Sunrace MZ 12 speed ervaring

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Snap ‘m :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8047
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

hanjovdberg schreef: vr 6 december 2019, 16:30 Dat zijn nu juist de tochten en hoogteprofielen waar je zelfs perfect met een 1x10 setup 11-36 T nog wegkomt.
Eens. Ik zou voor dergelijke ritten over stappen naar 1x10. Met al die klei en modder wil je liever een dan 2 derailleurs. Voordeel is ook dat de stapjes van een 1x10 cassette dichterbij elkaar liggen. Wat op een 200km rit erg prettig is (sorry dat wij je Upgrade drang naar 1X12 om zeep hebben geholpen :bier: )
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Lars TB schreef: do 5 december 2019, 16:58 SRAM 11sp vanaf GX is XD. SRAM Eagle (12sp) is sowieso XD.
SRAM NX Eagle is toch Shimano body?

Groet, Jan
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Jurriaan schreef: za 7 december 2019, 14:57
hanjovdberg schreef: vr 6 december 2019, 16:30 Dat zijn nu juist de tochten en hoogteprofielen waar je zelfs perfect met een 1x10 setup 11-36 T nog wegkomt.
Eens. Ik zou voor dergelijke ritten over stappen naar 1x10. Met al die klei en modder wil je liever een dan 2 derailleurs. Voordeel is ook dat de stapjes van een 1x10 cassette dichterbij elkaar liggen. Wat op een 200km rit erg prettig is (sorry dat wij je Upgrade drang naar 1X12 om zeep hebben geholpen :bier: )
:lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan F. schreef: za 7 december 2019, 15:58
Lars TB schreef: do 5 december 2019, 16:58 SRAM 11sp vanaf GX is XD. SRAM Eagle (12sp) is sowieso XD.
SRAM NX Eagle is toch Shimano body?

Groet, Jan
Inderdaad, ook bij 12 sp is het pas vanaf GX een XD body. :oops:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

Ik rijd met de Sunrace 11- 50 met shimano 12 speed XT derr en shifter en het werkt gewoon prima. De kettinglengte is wel belangrijk, houd dus even de shimano instructies aan. Zelf gebruik ik een KMC ketting. Over levensduur kan ik nog niet zoveel zeggen. Wel dat de cassette al voor 70 euro gevonden kan worden en er met de rode spider ook nog mooi uitziet
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8047
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Op de site van Sunrace staat dat de cassette ‘not compatible with Shimano® 12spd Derailleurs’.
Als ik de reactie van bluebiker lees dan klopt dit dus niet. Meer mensen waarbij het wel werkt?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 11-speed 11-50 cassette werkt wel met een 11-speed XT-derailleur (die is bedoeld voor 46t).
Zou vreemd zijn als de 12-speed XT derailleur, die bedoeld is voor 10-51 ineens niet zou werken met een 11-50 cassette :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4719
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Werkt gewoon dikke prima. Vandaag nog ruim 70km mee gereden. Ook op Kwintelooien (UHR) waar je toch regelmatig onder druk in de hogere versnellingen moet schakelen.

Ik heb een 12speed XTR met dus de 12 speed Sunrace op een 11s Shimano body.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Makkelijk schreef: ma 9 april 2018, 07:05 Als je een beetje terugzoekt zie je dat er dit jaar al 3 mensen deze vraag hebben gesteld maar uiteindelijk niemand even heeft teruggekoppeld hoe het rijdt. Koop het gewoon en geef ons een review want ik wil het nou verdomme weleens weten :D
Dan zal het wel goed werken; geen nieuws is goed nieuws meestal..
life starts @ 150bpm...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8047
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

ThaSingleTrackMastah schreef: do 30 april 2020, 23:33 De 11-speed 11-50 cassette werkt wel met een 11-speed XT-derailleur (die is bedoeld voor 46t).
Zou vreemd zijn als de 12-speed XT derailleur, die bedoeld is voor 10-51 ineens niet zou werken met een 11-50 cassette :~
Eens. Maar goed het roept wel de vraag op als Sunrace dat op hun site plaatst.

Als het goed werkt op Kwintelooijen is het waar :winkie:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4719
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:D :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4719
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik ga toch voorzichtig een pas op de plaats maken. Na een aantal ritjes wilde mijn derailleur gisteren ineens minder makkelijk op 2 kransjes schakelen. Bij inspectie lijkt het alsof de ketting niet genoeg geholpen wordt naar het volgende kransje. Nadat ik de ketting wat heb ingekort (was nogal lang) lijkt het wel weer beter te gaan. Maar misschien komt dit wel omdat de sunrace cassettes niet die speciale stijghulpjes hebben die Shimano wel heeft uitgevoerd op de nieuwe 12 speed cassettes. :~

Bij slijtage gaat dit natuurlijk sneller opvallen.

Edit; op https://www.ridewill.it/p/en/sunrace-5 ... ck/776593/ website staat dat er een optimized cassette van sunrace is voor 12 speed Shimano.

En hier staat ook alleen SRAM derailleur... :~ https://www.bike-discount.de/en/buy/sun ... -50-673876
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Sinds kort heb ik een combinatie van Shimano SLX 12-speed met de Sunrrace CSMZ90 en een KMC ketting. Het schakelt prima, al heb ik nog maar twee ritten gereden. Wat bluebiker zegt, kettinglengte is belangrijk en deze kan per situatie verschillen. Wat ook veel uitmaakt is het precies afstellen van de derailleur volgens instructies van Shimano. Met name het uitlijnen op de '51T' markering voor de cassette maakt behoorlijk uit. Bij de SLX derailleur is dat lijntje niet heel goed zichtbaar, maar met een bouwlamp ging het prima 😅

@hanjovdberg
Die cassette is interessant, dat had ik wel eerder willen weten.
modder zuigt!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4719
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik ook want ik heb dus wel meerdere ritten onder belasting gereden en hoewel ik de derailleur goed heb uitgelijnd valt het op dat deze niet altijd goed de ketting verplaatst. Je ziet dan echt dat de ketting zoekt naar een stijghulp maar die zit er dus niet op ...

Ik stap voorlopig over maar 1x11 wat gelukkig heel makkelijk is bij xtr doordat de shifter een palletje heeft die je kunt omzetten naar 11 speed.

Het lijkt er zelfs op dat lang niet alle webshops afweten van dit verschil. En gek genoeg wordt de cassette die genoemd wordt bij ridewill nog niet op de Sunrace website genoemd en ook nog niet bij bike discount verkocht.

Die hebben dan wel weer een 11-51 cassette :roll: van Sunrace ... maar daar worden dan alleen Sram derailleurs bij genoemd als compatible. :o :~

Pff het wordt er niet duidelijker op.

Nog zo’n website waar het toch echt staat; https://www.ebay.co.uk/itm/Sunrace-Cass ... 3974819714
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie