Thor carbon wielsets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

suravida schreef: vr 7 december 2018, 11:43 Jij had uiteraard helemaal gelijk ;-)
Zoals gebruikelijk :D :winkie:
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Jan the Man schreef: vr 7 december 2018, 10:56
reetegoed schreef: do 6 december 2018, 23:45 Geen sapim spaken als boven gemeld?
Waar halen jullie de losse onderdelen , overal en nergens of een vast adres?
Met jou gewicht zou ik DT competition spaken gebruiken. Stevig en toch relatief licht. Die zijn iets dikker in het midden .
Jan:
Sapim cxray ook goed?

Daarnaast heb ik problemen gehad met dt swiss spaken ( de platte) en alu nippels.
De nippels draaide je gewoon kapot.
Als je alu nippels kiest is dit te voorkomen?
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

reetegoed schreef: za 8 december 2018, 16:41 Sapim cxray ook goed?

Daarnaast heb ik problemen gehad met dt swiss spaken ( de platte) en alu nippels.
De nippels draaide je gewoon kapot.
Als je alu nippels kiest is dit te voorkomen?
Platte spaken juist niet doen. Dus geen CX-Ray. Rommel voor racefietsen.

Als je al nippels kapot draait, dan zijn dat eerder de aul nippels dan de messing nippels.


Dus gewoon wat iedereen voorheen al aanraadde: dubbelbutted spaken met messing nippels.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

+1

Een CX-ray is ca 30% minder stijf dan een ronde 1.8 spaak
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Ik heb al jaren ervaring met Thor produkten!
Ik ken de eigenaar ook persoonlijk, is echt 100% vertrouwd, en hij gaat voor kwaliteit.
Natuurlijk wordt alles in China gemaakt, (zoals alle carbon produkten) maar hij is nauw betrokken bij het produktie proces en reist er ook zef geregeld heen.
Ik heb zelf een 29+ carbon Thor wielset (50mm) in mijn fatbike, met no-name naven ,en fietsmaat een 29’ carbon wielset met Hope naven in zijn fiets.
Super strakke wielen beide sets!
Ze worden gespaakt bij een wielbouwer hier in NL.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

reetegoed schreef: za 8 december 2018, 16:41 Jan:
Sapim cxray ook goed?

Daarnaast heb ik problemen gehad met dt swiss spaken ( de platte) en alu nippels.
De nippels draaide je gewoon kapot.
Als je alu nippels kiest is dit te voorkomen?
CX Ray zou kunnen, maar zou niet weten waarom : iets lastiger spaken, veel duurder. Zoals Lars aangaf : ik zou voor de DT comp gaan (of Sapim Race als je geen DT wilt).
Betreffende nippels: als je de nippels kapot draait zijn de wielen niet goed gebouwd. Kan veroorzaakt worden door:
- Draad van spaak is niet behandeld waardoor deze na verloop van tijd vastrot in de nippel (gebeurt bij alu veel sneller dan bij messing).
- Spaak is te lang.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
gevellux
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 5 september 2018, 14:42

Ondertussen al wat meer ervaringen met Thor.
Ik overweeg een stuur(pen), zadelpen op mijn Scott Spark 940.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

S089917
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 10:53
Mijn mountainbike: Tilburg

Ik heb naar alle tevredenheid 2 wielsets van Thor Carbon. 1 voor de mtb en 1 voor de racefiets, beide met Hope pro 4 naven. Super kwaliteit en superservice. Ik zou niet weten wat er nog beter zou kunnen aan een wielset. Al het geld wat je meer uitgeeft dan de sets bij Thor kosten is weggegooid. Nu nog mijn MTB stuur upgraden met een superlicht exemplaar van Thor...
Specialized Epic 2018
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Set met hope naven en alu nippels.
Eagle 11 en 12 sp. Boost.
Na tweede seizoen met veel lange zware tochten zijn de velgen duidelijk gebruikt maar nog recht en lopen prima.
Drops , valpartijen en geen uitdaging uit de weg gegaan kan ik stellen dat ze tot nu toe bomb proof zijn en uitnodigen tot heerlijk explosief rijden.
Aanrader!
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Retegoed dus.
(kon het niet laten...)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Hier een wat minder goede ervaring vooralsnog...

Carbon race/gravel wiel is ontploft tijdens het oppompen (5,5 bar!)
Kan helaas geen foto's uploaden, maar het is bizar...

Contact gezocht met Thor en het lag aan mij. Zijn conclusie (ongezien) was dat het velglint waarschijnlijk niet goed meer op de velg lag waardoor er lucht in de kamer van de velg kwam en door de druk is de velg ontploft. Aangezien ik er geen verstand van heb, nam ik aan dat dit klopte..
Tot een aantal mensen die ik sprak, zeiden dat dit wel een wat merkwaardige uitleg was.. Overigens mocht ik bij Thor gerust langskomen voor een kop koffie en een discussie over waar het aan lag.

Thor werd niet blij van deze conclusie, de kosten waren voor mij en dienden vooraf voldaan te worden. Heb nog aangeboden de kosten te delen, maar hierop werd niet geantwoord.

Wiel opgestuurd naar een expert waar de conclusie was dat de velg is gesprongen door een fabricage defect. (uitgebreide uitleg via de mail)
Altijd goed contact gehad met Thor, maar nu mag ik het wiel niet meer brengen om er tijdens een kop koffie over te praten (ik woon dichtbij), maar moet het opgestuurd worden.

Wordt vervolgd, maar vooralsnog ontevreden!
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Kamer van de velg is iig bij het ventiel, en meestal bij de spaakgaten niet luchtdicht. Als thor dat ook maar durft te zeggen.als eerste reactie dan is alles dat nu nog durft te zeggen smoesjes.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Even een nuance aanbrengen.

Ik heb bij 'mijn' huisleverancier in China deze kwestie voorgelegd om een onafhankelijke blik hierop te werpen. Zijn reactie was:

"According to the description, I especially inquired our engineer and another local factory's engineer.
Both of them indicated that 80psi tire pressure could be enough to make rim channel exploded, if there's a hole on rim tape which allows air in the tire leaking to rim channel.

I understand that your thought that the air leaking to rim channel, then leaking to outside from nipple hole and rim shouldn't exploded. But this is theory.
In reality, rim may get exploded even at 40psi (one engineer said he used to do test, which is not about rim quality). Because once the rim tape broke, the air leaking at a sudden, the nipple hole gap can not leak enough air in time, rim channel can not stand so high pressure and would explode instantly.

So, it's important to choose good quality of rim tape, to choose appropreate size tape, to wrap and cover the rim bed hole professionally.
If you run tubeless on the wheels,
Usually, for mountain rim, one layer of rim tape would be enough, since the tire pressure for mountain is low, (if the rim tape is thin, two layers taping is suggested).
For road rim, two layers of rim tape is necessary. (if the rim tape is thin, three layers taping is suggested).
If you use tube on the rims, better choose big brand rim tape and wide enough, like Continental tape, and make sure it's professionally wrapped.

We didn't receive rim exploded feedback like the situation above in past 8 years, so I can not 100% surely say it's not a rim quality problem."

Ik heb de velgen zelf niet gezien, en ben geen carbon expert.

Wat ik niet zo goed begrijp waarom Thor het gesprek niet aangaat, maar weet ook niet hoe de communicatie onderling verlopen is.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Afbeelding


Ik kan best begrijpen dat de spaaknippelgaten door de nippels redelijk goed afgesloten worden, maar gebruik thor dan misschien ventielen die zowel op de binnenwand én buitenwand afdichten. De druk kan daar toch altijd weg, of ben ik nu gek? Of is de tape geknapt waardoor ineens de hele inhoud van de buitenband in de velg terechtgekomen en dat de lucht niet snel genoeg weg kon?

En bij slecht geplakte tape gaat de druk langzaam de velg in waardoor deze weer ook via het ventielgat weg kan.
Plaats reactie