Hier ook 2 fietsen met 11s en eentje met 10s. Al het onderhoud doe ik zelf en merk daardoor ook dat de 11s aanzienlijk sneller slijten en dat het een stuk preciezer komt qua afstelling.Jan Willem schreef:Die tool is inderdaad onmisbaar.
Ik merk ook dat bij het toenemen van het aantal tandwielen op een cassette, ook het afstellen van de boel kritischer wordt.
11spd is duidelijk lastiger af te stellen dan 10spd waarbij de invloed van kabelloop en de staat van die kabels ook een grotere rol gaat spelen.
Het lijkt er bijna op dat ze met 12spd heel dicht in de buurt van de grens zitten van wat nog mogelijk is op MTB.
Met 12/13s hebben ze dus niets aan de spacing gedaan tussen de kransjes? Ofwel: de body is langer en/of de naaf is zodat de spaken dichter op elkaar staan?
Overigens wordt ik een beetje moe van zulke "innovaties". Die 1x een revolutie noemen, pizza schijven die afbreken, veel minder tussenstappen, kettingen en cassettes die 2x zo duur zijn en de helft langer meegaan etc. Alles in het belang van gewichtsbesparing, maar achter de komma lever je alleen maar in op duurzaamheid en gebruiksvriendelijkheid tegen een vele malen hogere prijs (ps. rijdt zelf naar alle tevredenheid zowel op de weg als offroad met een 1x11, 2x11 en 3x10).