Nee, daar gaat het mij juist om. Er wordt gesuggereerd dat het grote rommel is, maar dat gaat gewoon niet op. Er zijn overwegingen om er niet voor te kiezen. Maar zelfs die overwegingen zijn niet keihard te maken (omdat er volksstammen rond rijden die de genoemde nadelen niet ervaren).ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 3 april 2020, 11:37Wel, maar daar lees jij blijkbaar graag overheen.
Dit ligt op een iets ander niveau dan Magura of Mavic. Bij aluminium nippels zie je sinds ruim 10 jaar een zeer duidelijke kwaliteitssprong en zijn ze prima in te zetten. Ik heb er zelfs downhill wielen mee gebouwd, geen enkel probleem. Velgen compleet kapot, maar geen gebroken nippels. In dat opzicht zijn de nippels niet zwakker in de praktijk dan messing nippels. Dit was in de jaren '90 duidelijk anders, maar dat ging op voor een hoop producten.
Maar hooguit moet je net zoals bij geen enkel lichtgewicht product verwachten dat je een eindeloze levensduur hebt. Maar wat ik al eerder zei, ik heb meestal geen problemen met alu nippels na 5 of 6 jaar. Ja, de kans dat je ze dol draait is groter, ontken ik ook niet. Maar het is niet per definitie dat je ze dol draait. Wat dat betreft draai ik vaker messing nippels dol, waarschijnlijk omdat dat slechter gebouwde wielen zijn of slechte kwaliteit messing nippels gebruikt wordt bij standaard wielen... .
En ja, ze kunnen corroderen bij carbon. Kan een probleem zijn. Maar vreemd genoeg gaat het voor heel veel wielen niet op, wederom in de praktijk.
Dus voordat ik nu weer beschuldigd word van tegen messing nippels te zijn: ben ik niet. Ik bekijk alleen welk product waar het beste op zijn plek is. En aangezien ik heel prettig werk met aluminium nippels en met mij duizenden andere wielbouwers, sluit ik ze niet uit. En pak bij een stevig wiel meestal gewoon messing nippels.