SRAM XX1 / X01 EAGLE 12spd ervaringen/vragen
-
- Pro Biker
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
- Mijn mountainbike: Yeti asr turq
Het is inderdaad netjes opgelost, ik ben er blij mee. Ik moet zeggen dat ik niet anders gereden heb als andere keren, altijd gaat het goed, totdat. Ik vind van mezelf dat ik zeker niet mijn spullen onnodig belast, en altijd van te voren schakel, dus niet onder de volle volle belasting. We gaan meemaken hoeveel kilometer ik er nu mee kan rijden!
Sneeuwmonster
- RRon
- Pro Biker
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
- Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!
Hoe zit het hier met ervaringen met de kettingen? Mijn huidige fiets heeft nog geen 2000 km gereden. Ik ben zuinig op mijn spulletjes en rijd met 2 kettingen welke ik rond de 250km wissel.
Nu is er vorige week een ketting geknapt, dacht eerst de sluitschakel maar was toch een andere schakel. Pech dacht ik en ketting weggegooid. Ik had nog een nieuwe ketting liggen en die heb ik er vandaag opgelegd en gelijk de andere schoongemaakt. Tijdens het afdrogen van deze ketting kwam ik er achter dat er ook een scheur in 1 van de schakels zit. Dus binnen 2000km zijn er 2 GX Eagle kettingen aan hun einde gekomen, vind ik erg snel zeker omdat de ketting nog niet versleten is, minder dan 0.75 speling.
Reed mijn mijn 2x10 altijd met KMC kettingen en nog nooit een ketting geknapt dus vroeg mij af of ik de enige ben!
Ketting gaat retour naar Mantel, ben benieuwd wat zij er mee gaan doen.
Nu is er vorige week een ketting geknapt, dacht eerst de sluitschakel maar was toch een andere schakel. Pech dacht ik en ketting weggegooid. Ik had nog een nieuwe ketting liggen en die heb ik er vandaag opgelegd en gelijk de andere schoongemaakt. Tijdens het afdrogen van deze ketting kwam ik er achter dat er ook een scheur in 1 van de schakels zit. Dus binnen 2000km zijn er 2 GX Eagle kettingen aan hun einde gekomen, vind ik erg snel zeker omdat de ketting nog niet versleten is, minder dan 0.75 speling.
Reed mijn mijn 2x10 altijd met KMC kettingen en nog nooit een ketting geknapt dus vroeg mij af of ik de enige ben!
Ketting gaat retour naar Mantel, ben benieuwd wat zij er mee gaan doen.
- Klitse
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
- Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred
Ik zit op zo'n 1500km. Zal er dit weekend eens naar kijken. Maar er is in elk geval nog niks geknapt op mijn kettingen (2).RRon schreef: ↑do 8 november 2018, 16:33 Hoe zit het hier met ervaringen met de kettingen? Mijn huidige fiets heeft nog geen 2000 km gereden. Ik ben zuinig op mijn spulletjes en rijd met 2 kettingen welke ik rond de 250km wissel.
Nu is er vorige week een ketting geknapt, dacht eerst de sluitschakel maar was toch een andere schakel. Pech dacht ik en ketting weggegooid. Ik had nog een nieuwe ketting liggen en die heb ik er vandaag opgelegd en gelijk de andere schoongemaakt. Tijdens het afdrogen van deze ketting kwam ik er achter dat er ook een scheur in 1 van de schakels zit. Dus binnen 2000km zijn er 2 GX Eagle kettingen aan hun einde gekomen, vind ik erg snel zeker omdat de ketting nog niet versleten is, minder dan 0.75 speling.
Reed mijn mijn 2x10 altijd met KMC kettingen en nog nooit een ketting geknapt dus vroeg mij af of ik de enige ben!
Ketting gaat retour naar Mantel, ben benieuwd wat zij er mee gaan doen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Hoe is jullie kettinglijn?
Het is niet mijn bezoeling om jullie te beschuldigen, maar....
De kettinglijn achter (11-speed non boost) is ongeveer46mm 44mm.
Voor is de gebruikelijke kettinglijn 50mm.
Maar omdat jullie in NL graag 34of 36 monteren, gaat de ketting aan de voorkant nog wel eens wat verder naar buiten. De grotere voorbladen hebben vaak een offset naar buiten, om genoeg clearance te creëren.
De ketting gaat op het grote kransje dan wel heel schuin. Dat is juist het verzet waarin je steile klimmetjes neemt, met lomp veel kracht op de pedalen (en dus de ketting).
Onlangs kwam ik er achter dat de nieuwe (7000) SLX non-boost single crank een kettinglijn heeft van 56mm!
En juist de schalmen die op de foto scheurtjes vertonen worden op deze manier extra belast.
Voor 1x11 en 1x12 is een boost naaf en een gewone crank de beste oplossing.
Of een gewone naaf en een crank met offset de andere kant op.
Naar binnen dus, maar dat lukt alleen met 30t voor, hooguit 32t.
Ovaal kan je dan meestal ook wel vergeten.
Het is niet mijn bezoeling om jullie te beschuldigen, maar....
De kettinglijn achter (11-speed non boost) is ongeveer
Voor is de gebruikelijke kettinglijn 50mm.
Maar omdat jullie in NL graag 34of 36 monteren, gaat de ketting aan de voorkant nog wel eens wat verder naar buiten. De grotere voorbladen hebben vaak een offset naar buiten, om genoeg clearance te creëren.
De ketting gaat op het grote kransje dan wel heel schuin. Dat is juist het verzet waarin je steile klimmetjes neemt, met lomp veel kracht op de pedalen (en dus de ketting).
Onlangs kwam ik er achter dat de nieuwe (7000) SLX non-boost single crank een kettinglijn heeft van 56mm!
En juist de schalmen die op de foto scheurtjes vertonen worden op deze manier extra belast.
Voor 1x11 en 1x12 is een boost naaf en een gewone crank de beste oplossing.
Of een gewone naaf en een crank met offset de andere kant op.
Naar binnen dus, maar dat lukt alleen met 30t voor, hooguit 32t.
Ovaal kan je dan meestal ook wel vergeten.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op do 8 november 2018, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Meet voor de gein de kettinglijn eens, op
het midden vd cassette en op het voorblad.
Niet kijken, want je ogen "liegen", dus echt meten.
Net ff de schuur ingedoken en bij 2 fietsen gemeten. Bij non boost 11-speed is de chainline (midden) vd cassette 44mm.
XT op Hope Pro4 naaf en Sunrace op SLX naaf.
het midden vd cassette en op het voorblad.
Niet kijken, want je ogen "liegen", dus echt meten.
Net ff de schuur ingedoken en bij 2 fietsen gemeten. Bij non boost 11-speed is de chainline (midden) vd cassette 44mm.
XT op Hope Pro4 naaf en Sunrace op SLX naaf.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nu denk ik dat de ketting stukken meer zijdelings belast wordt bij het schakelen en ook op dat moment sterker 'verbogen' wordt. Dus dat met die kettinglijn zal wel los lopen.
Het zal eerder een gevalletje 'materiaal-kwaliteit' zijn.
Het zal eerder een gevalletje 'materiaal-kwaliteit' zijn.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Schakelen doen we oon met 2x en 3x setups.
Misschien is het en en.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Op een 2x of 3x setup kan een ketting nog schever liggen.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 9 november 2018, 20:26Schakelen doen we oon met 2x en 3x setups.
Misschien is het en en.
Wel scherp blijven!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Pro Biker
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
- Mijn mountainbike: Yeti asr turq
Mijn ketting brak al bij 700 km, en ik rijd met twee kettingen, dus eigenlijk bij de 350 al. In mijn geval was de garantie goed. Futurumshop, via sram geregeld. Maar het is wel merkwaardig. Bij de oude xt aandrijvingen die ik heb gereden ook wel eens kettingbreuk gehad, maar dat kwam pas voor als de boel volledig versleten was.RRon schreef: ↑do 8 november 2018, 16:33 Hoe zit het hier met ervaringen met de kettingen? Mijn huidige fiets heeft nog geen 2000 km gereden. Ik ben zuinig op mijn spulletjes en rijd met 2 kettingen welke ik rond de 250km wissel.
Nu is er vorige week een ketting geknapt, dacht eerst de sluitschakel maar was toch een andere schakel. Pech dacht ik en ketting weggegooid. Ik had nog een nieuwe ketting liggen en die heb ik er vandaag opgelegd en gelijk de andere schoongemaakt. Tijdens het afdrogen van deze ketting kwam ik er achter dat er ook een scheur in 1 van de schakels zit. Dus binnen 2000km zijn er 2 GX Eagle kettingen aan hun einde gekomen, vind ik erg snel zeker omdat de ketting nog niet versleten is, minder dan 0.75 speling.
Reed mijn mijn 2x10 altijd met KMC kettingen en nog nooit een ketting geknapt dus vroeg mij af of ik de enige ben!
Ketting gaat retour naar Mantel, ben benieuwd wat zij er mee gaan doen.
Ik vind het wel opmerkelijk allemaal.
Sneeuwmonster
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3253
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Rijdt zelf met een 2dehands x01 eagle met kmc ketting.
Tot nu toe in m'n fiets carrière nog geen ketting gebroken.
Tot nu toe in m'n fiets carrière nog geen ketting gebroken.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Bij een 3x zou je nooit groot-groot rijden (of toch zeker je best doen dit te vermijden), toch is dit wel de situatie die op veel "Nederlandse" 1x setups ontstaat als je de 1e versnelling schakelt.
Sommige 1x cranks, vooral met een ovalen 36NW blad, hebben zoveel offset naar rechts (om vrij te blijven vd chainstay), dat er een extreem schuine kettinglijn ontstaat als je de 1e versnelling gebruikt.
Gebruik je een 28 of 30 voorblad (zoals 1x een paar jaar geleden werd geïntroduceerd), dan is er clearance genoeg en kan er zelf offset naar links worden gebruik.
Wel scherp blijven!
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.