Ik loop nu al vanaf de aanschaf van mijn GC te kloten met mijn 2x11 XT aandrijflijn maar ik krijg hem maar niet stil. Afstellen helpt ook niet. Derrie pad is recht...
Hiervoor GX 1x11 en XT 1/3X10 gereden en beide waren muisstil.
Ik gebruik dezelfde spullen als voorheen.
KMC x11el (en een Shimano dura ace ketting)
Squirt lube Het enige verschil is dat hier nog een SLX cassette op zit ipv een XT. het was wel al een XT cassette
De cassette wordt uit voorzorg ook vervangen door een nieuwe XT (hopelijk vandaag).
Hebben jullie dezelfde ervaring?
Laatst gewijzigd door Patrick_V op vr 16 juni 2017, 06:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wordt moeilijk... moet ik fietsend doen. Vergeten te vermelden maar niet onbelangrijk is dat het geluid zich voordoet tijdens kracht zetten. Niet als je met de hand ronddraait.
Het klinkt alsof er zand tussen zit maar dat zit er niet tussen.
Alsof je je ketting al 10 ritten niet schoon heb gemaakt en Het klinkt ook als een versleten voorblad..
Ik vind het moeilijk te lokaliseren als ik op de fiets zit.
Ik zal vanmiddag of vanavond mijn best eens doen
Heb daar ook al wel eens iets over gelezen. Zelf vind ik met de fiets in de standaard en je draait met de hand rond het ook wel rumoerig. Tijdens het fietsen ervaar ik dat niet.
Is het op alle kransjes achter?
Ik had dat pas ook, alleen op de grootste kransjes.
Bleek dat de ketting lijn te scheef was, heb toen de spacers aan de non drive side gezet en was opgelost.
Ik had zoiets met mijn vorige cassette, deze knarste toen hij nieuw was heel erg.
In de fietsstandaard niet te horen, alleen bij het kracht zetten tijdens het fietsen.
Het was echt een knarsgeluid en inderdaad vergelijkbaar met het geluid van zand op de ketting/cassette.
Ik heb me er kapot aan geërgerd en niets leek te helpen. Toen maar besloten het te negeren en gewoon door te fietsen.
Na verloop van tijd werd het stiller, alsof de boel even ingereden moest worden, maar ik heb toch het idee dat die cassette niet helemaal lekker was afgewerkt oid.
Ik ben dan ook benieuwd of een andere cassette het probleem voor je oplost.
Als je bottombracket versleten is dan kun je dit ook krijgen.
Bij kracht zetten komt de as dan een beetje schever te staan met een niet rechte kettinglijn tot gevolg.
Dit had ik onlangs nog met mijn eigen bracket terwijl de ketting en cassette nieuw waren.
Na vervangen alles in orde. Het linkerlager was behoorlijk kapot, daar zat echt speling op terwijl de rechter nog goed voelde.
Voel eens of er zijdelingse speling op je trappers merkbaar is.
Dit gaat het makkelijkste door je trapper in de laagste stand te zetten en dan te duwen en te trekken haaks op de fietsrichting. Beide kanten even voelen.
Ik ga deze even volgen. Ik heb niet te maken met hetzelfde probleem maar het licht knarsen hoor ik ook. Dit op een gloednieuwe fiets overigens. Ben onlangs van dik 20 jaar fietsen met SRAM voor het eerst overgestapt naar Shimano. Ik merk dat e.e.a. wat minder soepel loopt en inderdaad wat meer geluid maakt.
Elvander schreef:Als je bottombracket versleten is dan kun je dit ook krijgen.
Bij kracht zetten komt de as dan een beetje schever te staan met een niet rechte kettinglijn tot gevolg.
Dit had ik onlangs nog met mijn eigen bracket terwijl de ketting en cassette nieuw waren.
Na vervangen alles in orde. Het linkerlager was behoorlijk kapot, daar zat echt speling op terwijl de rechter nog goed voelde.
Voel eens of er zijdelingse speling op je trappers merkbaar is.
Dit gaat het makkelijkste door je trapper in de laagste stand te zetten en dan te duwen en te trekken haaks op de fietsrichting. Beide kanten even voelen.
Kettinglijn is zelden recht maar een versleten bracket kan ook knarsen natuurlijk.
Om BB uit te sluiten zou ik de ketting er even afhalen en dan staand te fietsen (uiteraard wel met iemand die je fiets vasthoudt...). Draait hij soepel? Komt 't geknars dan al? Je kan natuurlijk nooit zoveel kracht geven als met ketting, maar 't is te proberen.
Ik heb net een nieuwe cassette gemonteerd en het lijkt weg te zijn. Ik heb ik alleen maar een blokje om het huis gefietst. Vrijdag vertrek ik richting Duitsland met mountainbike en daarna zullen we weten of het echt weg is.
Verder zijn alle boven genoemde mogelijkheden reeds uitgesloten
Helaas was het niet de cassette.
De volgende hoofdverdachte zijn de voorbladen. Daarna nogmaals de ketting schoonmaken en bekijken. Maar aangezien ik twee verschillende kettingen van 2 werken bij geloof ik niet dat daar het probleem zit.
En toch nog een keer het BB nakjjken
Misschien zou ik ook eens baar mijn pedalen moeten kijken. Helemaal vergeten
Vervelend zeg
Ik heb echt een grote hekel aan luidruchtige drive trains.