XT 2x11 niet stil te krijgen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik loop nu al vanaf de aanschaf van mijn GC te kloten met mijn 2x11 XT aandrijflijn maar ik krijg hem maar niet stil. Afstellen helpt ook niet. Derrie pad is recht...
Hiervoor GX 1x11 en XT 1/3X10 gereden en beide waren muisstil.
Ik gebruik dezelfde spullen als voorheen.
KMC x11el (en een Shimano dura ace ketting)
Squirt lube
Het enige verschil is dat hier nog een SLX cassette op zit ipv een XT. het was wel al een XT cassette
De cassette wordt uit voorzorg ook vervangen door een nieuwe XT (hopelijk vandaag).

Hebben jullie dezelfde ervaring?
Laatst gewijzigd door Patrick_V op vr 16 juni 2017, 06:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Filmpje?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Wordt moeilijk... moet ik fietsend doen. Vergeten te vermelden maar niet onbelangrijk is dat het geluid zich voordoet tijdens kracht zetten. Niet als je met de hand ronddraait.
Het klinkt alsof er zand tussen zit maar dat zit er niet tussen.
Alsof je je ketting al 10 ritten niet schoon heb gemaakt en Het klinkt ook als een versleten voorblad..

Ik vind het moeilijk te lokaliseren als ik op de fiets zit.
Ik zal vanmiddag of vanavond mijn best eens doen

Herkent iemand dit
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Heb daar ook al wel eens iets over gelezen. Zelf vind ik met de fiets in de standaard en je draait met de hand rond het ook wel rumoerig. Tijdens het fietsen ervaar ik dat niet.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Is het op alle kransjes achter?
Ik had dat pas ook, alleen op de grootste kransjes.
Bleek dat de ketting lijn te scheef was, heb toen de spacers aan de non drive side gezet en was opgelost.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik had zoiets met mijn vorige cassette, deze knarste toen hij nieuw was heel erg.
In de fietsstandaard niet te horen, alleen bij het kracht zetten tijdens het fietsen.
Het was echt een knarsgeluid en inderdaad vergelijkbaar met het geluid van zand op de ketting/cassette.
Ik heb me er kapot aan geërgerd en niets leek te helpen. Toen maar besloten het te negeren en gewoon door te fietsen.
Na verloop van tijd werd het stiller, alsof de boel even ingereden moest worden, maar ik heb toch het idee dat die cassette niet helemaal lekker was afgewerkt oid.

Ik ben dan ook benieuwd of een andere cassette het probleem voor je oplost.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2135
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als je bottombracket versleten is dan kun je dit ook krijgen.
Bij kracht zetten komt de as dan een beetje schever te staan met een niet rechte kettinglijn tot gevolg.

Dit had ik onlangs nog met mijn eigen bracket terwijl de ketting en cassette nieuw waren.
Na vervangen alles in orde. Het linkerlager was behoorlijk kapot, daar zat echt speling op terwijl de rechter nog goed voelde.

Voel eens of er zijdelingse speling op je trappers merkbaar is.
Dit gaat het makkelijkste door je trapper in de laagste stand te zetten en dan te duwen en te trekken haaks op de fietsrichting. Beide kanten even voelen.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Ik ga deze even volgen. Ik heb niet te maken met hetzelfde probleem maar het licht knarsen hoor ik ook. Dit op een gloednieuwe fiets overigens. Ben onlangs van dik 20 jaar fietsen met SRAM voor het eerst overgestapt naar Shimano. Ik merk dat e.e.a. wat minder soepel loopt en inderdaad wat meer geluid maakt.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Elvander schreef:Als je bottombracket versleten is dan kun je dit ook krijgen.
Bij kracht zetten komt de as dan een beetje schever te staan met een niet rechte kettinglijn tot gevolg.

Dit had ik onlangs nog met mijn eigen bracket terwijl de ketting en cassette nieuw waren.
Na vervangen alles in orde. Het linkerlager was behoorlijk kapot, daar zat echt speling op terwijl de rechter nog goed voelde.

Voel eens of er zijdelingse speling op je trappers merkbaar is.
Dit gaat het makkelijkste door je trapper in de laagste stand te zetten en dan te duwen en te trekken haaks op de fietsrichting. Beide kanten even voelen.
Kettinglijn is zelden recht maar een versleten bracket kan ook knarsen natuurlijk.
"This species has amused itself to death"
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Kan ook cassette of body zijn.

Om BB uit te sluiten zou ik de ketting er even afhalen en dan staand te fietsen (uiteraard wel met iemand die je fiets vasthoudt...). Draait hij soepel? Komt 't geknars dan al? Je kan natuurlijk nooit zoveel kracht geven als met ketting, maar 't is te proberen.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Heb je de kettingspanner op de achterderailleur ingeschakeld? Zo ja: zet die eens uit
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik heb net een nieuwe cassette gemonteerd en het lijkt weg te zijn. Ik heb ik alleen maar een blokje om het huis gefietst. Vrijdag vertrek ik richting Duitsland met mountainbike en daarna zullen we weten of het echt weg is.

Verder zijn alle boven genoemde mogelijkheden reeds uitgesloten :-q
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Een XT Cassette is veel zachter als een SLX Cassette vandaar waarschijnlijk het lawaai bij een SLX Cassette !
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Jah... maar er zat toch een XT cassette op :~ in tegenstelling tot wat op de speclist van Canyon stond. Dus die vlieger gaat niet op :D
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Helaas was het niet de cassette.
De volgende hoofdverdachte zijn de voorbladen. Daarna nogmaals de ketting schoonmaken en bekijken. Maar aangezien ik twee verschillende kettingen van 2 werken bij geloof ik niet dat daar het probleem zit.
En toch nog een keer het BB nakjjken

Misschien zou ik ook eens baar mijn pedalen moeten kijken. Helemaal vergeten :bier: :lol:


Vervelend zeg :cry:
Ik heb echt een grote hekel aan luidruchtige drive trains.
Plaats reactie