SRAM XX1 / X01 EAGLE 12spd ervaringen/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!

Moderator: jf

Plaats reactie
shit
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: trek superfly 9

zo 15 september 2019, 17:04

Ja dat maar dan zonder wieletjes
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: American Eagle Atlanta 2.0, ninthwave, XX1

di 17 september 2019, 17:17

Ik heb deze week eindelijk een red 10/33 cassette op een XX1 eagle groep kunnen testen.

De red ketting is 0,2 smaller, ook van binnen, de cassette is 2mm smaller over de hele breedte. en de body is 1.8mm breder, snappen we het nog :D Mijn verwachting was dat dit net zou moeten gaan.

Test is dus gedaan met volledige xx1 drivetrain alleen een XDR 10/33 cassette!!!!
Ik heb de derrie op het middelste tandwiel afgesteld omdat je dan maximaal 1mm verschil hebt aan de uiteinden.

Het loopt redelijk tot goed als je de B schroef goed afstelt.
Het enige wat niet werkt is terugschakelen van de 33 naar 28 met 1 klik, dan moet je in 1 x twee klikken dan en dan weer 1 op.

Ik zou het voor MTB gebruik niet aanraden, maar het gaat wel. Ik zelf wil het voor op de weg. Vind het af en toe wel lekker om met de MTB op de weg te trainen ipv de racer voor de afwisseling.

Ik blijf erbij dat ik het jammer vind dat sram geen geschikte 10/45, 10 40 en 10/36 XD cassette maakt.
Als ze nu XD en XDR gelijk houden gehouden dan hadden ze met twee of drie extra cassettes een hele range afgedekt voor race, MTB, gravel en cross.
Plaats reactie