twee of drie extra cassettes een hele range afgedekt voor race, MTB, gravel en cross.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Zou het mogelijk zijn de nieuwe sram axs 10-36 12 speed cassette goed lopend te krijgen met een sram Eagle xo1 axs derailleur
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Mijn Canyon is afgemonteerd met X01 shifter en derailleur met een GX cassette en ketting (denk ik).

Mijn ketting is nog niet op, maar ik wil wat met grotere voorbladen gaan experimenteren > dus zodoende ga ik een nieuwe ketting kopen.

Het prijsverschil tussen een Eagle 12sp GX ketting en een een X01 is aanzienlijk. Een paar gram meer of minder voor een ketting boeit me niet, maar een aanzienlijke verbetering van de duurzaamheid dan weer wel.

Ik lees op internationale fora verhalen dat X01 kettingen 3 of 4 keer langer mee gaan dan GX kettingen, maar lees ook berichten die dit tegenspreken.

Als een X01 ketting 2x (of nog meer) langer mee gaat ben ik niet te beroerd om die te kopen, maar als het nauwelijks scheelt dan kies ik wellicht voor een GX.

Wat zijn jullie ervaringen?


en b.t.w. : vervangen julie deze kettingen al bij 0,5% slijtage? Of later?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen specifieke ervaring.
Maar ik las die berichten ook.

Mijn insteek is om 2 (of soms 3) goedkope kettingen te kopen en die om beurten te gebruiken mbv snelsluitingen.
Om de rit, om de 100km, zoiets.
Daar heb ik betere ervaring mee dan 1 dure ketting die je moet vertroetelen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Er zat een xo op mijn fiets toen ik hem kocht, en heb er een paar gx bij gekocht om te rouleren. Ik heb niet echt het gevoel dat de xo slijtvaster is. Maar Dat ik nu echt de km bijhou.....
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Dan denk ik dat ik TSTM's advies ga volgen.
Ik was al langer van plan om met meerdere kettingen te gaan rouleren, maar tot nu toe ben ik daar altijd te lui voor geweest / te weinig tijd voor gehad.

Maar eigenlijk wil het weinig zeggen met zo'n linkje er tussen.

Dank voor de tips.


Bij hoeveel % slijtage vervangen jullie een eagle ketting?
Laatst gewijzigd door FranX78 op zo 14 juni 2020, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik rouleer ook, maar niet elke 100km. Gewoon bij 0.25 --> 0,5 --> 0,75 en 1. Dan ben je inmiddels gauw 10k verder en dat is best een hoop op een mtb. wel gewoon 3 xx1 kettingen.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Hier even een mindere ervaring met de Eagle groepset:

Op mn vorige bike (Tranistion Scout) had ik een X01 Eagle shifter/derrie en een GX cassette. Werkte helemaal prima :-q Nooit geen problemen.

Echter, toen ik mij nieuwe bike (Banshee Titan) in elkaar ging zetten (zelfde X01 shifter en derrie) met nieuwe X01 ketting en GX cassette, schakelde dit in het begin (max 30km) gewoon goed.
Toen een keer naar Zoetermeer gegaan, waar de 50t echt wel wenselijk is voor mij op sommige stukken, schakelde deze baggerlijk slecht. In de lagere versnellingen, en dus onder druk, continue over willen slaan, en ook doen.
Weer thuis gekomen, boel weer goed afgesteld (naar mijn idee, met chain gap tool met/zonder sag, en wat proberen te klimmen in het vlakke brabant, alles ok), en weer naar Zoetermeer: geen vuiltje aan de lucht. Schakelde super.
Fiets ingeladen, naar huis, weer terug naar Zoetermeer: weer kut!
Ik was er echt klaar mee.

Via het forum hier een XX1 shifter/X1 derrie en een GX cassette aangeschaft (allen 11 speed). Alleen de low limit screw aangedraaid en dat schakelde al meteen super. ff een klimmetje in de buurt gepakt waar ik de 42t nodig had en geen probleem.
Zaterdag weer eens naar Zoetermeer om het zeker te weten, maar ik ben echt wel ff klaar met die fijnharige afstellingen van de Eagle groepset.

Ben voorlopig toch alleen van de lift-assisted trails, dus nodig heb is het niet, maar man: wist niet dat de Eagle ook zo ellende kon zijn.
Misschien is mn derrie wel kaduk of mn pad (nieuwe besteld) niet recht meer, maar voor mij voorlopig weer lekker 1x11 :bier:
Ride a bike!
Plaats reactie