2.4 vs 2.2 banden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Rockrazors zijn vooral bedoeld als achterband, dus grote kans dat jouw banden daarom ook een vrij harde compound hebben. (speedgrip)
Voor een MagicMary soft/oranje (of gelijkwaardig) zal een heel groot verschil maken, dan zit je vrij dicht bij best of both worlds.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Dus eigenlijk zou ik dan een softe band met redelijk laag noppenprofiel moeten zoeken?

Zoiets als de Continental Race King of Cross King?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor iedere omstandigheid is er een ideale voorband en een ideale achterband.

Maar dan blijf je bezig...

Wat ik zei is dat een softe Mary voor en een snelle Razor achter een redelijk universeel compromis is.
Maar zoals altijd bij een compromis heb je niet alleen voordelen.
(Maar in veel situaties kom je er goed mee weg)

Een zachte compound heeft meer grip, maar slijt harder en levert ook meer rolweerstand op.

Profiel doet het goed off road, maar glad doet het weer goed on road. Rij je in het stadspark, dan kom je vanalles tegen.

De mannen die de beroemde filmpjes op joeptjoep plaatsen zijn echt wel bezig met dit soort dingen, maar bandenwissel vindt natuurlijk plaats buiten beeld.
Net als het aanharken en het mosvrij maken ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 30 december 2018, 20:11 Voor iedere omstandigheid is er een ideale voorband en een ideale achterband.

Maar dan blijf je bezig...

Wat ik zei is dat een softe Mary voor en een snelle Razor achter een redelijk universeel compromis is.
Maar zoals altijd bij een compromis heb je niet alleen voordelen.
(Maar in veel situaties kom je er goed mee weg)

Een zachte compound heeft meer grip, maar slijt harder en levert ook meer rolweerstand op.

Profiel doet het goed off road, maar glad doet het weer goed on road. Rij je in het stadspark, dan kom je vanalles tegen.

De mannen die de beroemde filmpjes op joeptjoep plaatsen zijn echt wel bezig met dit soort dingen, maar bandenwissel vindt natuurlijk plaats buiten beeld.
Net als het aanharken en het mosvrij maken ;)
Haha, ja dat laaste geloof ik wel ja :)
Maar als je kijkt naar het echte urban downhillen, dan rijden ze vaak ook met flinke noppen...
Persoonlijk zou ik hier voor banden als Crazy Bob kiezen, maar zij zullen wel weten wat ze doen denk ik dan :D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Zouden ze zich niet veel meer zorgen maken om het karkas dan om het profiel waar ze mee rijden...?
Een heavy-duty DH karkas met iets van 42a die met lage druk te rijden zijn waar de meeste van die jongens toch aan gewend zullen zijn vind je doorgaans toch bij DH banden en niet bij street banden. Je wilt natuurlijk niet dat de noppen wegknikken op het asfalt maar dan kan je of een paar half versleten banden pakken of je pakt je tread cutter en kort ze gewoon in tot een lengte waarbij je dat risico niet meer hebt...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb wat urban DH filmpjes gezien maar volgens mij gebruiken die vooral DH banden met afgeslepen noppen. Is een Maxxis hookworm niks voor je? Het is een volledige slick maar op stevige bosondergrond lijkt hij het prima te doen (zoek maar wat threads op PB en mtbr op...). Wel een zware band maar met weinig rolweerstand. Als voorband dan misschien gewoon de noppen van een magic mary 4x korter maken. Ik vermoed dat de softere XC banden nog steeds redelijk hard zijn voor extreme grip op straat.
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik val in herhaling, maar je voorkeuren qua wat je met je fiets doet liggen zo ver uit elkaar... dat ga je nooit in 1 band verenigd vinden, dat wordt altijd een flink compromis, en daardoor misschien juist wel '2x niks'? Jammer...
De keuze is of 2 fietsen, of 2 wielsets, of steeds banden wisselen, voor het optimale resultaat, vrees ik :winkie: .
De laatste 2 opties zijn het budget-vriendelijkst.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie