Hoeveel wegen mijn velgen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

In de wintermaanden fiets ik minder en ga ik allemaal dingen uitzoeken. Zo wil ik weten wat mijn wielset weegt i.v.m. toekomstige upgrades. Geen zin om de halve fiets uit elkaar te halen om te gaan wegen, al mis ik dan ook nog een goede weegschaal. :oops:

Dit heb ik zover gevonden:

WTB ST i29 TCS 29er velg: 597g * 2 = 1194g (Ik heb de STp variant, kan deze echter nergens vinden)
Shimano Deore 110x15mm centerlock front hub HB-M6010(-B): 148g (klopt dit wel? Gewicht van de -B variant kan ik ook niet vinden)
Shimano Deore 148x12mm centerlock rear hub FH-M6010-B: 476 g
Stainless Black 14g spaken en nippels: ?!g
Totaal met huidige gegevens: 1194 + 148 + 476 = 1818 gram

Vooral de vraag dus hoeveel de spaken en nippels grofweg wegen? En mochten jullie wel de exacte gegevens kunnen vinden, heel graag.

Alvast bedankt. :winkie:
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Tonner schreef: do 20 december 2018, 17:11 Stainless Black 14g spaken en nippels: ?!g
Misschien een hele domme opmerking, maar als ze 14g heten, zou dat dan geen 14 gram zijn? :D
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Mark-V schreef: do 20 december 2018, 18:02
Tonner schreef: do 20 december 2018, 17:11 Stainless Black 14g spaken en nippels: ?!g
Misschien een hele domme opmerking, maar als ze 14g heten, zou dat dan geen 14 gram zijn? :D
Nee 14g staat voor de g-krachten die je er op kan uitoefenen al je hard door de bocht gaat, uiteraard wel als de wielen goed gespaakt zijn. :bier:
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Op de dtswiss website staan wel gewichten voor de plain 14g spaken, Champion. Dit gewicht vermeerder je met de werkelijke lengte/ de gegeven lengte bij het gewicht. Nippelgewicht erbij en klaar...
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Mark-V schreef: do 20 december 2018, 18:02 Misschien een hele domme opmerking, maar als ze 14g heten, zou dat dan geen 14 gram zijn? :D
Ik denk 14 gauge
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zoals je zelf in de openingspost aangeeft wegen je velgen 597gram :wink:

Je wilt dus weten wat je wielen wegen.
Gezien de specs zijn ze niet heel licht: Deore naven, plain spaken, messing nippels en niet hele lichte velgen, nergens is licht spul gebruikt. Totaal zal het niet onder de 2.000gram zijn schat ik.

Maar voor het (snelheids)gevoel dat wielen rijdend geven is vooral het gewicht aan de buitenkant van belang, velg, band, biba. De goedkoopste manier om daar iets te besparen is tubeless gaan rijden. Daarnaast zijn er misschien lichtere banden dan die je nu hebt en die wel de eigenschappen hebben die je wilt (ik zou er bv geen Thunderburts op leggen, ook al zijn die licht ;-)).

Onderdelen van het wiel zelf vervangen (spaken, nippels) is meestal zinloos uit kostenoogpunt bekeken. En andere velgen in laten spaken doe je doorgaans om high-end naven, niet om Deores (hoewel die niet slecht zijn zitten ze toch in de budget-hoek).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

Mark-V schreef: do 20 december 2018, 18:02
Tonner schreef: do 20 december 2018, 17:11 Stainless Black 14g spaken en nippels: ?!g
Misschien een hele domme opmerking, maar als ze 14g heten, zou dat dan geen 14 gram zijn? :D
Haha blijkbaar niet dus :winkie:
baron062 schreef: do 20 december 2018, 20:41 Op de dtswiss website staan wel gewichten voor de plain 14g spaken, Champion. Dit gewicht vermeerder je met de werkelijke lengte/ de gegeven lengte bij het gewicht. Nippelgewicht erbij en klaar...
Goed plan, pak ik die als voorbeeld.
kermit schreef: vr 21 december 2018, 10:28 Zoals je zelf in de openingspost aangeeft wegen je velgen 597gram :wink:

Je wilt dus weten wat je wielen wegen.
Gezien de specs zijn ze niet heel licht: Deore naven, plain spaken, messing nippels en niet hele lichte velgen, nergens is licht spul gebruikt. Totaal zal het niet onder de 2.000gram zijn schat ik.

Maar voor het (snelheids)gevoel dat wielen rijdend geven is vooral het gewicht aan de buitenkant van belang, velg, band, biba. De goedkoopste manier om daar iets te besparen is tubeless gaan rijden. Daarnaast zijn er misschien lichtere banden dan die je nu hebt en die wel de eigenschappen hebben die je wilt (ik zou er bv geen Thunderburts op leggen, ook al zijn die licht ;-)).

Onderdelen van het wiel zelf vervangen (spaken, nippels) is meestal zinloos uit kostenoogpunt bekeken. En andere velgen in laten spaken doe je doorgaans om high-end naven, niet om Deores (hoewel die niet slecht zijn zitten ze toch in de budget-hoek).
Hahaha scherp :winkie:

Ja 1818 gram + grofweg 400g voor spaken en 20g?! voor nippels is 2238 gram totaal.

Klopt, als de winter over is ga ik ze ook tubeless maken. Met de kou lijkt het mij niet handig om nu sealant in te gooien. Maar ook mijn buitenbanden zijn zwaar gok ik. Sowieso vergeleken met de 2.1 bandjes op de Merida en 2.35 op de Kona met bredere velgen (Hierdoor vallen ze nog breder of niet? Ze lijken wel twee keer zo breed :lol: ). Voelt allemaal wat logger op de Kona terwijl de fiets in zijn geheel wel lichter is. Moet zeggen dat het korter maken van mijn bar (nu 750mm) ook heeft geholpen om hem minder log te laten voelen. Is al een stuk speelser :roll:

Ik snap dat vervangen van onderdelen geen zin zal hebben bij deze wielen, kan je beter investeren in iets nieuws en deze verkopen.

Wel leuk dat jij reageert. Komt namelijk door jouw fiets dat ik dit allemaal aan het uitzoeken ben. Vind die Iodine wielen echt gaaf en denk dat die ook goed staan onder mijn Honzo. Vandaar benieuwd wat de gewichtsbesparing dan zal zijn, want om alleen wielen te kopen voor de looks gaat mij ook iets te ver :winkie: 1900g voor de 29er wielen, zou dus grofweg 300gr lichter worden!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je voor de prijs van de Iodines ook wielen kunt kopen die "objectief gezien" beter zijn. Voor mij telden de looks flink mee en was het een afweging of ze voor de rest ook zouden voldoen.

Mijn overwegingen:
Ik ben niet zwaar (70kg) en doe niet lomp, dat scheelt een hoop in de belasting van je wielen. De Iodine is niet hun lichtste set, de Cobalts zijn de xc-lijn. En het is de derde generatie CB wielen, de oudere versies hadden toch wel wat problemen maar ik durf de gok wel aan dat ze nu eindelijk wat geleerd hebben ;-)
Ze zijn 28mm intern en dat vind ik een prima breedte voor allround gebruik en het gewicht was ook acceptabel.
Ergo, knoop doorgehakt.
Als je iets zoekt wat de meningen verdeelt zit je iig goed met een wielsetje van CB :D

Maar voor dat geld kun je ook handgespaakte sets vinden op basis van bijvoorbeeld DT naven, met een mooie brede velg en butted spaken. Conventioneel bewezen spul zeg maar, het leven bestaat uit keuzes maken ;-)
Het is trouwens de vraag hoe zwaar de losse velgen van de Iodines zijn, want dat is eigenlijk het belangrijkste voor het rijgevoel. Je mag er een paar gram aftrekken omdat je geen velglint nodig hebt, maar als het om die grammetjes gaat moet je elders kijken...
Vergelijk velggewichten van mogelijke kandidaten gewoon met Stan's en Ryde velgen (in dezelfde breedte) om een indicatie te krijgen. De Trace serie van Ryde is behoorlijk licht voor alu.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lichte wielen is 1, maar belangrijker nog is dat je wielen zoekt die geschikt zijn voor jouw gewicht en inzet gebied. Als je dan toch geld gaat uitgeven kan ik je aanraden om een mooie set te laten spaken die specifiek op jou is afgestemd.

Overigens je fabriekswielen een keertje laten naspannen doet ook een hoop voor de wielen.
“Old, not obsolete”
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

kermit schreef: vr 21 december 2018, 19:23 Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je voor de prijs van de Iodines ook wielen kunt kopen die "objectief gezien" beter zijn. Voor mij telden de looks flink mee en was het een afweging of ze voor de rest ook zouden voldoen.

Mijn overwegingen:
Ik ben niet zwaar (70kg) en doe niet lomp, dat scheelt een hoop in de belasting van je wielen. De Iodine is niet hun lichtste set, de Cobalts zijn de xc-lijn. En het is de derde generatie CB wielen, de oudere versies hadden toch wel wat problemen maar ik durf de gok wel aan dat ze nu eindelijk wat geleerd hebben ;-)
Ze zijn 28mm intern en dat vind ik een prima breedte voor allround gebruik en het gewicht was ook acceptabel.
Ergo, knoop doorgehakt.
Als je iets zoekt wat de meningen verdeelt zit je iig goed met een wielsetje van CB :D

Maar voor dat geld kun je ook handgespaakte sets vinden op basis van bijvoorbeeld DT naven, met een mooie brede velg en butted spaken. Conventioneel bewezen spul zeg maar, het leven bestaat uit keuzes maken ;-)
Het is trouwens de vraag hoe zwaar de losse velgen van de Iodines zijn, want dat is eigenlijk het belangrijkste voor het rijgevoel. Je mag er een paar gram aftrekken omdat je geen velglint nodig hebt, maar als het om die grammetjes gaat moet je elders kijken...
Vergelijk velggewichten van mogelijke kandidaten gewoon met Stan's en Ryde velgen (in dezelfde breedte) om een indicatie te krijgen. De Trace serie van Ryde is behoorlijk licht voor alu.
Ja ik weet dat er vast iets beters en lichters is voor het geld. Zeg ook niet dat ik ze ga kopen maar vind ze wel gaaf. Ik slinger tussen de 65 en 68 kilo dus dat zal geen probleem zijn. Mijn route is XC dus deze wielen en die ik nu heb zijn stevig genoeg. Maar juist door mijn gewicht kan ik voor het geld ook wel wat lichters krijgen.

Voor nu was het ook belangrijk om achter het grove gewicht van mijn huidige wielset te komen.

Over het gewicht van de Iodines, er zit relatief meer gewicht richting het center omdat ze daar gespaakt zijn, weer een voordeel voor rotational mass.

Maar nu kan ik mij iig mooi verdiepen. In het voorjaar eerst is deze banden tubeless maken en zien hoe dat gaat. Volgens mij heb ik ook geen velglint nodig want hij heeft een dubbele wand.
Marco79 schreef: vr 21 december 2018, 20:15 Lichte wielen is 1, maar belangrijker nog is dat je wielen zoekt die geschikt zijn voor jouw gewicht en inzet gebied. Als je dan toch geld gaat uitgeven kan ik je aanraden om een mooie set te laten spaken die specifiek op jou is afgestemd.

Overigens je fabriekswielen een keertje laten naspannen doet ook een hoop voor de wielen.
Ja klopt helemaal. Maar gezien ik vrij licht ben, is dat wel gunstig. Ze zijn eerder te sterk dan te zwak. Maar custom made zal altijd beter zijn.

Iodines kan je als particulier niet custom laten maken?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, Crankbrothers, Mavic, Fulcrum etc. zijn zogenaamde fabriekswielen.
Nadeel daarvan is dat ze specifieke parts gebruiken die niet elke lbs zal hebben liggen. Dus op vakantie zelf spaken en nippels meenemen... hoewel je in Frankrijk vast de nodige Mavic spullen zult aantreffen (Mavic is Frans en Fransen zijn chauvinistich ;-)).

Voordeel, als je daar gevoelig voor bent, is dat fabriekswielen vaak een hele eigen look hebben. Zeker bij Crankbrothers is dat het geval, zoals mijn Snowdon-sys laat zien "you either love them or you hate them" :D

DT maakt ook fabriekswielen, zoveel soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Maar zij gebruiken wel redelijk conventionele parts, logisch aangezien ze ook losse naven, spaken en velgen maken.

Dubbelwandig wil niet zeggen dat je geen velglint nodig hebt, de ene "wand" is waar de spaaknippels doorheen gaan, de andere is het velgbed. En daar zitten gaten in om de nippels doorheen te kunnen steken voor de montage, dus die moeten afgedicht worden voor je tubeless kunt rijden.

Alleen velgen zoals die van CB, sommige Mavics, Shimano's, hebben een volledig dicht velgbed waardoor het velglint vervalt. Maar dan zijn de spaken/nippels dus op een andere manier aan de velg bevestigd, niet van binnenuit.

Jij bent licht genoeg voor lichte wielen, ik ook, maar ik hou er niet van de grenzen op te zoeken qua materiaal. Dus ik ga altijd wat aan de safe kant zitten. Beetje op gewicht letten is prima, maar het moet wel heel blijven. Ook (juist) op vakanties of tjidens die Ardennen-dagtocht waar je wat stoerder terrein rijdt dan in je lokale bos...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

kermit schreef: vr 21 december 2018, 23:50 Nee, Crankbrothers, Mavic, Fulcrum etc. zijn zogenaamde fabriekswielen.
Nadeel daarvan is dat ze specifieke parts gebruiken die niet elke lbs zal hebben liggen. Dus op vakantie zelf spaken en nippels meenemen... hoewel je in Frankrijk vast de nodige Mavic spullen zult aantreffen (Mavic is Frans en Fransen zijn chauvinistich ;-)).

Voordeel, als je daar gevoelig voor bent, is dat fabriekswielen vaak een hele eigen look hebben. Zeker bij Crankbrothers is dat het geval, zoals mijn Snowdon-sys laat zien "you either love them or you hate them" :D

DT maakt ook fabriekswielen, zoveel soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Maar zij gebruiken wel redelijk conventionele parts, logisch aangezien ze ook losse naven, spaken en velgen maken.

Dubbelwandig wil niet zeggen dat je geen velglint nodig hebt, de ene "wand" is waar de spaaknippels doorheen gaan, de andere is het velgbed. En daar zitten gaten in om de nippels doorheen te kunnen steken voor de montage, dus die moeten afgedicht worden voor je tubeless kunt rijden.

Alleen velgen zoals die van CB, sommige Mavics, Shimano's, hebben een volledig dicht velgbed waardoor het velglint vervalt. Maar dan zijn de spaken/nippels dus op een andere manier aan de velg bevestigd, niet van binnenuit.

Jij bent licht genoeg voor lichte wielen, ik ook, maar ik hou er niet van de grenzen op te zoeken qua materiaal. Dus ik ga altijd wat aan de safe kant zitten. Beetje op gewicht letten is prima, maar het moet wel heel blijven. Ook (juist) op vakanties of tjidens die Ardennen-dagtocht waar je wat stoerder terrein rijdt dan in je lokale bos...
Ach ja. Ik vind het altijd wel prettig om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn, indien nodig. Haha ja die wielen waren wel een dingetje hé.

Ja en ik rij veelal alleen dus liever wat steviger materiaal, better safe than sorry.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je bent met 65-67kg (even) licht (als ik). Een wielset van bijna 2250gr is relatief zeer zwaar, zelfs voor je Honzo en de dingen die je daarmee kunt doen. Ik denk dat je er zo een halve kg af kunt krijgen en je nog steeds een stevige set hebt. De vraag is wel... wat is je budget? En licht en stevig kost meer. Handgebouwd is prijziger dan kant en klare sets.

Leuk om je te orienteren is de site van actionsports, die kant en klare sets heeft, aanbiedingen, maar ook ‘custom’, https://www.actionsports.de/en/wheels/w ... b-disc-29/.

Site van Bikeboosting, van Ernie Frieke, is ook leuk: stel zelf samen en zie wat dat doet met prijs en gewicht.
http://www.bikeboosting.nl.
En zo zijn er meer goede wielbouwers.

Wat is je budget eigenlijk?
En het moet dus een AM-set worden voor het stevigere trailrijden? Welke banden (breedte) komen erop?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: zo 23 december 2018, 08:46 En het moet dus een AM-set worden voor het stevigere trailrijden? Welke banden (breedte) komen erop?
Die laatste opmerking draait het om!

Bij bredere banden horen bredere velgen.

Maar aan de andere kant werkt een smallere band voor een lichte rijder net als een bredere band voor een zware rijder.


Je zou dus best met bijvoorbeeld 2.25 kunnen trail-rijden. Op dezelfde lage druk als een zwaardere rijder met 2.4 banden. En bij die 2.25 banden passen dan weer heel netjes 25-27 mm velgen, die weer wat lichter zijn dan bredere velgen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

aurelius schreef: zo 23 december 2018, 08:46 Je bent met 65-67kg (even) licht (als ik). Een wielset van bijna 2250gr is relatief zeer zwaar, zelfs voor je Honzo en de dingen die je daarmee kunt doen. Ik denk dat je er zo een halve kg af kunt krijgen en je nog steeds een stevige set hebt. De vraag is wel... wat is je budget? En licht en stevig kost meer. Handgebouwd is prijziger dan kant en klare sets.

Leuk om je te orienteren is de site van actionsports, die kant en klare sets heeft, aanbiedingen, maar ook ‘custom’, https://www.actionsports.de/en/wheels/w ... b-disc-29/.

Site van Bikeboosting, van Ernie Frieke, is ook leuk: stel zelf samen en zie wat dat doet met prijs en gewicht.
http://www.bikeboosting.nl.
En zo zijn er meer goede wielbouwers.

Wat is je budget eigenlijk?
En het moet dus een AM-set worden voor het stevigere trailrijden? Welke banden (breedte) komen erop?
Ja ik heb inderdaad wel door dat deze wielset niet licht is :winkie:

Ik heb nog geen idee wat mijn budget is. Ben dit topic gestart om erachter te komen wat ik nu heb om zo is in het wereldje te duiken van de wielen. Ik merkte gewoon ten opzichte van mijn oudere Merida dat die in ieder geval niet lichter waren. Althans in huidige configuratie. Dat betekent met Maxxis Minion DHF EXO TR DUAL 29x2.3" die na mijn idee ook wel wat wegen. Vooral ten opzichte van de Maxxis Crossmark 29er 2.1 wire op de Merida. Maar het oogt echt een stuk breder op de Kona.

Met welke bandenmaat ik uiteindelijk eindig is dus ook nog wat de vraag. Daarvoor moet ik nog wat meer rijden op de Honzo. Hele andere fiets en nu ook een luchtvork ipv coil dus het comfort is al een stuk beter.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is: dat ik nog met een hele boel vragen zit (mede door jullie :winkie: ). Dat wil ik even lekker gaan onderzoeken. En ik wil eerst meer kilometers maken op de Honzo voordat ik allerlei dingen ga veranderen. Ben recent al bezig geweest met afstellen zitpositie en het korter maken van mijn bars. Nu eerst is even rondneuzen op die websites die jij had gelinkt. :-q
Lars TB schreef: zo 23 december 2018, 12:36
aurelius schreef: zo 23 december 2018, 08:46 En het moet dus een AM-set worden voor het stevigere trailrijden? Welke banden (breedte) komen erop?
Die laatste opmerking draait het om!

Bij bredere banden horen bredere velgen.

Maar aan de andere kant werkt een smallere band voor een lichte rijder net als een bredere band voor een zware rijder.


Je zou dus best met bijvoorbeeld 2.25 kunnen trail-rijden. Op dezelfde lage druk als een zwaardere rijder met 2.4 banden. En bij die 2.25 banden passen dan weer heel netjes 25-27 mm velgen, die weer wat lichter zijn dan bredere velgen.
Nou ja, een ding is zeker, de velgen die ik nu heb zijn vrij overkill voor mij. Maar dat wist ik ook wel toen ik de fiets kocht. Huidige velgen zijn 29mm intern. Ik rijdt op het moment alleen XC, omdat ik daar geen keuze in heb. Maar dat is ook wel iets wat in de nabije toekomst gaat veranderen.


Allen dank voor de input zover, ik kan weer genoeg research doen.
Plaats reactie