shimano vs sunrace cassette

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
nixpix01
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 04:28

Rijd momenteel met een 1x11 set up. Shimano XT M8000 11-46 cassette - absolute black 34T oval en KMC X11SL ketting.
GS (medium) kooi op Shimano XT M8000 derrie.

Puur en alleen uit cosmetisch opzicht is mijn oog gevallen op de zwarte Sunrace cassettes.
Met sunrace ook de mogelijkheid om naar 11-50 te gaan, terwijl Shimano hooguit de 11-46 heeft.

Iemand ervaringen met de sunrace cassettes - en dan met name de 11-50 in een 1x11 set-up ?

Andere domme vraag zou natuurlijk ook zijn alsof ik met een spuitbus een Shimano cassette zwart kan maken...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Die 11-50 doet `t bij mij prima icm een AB 32t ovaal. Het enige is dat ik vaak zit te klooien met de stap van 21 naar 18. Die 3 tandjes is soms net teveel en dan blijf ik een beetje op en neer schakelen. Had liever 21-19-17-15 gezien, zoals bij de 11sp 42-11 (die hier ook een tijd dienst heeft gedaan) en de 12sp 11-50.

Maar dat is natuurlijk persoonlijk, mijn benen zijn de jouwe niet :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Idem hier, geen klachten over de 11-50 Sunrace behalve dat ene stapje wat net ietsje te groot is...
Hoewel dat persoonlijk zal zijn, het is zelfs afhankelijk van mijn conditie. Beter in vorm = een kransje zwaarder rijden en dan amper last hebben van dat stapje omdat ik (op de vlakke stukken) dan ineens wèl dat kransje goed rond krijg.

Op een minder vlakke route zoals bijvoorbeeld Amerongen speelt het (bij mij) niet eens, alleen op rondjes met veel vlakke stukken waar je vrij veel op hetzelfde kransje zit en de ene net te zwaar en de volgende net te licht is. Tot ik beter getraind raak en die ene te zware dus precies klopt :)

Dus kijk even wat je nu veel rijdt qua verzet. Is dat precies bij die "grotere" sprong kan het zijn dat je dat gaat storen, voor de rest is het volgens mij een prima cassette (ik rijd 'm icm met een 32 voorblad en GX double derailleur).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier de Sunrace 11-50 en de XT 11-46 in gebruik. (beide met 30t voorblad en spacers voor een 46mm kettinglijn)

Grootste verschil tussen Sunrace en Shimano:
Bij de Sunrace cassette zitten de grootste kransjes vast met 6x1 klinknagel, bij de Shimanos met 7x2 klinknagels.

Dus je trekt met je scheve ketting aan een 50t vlaai die slechts met 6 klinknagels aan de spider vast zit. Dat zal bij een Nederlandse kettinglijn (flinke offset vanwege 34 of 36) eerder problemen geven dan een iets kleinere Shimano krans (46) die met 14 (!) klinknagels op de spider zit.
(dus tenzij je het voorblad op 45mm hebt, blijft de shimano cassette langer op de spider zitten dan de sunrace)

Verder zijn de 10 kleinere kransjes vd Shimano 11-46 iets beter op elkaar afgestemd. Je hebt eigenlijk 10 gewone versnellingen en een bergversnelling.
Bij Sunrace zijn de stapjes
(ongeveer) gelijk over de 11 kransjes verdeeld, waardoor de stapjes tussen de meest gebruikte kransjes groter zijn.

Voor beide geldt dat de b-tension van je derailleur goed moet staan, anders kan je niet de hele cassette probleemloos schakelen.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 30 december 2018, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik fiets met een Sunrace 11-42 en daar ben ik buitengewoon tevreden over. Ik zit zelfs te kijken om alvast een 2e te kopen....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zijn er al voorbeelden (redelijke aantallen, geen toevalstreffer) van Sunrace cassettes die stuk gegaan zijn wegens dat mindere aantal klinknagels?
Want de theorie zal wel kloppen, maar als ze in de praktijk gewoon heel blijven is dat toch geen belangrijk verschil. Blijft over de grootte van de stappen, wat als keuzecriterium ook wegvalt als je die 50 gewoon nodig hebt. Dan is het alternatief overstappen op een Xd body en Sram cassettes kopen (beetje duurder...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij de 11-42 spelen de bovenvenoemde bezwaren niet/veel minder.

Als je de cassette niet schoonmaakt wordt ie vanzelf zwart ;)

Of er al voorbeelden zijn van kapotte Sunrace cassettes weet ik niet.
Ik weet wel dat het bij de Shimano 10-speed cassettes wel eens gebeurde, en die zaten ook slechts met 6 klinknagels vast op de spider.
Dus Shimano heeft voor de
7000 en 8000 cassettes gekozen voor een betere bevestiging (14 klinknagels), terwijl Sunrace nog steeds vertrouwt op slechts 6 klinknagels bij 50t...
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 30 december 2018, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mtber29
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 1 september 2018, 15:29

Ik zit er ook aan te denken om een sunrace cassette te kopen is de kwaliteit (kwa slijtage) het zelfde als een xt cassette ?
Alvast bedankt :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog te kort in gebruik om iets over de slijtage of levensduur te zeggen.

Klinknagelverhaal is ook uitsluitend gebaseerd op ervaringen/inzichten uit het verleden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Die ouwe 11-42 heeft er 2,5-3k op gezeten en wacht netjes in een doosje op een 2e leven bij de Primal van m`n vrouw. Beetje gelijkwaardig aan XT niveau, idd.
De 11-50 zit er pas 1000km op.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik heb de sunrace 11-50 icm oval 32. nu al zeker 1500km mee gereden. rij met 1 ketting in vooral lekker weer en heb nog niks gemerkt van slijtage. ook op het grote blad werkt alles prima en merk ik geen rare dingen. Ook ik ervaar een paar vervelende stappen in het schakelen.. kan dam net geen lekker tempo pakken en dat zit hem indd in de 3 tanden verschil..
Ik zou de sunrace in iedergeval niet adviseren en voor de nx/gx 12sp gaan of de lekker vertrouwde xt/slx 11-46 houden👍🏻
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Hier een zeer tevreden gebruiker van de Sunrace 11-46.
Ligt er nu een 4000 km en bijna 20.000 hm op en gaat nog een hele tijd mee.
Verdeling van de tandjes is prima.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Door de 18-21 sprong heb ik m ook vervangen door de XT-variant. Schakelde verder prima maar zat te vaak te wisselen tussen die twee krasjes.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik heb 2x een Sunrace cassette gehad en 2x heb ik een van de tandwielen krom getrokken. In beide gevallen door iets onder tijdsdruk iets meer geforceerd te schakelen. Ja inderdaad, het gaat bij mij niet altijd perfect. Ben daarom met Sunrace gestopt en weer terug gegaan naar XT waar ik dat probleem nooit heb gehad (ik klop het nu af).
nixpix01
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 04:28

Dank voor de tips allemaal... blijf voorlopig dan nog meer even bij het XT 11-46 gebeuren.

Ga mijn oude cassette dan maar eens voorzien van een laagje zwarte hammerite verf, om te kijken als het optisch het gewenste resultaat geeft en het geen nadelige gevolgen heeft met het schakelen.

Voor de rekenaars... heb je met een 32T oval en een 11-46 cassette eenzelfde 'granny gear' als met een 34T oval een een 11-50 cassette ?
Plaats reactie