Allround banden - bestaan die??

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Na een dikke drie jaar gaat mijn Cube LTD Pro Hardtail binnenkort vervangen worden met de 2019 YT Jeffsy CF Pro 29. Er moet nog het eea aangepast cq vervangen worden op de Jeffsy om ‘m enigszins geschikt te maken voor de UHR waar ik 95% van de tijd zal rijden. De e13 TRS banden worden zelfs voor afdalingen als traag omschreven dus daar zoek ik iets snellers voor in de plaats. Ik kom van de welbekende RaRa/RoRo combi op mijn Cube. Ik was daar gematigd enthousiast over. In droge, harde omstandigheden wel ok maar anders weinig grip. Weinig rolweerstand is fijn maar grip is ook wel lekker. Ik ben geen tijdrijder doorgaans.
Naast de UHR heb ik al wat reisjes naar Schotland gepland staan en ook nog wel het voornemen om de Ardennen te bezoeken. Idealiter zou ik niet met meerdere bandensets werken. Is er iets allrounds wat ok zou zijn op beide locaties? Ik heb gekeken naar een Nobby Nic voor en achter. Of van Maxxis een forekaster.
Zoveel keus! Hebben jullie ideen of suggesties? Qua maatvoering zal het 2.3-2.4 worden afhankelijk van het model.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

wat voor ondergrond kom je dan vooral tegen?
ik ben me veel aan t verdiepen geweest omdat ik een vergelijkbare zoektocht heb (maar dan met de combi straat en de routes, met ook dh-achtige stukken ertussen.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

De ondergrond van de UHR verschilt wel heel veel van de ondergrond in Schotland, steen, of Ardennen, steen of natte blubber. Een band die het op alle 3 de plekken onder alle omstandigheden goed doet bestaat niet. Mijn advies zou zijn om een bandenset te kopen voor de UHR routes, snelle bandjes wat breder zodat je de stukken zacht zand ook makkelijk rijdt, en dan wat grovers voor de buitenland tripjes. Banden kosten niet de hele wereld maar kunnen bij verkeerde keus je plezier aardig vergallen, meerdere banden vergroten dus gewoon je plezier in rijden en er is geen zinnige reden te bedenken om niet te wisselen als dat nodig is.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Heb zelf de Jeffsy inmiddels 2 jaar. Mijne werd geleverd met Onza Ibex. Beetje zelfde probleem als de TRS.
Categorie tractorband met anker. Ook tubeless. Wat mij betreft overkill voor wat ik er mee wil doen.
De grip was overigens prima.

Heb in eerste instantie gereden met een Specialized sworks groud control aan de voorkant. Achter een racing ralph.
Beide de breedste versie. Maar dat was in de Ardennen al niks.
Deze combinatie gaf onvoldoende grip en de ralph was ook niet echt sterk en opgewassen tegen stenen enz. in de Ardennen.
De groundcontrol deed het op mijn Anthem overigens prima.
Nobby nic heb ik gereden in de 2.25 versie op mijn Anthem. Gaf me nooit echt een goed gevoel.

Ben toen overgestapt op de Vittoria Goma. Dat beviel een stuk beter. Voldoende grip. En sterk genoeg.
Heb de lichtere versie Barzo ook een kans gegeven, maar daar waren de rijwangen net als de ralph niet echt geschikt.

Op dit moment heb ik de Maxxis Ardent Exo erop liggen.
Die kan je vergelijken met de Vittoria Goma denk ik.

Voor NL zijn dit eigenlijk overkill banden. Maar als je niet constant met wisselen bezig wil zijn, prima all rounders.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Ja denk dat UHR vs buitenland toch te veel verschil is. Mij thuisparcoursen zijn Lage en Hoge Vuursche en omstreken. De vaste trails zijn hard. Omliggend verschilt met zand, blaadjes, etc.
Schotland is wat meer heftig met stenen en wortels. Dan misschien gelijk een Minion oid voorop. Wat zou raadzaam zijn voor UHR? Relatief snelle band achter met iets meer grip voorop? Ik zit eigenlijk te denken aan een stapje steviger dan de rara/roro combi die ik ken... Ardent bijv?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met iets als Nobby Nic kom je overal uit de voeten. Gewoon normale noppenbanden en een normaal karkas. Ieder merk heeft wel zo iets in het programma. Bij Conti de Cross King en verder zou ik het uit mijn hoofd niet weten.

Maar dat soort banden bieden vrijwel overal betrouwbare grip en rollen niet al te zwaar.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Met Racing Ralph TE (niet de liteskin!) v+a kan je overal in NL en omstreken prima rijden. Tenzij het extreme bagger is maar dan helpt (bijna) niets meer.

Ook Alpen is prima te doen met RaRa, vriend van me heeft er al meerdere TransAlps mee gereden.
RaRa is dus aardig allround.

Ga je echt de bikeparks in dan zou ik wel iets met meer profiel erop zetten. Zelf wissel ik dan om naar HaDa (v) en NoNi (a), die kunnen “net” wat beter tegen trails vol met steen/rots. Maar de veerweg van de fiets (130mm) is daar meer de limiterende factor :o dan de banden (zou liever 160mm hebben)
StAlTiCa
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Lars TB schreef: za 19 januari 2019, 13:22 Met iets als Nobby Nic kom je overal uit de voeten. Gewoon normale noppenbanden en een normaal karkas. Ieder merk heeft wel zo iets in het programma. Bij Conti de Cross King en verder zou ik het uit mijn hoofd niet weten.
De X-King van Continental moet je eerder vergelijken met Rocket Ron van Schwalbe. Vergelijkbaar met de Nobby Nic is de Mountain King van Continental.
Daar rijd ik vrijwel het hele jaar mee, enkel in de zomer kies ik voor banden met minder weerstand. Maar zelfs dan verlang ik soms naar de grip van de Mountain Kings, die doen het in mul zand namelijk ook uitstekend.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Specialized GroundControl Grid. Overal mee gereden. Alpen, Ardennen maar ook hier in Brabant :-q
Overal onder alle omstandigheden prima grip en geen overdreven rolweerstand. Ook nooit stuk gereden op rotsen. Alleen in echte dikke modder verliest ie grip.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De Continental Wishfullthinking is en blijft de enige band die onder alle omstandigheden optimaal presteert, de rest is een compromis :-q

Ik ben zelf een beetje lui en heb op mijn trailbike dus nog de buitenland/bergbanden liggen, in dit geval een set Hansdampf's. Ik rijd veel op de UHR en LV/HV. De laatste meestal op mijn singlespeed die lichter rolt en vlotter stuurt maar voor de UHR pak ik ook vaak de trailbike, ook uit luiheid en voor de variatie. Moraal van dit verhaal, ik reed vanochtend nog met Hans Dampf's over de UHR. Dat rolt niet superlicht maar is gewoon goed te doen. Nog zwaarder lopende banden (a la Magic Mary) zou ik niet doen maar er zijn wel combinaties denkbaar die gewoon werken hier. Ik zou alleen nooit compromissen sluiten voor een trip naar ruiger terrein, daar leveren geschikte banden zoveel meer plezier op.

Ik zou dus kiezen voor genoegen nemen met een wat lompere band in NL of voor tripjes wisselen. Je kunt ook eventueel alleen de achterband wisselen, dat is de helft van het werk en levert het meeste resultaat op als je een lichter rollende band monteert.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Ben weer wat verder met onderzoek en zie dat de Maxxis Ardent best wel goed uit de bus komt als een allround trail band. Voor het ruigere werk wordt al snel geadviseerd om bijvoorbeeld een minion dhf voor en Aggressor achter te nemen. Dat kan altijd nog.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik vind Schwalbe Hans Dampf & Rock Razor nog best allround.
Als het in Schotland droog is (:D) voldoet dat ook nog prima en op de UHR rijdt het gewoon prettig en in de Eifel en Ardennen rijd ik er ook gewoon mee.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik was opzoek naar een 29x2.6 en dan kom je al snel op Maxxis uit. Ik ben voor de forekaster gegaan. Op zich best tevreden. Super grip (met name op natte wortels is grip verbazingwekkend), maar wel een overkill voor het lokale bos. Rol weerstand is meer dan bv een rocket ron en dat merk je wel. Forekaster wordt door Maxxis als agressieve xc band weggezet, maar is eerder een trail band. Ik zou zeggen: pas op met de omschrijving van Maxxis, die neigt wat te licht ingestoken. Klinkt overigens wel als een band waar jij naar op zoek bent....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een Ardent lijkt mij aardig in de richting komen van wat je in de startpost omschrijft. Dan kun je nog kiezen voor EXO (de "snakeskin" van Maxxis) of niet. Hier niet nodig, op stenen een pré.

Wordt het heel modderig in Schotland zal een Ardent niet optimaal zijn, maar dat zul je altijd houden als je alles met één set banden wilt doen: ergens lever je iets in.

Ik heb zelf een Minion als voorband op mijn e-mtb. Voorzover ik dat met mijn skills kan beoordelen altijd grip, maar op mijn gewone mtb monteer ik toch liever iets minder heftigs... Daar heb ik Rekons op en voor NL bevallen me die prima. In de bergen zou ik voor wel wat grovers monteren, en is het modderig achter ook.

De Ardent schat ik in als iets meer grip dan een Rekon, voor NL gebruik zou een combi Ardent-Rekon weleens heel goed kunnen werken. Mits je er vertrouwen in hebt, als dat er niet is zal een band je nooit bevallen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Heb zelf de Ardent als compromis-band erop liggen, zowel voor als achter. Doet het prima!
Rolt sukken lichter dan de mountainkings die er voorheen op lagen. En qua grip voelt het zeker niet minder.
Plaats reactie