Vervanging voor Ergon GA1 EVO handvatten

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Momenteel zitten er Ergon GA1 EVO handvatten op mijn MTB.
Ik ben er niet helemaal tevreden over en zoek naar andere handvatten.
Wat mij momenteel niet bevalt is een drukpunt aan de buiten/onderkant van mijn handen, wat na ongeveer 40km vrij pijnlijk wordt.
Ook vind ik ze wat aan de dunne kant.
Ik vraag mij af of het dan nu beter is om niet voorgevormde handvatten te kopen of niet. Iemand hier ervaring mee?
Zijn er dikkere handvatten verkrijgbaar, of wordt er veelal een standaard diameter gehanteerd?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ESI chunky of extra chunky zijn in ieder geval wel dikker dan de Ergons. Ik vind de gewone chunky’s erg prettig, alleen de plastic dopjes op je bar end verlies je snel.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Bram87 schreef:ESI chunky of extra chunky zijn in ieder geval wel dikker dan de Ergons. Ik vind de gewone chunky’s erg prettig, alleen de plastic dopjes op je bar end verlies je snel.
+1 :-q
Sneeuwmonster
Jaxno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 27 januari 2017, 13:46

Hier nog een zeer tevreden ESI Chunky gebruiker. Tot voor drie jaar geleden altijd last van die drukpunten gehad en sinds de ESI's niet meer. Het gekke is dat ze er helemaal niet echt comfortabel of ergonomisch uit zien maar ik wil nooit meer anders. Je hebt ze in normaal, extra, en xc. De normale zijn voor mij perfect, de extra wordt geloof ik vooral aangeraden voor mensen met grotere handen. Voor de prijs zou ik ze zeker eens overwegen, minder dan de helft van wat de meeste ergo-handvatten kosten.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

+1
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De reviews van de ESI zien er ook goed uit.
Als je ze ziet denk je dat het de goedkoopste basic handvatten zijn die je kunt krijgen, maar schijn bedriegt blijkbaar.
De prijs is t.o.v. de Ergons zeker positief, hoewel bijna 20 euro voor twee stukken silicone natuurlijk nog best veel is. :-)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Eens, en dat goedkope plastic dopje vind ik ook wat karig voor de prijs maargoed. Je kunt ze in China ook voor een fractie van de prijs halen maar denk dat er echt verschil in bijvoorbeeld materiaal zit.
Mocht je voor ESI's gaan kan ik adviseren schroefbare 'bar end plugs' erbij te halen, het liefst die wat buiten de diameter van je stuurbuis uitsteken. Dat houdt de ESI mooi op z'n plek, bij mij schoof het uiteinde soms wat over het randje van het stuur.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ODI Roque en dan een stuur met zo'n 20gr backsweep werkt voor mij het best.

Zelf was ik niet happy met de ESI grips (te glad bij regen, en het gevel alsof je met gelpads in je handschoenen rijdt en daar hou ik niet van, verder inderdaad lelijke plastic dopjes) De Ergons zijn alleen fijn voor lang rechtuit rijden, bij actief sturen heb je een stuk minder controle dan met normale grips.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Bram87 schreef:ESI chunky of extra chunky zijn in ieder geval wel dikker dan de Ergons. Ik vind de gewone chunky’s erg prettig, alleen de plastic dopjes op je bar end verlies je snel.
Hier ook Extra Chunky's en rij al een jaar zonder bar-end dopjes :S Ze beschadigen wel snel dus je moet het niet erg vinden als de uiteinden wat chunks missen. Ik heb geen probleem met gladheid bij natheid. Rij wel altijd zonder van die gel handschoenen, leren binnenzijde.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oury.

http://www.ourygrips.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Gewoon de standaard versie. Komt muurvast op je stuur te zitten! Dik en zacht

Voordeel is dat je allerlei kekke kleurtjes kunt krijgen.

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Lars TB schreef:Oury.

http://www.ourygrips.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Gewoon de standaard versie. Komt muurvast op je stuur te zitten! Dik en zacht

Voordeel is dat je allerlei kekke kleurtjes kunt krijgen.
Oei, mooie, bucket list item check. Die lock-ons

Afbeelding
verzamelaar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: do 3 juli 2003, 18:44
Mijn mountainbike: teveel....

Lars TB schreef:Oury.

http://www.ourygrips.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Gewoon de standaard versie. Komt muurvast op je stuur te zitten! Dik en zacht

Voordeel is dat je allerlei kekke kleurtjes kunt krijgen.

Afbeelding

Had deze vroeger ook al ja, fijne grips, maar waar zijn ze nu te koop?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

verzamelaar schreef:Had deze vroeger ook al ja, fijne grips, maar waar zijn ze nu te koop?
Ze worden sinds kort weer verdeeld via Cosmic Sports, dus iedere mountainbike-dealer zou ze moeten kunnen leveren!

BadmonkeyNL schreef:Oei, mooie, bucket list item check. Die lock-ons

Afbeelding
Ik heb ook een setje Lock-Ons, die zijn lekker, maar niet zo perfect als de gewone!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

verzamelaar schreef:
Lars TB schreef:Oury.

http://www.ourygrips.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Gewoon de standaard versie. Komt muurvast op je stuur te zitten! Dik en zacht

Voordeel is dat je allerlei kekke kleurtjes kunt krijgen.

Afbeelding

Had deze vroeger ook al ja, fijne grips, maar waar zijn ze nu te koop?
https://www.justpedal.nl/en/grip/2302-o ... grips.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Alternatief voor de ESI grips zijn de Ritchey WCS truegrips. Dit zijn ook foamgrips maar dan van neopreen ipv silicone. Hierdoor worden ze niet zo glad als ze nat zijn. Ze kosten ook een stuk minder dan de ESI's. 14 eu bij Futurum.
Ze zijn er ook in lock versie, maar die hebben minder dempende werking omdat er een huls in zit.

Ze beschadigen wel makkelijk, en gaan dan eerder draaien maar dat is bij elke foamgrip zo denk ik. Ik moet nog eens proberen om ze met haarlak op het stuur te zetten, dan schijnen ze beter te blijven zitten.

Op het moment rijd ik met Deathgrips (omdat ze er gewoon vet uitzien), die hebben ribbels aan de duimkant voor comfort en geven verder ontzettende goede grip, maar ze komen qua comfort niet in de buurt van foamgrips.
Plaats reactie