Topeak dual action

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

In mijn zoektocht naar een nieuwe minipomp kwam ik de Topeak Mountain DA tegen met zogenaamde Dual-Action technologie. De claim is dat je hiermee sneller je band
op druk kunt krijgen, doordat je pompt in zowel duwende als trekkende beweging. Klinkt leuk op papier, maar werkt het ook naar behoren in de praktijk? Iemand hier inmiddels ervaring met deze nieuwe pompen van Topeak?

https://www.topeak.com/us/en/technology ... n%E2%84%A2" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De. Zefal Mt. pomp, dat gaat pas snel!
Is geen hoge druk pomp, maar wel groot volume.
En met een slang, dus je ventiel breekt niet meer af.
Wel even het “kruisje” uit het autoventiel-nippeltje peuteren.
Heb je bij Schreader ventielen niet nodig en scheelt veel in doorstroming.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Koop ALTIJD een pomp met een slangetje eraan,

- Topeak mountain (of road) Morph
- Lezyne
- De Zefal van hierboven zal zeker ook voldoen

edit, Die Dual Action pompjes hebben ze al jaren en dat duwen en trekken zonder slangetje an de pomp is een garantie voor kapotte ventielen, verder maakt Topeak eigenlijk bijna altijd wel zeer deugdelijke spullen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ik heb nu een pompje zonder slangetje en vind dat eigenlijk best prima. Ligt ook een beetje aan je pomp techniek. Ik pomp niet met het wiel op de grond, maar hou het wiel in de lucht terwijl ik pomp. Dan bungelt deze gewoon vrij en komt er geen kracht op het ventiel. Werkt prima voor mij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je vraagt telkens advies, maar komt dan met een reden om het naast je neer te leggen.
Succes ermee :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ja klopt, beetje eigenwijs denk ik. Maar mijn vraag ging ook over ervaringen met de dual-action, niet welke pomp ik moet kopen. Die zefal pomp is ongetwijfeld goed, maar onpraktisch voor wedstrijden ivm de grootte. En een slangetje is voor mij geen pre om de genoemde reden. Nadeel van een slang is ook dat je je ventiel eraf kan schroeven. Ben gewoon op zoek naar een betaalbare, degelijke, niet al te lompe pomp, waarmee ik tijdens een wedstrijd enigszins snel een band op druk kan krijgen mocht mijn c02 patroon falen. De topeak mountain da, leek me wel wat, en was dus benieuwd naar ervaringen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Koop dat ding anders gewoon en laat ons weten wat je ervaringen zijn :winkie:
Ik vond 't zeker geen betere pomp dan de Lezyne, jij wellicht wel.
Lezyne carbon is wel een bak lichter wat misschien ook handig is als wedstrijdrijder.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
trac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 15 augustus 2017, 23:32

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 21 mei 2018, 21:37 De. Zefal Mt. pomp, dat gaat pas snel!
Is geen hoge druk pomp, maar wel groot volume.
En met een slang, dus je ventiel breekt niet meer af.
Wel even het “kruisje” uit het autoventiel-nippeltje peuteren.
Heb je bij Schreader ventielen niet nodig en scheelt veel in doorstroming.
Ik heb de Zefal ATB 313 op mijn MTB gemonteerd.
Deze 313 is 300mm lang.
Dezelfde versie type 310 is 380mm lang.
Dit zijn de kunststof versies.

Dezelfde Zefal pomp is er ook in aluminium versie.
Dan is de MT 320 de 300mm lange versie.
De MT 323 is de 380mm lange versie.

Komt zoals bekend met een slangetje (zit in de pomp tijdens transport), zodat je niet teveel kracht op je ventiel zet tijdens het pompen.
Montage met 2 stuks 'plastic slangenklem', met 2 punten erop, waartussen de pomp zichzelf onder veerdruk inklemt.
Past vrij netjes op de fiets en door de lengte is er een goed slagvolume.
Hieronder een paar foto's zoals die op de fiets zit.
De uiteinden van de 'plastic slangenklem' moet ik nog afwerken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr. Bram
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Plakbandje om de overgang van handvat en pomp draaien.
Er komt vuil en vocht tussen, dat maakt de pomp kapot.
Stukje biba van dunne bandenmaat kan ook.
De mijne zit in m'n rugzak.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is de laatste tijd in om oude topics omhoog te schoppen lijkt het wel ;-)

Ik heb redelijk wat producten van Zéfal en van Topeak gehad, en nog nooit was het Zéfal spul beter dan dat van Topeak. Integendeel, Topeak is eigenlijk altijd goed en van Zéfal heb ik toch ook wel wat missers gehad.

Als het om pompjes, tooltjes e.d. gaat heb ik Topeak en Lezyne altijd hoog op de lijst staan. Crankbrothers heeft ook goeie tooltjes en het pompje dat ik van hen heb maakt ook een goede indruk. Met een draaiknop kies je de "volume-instelling" en zodra het te zwaar gaat pompen draai je 'm naar "high pressure" voor het laatste beetje lucht.

Voor wat betreft slangetjes of niet, bij de grotere pompen zoals de Topeak Morph serie vind ik een slangetje goed werken. De pomp staat op de grond en de slang klem je met een hendeltje vast.
Bij de compacte "inline" pompjes ben ik er minder enthousiast over. Ik heb een Lezyne met slangetje en dat zit opgeborgen in de pomp. Dus je moet eerst dat ding eruit halen en op de pomp schroeven. Vervolgens draai je 'm op het ventiel, maar als de kern niet stevig vast zit draai je die er zo mee uit bij het loshalen van de slang. De kwaliteit van het pompje is overigens wel prima.

Dual action pompjes heb ik ook gehad, werkte redelijk. Het gaat iets sneller omdat je beide richtingen op druk geeft, maar het gaat ook wat zwaarder. Een echt voordeel zie ik er iig niet in.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
trac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 15 augustus 2017, 23:32

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 24 juni 2022, 00:06 Plakbandje om de overgang van handvat en pomp draaien.
Er komt vuil en vocht tussen, dat maakt de pomp kapot.
Stukje biba van dunne bandenmaat kan ook.
De mijne zit in m'n rugzak.
Bedankt, goede tip.

Ik heb hem bewust ‘ondersteboven’ met het handvat naar boven gehangen, om zo minder kans op vuil en nattigheid in het pompgedeelte (en het opgeborgen slangetje) te krijgen. Nog een extra laag of binnenbandje eromheen trekken is helemaal super en ga ik doen!

Gr Bram
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Die dual pomp is erg gevoelig voor zand. Veel gevoeliger dan een enkele omdat rubbertjes moeten afsluiten bij elke pomp heen en terug. Dus niet handig voor aan het frame. Een enkel pompje is wat zand betreft veel robuuster.
Plaats reactie