x-king racesport 2,2 geschikt voor de Ardennen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
JanJanssen98765
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 18 april 2016, 15:39

Begin november ga ik in de Ardennen rijden.
Ik heb nu de x-king racesport 2,2 die bij mijn grand canyon 6.9 al kwamen er nog steeds op liggen, ik wil ze wel tubeless maken maar mochten jullie nu afraden om met de set-up in de Ardennen te rijden dan is het nogal zonde om dat op dit moment te doen.
Normaal rijdt ik in de LDD en daar red ik me prima met deze banden alleen heb ik totaal geen ervaring in de Ardennen, ik wil het liefst een set-up waarmee ik zowel in de LDD kan rijden als ook uitstapjes kan maken naar de Ardennen of Zuid-Limburg.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

In de zomer, op droge ondergrond, zoals nu: ja.
In de winter, nat en modder, dan is meer grip welkom op de technischere parcoursen.
Iets als MK's of NoNi's, zoiets.
Compromis: voorband met meer grip, achterkant wel X-King. Voor niet wegglijden en controle is belangrijker dan eens moeten afstappen omdat je bergop met je achterband wat tractie mist...
Heb zelf een Lux in Zuid L: NoNi's jaar rond. Mijn snelle maten: X-Kings, maar die rojden verhard bij slechter weer...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

JanJanssen98765 schreef:Begin november ga ik in de Ardennen rijden.
Ik heb nu de x-king racesport 2,2 die bij mijn grand canyon 6.9 al kwamen er nog steeds op liggen, ik wil ze wel tubeless maken maar mochten jullie nu afraden om met de set-up in de Ardennen te rijden dan is het nogal zonde om dat op dit moment te doen.
Normaal rijdt ik in de LDD en daar red ik me prima met deze banden alleen heb ik totaal geen ervaring in de Ardennen, ik wil het liefst een set-up waarmee ik zowel in de LDD kan rijden als ook uitstapjes kan maken naar de Ardennen of Zuid-Limburg.

Gaat prima. x king of rocket ron gebruik ik overal met wedstrijden als de omstandigheden nat zijn. MK's of NoNi als voorband geeft wel wat meer grip, maar als het 1 grote natte zooi is wil je helemaal niet fietsen in de ardennen met al die klei. alle banden blijven vol zitten
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Prima band die X-King. Recent nog mee gereden in de Ardennen.
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Ik zeg nee!
De wangen van de racesport uitvoeringen zijn zo dun dan je er bij een scherpe steen te snel een gat/scheur in rijdt, voor een omgeving met scherpe stenen zou ik voor dd protection uitvoering gaan.
Ik heb dit jaar DRIE racesport uitvoeringen verknalt door er hard mee over scherpe rotsen te rijden, alle drie hadden een scheur aan de zijkant.
Qua grip is het wel voldoende mits het droog is.
JanJanssen98765
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 18 april 2016, 15:39

t-8one schreef:Ik zeg nee!
De wangen van de racesport uitvoeringen zijn zo dun dan je er bij een scherpe steen te snel een gat/scheur in rijdt, voor een omgeving met scherpe stenen zou ik voor dd protection uitvoering gaan.
Ik heb dit jaar DRIE racesport uitvoeringen verknalt door er hard mee over scherpe rotsen te rijden, alle drie hadden een scheur aan de zijkant.
Qua grip is het wel voldoende mits het droog is.
Lost tubeless maken dit probleem op of kan ik beter de versie met protectie halen en die tubeless maken?
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

De kans op een scheur in de zijwang is groter in de ardennen dan hier.
Ik zou geen racesport gebruiken. Zonde van je geld.
(En teruglopen naar de auto is niet fijn)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van tubeless maken wordt je band niet steviger ;-)
En een scheur wordt niet gedicht door de latex, alleen kleinere gaatjes.

Alles kan, maar ik vind het persoonlijk geen optimale band voor de Ardennen en al helemaal niet als het modderig is.
Dat schepp er wedstrijden mee rijdt zegt me ook weinig, hij stelt als wedstrijdrijder andere eisen aan zijn banden dan de gemiddelde toerrijder. Voor mij is grip en lekbestendigheid belangrijker dan een lichtlopende band, een wedstrijdrijder doet meer concessies in die richting.

Als toerist kies ik standaard voor banden met stevigere zijwangen zoals Protection of Snakeskin.
Bijkomend voordeel is dat die doorgaans ook makkelijker tubeless te maken zijn dan de lichtgewicht race-uitvoeringen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

JanJanssen98765 schreef:
t-8one schreef:Ik zeg nee!
De wangen van de racesport uitvoeringen zijn zo dun dan je er bij een scherpe steen te snel een gat/scheur in rijdt, voor een omgeving met scherpe stenen zou ik voor dd protection uitvoering gaan.
Ik heb dit jaar DRIE racesport uitvoeringen verknalt door er hard mee over scherpe rotsen te rijden, alle drie hadden een scheur aan de zijkant.
Qua grip is het wel voldoende mits het droog is.
Lost tubeless maken dit probleem op of kan ik beter de versie met protectie halen en die tubeless maken?
Nee, bij tubeless heb je dit probleem nog steeds, de latex kan zo'n scheur niet dichten.

De band is prima voor NL en XC wedstrijden, Marathons eventueel ook als je de gok durft nemen, maar om lekker in de ardennen of verder zuidwaarts naar beneden te raggen beslist ingeschikt.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

raad je aan te switchen naar de protection versie van Conti, misschien voor gelijk een Mountain King erop gooien (daar ga je in NL ook geen last van hebben :wink: )
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Kleine toevoeging op mijn ervaring. Ik gebruik inderdaad niet de racesport uitvoering, maar de protection versie. Tot op heden geen problemen met deze band.
knetter
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 30 december 2011, 21:20
Mijn mountainbike: Den Helder

Heb laast nog in Limburg gereden met raceking race sport en kosten me twee bandjes want met die dunne wangen zat er zo een gat in en dan kan je echt verder lopen dus niet doen
steph010
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 12:32
Mijn mountainbike: Canyon nerve 7.0

Scottie2000 schreef:De kans op een scheur in de zijwang is groter in de ardennen dan hier.
Ik zou geen racesport gebruiken. Zonde van je geld.
(En teruglopen naar de auto is niet fijn)
Dit kan ik bevestigen. Onlangs een setje x-king racesport gemonteerd, want in nederland is de kans op n snakebite erg klein. Maar
2 weken terug wou ik er wel de mh2d mee rijden(de zaterdag). Helaas kon ik na 30 er mee nokken want ik had een flinke snakebite.
Heb er nu de protection versie op zitten en ga met volle vertrouwen de bbc mee rijden :tong.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Buiten het feit dat ik de Raceking een dramatische band vind (zodra het iets technisch wordt zeer onprettig en onvoorspelbaar) zou ik voor de Ardennen kiezen voor een robuustere band met stevige wangen. Beter gezegd: overal waar grotere stenen op het pad liggen.

In het voorjaar heb ik in Zuid-Limburg nog een Nobby Nic om zeem geholpen (met protectie erin).. gat had formaat van een 10 eurocent munt.... Ik heb als doel de rit uit te rijden, als een setje banden dan 100 gram meer weegt neem ik dat graag op de koop toe.
StAlTiCa
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

owwwwk schreef:Buiten het feit dat ik de Raceking een dramatische band vind (zodra het iets technisch wordt zeer onprettig en onvoorspelbaar) zou ik voor de Ardennen kiezen voor een robuustere band met stevige wangen. Beter gezegd: overal waar grotere stenen op het pad liggen.

In het voorjaar heb ik in Zuid-Limburg nog een Nobby Nic om zeem geholpen (met protectie erin).. gat had formaat van een 10 eurocent munt.... Ik heb als doel de rit uit te rijden, als een setje banden dan 100 gram meer weegt neem ik dat graag op de koop toe.
Xking racesport is voor wat betreft grip prima. De racing waar jij het over hebt beveelt niemand aan..

Voor wat betreft stevigheid inderdaad de protection versie er op leggen en niet de racesport.
Plaats reactie