Carbon velgen uit china

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

way2go schreef: do 2 april 2020, 14:29
bob. schreef: do 2 april 2020, 13:10 RVS onderlegplaatje tussen de nippel de velg. Helpt corrosie tegengaan (niet voorkomen) en voorkomt invreten van de nippel
Ik heb daar ook over nagedacht, maar ben me niet zo zeker of dit een goede oplossing is. Wellicht dat het gebruik van washers het probleem inderdaad voor een groot deel opheft, maar ik heb daar nog weinig over kunnen vinden.
Washers worden met name gebruikt om de constructie steviger te maken en/of om de nippel gemakkelijker de goede richting in te kunnen bewegen (Newmen met DT polyax nippels).

Ik zou niet zomaar willekeurige plaatjes tussen velg en nippel stoppen. De binnenkant van de velg kan een buiging hebben (DT) waardoor een vlak plaatje teveel druk op een paar kleine stukjes oppervlak zou geven. Als ik ze gebruik zijn ze velg-specifiek (bij carbon bijvoorbeeld Whisky velgen).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

way2go schreef: do 2 april 2020, 14:29
RuudRuud schreef: do 2 april 2020, 11:02 Galvanische corrosie is echt een probleem tussen alu (kathode) en carbon (anode). Dat is niets nieuws, dat is al jaren zo :)
Inderdaad niks nieuws en ik ontken zeker niet dat er problemen mee zijn (zie o.a. Enve). Toch enkele kanttekeningen:
- In veel gevallen worden de problemen versterkt door andere factoren, bijvoorbeeld het gebruik van interne nippels, nippels zonder annodisatielaag, of gebruik van gorilla tape icm een ammonium houdend dichtmiddel.
- Fabrikanten hebben niet stilgezeten en hun aluminium nippels verbeterd. Sapim heeft bijvoorbeeld zout-spray testen gedaan en ze beweren dat de aluminium nippels beter scoorden op corrosie dan hun messing nippels.
- Wielbouwers hebben een bepaalde reputatie hoog te houden en zouden niet zomaar aluminium nippels gebruiken als dit continu problemen oplevert.
bob. schreef: do 2 april 2020, 13:10 RVS onderlegplaatje tussen de nippel de velg. Helpt corrosie tegengaan (niet voorkomen) en voorkomt invreten van de nippel
Ik heb daar ook over nagedacht, maar ben me niet zo zeker of dit een goede oplossing is. Wellicht dat het gebruik van washers het probleem inderdaad voor een groot deel opheft, maar ik heb daar nog weinig over kunnen vinden. Ook RVS kan trouwens in combinatie met aluminium galvanische corrosie geven. Voor aluminium plaatmateriaal wordt om die reden bijvoorbeeld het gebruik van martensitische RVS schroeven (A4) afgeraden... Austenitisch RVS (A2) is dan weer wel geschikt.
klinkt goed! ik heb mijn nextie velgen nu 1.5 jaar in gebruik en mijn achterwiel is na een maand of 7 opnieuw gedished vanwege een frame replacement (met ai offset). Dat ging zonder problemen, en daarna nooit meer aangezeten, maar ik vermoed dat alles nog gewoon gangbaar is.
Ik ben niet specifiek een mooi weer of modder rijder, ik rij liever als het droog is, maar ben ook niet vies van wat mindere omstandigheden.
(d-light spaken en Polyax alu nippels)

https://www.sapim.be/nipples/material/aluminium
Coating is applied on all aluminium nipples. The coating is applied on the thread and on the nipple. Friction between both spoke and nipple and rim and nipple is signifi cantly reduced. Coating also seals the surface reducing corrosion. This is now standard in Sapim’s production.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Hier een eerste setje met Nextie velgen gespaakt. Daar hebben we voldoende tijd voor nu :)
Niet voor mezelf maar voor een vriend van me, voor zijn wegfiets.

Velgen: Nextie NXT40CX = 40 hoog, 19 intern breed
Spaken: Sapim D-Light 24/28
Nippels: brass, voor de duurzaamheid
Naven: Novatec

Afwerking van de velgen was zeer netjes, niets op aan te merken. Lieten zich heel gemakkelijk spaken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De anodisatie laag die de alu nippels moet beschermen, raakt juist op de plek waar de nippel het carbon raakt makkelijk beschadigd.
Buiten de profsport, waar iedere gram verschil kan maken, hebben alu nippels eigenlijk geen bestaansrecht.
Maar de klant vraagt en de fabrikant voldoet aan de vraag.
Net als de wielbouwer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Toch heb ik nooit problemen met alu nippels en ik zweet bv behoorlijk.
Ik neem altijd alu nooit messing.

En op mijn race en MTB sets staan toch kilometers waar heel veel setjes nooit aan gaan komen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu heb ik carbon velgen gezien waarbij de aluminium nippels door de corrosie uit elkaar vielen. En carbon velgen waarbij de alu nippels ook na 6 jaar misbruik nog gewoon gangbaar waren. Er speelt dus meer mee bij carbon blijkbaar. En het is wat onzinnig om 200 euro extra neer te leggen voor een laag gewicht en dat dan weer om zeep te helpen met een aanzienlijk zwaardere nippels. Maar goed, wat wijsheid in deze is, is niet helemaal duidelijk of te voorspellen.

Verder gebruik ik ook veel alu nippels. En eigenlijk zonder problemen.. Als de spaaklengte klopt, dan ervaar ik geen grotere kans op breuk bij alu. Hooguit dat alu nippels dus na een paar jaar vast kunnen gaan zitten. En als je dan gaat draaien, dan wil er wel eens een nippel dol draaien op het vierkante gedeelte. Maar een goed passende spaaksleutel scheelt al de helft aan problemen. En ik denk dat daar veel van de 'horror' verhalen vandaan komen. Overigens draai ik ook met enige regelmaat een messingnippel dol, dus het is niet zo dat messing geheel probleemloos is.

Verder is bij het opbouwen van het wiel met alu nippels een goede voorbereiding belangrijk. Bij alu velgen haal ik even een afbraam-tooltje over het nippelgat heen, om de scherpe rand iets af te vlakken. En af en toe spuit ik nog even teflon door het spaakgat op de nippel in de velg, dat scheelt ook heel veel bij het aandraaien. En nippels van verschillende fabrikanten voelen anders aan, waarschijnlijk heeft dat te maken met het gebruikte aluminium. Maar dat is lastig te achterhalen. Maar om die reden gebruik ik tegenwoordig de nippels van Alpina. Voelen net wat steviger aan, draaien net iets makkelijker.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aanzienlijk zwaarder ?
Leg eens 32 messing nippels op de weegschaal en dan 32 alu nippels.
Scheelt echt maar een paar gram.
Zoals ik al schreef, er zit meer variatie in twee buitenbanden van hetzelfde merk en type.
Ik denk zelfs dat er tussen 2 carbon velgen van hetzelfde merk en type meer verschil zit.
Dus als het zo nauw komt, dan moet je voortaan 10 buitenbanden kopen, de lichtste monteren en de rest terugsturen.
En wellicht ook heel kritisch kijken of de Chinezen je niet een paar gram tevewl hebben verkocht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:winkie: af en toe moet ik gewoon glimlachen bij jouw heerlijke duidelijke ietwat ongenuanceerde maar vaak wel juiste analyses :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hanjovdberg schreef: do 2 april 2020, 23:58 :winkie: af en toe moet ik gewoon glimlachen bij jouw heerlijke duidelijke ietwat ongenuanceerde maar vaak wel juiste analyses :-q
Bedankt, een complimentje is ook wel eens leuk :-q

De enige reden (buiten de wedstrijd) om voor alu nippels te kiezen zijn de kleurtjes.
Iedereen mag dat natuurlijk zelf weten, maar als er iemand advies vraagt omdat hij zelf niet weet wat te doen, dan moeten we zo eerlijk mogelijk zijn. 😇
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Idd, maar zoals je zelf zegt, het is vaak gewoon de klant die het vraagt en de producent die volgt. Ook al zijn er technisch gesproken geen sterke argumenten voor te vinden. Hetzelfde geldt voor lage spaak-aantallen, radiale spaakpatronen e.d. Maar het ziet er mooier en sneller uit, dus het verkoopt. Wielrenners zijn een dankbaar publiek om aan te verkopen :) je vindt zelfs een markt voor derailleurwieltjes van 100en euro's :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 2 april 2020, 22:30 Aanzienlijk zwaarder ?
Leg eens 32 messing nippels op de weegschaal en dan 32 alu nippels.
Scheelt echt maar een paar gram.
Als je net 200 euro extra hebt betaald om 30 gram te winnen, dan is het wel een aanzienlijk verschil ja. Het is maar hoe je het bekijkt.

Je zet hiermee ook de onzinnigheid van carbon velgen te kijk.


En op 10 plekjes op je fiets een goede 40 gram komt aardig in de buurt van een halve kilogram. Is ook helemaal niet veel op het geheel, maar voor sommigen wel een zaak van 'leven en dood'. Laatst hier iemand in de winkel die besloot het budget voor zijn wielen maar op te rekken van €500,- naar €800,- omdat de beoogde wielset op 1.615 gram kwam. Waar 1.600 gram het doel was... .


Kijk, ik heb een xc-bike van 14 kg, met zo ongeveer de lichtste crank en alu nippels. Dus mij maakt het allemaal niet veel uit en ben ik normaal de eerste die zaken relativeert, zeker als het om gewicht gaat. Maar je moet niet weer je typisch rare TSTM argumenten gaan gebruiken. Alu nippels zijn gewoon sterk en betrouwbaar. Maar net als ieder lichtgewicht product moet je er wel kritisch naar kijken. En in het geval van alu nippels is daar geen heel extra kritische blik voor nodig.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef: vr 3 april 2020, 09:16 Ook al zijn er technisch gesproken geen sterke argumenten voor te vinden.
Er zijn ook geen technisch sterke argumenten tegen te vinden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Even een ander vraagje: in hoeverre kloppen bij jullie de ERD specificaties van Nextie? Bij mijn NXT29UL30 velgen wijkt het wel heel veel af:
- Specificatie: 595,5 mm
- Gemeten waarde: 598,8 mm
- Verschil: 3,3 mm

Gemeten met de parktool methode. Niet zo'n probleem, maar vond het wel opmerkelijk zo'n groot verschil.
Laatst gewijzigd door way2go op vr 3 april 2020, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef:Je zet hiermee ook de onzinnigheid van carbon velgen te kijk.
Nu Aurelius het druk heeft ga je mij toch geen woorden in de mond leggen?
Niets onzinnigs gezegd.
Bij een gegeven gewicht is carbon sterker, dus niets mis mee.
Lars TB schreef: vr 3 april 2020, 09:33
matthiav schreef: vr 3 april 2020, 09:16 Ook al zijn er technisch gesproken geen sterke argumenten voor te vinden.
Er zijn ook geen technisch sterke argumenten tegen te vinden.
Wel, maar daar lees jij blijkbaar graag overheen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

way2go schreef: vr 3 april 2020, 11:21 Even een ander vraagje: in hoeverre kloppen bij jullie de ERD specificaties van Nextie? Bij mijn NXT29UL30 velgen wijkt het wel heel veel af:
- Specificatie: 595,5 mm
- Gemeten waarde: 598,8 mm
- Verschil: 3,3 mm

Gemeten met de parktool methode. Niet zo'n probleem, maar vond het wel opmerkelijk zo'n groot verschil.
Binnen een half uur al antwoord gekregen van Nextie:
Sorry for the confusion.
Since we didn't plus the nipple heads when we calculate the ERD of the rims on our official website. The ERD measured by different nipples is also slightly different.
Don't worry, you may take the results you measured. :)
Plaats reactie