Keuzestress banden, help!

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hallo mensen!
Ik wil mijn bike een update geven in de vorm van een nieuwe wielset en banden.

Momenteel rijd ik op OEM Alex velgjes met een interne diameter van 19 mm. Achter een Racing Ralph en voor een Rocket Ron. Beide de performance uitvoering, 29x2.25 en biba.

Ik heb geen boost frame, maar tot 2.4 moet er zonder meer inpassen.

Ik wil overstappen op tubeless.

De nieuwe wielset staat al vast, met als velgen de Stan's No Tubes Arch MK3 met een interne diameter van 26 mm.

De velgen wegen 453 gram per stuk.

Ik rijd overwegend Vrachelen, Cadettenkamp en straks ook hopelijk Dorst

Ik merk dat ik met mijn huidige set-up toch wel wat problemen heb in los en erg droog zand. Maar dat kan ook aan mijn gebrekkige techniek liggen natuurlijk!

Ik zou graag willen overstappen naar wat bredere banden, 2.35 a 2.4 lijkt mij ideaal.

Maar die worden ook meteen zwaarder, ik zag dat je dan al snel over de 700 gram per band komt.

Dus mijn eerste vraag is eigenlijk, waar ligt voor mij het belangrijkste voordeel? Een lichtere wielset, of een wielset met bredere banden, die dan wat zwaarder wordt? Hoe vertaalt zich dat met rijden?

Als lichte setup denk ik aan de nieuwe Schwalbe Racing Ray voor en de Racing Ralph achter. Maar ik lees nogal wat gemengde recensies over die racing Ray.

Als zwaardere set up denk ik aan de Maxxis Ikon achter en de Maxxix Ardent Race voor in 2.35.
Deze banden zijn per stuk een dikke ons zwaarder.

Of de ouderwetse Racing Ralph/Nobby Nic combo in 2.35. Maar ik weet eigenlijk niet of die Nobby Nic wel geschikt is voor zand. Ook deze jongens zijn een dikke ons zwaarder.

Ik kan natuurlijk ook nog mijn huidige banden tubeless maken. Dat kan met performance banden van Schwalbe las ik.

Alle adviezen en ervaringen zijn erg welkom, want ik weet het ondertussen niet meer!

Ook banden waar ik zelf nog niet aan gedacht heb!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Welke problemen heb je precies in de omstandigheden die je noemt?
Glijdt er iets, of zak je weg in het zand, heb je niet genoeg grip bij het klimmen...?

Als je alleen op die rondjes rijdt denk ik dat een NN niet echt nodig is, de banden zoals je die nu hebt zouden het prima moeten doen. Om voldoende grip te krijgen is de bandendruk ook erg belangrijk, niet te hard oppompen. Twee bar is echt de max, hoogstwaarschijnlijk kun je lager.
Een beetje breedte is in zand wel lekker, dus dezelfde banden een maatje breder dan je nu hebt zou ook een goede keus zijn.

Je wint waarschijnlijk iets gewicht met de nieuwe wielen, en ook door van binnenbanden naar tubeless te gaan pak je bijna een ons per wiel. Dat compenseert iig het meergewicht van wat bredere banden ;-)

Omdat je niet in terrein rijdt waar je echt stevige banden nodig hebt kun je vrij licht kiezen. Hou er wel rekening mee dat de allerlichtste banden vaak niet optimaal zijn om tubeless mee te rijden, die zijn gewoon zo dun dat ze moeilijker dicht te krijgen zijn. Ook gaan dat soort banden wat sneller zwabberen als je de druk laag hebt.
Dus zoals zo vaak: licht is leuk, maar niet tè licht.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Waar ik tegen aanloop is dat zowel de Rocket Ron als de Racing Ray niet in 2.35 verkrijgbaar zijn. De Racing Ralph wel.
Ik glij regelmatig weg inderdaad (voorwiel) . Voorband staat op 1.8 a 2 bar.

Op zich ben ik wel tevreden over de Racing Ralph achter, ofschoon die in heel los zand ook wel eens wil doorslippen bij een klimmetje.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pak anders de nieuwe Continental CrossKing in 2.3. Met de voorganger had ik op hard zanderige ondergrond zeer goede ervaring.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De combi los zand en klimmen is voor veel banden teveel gevraagd ;-)

Achter een 2.35 Rara lijkt mij geen verkeerde band voor wat jij rijdt. Dan ook nog op die 26mm Arch velg, waardoor de druk iets lager kan dan je nu rijdt. Je wint altijd iets op die manier.

Voor zou je druk wellicht ook iets lager kunnen, waardoor je al wat grip wint. Aan de andere kant is een Rocket Ron een behoorlijk licht bandje wat geen erg lage drukken verdraagt (door het dunne karkas). Misschien toch naar een NN 2.35 gaan?
Of iets van een ander merk, mij spreken Maxxis en Michelin ook wel aan naast Schwalbe.

Maar een band blijft een erg persoonlijk iets, zelf heb ik bijvoorbeeld geen goede ervaringen met Conti maar er zijn genoeg mensen die er zeer tevreden over zijn. Wat ik maar zeggen wil, de adviezen voor een bepaalde band die je krijgt zijn erg gekleurd. Uiteindelijk komt het erop neer dat je in de loop der tijd je eigen ervaringen opdoet en ook je eigen voorkeuren ontwikkeld...

Dus ook niet te lang van wakker liggen. Gewoon een band kopen die je wat lijkt en gaan rijden. Het ergste dat er kan gebeuren is dat-ie niet bevalt en je een andere moet kopen. Jammer maar weer wat geleerd! ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik vind het ook altijd lastig te bepalen welke type band nu als voorband geschikt is.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: ma 29 oktober 2018, 10:34 Ik vind het ook altijd lastig te bepalen welke type band nu als voorband geschikt is.
Daar wordt eerlijk gezegd een beetje te moeilijk over gedaan. Ook een Racing Ralph voldoet prima als voorband. Tenzij je echt extreem gaat. De verschillen ga je pas merken als je vork perfect staat, de velg juist is, de bandenspanning op orde is en je rijtechniek helemaal top. En je dan maximaal door een bocht probeert te gaan.


En nu heb ik net 3-kwart van de mountainbikers zwaar beledigd :roll: 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ha, de racing ralph in 2.35 als voorband zat ik ook over te denken. Maar die zal wel weer flink glijden in natte omstandigheden denk ik? En glibberige boomwortels?
Laatst gewijzigd door Ad58 op ma 29 oktober 2018, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Persoonlijk hanteer ik in NL een paar stelregels als uitgangspunt;
- geen type band kiezen die dé oplossing biedt voor die paar honderd meter lastige stukjes op je route van 30km
- grip voor vind ik belangrijker dan grip achter
- rolweerstand achter merk ik veel meer van dan rolweerstand voor
Daaruit volgt dan een combi, in het verleden van alles getest;
- MK raceking achter en Mountainking voor
- Schwalbe Nobby Nic voor en Racing Ralph achter
- momenteel (inmiddels vanaf 2012) Schwalbe Hans Dampf voor en Rock Razor achter
Bij mul klimwerk of steil klimwerk met bladeren op de trail slipt zo'n minder genopte achterband soms even maar de rest van de trails is het prettig fietsen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Aansluitend bij Lars zijn belediging: :lol:

Als ik alleen het drieluik zou rijden zou ik serieus een setje Schwalbe G-ones overwegen. Paden zijn altijd zo goed onderhouden en eerder te zanderig dan te modderig en dan heb je met de G-one een prachtig lichtlopende band die meer dan genoeg grip hier geeft. Voor wat extra zekerheid zou je voor de G-one bite kunnen nemen, die heeft zeker genoeg grip.

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb nog wel een redelijk goede NN 2.35 liggen, die mag je best een paar ritten proberen. Is wellicht overkill voor jouw rondjes (wat hierboven ook al aangegeven wordt), maar je krijgt iig een gevoel bij zo'n band. Kun je daarna gefundeerd beoordelen of het iets voor je is of toch niet.

Eventueel ook een Michelin Wildracer 2.25 (valt qua breedte als een Schwalbe 2.35) en Force AM in 2.35. Testen zou dan wel met biba's zijn, maar zo dramatisch is het verschil met tubeless in mijn ervaring niet.

Laat via pb maar weten of je wat wilt uitproberen, spreken we wat af.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zie nu trouwens pas dat je zegt dat je vooral voor wegglijdt en met 1.8 a 2.0 bar rijdt.....Daar lijkt me wel een verband te zijn. Of je moet 120kg wegen ;-)

Ik heb trouwens ook nog wel wat 29ers liggen volgens mij die je mag lenen. In ieder geval 1 nieuwe Ardent Race met een gaatje.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, nee ik weeg 85 kg.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Druk omlaag dus!

(Maar pas met je nieuwe velgen!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ad58 schreef: ma 29 oktober 2018, 10:47 Ha, de racing ralph in 2.35 als voorband zat ik ook over te denken. Maar die zal wel weer flink glijden in natte omstandigheden denk ik? En glibberige boomwortels?
Op glibberige boomwortels schuin door de bocht gaat geen enkele band je nog grip bieden. De techniek is dus dat je die wortel ontwijkt, of je voorwiel er overheen "tilt", in elk geval niet met druk op je wiel schuin in de bocht hangend over die wortel rijdt.
Op natte wortels en stenen is vooral de compound van een band belangrijk, en een niet te hoge druk. Op "grond" gaat profiel een belangrijkere rol spelen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie