Ik had al wat gezocht en ge-googled maar kon niet echt wat vinden.
Zijn er hier mensen die al ervaring hebben met bovenstaande cassette (Sunrace MZ 12 speed) in combinatie met Sram GX eagle derailleur en ketting?
Mijn aandrijving is aan vervanging toe. Ik rij nu met shimano XT-M8000 11 speed cassette met GX derailleur en dat beviel goed. Ik heb geen XD body en met de sunrace cassette hoef ik die ook niet aan te schaffen.
Voor de alpen ritten in de zomer bouwde ik alles terug naar 2x10 maar die zijn ook aan zijn eind.
Dus wil nu eigenlijk 1 aandrijving maken met 1x12 met Sunrace (11-50) en Sram GX eagle derailleur.
Sunrace MZ 12 speed ervaring
Als je een beetje terugzoekt zie je dat er dit jaar al 3 mensen deze vraag hebben gesteld maar uiteindelijk niemand even heeft teruggekoppeld hoe het rijdt. Koop het gewoon en geef ons een review want ik wil het nou verdomme weleens weten
Ik heb er trouwens alle vertrouwen in. Goeie ervaring met sunrace casettes. Ze zijn wel wat zwaarder dan eagle.
Ik heb er trouwens alle vertrouwen in. Goeie ervaring met sunrace casettes. Ze zijn wel wat zwaarder dan eagle.
Waar woke is, is vuur
Wat ik het nadeel aan de Sunrace 11-46 (de 11-50 11-speed heeft dezelfde verhouding) vind zijn de sprongen 15/18/21. Ik zat daarmee nooit in een lekker verzet en gebruik de 17/19 best vaak merk ik. Shimano heeft dat op de 11-46 voor mij persoonlijk beter voor elkaar en de sprong 37/46 vind ik geen enkel probleem. De 12-speed cassette van Sunrace heeft juist deze 17/19 combo dus dat zou voor mij weer prima zijn als ik grotere range zou willen.MacReal schreef:Waarom niet gewoon de 11 speed 11-50 cassette kopen? Of heb je upgrade drang?
Ik had nooit verwacht dat ik het gemis van de 17/19 als irritant zou ervaren maar toch was het zo
-
- Extreme Biker
- Berichten: 546
- Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
- Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
- Contacteer:
Niet perse upgrade drang, ik ben erg tevreden met een 1x setup, alleen met de 11-42 ga ik het niet redden in de alpen. Ik zou dan voor de sunrace 11-50 11-speed uitvoering kunnen gaan, echter de gedachte van RuudRuud heb ik ook. In de 12 speed zitten die stapjes net wat lekkerder opvolgend.MacReal schreef:Waarom niet gewoon de 11 speed 11-50 cassette kopen? Of heb je upgrade drang?
En overigens toch altijd wel leuk om wat nieuws te kopen en te knutselen aan de fiets
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je hebt nu 11- speed 11-42.
Heb je de 11-46 van Shimano overwogen?
(11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46)
Die heeft de 17 en de 19 en met de 46 is je verzet bijna 10% lichter dan met de 42 die je nu hebt.
Heb je de 11-46 van Shimano overwogen?
(11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46)
Die heeft de 17 en de 19 en met de 46 is je verzet bijna 10% lichter dan met de 42 die je nu hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 546
- Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
- Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
- Contacteer:
Goede suggestie, de shimano met 46. Ik heb wat zitten rekenen in die tandwiel tooltjes en kwam toen op het volgende uit.
Als ik in de alpen ging rijden dan bouwde ik mijn fiets weer terug naar 2x10 met 22-34 met 11-36. Ik kwam met de lange klimmen goed omhoog met de 22 voor en 36 achter als laatste uitval. Als ik wat getallen in de tool gooi om te vergelijken dat heb ik in het lichte verzet hetzelfde met 30 voor met 50 achter.
Ik heb voor mijn 1x setup al een 32 en een 30. Het zou mooi zijn als ik nu 1 drive train heb waarmee ik alles kan rijden zonder ook om te hoeven bouwen van 2x naar 1x etc. En mijn 2x10 tandwielen en ketting beginnen ook aardig op te raken.
Shimano 46T zou ook kunnen maar dat moet ik iets meer af zien denk ik.
Ja ik weet het, misschien is het een luxe probleem...
Als ik in de alpen ging rijden dan bouwde ik mijn fiets weer terug naar 2x10 met 22-34 met 11-36. Ik kwam met de lange klimmen goed omhoog met de 22 voor en 36 achter als laatste uitval. Als ik wat getallen in de tool gooi om te vergelijken dat heb ik in het lichte verzet hetzelfde met 30 voor met 50 achter.
Ik heb voor mijn 1x setup al een 32 en een 30. Het zou mooi zijn als ik nu 1 drive train heb waarmee ik alles kan rijden zonder ook om te hoeven bouwen van 2x naar 1x etc. En mijn 2x10 tandwielen en ketting beginnen ook aardig op te raken.
Shimano 46T zou ook kunnen maar dat moet ik iets meer af zien denk ik.
Ja ik weet het, misschien is het een luxe probleem...
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Pak je voor de bergen 11-46 met een 28 voor, dat scheelt best veel omhoog.
Naar beneden is minder remmen altijd sneller als bijtrappen.
Naar beneden is minder remmen altijd sneller als bijtrappen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
-
- Extreme Biker
- Berichten: 546
- Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
- Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
- Contacteer:
Dat kan ook, alleen dan moet ik naast de 11-46 cassette ook nog een 28T die ik nog niet heb.Jurf schreef:Pak je voor de bergen 11-46 met een 28 voor, dat scheelt best veel omhoog.
Naar beneden is minder remmen altijd sneller als bijtrappen.
Keuzes, keuzes, keuzes
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 301
- Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
Ik rijd de sunrace 1x11 11-46 voorblad 36t voor NL, in Limburg rij ik met een 34t voor en als het echt heel zwaar word rij ik met een 30t. Afgelopen Hel van Groesbeek heb ik ook met een 36t gereden dat was op zich licht genoeg.
Wanneer je het goede voorblad kiest, afhankelijk van je eigen kunnen kom je met een 1x11 11/50 makkelijk overal weg. Succes
Wanneer je het goede voorblad kiest, afhankelijk van je eigen kunnen kom je met een 1x11 11/50 makkelijk overal weg. Succes
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als je 11-speed 11-46 wil, dan kan je ook (beter?) bij Shimano terecht.
Sunrace komt voor mij pas in beeld bij 11-50 11 én 12 speed.
Sunrace past op een “Shimano” vrijloop, dus geen ombouw naar XD nodig.
Verser is de keuze vh voorblad erg persoonlijk.
Rij je in de polder of in de Alpen.
In NL kan je nog wel ff doorhalen in een iets te zwaar verzet, in een Alpenklim niet.
Sunrace komt voor mij pas in beeld bij 11-50 11 én 12 speed.
Sunrace past op een “Shimano” vrijloop, dus geen ombouw naar XD nodig.
Verser is de keuze vh voorblad erg persoonlijk.
Rij je in de polder of in de Alpen.
In NL kan je nog wel ff doorhalen in een iets te zwaar verzet, in een Alpenklim niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.