Carbon velgen uit china

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

@ kermit Ik heb verschillende sets op carbon velgen, ik ben over al de wielen erg tevreden.

De meeste heb ik via mijn wielen man Zoran gesourced, hij staat in voor de kwaliteit en garantie en omdat hij toch meer volume afneemt kost het niet veel meer dan zelf uit China halen, heb ik ook ervaring mee. Ik gun hem een beetje marge, en hij is dan ook keten-verantwoordelijk voor het hele wiel. (Ik heb dus ook wel zelf velgen geregeld en laten inspaken)

Zoran heeft nu een overeenkomst met Yishun bike velgen, erg mooie kwaliteit en een breed gevarieerd aanbod van superlicht XC tot Enduro breed en sterk. Zoran heeft ook al series wielsets voor complete (wielren) ploegen gebouwd in die samenwerking. Ze hebben een warehouse in Duitsland, korte aanvoer en geen onzekerheden over invoer rechten.

Ik stuur je een link dan kun je zelf kijken wat je doet.
Geen relatie met Zoran anders dan tevreden klant.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik gaf het ook al aan in het wielbouw topic, gewoon gelijk mooie velgen pakken, als je er de tijd voor neemt, krijg je echt een knappe set :)
Ik rij al een tijdje zonder problemen met Nextie, en zo zijn er wel meer, alleen ivo heeft er 1 kapot gereden voor zover ik weet.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Had jij mijn wielset nooit bekeken Kermit? Ik heb ook Nextie's, ze bevallen prima en zijn ook sterk, strak en lichtvoetig. Ook ik heb pas in het bouwtopic een wat uitgebreidere revieuw geschreven.

Die tax prepaid methode werkte bij mij ook prima trouwens.
Sneeuwmonster
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, niet specifiek je wielen bekeken.
Maar ik geloof zo dat Nextie/Lightbicycle prima velgen levert, daar lees je ook voldoende goeds over.

Ben alleen benieuwd of er nog wat anderen zijn die ook betrouwbare velgen leveren, voor concurrerende prijzen. Beetje marktonderzoek doen voor de centen de deur uit vliegen ;-)

En wat zijn de ervaringen met invoerrechten hier?
Ik heb er zelf maar een keer mee te maken gehad, op een frame van 280 euro vanuit Taiwan kwam er nog iets van 35 euro bij. Maar dat is wel iets van twaalf jaar geleden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kermit schreef: vr 18 december 2020, 21:08 Nee, niet specifiek je wielen bekeken.
Maar ik geloof zo dat Nextie/Lightbicycle prima velgen levert, daar lees je ook voldoende goeds over.

Ben alleen benieuwd of er nog wat anderen zijn die ook betrouwbare velgen leveren, voor concurrerende prijzen. Beetje marktonderzoek doen voor de centen de deur uit vliegen ;-)

En wat zijn de ervaringen met invoerrechten hier?
Ik heb er zelf maar een keer mee te maken gehad, op een frame van 280 euro vanuit Taiwan kwam er nog iets van 35 euro bij. Maar dat is wel iets van twaalf jaar geleden...
Ik mocht 1 maand later nog 100 euro aftikken.. . Maar volgens mij is het inmiddels anders
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

kermit schreef: vr 18 december 2020, 21:08 Nee, niet specifiek je wielen bekeken.
Maar ik geloof zo dat Nextie/Lightbicycle prima velgen levert, daar lees je ook voldoende goeds over.

Ben alleen benieuwd of er nog wat anderen zijn die ook betrouwbare velgen leveren, voor concurrerende prijzen. Beetje marktonderzoek doen voor de centen de deur uit vliegen ;-)

En wat zijn de ervaringen met invoerrechten hier?
Ik heb er zelf maar een keer mee te maken gehad, op een frame van 280 euro vanuit Taiwan kwam er nog iets van 35 euro bij. Maar dat is wel iets van twaalf jaar geleden...
Kijk eens bij EIE, leveren ook tax prepaid :)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

RuudRuud schreef: vr 18 december 2020, 22:24
kermit schreef: vr 18 december 2020, 21:08 Nee, niet specifiek je wielen bekeken.
Maar ik geloof zo dat Nextie/Lightbicycle prima velgen levert, daar lees je ook voldoende goeds over.

Ben alleen benieuwd of er nog wat anderen zijn die ook betrouwbare velgen leveren, voor concurrerende prijzen. Beetje marktonderzoek doen voor de centen de deur uit vliegen ;-)

En wat zijn de ervaringen met invoerrechten hier?
Ik heb er zelf maar een keer mee te maken gehad, op een frame van 280 euro vanuit Taiwan kwam er nog iets van 35 euro bij. Maar dat is wel iets van twaalf jaar geleden...
Kijk eens bij EIE, leveren ook tax prepaid :)
Zo ben ik ook aan mijn velgen gekomen. Leveren duurde even, maar verder heel tevreden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik koop mijn velgen altijd bij Nextie of EIE.

Heb een keer van een clubgenoot, die dacht goedkoper uit te zijn, wielen gebouwd met AliExpress dozenschuiver velgen omdat hij het niet voor elkaar kreeg. Die velgen waren echt een drama.

Is me uiteindelijk wel gelukt maar garantie tot aan de voordeur.

Qua extra kosten: EIE en Nextie kunnen TPP leveren, dan is alles betaald: transport, invoer, BTW, inklaringskosten. Dat kost iets van 95 USD. Transport alleen is ongeveer 50 USD, maar dan moet je nog ruim 30% bij je aankoopbedrag optellen als de douane langst komt. Nu willen ze in China wel meewerken met een lager factuurbedrag, maar de Douane wordt ook steeds slimmer en kunnen op de websites natuurlijk ook zien wat het werkelijk gekost heeft, en dan ben je verder van huis.

Van de douane site:

Hoe berekent u de invoerrechten en btw?
De invoerrechten berekent u over de prijs van de goederen, de verzendkosten en de eventuele verzekeringskosten.

De btw berekent u over de prijs van de goederen, de verzendkosten, de eventuele verzekeringskosten én de invoerrechten.

Voorbeeld bij 3% invoerrechten (velgen zijn volgens mij 4,7%%)

U koopt bij een Chinese webshop een tas van € 199.
De verzendkosten zijn € 25.
De verzekeringskosten zijn € 10.
U berekent de invoerrechten over € 199 + € 25 + € 10 = € 234.
De invoerrechten zijn 3% van € 234 = € 7,02.
U berekent de btw over € 199 + € 25 + € 10 + € 7,02 = € 241,02.
De btw is 21% over € 241,02 = € 50,51.
U betaalt dus aan de Douane: € 7,02 + € 50,51 = € 57,53.

Dus TPP is als snel een stuk goedkoper dan besparen op verzenden en later de rekening krijgen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

@Kermit

Yishun, zijn ook mooie velgen, misschien nog wat net wat mooier/lichter dan nextie, of minimaal gelijk.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Cube-Elite schreef: za 19 december 2020, 17:52 @Kermit

Yishun, zijn ook mooie velgen, misschien nog wat net wat mooier/lichter dan nextie, of minimaal gelijk.
De ASD933XC zien er wel goed uit, 27.4 mm, asymmetrisch en 390 gram.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Jan the Man schreef: za 19 december 2020, 13:44 Ik koop mijn velgen altijd bij Nextie of EIE.

Heb een keer van een clubgenoot, die dacht goedkoper uit te zijn, wielen gebouwd met AliExpress dozenschuiver velgen omdat hij het niet voor elkaar kreeg. Die velgen waren echt een drama.

Is me uiteindelijk wel gelukt maar garantie tot aan de voordeur.

Qua extra kosten: EIE en Nextie kunnen TPP leveren, dan is alles betaald: transport, invoer, BTW, inklaringskosten. Dat kost iets van 95 USD. Transport alleen is ongeveer 50 USD, maar dan moet je nog ruim 30% bij je aankoopbedrag optellen als de douane langst komt. Nu willen ze in China wel meewerken met een lager factuurbedrag, maar de Douane wordt ook steeds slimmer en kunnen op de websites natuurlijk ook zien wat het werkelijk gekost heeft, en dan ben je verder van huis.

Van de douane site:

Hoe berekent u de invoerrechten en btw?
De invoerrechten berekent u over de prijs van de goederen, de verzendkosten en de eventuele verzekeringskosten.

De btw berekent u over de prijs van de goederen, de verzendkosten, de eventuele verzekeringskosten én de invoerrechten.

Voorbeeld bij 3% invoerrechten (velgen zijn volgens mij 4,7%%)

U koopt bij een Chinese webshop een tas van € 199.
De verzendkosten zijn € 25.
De verzekeringskosten zijn € 10.
U berekent de invoerrechten over € 199 + € 25 + € 10 = € 234.
De invoerrechten zijn 3% van € 234 = € 7,02.
U berekent de btw over € 199 + € 25 + € 10 + € 7,02 = € 241,02.
De btw is 21% over € 241,02 = € 50,51.
U betaalt dus aan de Douane: € 7,02 + € 50,51 = € 57,53.

Dus TPP is als snel een stuk goedkoper dan besparen op verzenden en later de rekening krijgen.

Ciao
Jan
En vergeet de inklaringskosten van de vervoerder niet, ook al snel 15 a 20 euro heb ik in mijn hoofd zitten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja,die komen er ook nog bij. Kan oplopen tot 30 euro.
En die worden erbij opgeteld voordat de btw wordt berekend.
Want over deze "dienstverkening" moet je immers ook btw betalen.

Anyway, 1 juli 2021 gaat dit veranderen.
De vrijstelling onder de 22 euro gaat verdwijnen.
Gevolg is wel dat veel import truukjes dan ook niet meer werken, dus grote kans dat ook carbon velgen duurder worden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 20 december 2020, 12:50 Ja,die komen er ook nog bij. Kan oplopen tot 30 euro.
En die worden erbij opgeteld voordat de btw wordt berekend.
Inderdaad, die komen er normaal gesproken ook nog bij. En je betaalt dus ook belasting over belasting.
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 20 december 2020, 12:50 Anyway, 1 juli 2021 gaat dit veranderen.
De vrijstelling onder de 22 euro gaat verdwijnen.
Gevolg is wel dat veel import truukjes dan ook niet meer werken, dus grote kans dat ook carbon velgen duurder worden.
Mmmm, eens kijken of ik voor die tijd dan nog wat kan inslaan :winkie:
Nextie zendingen lopen via de UK, dus dat zal waarschijnlijk ook veranderen na 1 januari
EIE zendingen lopen via Polen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Na wat overdenkingen neig ik er nu naar voor mijn eerste zelf te bouwen wielsetje nog even geen carbon te nemen.
Mijn eigen fietsen zijn van prima wielen voorzien, en als ik voor de fiets van mijn vriendin ga bouwen is carbon (de prijs daarvan) buitenproportioneel.

Dus het worden alu velgen.
Omdat de achternaaf 36 gaten heeft vielen er al veel velgen af. Er komen 2.6 banden op wat weer eisen aan de breedte stelt, 27~30mm lijkt mij ideaal. Na deze criteria bleven over op mijn netvlies de DT Swiss HX531 en H552, en de RAD15 Ozone 30.

Scheelt in prijs allemaal niet dramatisch veel dus ik ga mijn eerste hoepels meteen maar met Nederlandse velgen bouwen :D
Nu nog even spaken en nippels regelen en vooral afwachten tot alle benodigdheden binnen zijn...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Geen slechte uitkomst zo, succes met bouwen :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie