Carbon velgen uit china

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Is het de moeite om bij Far Sports te kiezen voor verzenden met Duty Prepaid EU (US$ 50), of komen ze er met de standaard verzendmethode ook wel altijd doorheen zonder importheffing?
Eat, sleep, ride, repeat
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Bommie schreef: vr 1 maart 2019, 18:54 Is het de moeite om bij Far Sports te kiezen voor verzenden met Duty Prepaid EU (US$ 50), of komen ze er met de standaard verzendmethode ook wel altijd doorheen zonder importheffing?
Gokken of zeker weten is het ;) succes met je keuze.

Ik heb het toen wel gedaan. Wanneer je er uit gepikt word ben je ruim meer kwijt.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik kreeg een maand na aflevering nog een rekening van 100 euro van Fedex... :(
(Standaard shipping van Nextie, 62 dollar)
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Klinkt wel als de moeite dus, weet je gewoon waar je aan toe bent.
Eat, sleep, ride, repeat
Schevetrapper Bas
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 15 juni 2009, 23:21
Mijn mountainbike: Cannondale Habit SE 2016, Cannondale Scalpel HiMod 650b (2014) en Cannondale Bad Boy 6

Prulleman schreef: vr 1 maart 2019, 21:07 Ik kreeg een maand na aflevering nog een rekening van 100 euro van Fedex... :(
(Standaard shipping van Nextie, 62 dollar)
Hoi Prulleman, we zijn nu een paar maanden verder en ik ben erg benieuwd hoe de staat is van je Chinese carbon velgen? kun je een update posten?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Schevetrapper Bas schreef: do 19 september 2019, 08:02
Prulleman schreef: vr 1 maart 2019, 21:07 Ik kreeg een maand na aflevering nog een rekening van 100 euro van Fedex... :(
(Standaard shipping van Nextie, 62 dollar)
Hoi Prulleman, we zijn nu een paar maanden verder en ik ben erg benieuwd hoe de staat is van je Chinese carbon velgen? kun je een update posten?
Prima!, ze geven geen krimp. paar krasjes, maar niks meer dan een oppervlakkige beschadiging (wat je uiteraard niet kan voorkomen als je ze gewoon gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn ;).
Ze waren makkelijk te bouwen (voor een eerste wielset!), ze waren/bleven mooi rond, en na 1500-2000 km ofzo zijn ze nog mooi recht. Ik heb in de tussentijd nog wel een ai offset cannondale garantie frame gekregen, hiervoor heeft de LBS mijn achterwiel opnieuw gedished, deze heb ik zelf nog even nagekeken, omdat ik vond dat het beter kon :lol:

Ik ben er meetbaar sneller mee (kan ook door placebo effecten komen uiteraard), maar sinds deze wielen zijn er wel wat PR's gesneuveld op mijn lokale rondjes.

Ik rij wel voornamelijk XC in NL, wat natuurlijk niet zo zwaar is voor de wielen, maar wel top 2% op de volledige route strava segmenten van de routes rond Breda. Verder dit jaar 2x mee in de Ardennen geweest, waaronder de RdhF. Daar gingen gasten 2 x zo hard naar beneden over rotsen en keien.. dat kan ik technisch niet aan, en ik zou met die snelheden ook wel bang zijn voor mijn materiaal (maar met alu velgen en dezelfde banden had ik me ook ingehouden om de banden (ray/ralph) te sparen..). Uiteindelijk de 62 km wel in een acceptabele tijd van 4,5 uur gereden voor een 205/628 plek. Zondag de volgende mooie test: Singletrack trailtour Limburg :)

Ik ben blij met de balans tussen gewicht en breedte, van specifiek dit type (390 (401 gewogen) gram en 26.5 mm intern). Breder is ook weer zwaarder (of belachelijk veel duurder). En voor XC icm met 2.25 banden is dit denk ik de perfecte breedte. (ik zou zeggen voor 2.25 tussen de 26 en 28mm, meer dan 25, minder dan 30).

Alles bij elkaar was het niet goedkoop.. zeker niet met de tools om zelf te bouwen en de extra douane kosten, maar het proces van alles uitzoeken, zelf bouwen en er nu lekker mee kunnen rijden is iets waar ik elke rit van geniet en daarom heb ik er geen moment spijt van gehad :)

Hier kan je ook wat plaatjes vinden van het bouwen en wat van de avonturen:
viewtopic.php?f=14&t=136904
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het "Chinese carbon" bij de gerenommeerde zaken is meer dan prima. Waar denk je dat veel grote merken de velgen vandaan halen?
Als carbon kapot gaat dan had alu dat ook gegaan, sterker ik denk dat je sneller een alu velg afschrijft dan een carbon.

De kwaliteit van carbon is de laatste enorm verbeterd. Als je 10 jaar geleden een wielsetje voor je 26 had van 1450 gram was het relatief slap.
Nu heb je een 29 mtb setje van 1200 gram wat veel en veel stijver is. Stijver dan mijn 1650grams setje met alu ryde velgen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2916
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

mijn Nextie velgen gaan nu al bijna 4 jaar mee, hebben redelijk wat bikepark km gemaakt, net terug uit bike republic Solden, tjechie, vogezen en meerdere toertjes in duitsland. wielen geven geen krimp, 2 keer spaak gebroken gehad, maar dat was meer eigen schuld.
er zitten redlijk wat krassen op onderhand, maar ze kunnen nog wel een tijdje mee. Top velgen voor relatief weinig geld
Bird Aeris 9 blurple
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Ik heb zeer goede ervaringen met verschillende sets Lightbicycle velgen.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Schevetrapper Bas
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 15 juni 2009, 23:21
Mijn mountainbike: Cannondale Habit SE 2016, Cannondale Scalpel HiMod 650b (2014) en Cannondale Bad Boy 6

novaterra schreef: za 21 september 2019, 09:29 mijn Nextie velgen gaan nu al bijna 4 jaar mee, hebben redelijk wat bikepark km gemaakt, net terug uit bike republic Solden, tjechie, vogezen en meerdere toertjes in duitsland. wielen geven geen krimp, 2 keer spaak gebroken gehad, maar dat was meer eigen schuld.
er zitten redlijk wat krassen op onderhand, maar ze kunnen nog wel een tijdje mee. Top velgen voor relatief weinig geld
Bedankt voor jullie reacties. Klinkt aantrekkelijk om eens verder in detail uit te zoeken.In mijn Cannondale Habit SE heb ik in mijn achterwiel een deuk / slag.dus ben op zoek naar een vervangende velg.

Ik rij net als Prulleman veelal Dorst en sinds kort rondjes Stadsbos 013 maar ga ook jaarlijks de bergen zoals Novoterra om flow trails en bike parken te rijden. Dit jaar gereden in Verbier maar aantal jaar geleden ook Solden aangedaan. Dus ik zoek niet per se de lichtste velgen maar wel velgen die wat breder zijn, denk aan 30 mm intern, en voldoende stevig. Welke velg breedte en type heb jij Novaterra?
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Jammer dat ze bij Nextie geen breedte hebben tussen de asymmetrische 32 en 38mm (26.5 en 32mm intern), terwijl ze wel drie breedtes maken van 28-32mm. Daartussen zit net een mooi compromis tussen gewicht en mooi passen bij veel voorkomende banden maten (2.3-2.5).
Laatst gewijzigd door CS645 op za 2 november 2019, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

asymetrisch is leuk, maar voor boost al weer minder van belang, ik heb er wel bewust voor gekozen, omdat ik met een non boost achterkant en een lefty voorkant zit. Daarnaast zocht ik ook iets tussen de 25 en de 30 (25 net te smal, 30 net te breed, 2.25 banden), daardoor was voor mij de NXT29AS32 (XC) perfect.
In jou geval zou ik (zeker met een boost set) dan voor de symetrische NXT29RM36 gaan. (of kijken wat ze bij andere leveranciers hebben)

bv 28 mm https://www.lightbicycle.com/EN928-asym ... -rims.html maar nog meer asym te vinden daar
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2916
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Schevetrapper Bas schreef: do 26 september 2019, 22:21
novaterra schreef: za 21 september 2019, 09:29 mijn Nextie velgen gaan nu al bijna 4 jaar mee, hebben redelijk wat bikepark km gemaakt, net terug uit bike republic Solden, tjechie, vogezen en meerdere toertjes in duitsland. wielen geven geen krimp, 2 keer spaak gebroken gehad, maar dat was meer eigen schuld.
er zitten redlijk wat krassen op onderhand, maar ze kunnen nog wel een tijdje mee. Top velgen voor relatief weinig geld
Bedankt voor jullie reacties. Klinkt aantrekkelijk om eens verder in detail uit te zoeken.In mijn Cannondale Habit SE heb ik in mijn achterwiel een deuk / slag.dus ben op zoek naar een vervangende velg.

Ik rij net als Prulleman veelal Dorst en sinds kort rondjes Stadsbos 013 maar ga ook jaarlijks de bergen zoals Novoterra om flow trails en bike parken te rijden. Dit jaar gereden in Verbier maar aantal jaar geleden ook Solden aangedaan. Dus ik zoek niet per se de lichtste velgen maar wel velgen die wat breder zijn, denk aan 30 mm intern, en voldoende stevig. Welke velg breedte en type heb jij Novaterra?
Mijn velgen zijn 34inw en 40 uitwendig
Is de am40 dacht ik
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Prulleman schreef: vr 1 november 2019, 17:49 asymetrisch is leuk, maar voor boost al weer minder van belang, ik heb er wel bewust voor gekozen, omdat ik met een non boost achterkant en een lefty voorkant zit. Daarnaast zocht ik ook iets tussen de 25 en de 30 (25 net te smal, 30 net te breed, 2.25 banden), daardoor was voor mij de NXT29AS32 (XC) perfect.
In jou geval zou ik (zeker met een boost set) dan voor de symetrische NXT29RM36 gaan. (of kijken wat ze bij andere leveranciers hebben)

bv 28 mm https://www.lightbicycle.com/EN928-asym ... -rims.html maar nog meer asym te vinden daar
Ik vraag het mij gewoon even af, waarom is 25 te smal? Ik rij met 25 en 27 intern en merk eigenlijk geen verschil, ik denk dat we met max 225 brede banden ook bij 30 mm intern niets merken in ons kikker landje maar dan wordt de velg ook weer een stuk zwaarder.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

We reden tot 5 jaar geleden op 23mm velgen bikeparken en enduro met 2.4 banden en nu ineens zou het not done zijn en verschrikkelijk zijn voor je grip. Net als mijn voorganger, ik merk geen verschil tussen 23mm en 30mm met 2.4 banden.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie