remco1b schreef: ↑vr 8 maart 2019, 20:27
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 8 maart 2019, 19:15
"Jullie in NL" monteren grote voorbladen op de 1x11 en 1x12. Om dan niet met de chainstay in conflict te komen moet het voorblad naar rechts.
En dat vinden de grootste kransjes vd cassette niet fijn.
Dat is best een voorbarige conclusie. Ik rij persoonlijk met een 36t voorblad en deze staat niet verder naar buiten dan een standaard 34 32 of 30 tands op een XT crank.
Meet maar eens...
En meet ook het midden van je cassette (tov het midden van je naaf).
Wat betreft de spider en tandwielen die hiermee aan elkaar vast zitten verschillen XT en Sunrace niet echt met elkaar.
Wat ik nu ga zeggen heeft (bijna) niets met kromtrekken te maken, wel met degelijkheid.
De grote Shimano bladen zitten met 7x2 klinknagels op de spider, die van Sunrace met 6x1.
De (Shimano) 10-speed cassettes kwamen bij de klinknagels wel eens los vd spider, dat probleem heeft Shimano dus aangepakt, Sunrace niet.
Verder is de afstand van spiderarm naar spiderarm bij een spider met 6armen (Sunrace) groterer dan bij 7armen (Shimano)
En dat scheelt wel wel iets bij (tegen) kromtrekken.
Wat betreft lomp schakelen kan ik zeggen dat ik absoluut niet zuinig ben op mijn materiaal. Dus onder vermogen gewoon 1 tandje opschakelen moet wel kunnen na mij bescheiden mening. (geeft ook geen problemen bij shimano).
Als je dan een tandwiel krom trekt vind ik het behoorlijk vreemd. Je zou verwachten dat de ketting de zwakste schakel is in de aandrijving.
De ketting was totaal vrij van schade wat ik weleens anders heb gezien.
Slecht mijn bevindingen.
Als alles in orde is kan je schakelen onder last.
Als je voorblad te veel naar buiten staat (>30t), dan wordt het spannend bij de grootste kransjes. Daar schakel je juist als het echt zwaar wordt.
De ketting (vooral bij grote voorbladen) trekt de kransjes naar rechts, precies zoals ze op de foto verbogen zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.