Carbon velgen uit china

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 april 2020, 11:37
Lars TB schreef: vr 3 april 2020, 09:33
Er zijn ook geen technisch sterke argumenten tegen te vinden.
Wel, maar daar lees jij blijkbaar graag overheen.
Nee, daar gaat het mij juist om. Er wordt gesuggereerd dat het grote rommel is, maar dat gaat gewoon niet op. Er zijn overwegingen om er niet voor te kiezen. Maar zelfs die overwegingen zijn niet keihard te maken (omdat er volksstammen rond rijden die de genoemde nadelen niet ervaren).

Dit ligt op een iets ander niveau dan Magura of Mavic. Bij aluminium nippels zie je sinds ruim 10 jaar een zeer duidelijke kwaliteitssprong en zijn ze prima in te zetten. Ik heb er zelfs downhill wielen mee gebouwd, geen enkel probleem. Velgen compleet kapot, maar geen gebroken nippels. In dat opzicht zijn de nippels niet zwakker in de praktijk dan messing nippels. Dit was in de jaren '90 duidelijk anders, maar dat ging op voor een hoop producten.

Maar hooguit moet je net zoals bij geen enkel lichtgewicht product verwachten dat je een eindeloze levensduur hebt. Maar wat ik al eerder zei, ik heb meestal geen problemen met alu nippels na 5 of 6 jaar. Ja, de kans dat je ze dol draait is groter, ontken ik ook niet. Maar het is niet per definitie dat je ze dol draait. Wat dat betreft draai ik vaker messing nippels dol, waarschijnlijk omdat dat slechter gebouwde wielen zijn of slechte kwaliteit messing nippels gebruikt wordt bij standaard wielen... .

En ja, ze kunnen corroderen bij carbon. Kan een probleem zijn. Maar vreemd genoeg gaat het voor heel veel wielen niet op, wederom in de praktijk.


Dus voordat ik nu weer beschuldigd word van tegen messing nippels te zijn: ben ik niet. Ik bekijk alleen welk product waar het beste op zijn plek is. En aangezien ik heel prettig werk met aluminium nippels en met mij duizenden andere wielbouwers, sluit ik ze niet uit. En pak bij een stevig wiel meestal gewoon messing nippels.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 april 2020, 11:37
Lars TB schreef:Je zet hiermee ook de onzinnigheid van carbon velgen te kijk.
Nu Aurelius het druk heeft ga je mij toch geen woorden in de mond leggen?
Niets onzinnigs gezegd.
Bij een gegeven gewicht is carbon sterker, dus niets mis mee.
Goed hè! :winkie:

Maar nu is sterkte zelden de reden om voor carbon te gaan. Ik trek dus de lijn door dat je geen gewicht hoeft te besparen op roterende massa, want blijkbaar doet 20 gram er niet toe. 40 gram is dan nog steeds te verwaarlozen. Of niet?

Maar als je dus €300 neer legt om een 360 gram velg te kopen is het wat onzinnig de helft van die winst weer weg te geven met 'zware' nippels. Alleen loop je tegen het probleem aan dat je het risico loopt dat de alu nippels gaan corroderen. Lastig. Want je zocht gewichtswinst. En dan passen de 2 lichtgewicht producten niet goed bij elkaar. Is dan een alu velg van €100 met alu nippels niet de betere keuze?

En wat doe je bij een 300 grams velg? Dan gaat de gewichtsbesparing op de roterende massa opeens naar de bijna 10%.


Als je dus die gewichtsbesparing af doet als onzinnig, dan kun je meer vraagtekens zetten.

En komen we op complete fietsen van pakweg 13 kg. Daar kunnen we elkaar waarschijnlijk de hand schudden.

Overigens hoop ik ook dat lui die voor een 1.250 gram setje gaan inderdaad minstens 5 banden op de weegschaal leggen. Maar nu zit je in een segment waar functionaliteit van het profiel en compound misschien een groter goed is en of je dan daar weer gewicht wilt besparen een nog andere discussie is... (kunnen we nog wel een paar 1.000 pagina's forum vullen).


Genoeg nuances?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

way2go schreef: vr 3 april 2020, 11:21 Even een ander vraagje: in hoeverre kloppen bij jullie de ERD specificaties van Nextie? Bij mijn NXT29UL30 velgen wijkt het wel heel veel af:
- Specificatie: 595,5 mm
- Gemeten waarde: 598,8 mm
- Verschil: 3,3 mm

Gemeten met de parktool methode. Niet zo'n probleem, maar vond het wel opmerkelijk zo'n groot verschil.
Bij mij klopten de ERD's redelijk goed: 0 tot 1 mm verschil. Gemeten volgens methode Musson. Hangt dan wel onder meer af van lengte nippel en hoe ver je spaak in de nippel draait.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik heb mijn velgen binnen. Door de corona wat vertraging, maar het had geen haast gelukkig. Nu is het nog even wachten op de naven. Hope zat dicht, dus dat duurde even.

Net hebben we even de erd nagemeten, en die klopte exact. Ook heeft dhr JW de spaaklengtes uitgerekend. Dus de spaken en nippels kunnen ook besteld worden. Ik ga voor dt revo's, nu was ik benieuwd of bij deze dunne spaken 110 kgf een goede streefwaarde is? De max voor deze velgen ligt op 130. Ik ben benieuwd wat jullie ervan zeggen.
Sneeuwmonster
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Wat weeg je? Hoeveel spaaks zijn de velgen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een mix van Revo en Comp?
Revo achter links en voor rechts.
Comp achter rechts en links voor.
De Comp spaken worden dan 100% belast en de Revo's met ongeveer 70%.
Dat is mooi, want de doorsnede van een Revo is ook ongeveer 70% vergeleken met de Comp.
Zo heb je L en R ongeveer een gelijk spanning per mm2.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Mijn gewicht is inclusief bepakking 80 kg, de velgen zijn 32 gaats, en ik heb voor allebei de wielen 288 mm spaken nodig. De assymetrische velgen icm. de Hope naven zorgen voor vier even lange spaken. Ideaal.
Sneeuwmonster
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Misschien goed om erbij te zeggen: mijn oude wielset houd ik voor het ruige werk, de nieuwe set ga ik voor de uhr als race setje gebruiken, met snelle bandjes eronder.
Sneeuwmonster
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Met een asymmetrische velg is het spanningsverschil geen 30%, meer 15%. Ik zou gaan voor een combinatie van Dtswiss Competition Race voor het achterwiel R, en het voorwiel L. Achterwiel L, en voorwiel R: Revolution.

Als je gaat voor stijfheid: Competition combineren met Competition Race.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

baron062 schreef: di 12 mei 2020, 20:44 Met een asymmetrische velg is het spanningsverschil geen 30%, meer 15%. Ik zou gaan voor een combinatie van Dtswiss Competition Race voor het achterwiel R, en het voorwiel L. Achterwiel L, en voorwiel R: Revolution.

Als je gaat voor stijfheid: Competition combineren met Competition Race.
Helemaal eens, met 80 kilo zou ik geen 100% revo spaken nemen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Oké, waar bestellen jullie je spaken altijd? Ik kan ze nergens vinden in de juiste maat. Misschien rose even mailen?

En is 110 kgf een goede waarde qua spaakspanning?
Sneeuwmonster
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Die 110kgf is wel goed.

Actionsports heeft ze.

Ze lijken de 288 te hebben, als ook de Revolution in die maat
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

baron062 schreef: wo 13 mei 2020, 08:58 Die 110kgf is wel goed.

Actionsports heeft ze.

Ze lijken de 288 te hebben, als ook de Revolution in die maat
Hier kan ik wat mee :-q
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Check wel de levertijden, vanuit D meer dan de paar dagen die ik gewend ben.
Ik wacht al meer dan drie weken op een pakket met wielspullen van Rose.
Qua Patet Orbis
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

sama schreef: wo 13 mei 2020, 07:14 Oké, waar bestellen jullie je spaken altijd? Ik kan ze nergens vinden in de juiste maat. Misschien rose even mailen?

En is 110 kgf een goede waarde qua spaakspanning?
Ik bestel spaken altijd op r2-bikes en/of bike 24. Ruim aanbod daar.
Plaats reactie