Carbon velgen uit china

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ook de spaken en nippels zijn besteld, als alles binnen is kan er gespaakt worden!
Sneeuwmonster
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Toch vind ik het apart dat de meeste MTB wielen met ronde spaken doen. Plat is vaak nog sterker.
Het is wel wat lastiger, maar je ziet ook meteen of het goed is gespaakt.

Wheeltec doet het wel veel met Xrays. Andless ook. Ik heb geen wiel waar geen x rays inzitten race en MTB en in 15 jaar tijd en aantal KM,s ongeveer 120k nog geen spaak of nippel gebroken.

Resultaat is dat ik een XC setje heb van 1180 gram wat gewoon minimaal net zo stijf aanvoelt als een alu set van 16 a 1700 gram.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: vr 15 mei 2020, 12:17 Toch vind ik het apart dat de meeste MTB wielen met ronde spaken doen. Plat is vaak nog sterker.
Het is wel wat lastiger, maar je ziet ook meteen of het goed is gespaakt.

Wheeltec doet het wel veel met Xrays. Andless ook. Ik heb geen wiel waar geen x rays inzitten race en MTB en in 15 jaar tijd en aantal KM,s ongeveer 120k nog geen spaak of nippel gebroken.

Resultaat is dat ik een XC setje heb van 1180 gram wat gewoon minimaal net zo stijf aanvoelt als een alu set van 16 a 1700 gram.
Dat laatste ligt niet aan de spaken... .

En ook voor de rest gaan de verschillen niet echt op omdat de spaken plat zijn. Het spaakt inderdaad vooral lastiger in.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef: vr 15 mei 2020, 12:24 En ook voor de rest gaan de verschillen niet echt op omdat de spaken plat zijn. Het spaakt inderdaad vooral lastiger in.
Inderdaad, een platte spaak heeft helemaal geen meerwaarde. Ik heb 1 set met platte spaken in één van m'n 29" plus set met Hugo velgen puur voor de looks, en merk ook niet minder luchtweerstand op hoge snelheid.

Waarschijnlijk wel meer marge voor de shops. Als ik zie wat die platte spaken duurder zijn dan ronde :o .

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Ik heb ook platte spaken in mijn wielen. Niet omdat ik dacht dat het aero-voordeel op zou leveren,maar puur voor de looks. Het oog wil ook wat :P
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Cube-Elite schreef: vr 15 mei 2020, 12:17 Toch vind ik het apart dat de meeste MTB wielen met ronde spaken doen. Plat is vaak nog sterker.
Die mag je eens uitleggen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

baron062 schreef: vr 15 mei 2020, 21:25
Cube-Elite schreef: vr 15 mei 2020, 12:17 Toch vind ik het apart dat de meeste MTB wielen met ronde spaken doen. Plat is vaak nog sterker.
Die mag je eens uitleggen...
Gokje:
De treksterkte per mm2 is iets hoger (omdat de spaak is platgewalst.
De oppervlakt vd doorsnede is ook iets kleiner omdat de spaak is platgewalst.
Resultaat = 0
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Het was meer een retorische vraag. Koudvervorming zal de spaak daar in het midden vast iets sterker maken.

Maar: spaken breken meestal door vermoeiing, en dan ook nog zeer vaak op een plek waar de platte spaak niet plat is, dus bij de spaakkop en vlak onder de schroefdraad....
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

hmmm nextie is er niet meer... de website redirect naar https://www.lightbicyclewheels.com/


/edit 1
onee. toch niet... maar er is wel wat geks aan de hand, als ik deze uit mijn favorieten pak: https://www.nextie.net/standard-mountai ... -NXT29RM32
dan gaat ie naar LB , maar je kan nog wel gewoon naar nextie.com

is het dan stiekem dezelfde toko?

/edit 2
lightbycle en lightbycylcewheels is ook nog eens niet hetzelfde site.. https://www.lightbicyclewheels.com/ lijkt een alternatieve site voor nextie te zijn..
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Het is een budget dochter van Nextie.


LBW is invested by Nextie Co., Ltd. & Carbon Way Composite Technology Co., Ltd. Offical website of NEXTIE is www.nextie.com

The goal of LBW is to offer cheap price of good carbon fiber products for limited budget. No matter which country you are from, FREE SHIPPING on earth! Plus, the service is supported by NEXTIE Team, guaranteed.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Prulleman schreef: ma 19 oktober 2020, 08:15 hmmm nextie is er niet meer... de website redirect naar https://www.lightbicyclewheels.com/


/edit 1
onee. toch niet... maar er is wel wat geks aan de hand, als ik deze uit mijn favorieten pak: https://www.nextie.net/standard-mountai ... -NXT29RM32
dan gaat ie naar LB , maar je kan nog wel gewoon naar nextie.com

is het dan stiekem dezelfde toko?
Dat was al vanaf april dit jaar. Reactie van Nextie: "Lately we are doing some adjustment on our products, we estimated a second website of www.lightbicyclewheels.com
All our standard version rims are removed to the lbw website".

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ah, duidelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu gaan die Chinezen elkaar lopen fucken! :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef: ma 19 oktober 2020, 14:46 Nu gaan die Chinezen elkaar lopen fucken! :roll:
Dat doen ze al eeuwen, daarom zijn er zoveel :wink:

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zijn er nog specifieke aanbieders voor carbon velgen aan te raden?
Uiteraard wil ik voor een dubbeltje op de eerste rang: cheap, strong & light. En dan ook nog mooi en goed afgewerkt :D

Geintje.
Ik weet nog niet eens zeker of ik carbon wil voor een allereerste wielsetje dat ik zelf ga spaken. Maar het moeten dus ook goed gefabriceerde velgen zijn die niet voor extra problemen bij het inspaken gaan zorgen.
Veel meer dan Nextie/Lightbicycles ken ik niet als het om goed bekend staande Chinese velgenboeren gaat.

Ik zie overigens https://www.lightbicyclewheels.com/ en https://www.lightbicycle.com/
Dit zijn verschillende aanbieders? En lightbicyclewheels is dan de budget-dochter van Nextie?

Ook vraag ik me af op hoeveel je ongeveer moet rekenen aan invoerrechten.
Is dat een vast percentage van de bestelwaarde of is het nogal willekeurig bepaald?

Ik zag dat Nextie ook een taxprepaid verzendings optie heeft. Dan gaat het spul naar Engeland, daar wordt de tax verrekend en dan gaat het door naar een aantal EU landen. Ik neem aan dat dat na de Brexit anders zal gaan...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie