Thor carbon wielsets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Kleine aanvulling..

Velglint is door Thor zelf aangebracht (juli 2019).
Er is geen latex aangetroffen in de kamer van de velg (ik had net bijgevuld).
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de lucht (plotseling) ontsnapt naar de holle ruimte in de velg, dan wordt de luchtkamer een stuk groter, dus de druk een stuk lager. De 80 psi uit de band is dan geen 80psi meer, maar bijv 50 psi.
Ik ruik toch wel wat BS.
En als Thor zelf heeft geplakt, dan zat het tape goed en was het ook het juiste tape.
Tenzij Thor er toen een potje van heeft gemaakt...

Maar de plek en de aard van het gat vertellen alles.
Bij het verhaal van Thor zou de buitenkant vd velg zijn opengescheurd.
De lucht ging immers van band via hwt velglint naar de holle velg en toen naar buiten.
Bij een structurele schade aan het velgbed is de binnenkant vd velg gescheurd en op die plek is de lucht van de band in de velg gekomen (die daarna alsnog ook aan de buitenkant gescheurd kan zijn).
Foto's!?!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

ThaSingleTrackMastah schreef: za 12 juni 2021, 20:08 Als de lucht (plotseling) ontsnapt naar de holle ruimte in de velg, dan wordt de luchtkamer een stuk groter, dus de druk een stuk lager. De 80 psi uit de band is dan geen 80psi meer, maar bijv 50 psi.
Ik ruik toch wel wat BS.
En als Thor zelf heeft geplakt, dan zat het tape goed en was het ook het juiste tape.
Tenzij Thor er toen een potje van heeft gemaakt...

Maar de plek en de aard van het gat verteld alles.
Bij het verhaal van Thor zou de buitekant vd velg zijn opengescheurd.
De lucht ging immers van band naar velg naar buiten.
Bij een structurele schade aan het velgbed is de binnenkant vd velg gescheurd en op die plek is de lucht van de band in de velg gekomen (die daarna alsnog ook aan de buitenkant gescheurd kan zijn).
Foto's!?!
Maar dan zou er ook latex binnenin te vinden moeten zijn..
Foto's genoeg.. maar kan ze hier niet krijgen...
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Foto's genoeg.. maar kan ze hier niet krijgen...
viewtopic.php?f=37&t=53630
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Zuur als zoiets gebeurt. Ik heb een jaar of 8 geleden een keer iets dergelijks meegemaakt met een wiel van Bikeboosting, band ruim onder de maximum druk en perfect in het velgbed, gigantische blowoff en een velg als een taco. Misschien qua oorzaak niet helemaal hetzelfde (al weet ik niet precies wat je met ontploft bedoelt) maar we hebben het toen in goed overleg snel opgelost. Binnen een paar dagen een nieuw wiel in huis tegen gereduceerd tarief, en klaar. Jouw voorstel om beiden wat schade te nemen lijkt me redelijk, als je bouwer dat niet accepteert is dat vervelend. Je kunt tot in den treuren discussiëren over de oorzaak, beter om het gewoon op te lossen. Slechte reclame is in ieder geval duurder dan een velg en een paar spaken.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

De reactie van 'mijn' Chinese carbonexpert en de expert die de velg beoordeeld heeft kunnen er 2 oorzaken zijn:
1. constructiefout in het carbon.
2. lek in tape.

Als de tape door Thor zelf aangebracht is, lijkt me in beide gevallen de 'aansprakelijkheid' bij hen te liggen. Eenmaal aangebrachte tape lek krijgen kan theoretisch (bandenlichter?), maar de kans is klein.

Ik begreep dat Thor wel een redelijk aanbod had gedaan om het op te lossen. Van een andere 'stickerplakker' (niet oneerbiedig bedoeld) heb ik een coulance voorstel gezien wat 3x zo hoog was, en van een gerenommeerd A-merk een voorstel van 6x zo hoog.

Nogmaals, ik weet niet in welke sfeer de communicatie verliep/verloopt, maar misschien was het, omdat je vlakbij woont, als eerste bij hen op de koffie te gaan een goed idee geweest. Maar ik weet, dat is achteraf altijd makkelijk praten.

Hopelijk komen jullie er alsnog uit.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Misschien nog iets, dit is dan een discwiel. Maar in het geval van velgremmen wil de velg nog wel eens wat warm worden, ik heb als wel eens op vakantie van beide wielen het velglint moeten vervangen omdat het niet tegen de warmte kon. Sindsdien alleen nog katoenen plaklint overigens.

En dan krijg je naastje lekke band, ook nog eens een kapot wiel, terwijl je aan jet fietsen bent. Lekker. Tijd voor blowoff veiligheidsgaatjes lijkt me.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Jan the Man schreef: zo 13 juni 2021, 11:21 De reactie van 'mijn' Chinese carbonexpert en de expert die de velg beoordeeld heeft kunnen er 2 oorzaken zijn:
1. constructiefout in het carbon.
2. lek in tape.

Als de tape door Thor zelf aangebracht is, lijkt me in beide gevallen de 'aansprakelijkheid' bij hen te liggen. Eenmaal aangebrachte tape lek krijgen kan theoretisch (bandenlichter?), maar de kans is klein.

Ik begreep dat Thor wel een redelijk aanbod had gedaan om het op te lossen. Van een andere 'stickerplakker' (niet oneerbiedig bedoeld) heb ik een coulance voorstel gezien wat 3x zo hoog was, en van een gerenommeerd A-merk een voorstel van 6x zo hoog.

Nogmaals, ik weet niet in welke sfeer de communicatie verliep/verloopt, maar misschien was het, omdat je vlakbij woont, als eerste bij hen op de koffie te gaan een goed idee geweest. Maar ik weet, dat is achteraf altijd makkelijk praten.

Hopelijk komen jullie er alsnog uit.

Ciao
Jan
Zaak is opgelost..

In het kort, schuld ligt volgens hen en 5 experts bij mij, rapport met onderbouwing ontbreekt. Wiel wordt vergoed onder voorwaarde dat ik geen klant meer mag zijn bij hen. Er is geen vertrouwen meer en dat is de basis voor klanten. Betaal ik het wiel zelf dan ben ik nog wel welkom als klant...
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar als je dat doet ga je ook niet meer terugkomen als klant lijkt me.
Dus ik zou altijd voor optie 1 gaan.

Aan een oordeel over de oorzaak waag ik me niet, lijkt me ook onmogelijk vanaf deze plek. We hebben geen foto's gezien, waren er niet bij, hebben het wiel niet in handen gehad voor het incident.
Wat nog een rol kan spelen is de breedte van de band, een brede band op dezelfde druk oefent een veel grotere kracht op de velg uit als een smalle. Bijvoorbeeld DT Swiss heeft een tabel waarin ze voor elke bandenmaat icm een bepaalde velgbreedte een maximale druk aangeven.
Stel dat je een Supermoto tot vijf bar zou oppompen (stel, want ik zou niet weten waarom :)) kunnen sommige velgen daar best eens niet tegen kunnen.

Maar wie weet zat er een fout in de velg, ook dat is vanaf hier met geen mogelijkheid te beoordelen.

Maar ongeacht de oorzaak heb je de optie om er zonder kosten uit te komen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

kermit schreef: vr 7 januari 2022, 10:17 Maar als je dat doet ga je ook niet meer terugkomen als klant lijkt me.
Dus ik zou altijd voor optie 1 gaan.

Aan een oordeel over de oorzaak waag ik me niet, lijkt me ook onmogelijk vanaf deze plek. We hebben geen foto's gezien, waren er niet bij, hebben het wiel niet in handen gehad voor het incident.
Wat nog een rol kan spelen is de breedte van de band, een brede band op dezelfde druk oefent een veel grotere kracht op de velg uit als een smalle. Bijvoorbeeld DT Swiss heeft een tabel waarin ze voor elke bandenmaat icm een bepaalde velgbreedte een maximale druk aangeven.
Stel dat je een Supermoto tot vijf bar zou oppompen (stel, want ik zou niet weten waarom :)) kunnen sommige velgen daar best eens niet tegen kunnen.

Maar wie weet zat er een fout in de velg, ook dat is vanaf hier met geen mogelijkheid te beoordelen.

Maar ongeacht de oorzaak heb je de optie om er zonder kosten uit te komen...
Ik ga inderdaad voor optie 1 :-)

Wielen gaan in de verkoop.
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Plaats reactie