Carbon velgen uit china

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Prulleman schreef: vr 1 maart 2019, 21:07 Ik kreeg een maand na aflevering nog een rekening van 100 euro van Fedex... :(
(Standaard shipping van Nextie, 62 dollar)
Vandaag weer diverse velgen besteld bij Nextie. Voor wie ik ze ga bouwen had diverse specifieke vragen en deze werden (weer) snel en adequaat beantwoord :-q .

Voor wat betreft bovenstaande: momenteel kost het verzenden van 1 set USD74. Dat is dus inclusief alles € 67, (Yes, you won't be charged customs duty and taxes if the package is shipped by TPP.)

Van hun site:
What is Tax Pre-Paid (TPP)?
Tax Pre-Paid (TPP) is a shipping method that the customs duties and taxes are pre-paid before the packages are delivered, which saves time and tedious tariff process for customers.

Which countries support TPP?
18 Europe countries are supported so far: France, Belgium, Poland, Czech Republic, Netherlands, Austria, Denmark, Germany, Ireland, Italy, Luxembourg, Spain, Portugal, Sweden, Greece, Finland, United Kingdom, Monaco

Hong long it takes for shipping by TPP?
Usually it takes 1-3 weeks for shipping, according to how crowed the transportation is.

How does TPP work?
1. Packages ships to UK, and do customs clearance in UK;
2. Shipping from UK to other Europe countries by UPS locally.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Nice, thanks voor de update!
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Jan the Man schreef: do 6 december 2018, 23:09 Bouwen is wat lastiger omdat de velg asymetrisch is, maar de het spaakgat in het velgbed in het midden zit. Voorspannen met een accuboor met bitje gaat dus niet en nippels wat lastiger door de velg heen te brengen zijn. Weet niet of dit bij deze versie opgelost is (Ryde bijvoorbeeld heeft die spaakgaten in het velgbed ook asymetrisch waardoor de nippel recht naar beneden door de velg heen gaat).
Prulleman schreef: di 22 januari 2019, 22:47 Velgen zien er erg netjes afgewerkt uit, spaakgaten zijn onder een hoek. (zowel de gaten voor de nippels als die in het velgbed).
Dit probleem is inmiddels dus opgelost? Ik had ergens op een amerikaans forum ook al gelezen dat spaakgaten niet helemaal mooi geboord waren... Sta op het punt om een setje NXT29AS30 te bestellen en wilde dit voor de zekerheid nog even checken.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

way2go schreef: do 26 december 2019, 20:34
Jan the Man schreef: do 6 december 2018, 23:09 Bouwen is wat lastiger omdat de velg asymetrisch is, maar de het spaakgat in het velgbed in het midden zit. Voorspannen met een accuboor met bitje gaat dus niet en nippels wat lastiger door de velg heen te brengen zijn. Weet niet of dit bij deze versie opgelost is (Ryde bijvoorbeeld heeft die spaakgaten in het velgbed ook asymetrisch waardoor de nippel recht naar beneden door de velg heen gaat).
Prulleman schreef: di 22 januari 2019, 22:47 Velgen zien er erg netjes afgewerkt uit, spaakgaten zijn onder een hoek. (zowel de gaten voor de nippels als die in het velgbed).
Dit probleem is inmiddels dus opgelost? Ik had ergens op een amerikaans forum ook al gelezen dat spaakgaten niet helemaal mooi geboord waren... Sta op het punt om een setje NXT29AS30 te bestellen en wilde dit voor de zekerheid nog even checken.
De laatste welke ik gebouwd heb nog niet, maar van alle sets waren de gaten wel netjes geboord. (heb al een stuk of 6 sets gebouwd, MTB en race). Een probleem is het niet echt, even wat meer aandacht in het beginstadium van het bouwen. Voor de rest spaken ze erg prettig.
Begin januari komen er weer 2 sets binnen, waaronder een set NXT29AS30. Als je even geduld hebt kan ik uitsluitsel geven.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik heb de NXT29AS32 (asymmetrisch met 26.5 mm binnenbreedte). Vorig jaar gekocht en extra goed opgelet op de hoek van de gaten. Als ik in 2 gaten naast elkaar een spaak liet bungelen zag je duidelijk een verschil. Bij deze waren de gaten dus wel onder een hoek.

Na een jaar nog steeds alles helemaal goed met deze velgen/wielen
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Jan the Man schreef: do 26 december 2019, 21:30 Begin januari komen er weer 2 sets binnen, waaronder een set NXT29AS30. Als je even geduld hebt kan ik uitsluitsel geven.
Dank je, maar momenteel is er 15% korting (tot 31 december), dus ik wilde ze eigenlijk nu wel bestellen. Ik las elders in een andere post van jou dat jij ook ervaring hebt met EIE velgen. Hoe verhouden deze zich ten opzichte van Nextie? Ik zag namelijk dat EIE ook een XC velg heeft met 4 mm wanddikte (ipv 2.5 bij Nextie) tegen een vrijwel gelijk gewicht, dus mogelijk dat deze nog wat beter impact bestendig zijn, maar misschien is dat ook wel totaal overbodig.

Iemand hier trouwens ervaring met de ultralight velgen van Nextie met T1000 carbon (bijv. NXT29UL30)? Ik zie dat deze 3 jaar garantie hebben in plaats van 2 ondanks het lagere gewicht (scheelt ongeveer 50 gram per velg), dus vroeg me af of deze misschien een hogere kwaliteitscontrole ondergaan dan de standaard velgen. Heb al een mail gestuurd naar Nextie, maar nog geen antwoord.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

way2go schreef: za 28 december 2019, 20:37
Jan the Man schreef: do 26 december 2019, 21:30 Begin januari komen er weer 2 sets binnen, waaronder een set NXT29AS30. Als je even geduld hebt kan ik uitsluitsel geven.
Ik las elders in een andere post van jou dat jij ook ervaring hebt met EIE velgen. Hoe verhouden deze zich ten opzichte van Nextie? Ik zag namelijk dat EIE ook een XC velg heeft met 4 mm wanddikte (ipv 2.5 bij Nextie) tegen een vrijwel gelijk gewicht, dus mogelijk dat deze nog wat beter impact bestendig zijn, maar misschien is dat ook wel totaal overbodig.
Ik heb wielen besteld bij EIE, mocht je nog niets hebben besteld dan kan ik je over 5 weken wss meer vertellen ;-)
Onderstaande velg:
http://www.eiecarbon.com/mtb/A29C25D22S.html
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Die velg heb ik ook op het oog. Heb de knoop nog niet doorgehakt helaas, dus ben wel benieuwd naar je ervaringen met EIE.

Ik heb inmiddels wel antwoord gehad van Nextie over die ultralight velgen. Ze claimen dat deze sterker zijn dan de standaard velgen ondanks het lagere gewicht... :~
Considering the strength, the NXT29UL30 rim would stronger than the NXT29AS30. Both of them could only be used for XC riding.
The main difference between the Ultralight version rim and the Standard version rim is the material. The material for the NXT29UL30 rim is 30%T1000 + T700. For the Standard version, T700 carbon fiber.
T1000 Military Grade carbon fibers for a rim structure with the highest possible strength and rigidity.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

way2go schreef: wo 1 januari 2020, 13:46 Ik heb inmiddels wel antwoord gehad van Nextie over die ultralight velgen. Ze claimen dat deze sterker zijn dan de standaard velgen ondanks het lagere gewicht..
Klopt, ze gebruiken dan deels ander (duurder) carbon. Dat maakt ze lichter, sterker maar ook wat duurder.
way2go schreef: wo 1 januari 2020, 13:46 D... :~
Het feit dat ze 3 jaar garantie geven geeft iig aan dat ze er zelf veel vertrouwen in hebben. Dat krijg je niet bij veel fabrikanten van carbon velgen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ook eens even een kijkje genomen. Mooie velgen.
Lekker up to date ook bij de road velgen.

De lite versies zijn met graphene dat zie je nu veel fabrikanten doen.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ik heb de knoop doorgehakt en een setje ultralight Nextie velgen besteld (NXT29UL30). Deze hebben een asymmetrisch profiel met interne breedte van 25 mm en een superlaag gewicht van 310 gram.

Heb lang getwijfeld tussen deze of de iets zwaardere en goedkopere NXT29AS30 velgen. Ik heb nog altijd wel een beetje angst van het superlage gewicht, maar Alice van Nextie heeft mij verzekerd dat ik me nergens zorgen over hoef te maken. Daarnaast bieden ze 3 jaar garantie. Beoogd gebruik is vooral XC marathon bij een totaal systeemgewicht van +/- 75 kg (inclusief fiets).

Ik ben van plan om ze op te bouwen met DT 350 naven en een mix van sapim race en sapim d-light spaken met aluminium nippels.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

nice, ben benieuwd hoe ze gaan bevallen
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

way2go schreef: ma 6 januari 2020, 12:11 Ik heb de knoop doorgehakt en een setje ultralight Nextie velgen besteld (NXT29UL30). Deze hebben een asymmetrisch profiel met interne breedte van 25 mm en een superlaag gewicht van 310 gram.

Ik ben van plan om ze op te bouwen met DT 350 naven en een mix van sapim race en sapim d-light spaken met aluminium nippels.
Als je dan extra investeert in ultralichte velgen, waarom dan DT350 naven? Dan zou ik even doorsparen voor lichtere naven.

Binnenkort komt er nog een set NXT29AS30 binnen die ik ga opbouwen met CarbonTI naven. Dan komt de set nog onder de 1400 gram uit met stevige velgen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Jan the Man schreef: ma 6 januari 2020, 12:20 Als je dan extra investeert in ultralichte velgen, waarom dan DT350 naven? Dan zou ik even doorsparen voor lichtere naven.
Ja, is inderdaad een overweging. Ik heb wel even gekeken naar lichtere naven, maar dat zijn toch wel flinke meerprijzen die je dan betaalt voor 50-100 gram gewichtsbesparing:
- DT350: 170 euro / 405 gram
- DT240: 365 euro / 358 gram
- Carbon-Ti: 560 euro / 302 gram

Dat vind ik toch wel erg veel worden. Daarnaast heb ik nog een non-boost frame, dus wil niet de hoofdprijs gaan betalen voor naven, die in de toekomst misschien wel weer een keer vervangen gaan worden voor boost exemplaren.

@Jan: gebruik jij nippel washers bij het spaken van Nextie velgen? Volgens Nextie kan het ook prima zonder, maar ik vroeg me af of nippel washers misschien ook helpen om corrosie tegen te gaan (schijnt een hardnekkig probleem te zijn bij sommige carbon velgen icm aluminium nippels). Wat is jouw ervaring daarin?
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Het beetje extra gewicht van de naven merk je zo goed als niet tijdens het rijden. Die massa zit op het centrale deel van je wiel. De roterende massa van je velg daarentegen is wel significant omdat dat gewicht aan de buitenzijde zit.

Bespaar jezelf een boel geld en staar je niet blind op superlichte, en ook dure, naven.
Die bieden enkel gewichtsvoordeel wanneer je je wielen optilt, niet tijdens het rijden.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Plaats reactie