Hope is momenteel gesloten... .Jan the Man schreef: ↑di 31 maart 2020, 09:41Neem even contact op met Erveha fietsen. Daar bestel ik ze ook altijd en binnen een paar dagen binnen.
erveha.fietsen@upcmail.nl
Ciao
Jan
Carbon velgen uit china
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
- Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal
Ze hopen op betere tijdenLars TB schreef: ↑di 31 maart 2020, 10:08Hope is momenteel gesloten... .Jan the Man schreef: ↑di 31 maart 2020, 09:41
Neem even contact op met Erveha fietsen. Daar bestel ik ze ook altijd en binnen een paar dagen binnen.
erveha.fietsen@upcmail.nl
Ciao
Jan
- Corke
- Pro Biker
- Berichten: 956
- Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
- Mijn mountainbike: SingleBe Onyx
Ik zou messing nemen, omdat dat gewoon sterker is, en niet gaat corroderen wat alu wel doet. Er zijn ook zwarte messing nippels, wat sommige net wat mooier vinden als de standaard messing nippels.
Laatst gewijzigd door Corke op di 31 maart 2020, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, wat Corke zegt, messing, want alu gaat corroderen met carbon.
Een kwestie van geduld.
Messing is ook nog eens sterker, beter bestand tegen insnijden van een scherpe carbon rand tijdens het opspannen enz.
Ook op lange termijn blijft messing gangbaar, alu gaat vast zitten op het draad van de spaak.
En slechts 15 tot 18 gram zwaarder.
De variatie in gewicht tussen twee identieke buitenbanden is groter.
Voor de spaken gaat mijn voorkeur uit naar DT boven Sapim. Gewoon omdat ik met Sapim altijd pech heb gehad en met DT nooit.
Als je met Freespoke de spaaklengte berekent dan zie je ook de verhouding in spaakspanning tussen L en R. Voor de 100% kant kiest je dikkere spaken dan voor de 60% of 70% kant.
Bijv DT Comp en DT Revo. Op die manier is er evenwicht in N/mm2 tussen L en R.
Dit voorkomt op langere termijn loslopen en scheeftrekken vh wiel.
Een kwestie van geduld.
Messing is ook nog eens sterker, beter bestand tegen insnijden van een scherpe carbon rand tijdens het opspannen enz.
Ook op lange termijn blijft messing gangbaar, alu gaat vast zitten op het draad van de spaak.
En slechts 15 tot 18 gram zwaarder.
De variatie in gewicht tussen twee identieke buitenbanden is groter.
Voor de spaken gaat mijn voorkeur uit naar DT boven Sapim. Gewoon omdat ik met Sapim altijd pech heb gehad en met DT nooit.
Als je met Freespoke de spaaklengte berekent dan zie je ook de verhouding in spaakspanning tussen L en R. Voor de 100% kant kiest je dikkere spaken dan voor de 60% of 70% kant.
Bijv DT Comp en DT Revo. Op die manier is er evenwicht in N/mm2 tussen L en R.
Dit voorkomt op langere termijn loslopen en scheeftrekken vh wiel.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bij asymmetrische velgen kun je inderdaad volstaan met dezelfde spaken links en rechts. Meestal kom je daarbij uit op een spaakspanning ratio van rond de 75-80%. Een combinatie DT Comp / DT Rev zou ik dan niet doen, want dan compenseer je te veel (spaken linksachter/rechtsvoor krijgen dan een langere rek dan rechtsachter/linksvoor). Combinatie met de tussenliggende DT Comp Race zou wel kunnen, maar die is dan weer lastig verkrijgbaar.
Zelf ga ik binnenkort ook een setje asymmetrische Nextie velgen opspaken en was van plan om een mix Sapim D-Light en Laser te gebruiken (vergelijkbaar met DT Comp Race en DT Rev) met aluminium Sapim DSQ nippels om alles zo licht mogelijk te houden. Dit worden dan ook exclusieve wedstrijdwielen. De meeste gerenommeerde wielbouwers gebruiken aluminium nippels, dus ik vermoed dat het heden ten dage wel meevalt met de problemen, maar ik moet wel bekennen dat ik er zelf geen ervaring mee icm carbon mtb wielen. Als je er ook mee op het strand gaat rijden om maar wat te nemen, of als het extra gewicht (+/- 35 gram voor 56 nippels) je niet stoort, dan zou ik messing nemen.
Zelf ga ik binnenkort ook een setje asymmetrische Nextie velgen opspaken en was van plan om een mix Sapim D-Light en Laser te gebruiken (vergelijkbaar met DT Comp Race en DT Rev) met aluminium Sapim DSQ nippels om alles zo licht mogelijk te houden. Dit worden dan ook exclusieve wedstrijdwielen. De meeste gerenommeerde wielbouwers gebruiken aluminium nippels, dus ik vermoed dat het heden ten dage wel meevalt met de problemen, maar ik moet wel bekennen dat ik er zelf geen ervaring mee icm carbon mtb wielen. Als je er ook mee op het strand gaat rijden om maar wat te nemen, of als het extra gewicht (+/- 35 gram voor 56 nippels) je niet stoort, dan zou ik messing nemen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Precies dit.
Dus hoe gerenomeerd zijn die wielbouwers dan?
Waarschijnlijk kennen ze hun klanten en weten dat het spul toch snel weer verkocht wordt, ten gunste van iets nieuwers
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 352
- Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
- Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol
RVS onderlegplaatje tussen de nippel de velg. Helpt corrosie tegengaan (niet voorkomen) en voorkomt invreten van de nippelThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 2 april 2020, 12:28Precies dit.
Dus hoe gerenomeerd zijn die wielbouwers dan?
Waarschijnlijk kennen ze hun klanten en weten dat het spul toch snel weer verkocht wordt, ten gunste van iets nieuwers
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als je rvs ringen moet gebruiken bij alu nippels, dan zijn messingnippels waarschijnlijk lichter
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Precies wat ik dacht. Nou heb je met het ringetje nog wel het voordeel dat krachten wat beter verdeeld kunnen worden als de binnenkant van het velgbed niet 100% netjes is. Maar toch, alu nippels kiezen omdat het lichter is en dan alsnog een ringetje gebruikenThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 2 april 2020, 13:25 Als je rvs ringen moet gebruiken bij alu nippels, dan zijn messingnippels waarschijnlijk lichter
Een messing nippel is gewoon de way2go
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5247
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Neem dan wel de juiste lengte. Bij veel carbon velgen heb je 14mm nippels nodig. Maar dat advies zou je op de site van de velgfabrikant moeten kunnen vinden,RuudRuud schreef: ↑do 2 april 2020, 13:38Precies wat ik dacht. Nou heb je met het ringetje nog wel het voordeel dat krachten wat beter verdeeld kunnen worden als de binnenkant van het velgbed niet 100% netjes is. Maar toch, alu nippels kiezen omdat het lichter is en dan alsnog een ringetje gebruikenThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 2 april 2020, 13:25 Als je rvs ringen moet gebruiken bij alu nippels, dan zijn messingnippels waarschijnlijk lichter
Een messing nippel is gewoon de way2go
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Inderdaad niks nieuws en ik ontken zeker niet dat er problemen mee zijn (zie o.a. Enve). Toch enkele kanttekeningen:
- In veel gevallen worden de problemen versterkt door andere factoren, bijvoorbeeld het gebruik van interne nippels, nippels zonder annodisatielaag, of gebruik van gorilla tape icm een ammonium houdend dichtmiddel.
- Fabrikanten hebben niet stilgezeten en hun aluminium nippels verbeterd. Sapim heeft bijvoorbeeld zout-spray testen gedaan en ze beweren dat de aluminium nippels beter scoorden op corrosie dan hun messing nippels.
- Wielbouwers hebben een bepaalde reputatie hoog te houden en zouden niet zomaar aluminium nippels gebruiken als dit continu problemen oplevert.
Ik heb daar ook over nagedacht, maar ben me niet zo zeker of dit een goede oplossing is. Wellicht dat het gebruik van washers het probleem inderdaad voor een groot deel opheft, maar ik heb daar nog weinig over kunnen vinden. Ook RVS kan trouwens in combinatie met aluminium galvanische corrosie geven. Voor aluminium plaatmateriaal wordt om die reden bijvoorbeeld het gebruik van martensitische RVS schroeven (A4) afgeraden... Austenitisch RVS (A2) is dan weer wel geschikt.