XT-M8000 kettingbladen - Alternatieven

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Ik ben niet zo te spreken over de duurzaamheid van de XT-M8000 bladen. Nu 2500km gereden op mijn MTB en vooral met mooi weer en al 2 buitenbladen versleten. Nu ben ik er een tijdje uit geweest maar voor mijn gevoel deed ik eerder véél langer met kettingbladen en die waren een stuk goedkoper.

Nu ben ik wat aan het rondkijken naar andere opties, maar de passing van de M8000 is schijnbaar niet zo standaard.

Tot nu toe deze gevonden:

https://specialites-ta.com/produits-acc ... 6-o96.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar die is alleen voor als je single voor wil gaan rijden?
TA ken ik wel, en was ik altijd erg over te spreken.

https://www.oneupcomponents.com/product ... chainrings" onclick="window.open(this.href);return false;
One Up, nog nooit van gehoord, is dat wat?

https://www.blackspire.com/product/snag ... 0xt-m8000/" onclick="window.open(this.href);return false;
Even kwijt hoe goed deze waren.

Weten jullie nog andere opties?
Of loop ik gewoon te janken en is dit qua duurzaamheid gewoon gangbaar (al hoop ik dat niet haha).
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Qua maat en alternatieven kan ik je helaas niet helpen.
Kwaliteit van Blackspire is gewoon goed.

Maar ik gebruik de Super Pro van Blackspire en deze gaan best lang mee, in ieder geval langer dan die 2500km die jij nu haalt met 2 bladen. En langer dan het originele sram voorblad dat origineel op mijn bike zat, die waren van peperkoek ofzo.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Ik werd pas gewezen op de bladen van b.o.r.. Geen idee of het wat is, maar wel een alternatief voor je zoektocht.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En gewoon een setje SLX, die al geprobeerd?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Oneup is ook voor 1x11 geoptimaliseerd. Nooit van gehoord? Ze waren ongeveer de eerste die 1x conversiekits maakten met grotere derailleurcages en vervangende cassettebladen. Maar die chainrings zijn iig niet voor 2x11.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

De Raptor's van SuperstarComponents. Die zijn tenminste betaalbaar. Ik heb er zeer goede ervaringen mee. Maar helaas ook 1x10/11/12 bladen..
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

2500 km. is wel erg weinig.

Ik rijd al bijna 9000 km. met hetzelfde voorblad (36T). Rijd wel met twee kettingen (KMC).

Doe je wel aan onderhoud? Misschien is een KMC ketting een oplossing?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik verwacht niet dat je veel langer gaat doen met andere bladen. Blackspire is wel heel goed hoor. Maar het blijft alu.

Je deed er vroeger langer mee? ook met eem dubbel?
Waarschijnlijk met een triple waarbij het middenblad gecoated was die gingen echt 10k mee.

Ik zou je wel adviseren met shimano kettingen te rijden. iig geen kmc door de soms te klie e marges, doe je wel lang met je ketting maar het vreet je bladen op.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Ik kan me niet voorstellen dat de XT bladen zoveel slechter zijn dan XTR, ik rijd al bijna 5000km met de oorspronkelijke XTR 9000 bladen en cassette en niet alleen bij mooi weer. Wel inmiddels met de 4e ketting.
Als je je blad vervangt, vervang je dan ook de ketting? En hoeveel kettingen en cassettes heb je inmiddels dan al niet versleten?
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Mijn 34T op de 2x11 M8000 is nu ook aan vervanging toe. Ca. 4000 km mee gereden, 2 cassettes en 2 kettingen. Ketting samen met cassette altijd netjes vervangen op het moment dat de afstand 0.075 mm bereikte. Moet wel zeggen dat ik waarschijnlijk 95% op de 34T ben gereden.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Ik rijd met een 1x11 XT M8000 setup met 34T kettingblad (origineel Shimano). Ik denk dat ik er dit jaar zo'n 2500 km mee heb gereden en nog geen spoor van slijtage. Ook de ketting heb ik nog niet gewisseld, maar die zal wel zo'n beetje aan vervanging toe zijn. Ik heb er ook echt niet alleen met droge omstandigheden mee gereden... Goed en regelmatig onderhoud is essentieel en wellicht maakt het smeermiddel verschil. Ik gebruik al jaren drywax en mijn ervaring daarmee is super. Het houdt de ketting schoner, waardoor het zand minder kans krijgt 'in te vreten'.
Plaats reactie