Carbon velgen uit china

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan the Man schreef: di 31 maart 2020, 09:41
sama schreef: di 31 maart 2020, 07:24 Ik wil wel weer hope pro 4 naven, maar ik heb gisteravond even rondgesurfd, en kon in de gauwigheid geen non boost meer vinden. Weet iemand nog een adresje?
Neem even contact op met Erveha fietsen. Daar bestel ik ze ook altijd en binnen een paar dagen binnen.

erveha.fietsen@upcmail.nl

Ciao
Jan
Hope is momenteel gesloten... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Lars TB schreef: di 31 maart 2020, 10:08
Jan the Man schreef: di 31 maart 2020, 09:41

Neem even contact op met Erveha fietsen. Daar bestel ik ze ook altijd en binnen een paar dagen binnen.

erveha.fietsen@upcmail.nl

Ciao
Jan
Hope is momenteel gesloten... .
Ze hopen op betere tijden :lol:
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Mooi, hier kan ik wat mee.

Hebben jullie nog advies voor de spaken en de nippels? Ik ben bang dat alu minder degelijk is, of gaat corroderen.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

sama schreef: di 31 maart 2020, 11:43 Mooi, hier kan ik wat mee.

Hebben jullie nog advies voor de spaken en de nippels? Ik ben bang dat alu minder degelijk is, of gaat corroderen.
Ik zou messing nemen, omdat dat gewoon sterker is, en niet gaat corroderen wat alu wel doet. Er zijn ook zwarte messing nippels, wat sommige net wat mooier vinden als de standaard messing nippels.
Laatst gewijzigd door Corke op di 31 maart 2020, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

+7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, wat Corke zegt, messing, want alu gaat corroderen met carbon.
Een kwestie van geduld.
Messing is ook nog eens sterker, beter bestand tegen insnijden van een scherpe carbon rand tijdens het opspannen enz.
Ook op lange termijn blijft messing gangbaar, alu gaat vast zitten op het draad van de spaak.
En slechts 15 tot 18 gram zwaarder.
De variatie in gewicht tussen twee identieke buitenbanden is groter.

Voor de spaken gaat mijn voorkeur uit naar DT boven Sapim. Gewoon omdat ik met Sapim altijd pech heb gehad en met DT nooit.

Als je met Freespoke de spaaklengte berekent dan zie je ook de verhouding in spaakspanning tussen L en R. Voor de 100% kant kiest je dikkere spaken dan voor de 60% of 70% kant.
Bijv DT Comp en DT Revo. Op die manier is er evenwicht in N/mm2 tussen L en R.
Dit voorkomt op langere termijn loslopen en scheeftrekken vh wiel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Juist, ik zal wel even kijken wat het gaat worden, het zijn asymmetrische velgen, dus misschien is de spanning wel behoorlijk hetzelfde. We gaan het zien.
Sneeuwmonster
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 391
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Bij asymmetrische velgen kun je inderdaad volstaan met dezelfde spaken links en rechts. Meestal kom je daarbij uit op een spaakspanning ratio van rond de 75-80%. Een combinatie DT Comp / DT Rev zou ik dan niet doen, want dan compenseer je te veel (spaken linksachter/rechtsvoor krijgen dan een langere rek dan rechtsachter/linksvoor). Combinatie met de tussenliggende DT Comp Race zou wel kunnen, maar die is dan weer lastig verkrijgbaar.

Zelf ga ik binnenkort ook een setje asymmetrische Nextie velgen opspaken en was van plan om een mix Sapim D-Light en Laser te gebruiken (vergelijkbaar met DT Comp Race en DT Rev) met aluminium Sapim DSQ nippels om alles zo licht mogelijk te houden. Dit worden dan ook exclusieve wedstrijdwielen. De meeste gerenommeerde wielbouwers gebruiken aluminium nippels, dus ik vermoed dat het heden ten dage wel meevalt met de problemen, maar ik moet wel bekennen dat ik er zelf geen ervaring mee icm carbon mtb wielen. Als je er ook mee op het strand gaat rijden om maar wat te nemen, of als het extra gewicht (+/- 35 gram voor 56 nippels) je niet stoort, dan zou ik messing nemen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Galvanische corrosie is echt een probleem tussen alu (kathode) en carbon (anode). Dat is niets nieuws, dat is al jaren zo :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RuudRuud schreef: do 2 april 2020, 11:02 Galvanische corrosie is echt een probleem tussen alu (kathode) en carbon (anode). Dat is niets nieuws, dat is al jaren zo :)
Precies dit.
Dus hoe gerenomeerd zijn die wielbouwers dan?
Waarschijnlijk kennen ze hun klanten en weten dat het spul toch snel weer verkocht wordt, ten gunste van iets nieuwers ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

ThaSingleTrackMastah schreef: do 2 april 2020, 12:28
RuudRuud schreef: do 2 april 2020, 11:02 Galvanische corrosie is echt een probleem tussen alu (kathode) en carbon (anode). Dat is niets nieuws, dat is al jaren zo :)
Precies dit.
Dus hoe gerenomeerd zijn die wielbouwers dan?
Waarschijnlijk kennen ze hun klanten en weten dat het spul toch snel weer verkocht wordt, ten gunste van iets nieuwers ;)
RVS onderlegplaatje tussen de nippel de velg. Helpt corrosie tegengaan (niet voorkomen) en voorkomt invreten van de nippel
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je rvs ringen moet gebruiken bij alu nippels, dan zijn messingnippels waarschijnlijk lichter ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

ThaSingleTrackMastah schreef: do 2 april 2020, 13:25 Als je rvs ringen moet gebruiken bij alu nippels, dan zijn messingnippels waarschijnlijk lichter ;)
Precies wat ik dacht. Nou heb je met het ringetje nog wel het voordeel dat krachten wat beter verdeeld kunnen worden als de binnenkant van het velgbed niet 100% netjes is. Maar toch, alu nippels kiezen omdat het lichter is en dan alsnog een ringetje gebruiken :)

Een messing nippel is gewoon de way2go ;)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

RuudRuud schreef: do 2 april 2020, 13:38
ThaSingleTrackMastah schreef: do 2 april 2020, 13:25 Als je rvs ringen moet gebruiken bij alu nippels, dan zijn messingnippels waarschijnlijk lichter ;)
Precies wat ik dacht. Nou heb je met het ringetje nog wel het voordeel dat krachten wat beter verdeeld kunnen worden als de binnenkant van het velgbed niet 100% netjes is. Maar toch, alu nippels kiezen omdat het lichter is en dan alsnog een ringetje gebruiken :)

Een messing nippel is gewoon de way2go ;)
Neem dan wel de juiste lengte. Bij veel carbon velgen heb je 14mm nippels nodig. Maar dat advies zou je op de site van de velgfabrikant moeten kunnen vinden,

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 391
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

RuudRuud schreef: do 2 april 2020, 11:02 Galvanische corrosie is echt een probleem tussen alu (kathode) en carbon (anode). Dat is niets nieuws, dat is al jaren zo :)
Inderdaad niks nieuws en ik ontken zeker niet dat er problemen mee zijn (zie o.a. Enve). Toch enkele kanttekeningen:
- In veel gevallen worden de problemen versterkt door andere factoren, bijvoorbeeld het gebruik van interne nippels, nippels zonder annodisatielaag, of gebruik van gorilla tape icm een ammonium houdend dichtmiddel.
- Fabrikanten hebben niet stilgezeten en hun aluminium nippels verbeterd. Sapim heeft bijvoorbeeld zout-spray testen gedaan en ze beweren dat de aluminium nippels beter scoorden op corrosie dan hun messing nippels.
- Wielbouwers hebben een bepaalde reputatie hoog te houden en zouden niet zomaar aluminium nippels gebruiken als dit continu problemen oplevert.
bob. schreef: do 2 april 2020, 13:10 RVS onderlegplaatje tussen de nippel de velg. Helpt corrosie tegengaan (niet voorkomen) en voorkomt invreten van de nippel
Ik heb daar ook over nagedacht, maar ben me niet zo zeker of dit een goede oplossing is. Wellicht dat het gebruik van washers het probleem inderdaad voor een groot deel opheft, maar ik heb daar nog weinig over kunnen vinden. Ook RVS kan trouwens in combinatie met aluminium galvanische corrosie geven. Voor aluminium plaatmateriaal wordt om die reden bijvoorbeeld het gebruik van martensitische RVS schroeven (A4) afgeraden... Austenitisch RVS (A2) is dan weer wel geschikt.
Plaats reactie