Ervaringen Magura Vyron dropper?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
houtie
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 23 december 2014, 08:39
Mijn mountainbike: Lapierre XR 929 2019

Ik ben eigenlijk wel enthousiast geworden over de Magura Vyron dropper pen.
Maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen....

En waar ik ook een beetje mee zit is de bevestiging van een zadel gereedschap tasje.
aangezien de elektronica daar precies zit, is er weinig plek.
Hoe hebben jullie dat opgelost?

En aangezien ik een carbon fiets heb, is een alu Magura Vyron dropper pen dan geen probleem?
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Mijn Vyron doet wat ie moet doen. Ik heb 'm nu al anderhalf jaar en heb er 1800km mee gereden. In het begin kwam de Vyron door koud weer niet altijd in eenmaal omhoog. Laat ik daarbij zeggen dat andere droppers ook een verminderde werking hebben in de kou. Je moet even wennen aan de kleine vertraging doordat na de druk op de knop het ventiel open moet gaan. Maar als je daar eenmaal aan gewend bent is het prima te doen. Alleen in onbekend terrain als je echt meteen de pen omlaag wil doen is het wat onhandig.

Op het www lees ik ook wel een aantal niet zo gelukkige gebruikers waarbij de pen er gewoon mee stopt te werken. Die gebruikers hebben wel allemaal via garantie een gerepareerde of nieuwe pen gekregen.

Er zit wat speling in de kop, daarmee bedoel ik de kop van de binnenpoot naar het zadel. Meerdere gebruikers maken daar melding van. Ik voel het niet tijdens het fietsen.

Daarnaast kan ik de Vyron indrukken als ik deze een tijd niet heb gebruikt. Even een aantal cycles omhoog en omlaag lost dit op en dan is ie weer vast zoals het moet zijn.

Ik heb geen tasje dus geen idee wat dat betreft. En een alu-pen in een carbon frame moet toch geen punt zijn. Maar dat laat ik ook maar anderen over om daar iets over te vinden.

Het knopje van de afstandsbediening is wat klein maar daarvoor hebben ze nu een kapje gemaakt. Als je nu een nieuwe koopt zit ie er al bij geloof ik. Dan is dat probleem ook opgelost. Vooral met winterhandschoenen handig als je een grotere knop hebt.
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

Ben zelf aan mijn 2e . De eerste had eigenlijk gewoon service nodig, maar daar zijn nog geen setjes voor. Dus kreeg ik een ander. De meeste vertraging ontstaat doordat het knopje pas triggered op het moment dat je hem loslaat, net als een muis knop overigens. Dan zou je verschil kunnen maken tussen kort en lang drukken, maar dat is hier niet nodig. Ook moet je hem af en toe even wakker maken, als je hem een tijd niet gebruikt hebt gaat ie weer in slaap.
Experience comes with the amount of equipment ruined.
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

Mijn 1e is na 3maanden retour gegaan omdat deze totaal niet meer reageerde. Deze is onder garantie vervangen.
Me huidige is amper gebruikt en reageerde onlangs totaal niet meer na een poos niet gebruikt te zijn. Aan de lader gehangen maar zonder resultaat. Wilde deze ook weer terugsturen maar 2 dagen nadat ik geladen had hem toch nog een keer aangezet en ineens doet ie het weer naar behoren.

Verder ben ik er tevreden over
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen ervaring met de Vyron, maar dat gereedschaptasje wordt bij iedere dropper een probleem.
Misschien een idee om het tasje in te ruilen tegen een rugzak ?
(of het spul in een speciale bidon stoppen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
houtie
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 23 december 2014, 08:39
Mijn mountainbike: Lapierre XR 929 2019

Bedankt voor jullie reacties.. :-q

Wat ik me nog afvroeg over de Magura Vyron...
Is het mogelijk om deze op iedere gewenste hoogte in te stellen (dus niet perse 15 cm zakken) dmv druk uitoefenen op het zadel en knopje indrukken...?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Volgens deze review wel.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

ik heb persoonlijk geen goede ervaringen met de magura vyron dropper....
ik heb er 3 verschillenden gehad, en ze begaven het allemaal na 1-2 ritjes.
Verder is de bediening niet handig (heel klein knopje), en is hij ook te traag.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

heb ook de vyron, werkt naar behoren de knop is een overzet kap voor gekomen dat is opgelost
de vertraging is even wennen maar dat is na paar ritjes gewoon
hij is variabel instelbaar op elke hoogte
hij gaat na een tijd in slaapstand dus voor je vertrekt ff wakker maken
ze zijn vrij zwaar net als de meeste droppers,
geen kabels vind ik de grootste plus
Gebruikersavatar
nutkees
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 19 juni 2009, 22:48
Mijn mountainbike: Gary Fisher

Ervaringen zijn ook hier veelal positief. De vertraging is idd wel wennen maar blijft vooral lastig op het moment dat je vanuit een afdaling het zadel weer omhoog wil hebben om aan te zetten en je dan vaak net te vroeg weer gaat zitten waardoor het zadel weer zakt.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Hier ook geen problemen met de vyron. Mocht ik opnieuw voor de keuze staan denk ik wel niet dat ik hem opnieuw zou kopen. Die vertraging stoort me bij momenten nog steeds. Op bekende ritten geen probleem omdat je kan anticiperen, maar op onbekend terrein toch al een paar keer verrast geweest. Haalt de flow dan soms wat uit de rit.
houtie
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 23 december 2014, 08:39
Mijn mountainbike: Lapierre XR 929 2019

Bedankt voor jullie input !
Wellicht hebben andere bikers er ook wat aan....?
:-q
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Waarom wil je precies een Vyron? Ik zie niet echt het voordeel van die dingen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Grootste voordeel is natuurlijk geen kabel. Zeker als je twee fietsen hebt is dat wel redelijk geniaal.

Ik heb geen vyron, maar wel een zadeltas op mijn dropper. In mijn geval de ortlieb micro. Die hangt alleen aan een klein om de rails van je zadel.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen kabel lijkt me inderdaad echt erg handig.

Een zadeltasje aan een dropper (op een fully) is een no-go als je frame vrij klein is, zowel op mijn 26er met 140mm als op mijn 29ers met 120 en 105mm veerweg kwam de achterband ertegenaan als de dropper onderin stond en het wiel maximaal inveerde :)

De Ortlieb kan inderdaad wel, ik zou 'm wel borgen met een toeclip-riempje oid. Ik heb niet 100% vertrouwen in het kliksysteem en bovendien rammelt het anders ook iets. Tasje zelf is verder prima, waterdicht en geen ritsen of klitteband dat vies wordt en slijt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie