Keuzestress banden, help!

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

Ik ben ook een wat oudere man (68) en rij vaak de drieluik. Rij op een Cube Reaction HPA Race. Zaten standaard twee RaRa op. De voorband vervang ik begin september voor een NoNi omdat ik dan een week (MH2D) in Zuid Limburg ga rijden en het daarna als het modderig wordt beter grip heb.
Zomers met de twee RaRa geen probleem ook niet op de zanderige stukken van VCD.
In het zand blijft lastig en soms loop ik ook vast.
Bij de klim vlak voor de klim paar tanden lichter en iets meer met je neus naar je stuur. Naar beneden juist meer achterop. Door een vlak stuk zand lichter schakelen achterop je zadel en voorwiel weg laten zoeken, niet teveel zelf willen sturen. En soms lukt het dan toch niet en moet je stukje lopen. Hoe erg!!. Je gewicht telt natuurlijk ook mee. Met jouw gewicht en binnenbanden zou ik niet met veel minder luchtdruk rijden.
Voor nieuwe banden zou ik de snakeskin versie, stevigere wangen en makkelijker tubeless te maken, van Schwalbe kiezen of vergelijkbare van ander merk. Zie dat 2,35 een beetje de standaard wordt, maar we hebben het dan over 2,5 mm breder. Lijkt mij niet een wereld van verschil.
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Zondag weer genoeg lek zien staan op Amerongen en vele voor me als dametjes naar beneden :winkie: . Naar boven wordt ik vaak ingehaald. Ik snap het nog steeds niet, maar goed.... banden keuze ligt ook aan je skills en je lef denk ik. Zo zou ik een Schwalbe G-One voor een Let De Stigterpad gebruiken, ik zie mezelf daar Amerongen of zelfs Dorst niet mee rijden.

Als je een beetje kijkt dan zijn het de lichte bandjes die snel lek gaan en de bandjes die voor mij iig niet het vertrouwen van de grip geven om op de snelheid, die ik naar beneden en door bochten wil, naar beneden te kunnen gaan.

Ik heb zelf de nieuwe Addix versies van de Rocket Ron 2.6 + snakeskin achter en de Nobby Nic 2.6 + snakeskin voor. Prima voor NL, nooit lek gereden en je kunt best agressief rijden met en beperkte set aan tech skills zoals de mijne.

De Rocket Ron kwam pas op zijn limiet op local Enduro trail-tjes in Luxemburg. Dan merk je dat je bij 25-30% naar beneden wat stopping power te kort komt :winkie: daar is een NN achter lekker. Maar dan pas snap je dat men daarvoor een Hans Dampf en Magic Marry heeft uitgevonden en daar zeker geen overkill zijn. Klimmen is in dat soort routes dan ook van zeer ondergeschikt belang en vaak een sociale bezigheid, iets dat je in NL niet zo vaak ziet.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Rocket Ron in 2.6? :~
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: ma 29 oktober 2018, 16:20 Rocket Ron in 2.6? :~
Ja, als je voor een normale maat wielen had gekozen :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Heb ik toch gedaan? :winkie:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: ma 29 oktober 2018, 16:45 Heb ik toch gedaan? :winkie:
Zal ik nog even opsommen wat er allemaal fout is aan je fiets? :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mag best hoor. Maar hij fietst tòch lekker! :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ok. De teerling is geworpen! Het wordt de klassieke RaRalph/NoNi combo in 2.35.
Reden is dat ik beide banden ken (alleen nooit als combi heb gereden), ze de breedte hebben die ik zocht en niet al te zwaar zijn. En makkelijk verkrijgbaar zijn.

Iedereen bedankt voor de bijdrages en de leenvoorstellen! Dat waardeer ik echt!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Ad58 schreef: ma 29 oktober 2018, 16:20 Rocket Ron in 2.6? :~
De reden waarom ik ook niet zo vaak reageer op dit forum. Heb er vandaag ff Zin an.

Gemiddeld rij ik lekker mee met het zondag race volk op dit moment, zit op een derde a de helft van het totale veld. Vindt niet iedereen grappig.

Ik heb ook alles wat niet mag volgens het nl mtb etiket. Bierbuikje, rook af en toe op gelegenheden en dan ook nog 27.5 wieltjes, fully met all mountain geo, dikke 150mm vork + 140 achter, dikke banden op lage druk, altijd mudhuggers, baggy kleren, gewone zonnerbril, rugtas om zo’n beetje alles te fixen etc.

Zwager is een racert die rijdt lekker op een rocket ron voor en racing ralph achter in 2.25.

Ik heb zelf gemerkt als ik de fiets in race modus zet met 2x een rocket ron ik met bij grip verlies met beide banden uitbreek. Met meer grip voor breekt bij goede balans eerst achter uit zodat ik weet waar de grens ongeveer ligt. 2x rockets gaat wel bloedsnel.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik niet wist dat de Rocket Ron ook in 2.6 gemaakt werd.... Sorry als ik verkeerd overkwam!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Ad58 schreef: ma 29 oktober 2018, 19:39 Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik niet wist dat de Rocket Ron ook in 2.6 gemaakt werd.... Sorry als ik verkeerd overkwam!
Np, zou toch ook als je een semi racert bent een rocket ron voor en een racing ralph achter overwegen. Lijkt mij voor snelheid het lekkerst en voldoende voor dorst.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

BadmonkeyNL schreef: ma 29 oktober 2018, 19:32

Gemiddeld rij ik lekker mee met het zondag race volk op dit moment, zit op een derde a de helft van het totale veld. Vindt niet iedereen grappig.

Ik heb ook alles wat niet mag volgens het nl mtb etiket. Bierbuikje, rook af en toe op gelegenheden en dan ook nog 27.5 wieltjes, fully met all mountain geo, dikke 150mm vork + 140 achter, dikke banden op lage druk, altijd mudhuggers, baggy kleren, gewone zonnerbril, rugtas om zo’n beetje alles te fixen etc.
Heb je het hier nou over de wedstrijden?? Dat lijkt mij eerlijk gezegd toch heel erg sterk....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: ma 29 oktober 2018, 19:39 Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik niet wist dat de Rocket Ron ook in 2.6 gemaakt werd.... Sorry als ik verkeerd overkwam!
Ligt meer aan Badmonkey dat er onduidelijkheden gecreëerd worden... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

japie carbon schreef: ma 29 oktober 2018, 19:56
BadmonkeyNL schreef: ma 29 oktober 2018, 19:32

Gemiddeld rij ik lekker mee met het zondag race volk op dit moment, zit op een derde a de helft van het totale veld. Vindt niet iedereen grappig.

Ik heb ook alles wat niet mag volgens het nl mtb etiket. Bierbuikje, rook af en toe op gelegenheden en dan ook nog 27.5 wieltjes, fully met all mountain geo, dikke 150mm vork + 140 achter, dikke banden op lage druk, altijd mudhuggers, baggy kleren, gewone zonnerbril, rugtas om zo’n beetje alles te fixen etc.
Heb je het hier nou over de wedstrijden?? Dat lijkt mij eerlijk gezegd toch heel erg sterk....
Nee, hij doelt zeer waarschijnlijk gewoon op de 'snelle' jongens die op zondag Strava KOM's nastreven op de vaste routes.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: ma 29 oktober 2018, 19:17 Ok. De teerling is geworpen! Het wordt de klassieke RaRalph/NoNi combo in 2.35.
Reden is dat ik beide banden ken (alleen nooit als combi heb gereden), ze de breedte hebben die ik zocht en niet al te zwaar zijn. En makkelijk verkrijgbaar zijn.

Iedereen bedankt voor de bijdrages en de leenvoorstellen! Dat waardeer ik echt!
Oké, gewoon een goede keuze! Neem wel de Evo-uitvoering :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie