Wat niet vaak genoeg wordt benadrukt is dat gewicht wel de meest cruciale factor is. Iemand van 70 of iemand van 100 kilo is een groter verschil dan een XT 2 zuiger of XT 4 zuiger of een 180 of 203mm schijf. Iemand die ooit heeft geprobeerd een tandem af te remmen op -20% met Magura MT5's weet dit.
Ik heb net een setje E4 besteld, heb er wel vertrouwen in maar nog geen Hope ervaring. Mocht het tegenvallen dan zijn ze zo verkocht en komt er Guide RSC op.
Remset voor DH/Freeride Fiets
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Ik wil fietsen, niet pakketjes heen en weer sturen.bob. schreef: ↑di 29 januari 2019, 09:06 Goed advies en veel bruikbare gebruikerservaringen hier! Door mijn I-spec I-B shifter en dropper-lever neig ik snel bij Shimano te blijven. Als ik links en rechts lees, moeten de 4-zuiger shimano remmen veel meer modulatie opleveren. Hier zal ik dus maar eens wat centjes voor appart gaan leggen.
Zijn hier nog ervaringen met gesinterde en/of organic blokken in 4-zuiger remklauwen?
Hierover:Shimano geeft 2 jaar garantie op zijn/haar producten. Heb je ooit een poging gedaan om dit te claimen?
Ik heb op mijn hardtail ook een remset (XT M8000) met variabel drukpunt, deze worden as we speak (na 1,5 jaar) in de garantie omgeruild voor een nieuwe set. Moet nog blijken dat de vervangende set probleemloos is, maar de intenties zijn goed
Nee, niet meer modulatie/dosering.
Wel meer remkracht! En dan inderdaad op hoge snelheid daardoor beter te controleren.
Wel de termen goed blijven gebruiken, anders ontstaat er nog meer verwarring!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dat is zeker een punt!Makkelijk schreef: ↑di 29 januari 2019, 09:09 Wat niet vaak genoeg wordt benadrukt is dat gewicht wel de meest cruciale factor is. Iemand van 70 of iemand van 100 kilo is een groter verschil dan een XT 2 zuiger of XT 4 zuiger of een 180 of 203mm schijf. Iemand die ooit heeft geprobeerd een tandem af te remmen op -20% met Magura MT5's weet dit.
Maar als iemand van 70 kg gaat klagen over zijn remmen, dan is er iets mis met de remmen! Dus ik ga er wel van uit dat de meesten dat hier wel door hebben! (En de ervaringen met de diverse remmen komen uiteindelijk ook behoorlijk overeen.)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dat ja, iemand van 70kg moet met M8000's hooguit klagen dat hij ongecontroleerd snel stil staat. Ik heb in Verbier met SRAM Guide R op een Specialized Enduro gereden en meer remkracht dan dat kon ik echt niet nodig hebben. Getuige een heel erg succesvolle noodstop voor iemand die midden op een downhill trail stond.
En dan zijn er nog banden! Je gevoel van power kan enorm toenemen met banden die willen remmen.
Waar woke is, is vuur
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 352
- Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
- Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol
Oeps, een verkeerde conclusie getrokken inderdaad. Ik begrijp het verschil in termen goed, echter heb ik een van de reacties te snel gelezen en daardoor verkeerd geïnterpreteerd.
Ik ben zo iemand van 70kg, en remkracht is niet het probleem. Met XT BR785 remmen (203mm voor, 180mm achter) sta ik (MM voor, HD achter) snel genoeg stil. Zoals ik in mijn eerste post heb proberen te schrijven is het modulatie waar ik naar opzoek ben. En dan bij voorkeur in de shimano wereld wegens mijn i-spec shifter/dropper remote. Bij het initieren van een remactie grijpen de remmen zo hard aan, dat met name de voorband in veel situaties (zeker als het nat is) direct grip verliest. Maar als de banden wel grip weten te houden, is het geheel prima gecontroleerd te vertragen.
Ik wil als eerste gaan proberen wat een setje organic remblokken in de voorrem gaan brengen. Hopelijk is de fading te overzien, gezien de belasting n.a.v. het totaal gewicht.
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Overigens had ik met guide R remmen in Pila na twee runs al dat ik met twee ipv een vinger aan het remmen was.
Maar goed, ik weeg ook een stukje meer natuurlijk.
Leuk om te lezen al deze ervaringen, ook hoe ze inderdaad elke keer op hetzelfde neer lijken te komen.
Afgezien van onze stamgasten hoor ik echter nog maar weinig over magura.
Maar goed, ik weeg ook een stukje meer natuurlijk.
Leuk om te lezen al deze ervaringen, ook hoe ze inderdaad elke keer op hetzelfde neer lijken te komen.
Afgezien van onze stamgasten hoor ik echter nog maar weinig over magura.
Ik heb alleen magura op mijn trialbike (Louise 2011) met 180mm voor en 160mm achter.
licht fietsje van 12kg maar ikzelf weeg 92kg, en druk hem er met nose manuals of stoppies niet doorheen.
wel is het moduleren iets lastiger, maar de snelheid is ook lager natuurlijk.
op mijn enduro (16kg) zitten de hope v2 remmen (203mm en 183mm). prima te moduleren, maar lastig om te laten blokkeren voor een stoppie. ik moet dan echt veel kracht zetten.
Ideaal is het beste van beiden...
licht fietsje van 12kg maar ikzelf weeg 92kg, en druk hem er met nose manuals of stoppies niet doorheen.
wel is het moduleren iets lastiger, maar de snelheid is ook lager natuurlijk.
op mijn enduro (16kg) zitten de hope v2 remmen (203mm en 183mm). prima te moduleren, maar lastig om te laten blokkeren voor een stoppie. ik moet dan echt veel kracht zetten.
Ideaal is het beste van beiden...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Over dat verlopende drukpunt, dat voel je vooral(alleen) als je bij stilstand de rem een aantal keer snel achterelkaar inknijpt (oppompen).bob. schreef: ↑di 29 januari 2019, 09:06 Goed advies en veel bruikbare gebruikerservaringen hier! Door mijn I-spec I-B shifter en dropper-lever neig ik snel bij Shimano te blijven. Als ik links en rechts lees, moeten de 4-zuiger shimano remmen veel meer modulatie opleveren. Hier zal ik dus maar eens wat centjes voor appart gaan leggen.
Zijn hier nog ervaringen met gesinterde en/of organic blokken in 4-zuiger remklauwen?
Hierover:Shimano geeft 2 jaar garantie op zijn/haar producten. Heb je ooit een poging gedaan om dit te claimen?
Ik heb op mijn hardtail ook een remset (XT M8000) met variabel drukpunt, deze worden as we speak (na 1,5 jaar) in de garantie omgeruild voor een nieuwe set. Moet nog blijken dat de vervangende set probleemloos is, maar de intenties zijn goed
Onderweg is het geen issue.
Dit komt door de seals in de remklauw, de zuigers komen net iets langzamer terug dan de hendel. Knijp je dan je dan meteen weer, en weer, dan komt er teveel olie in de klauw, waardoor de rem steeds eerder aangrijpt. Onder normale omstandigheden is er tijd genoeg voor de zuigers om naar nul terug te keren.
Wellicht komt dit door de vrij grote slag die de zuigers bij Shimano maken. De blokjes staan behoorlijk ver vd schijf.
Ieder voordeel heeft zn nadeel.
Over de blokjes, Shimano resin blokjes zijn iets minder bijterig dan metal.
En de versies met koelvinnen hebben in de bergen minder last van fading (fading is in NL e.o geen issue).
Mijn voorkeur gaat bij Shimano uit naar de metal blokjes.
Als goedkoop alternatief (wintermaanden) voldoen de semi sintered van Diacobrakes ook erg goed, komen qua gevoel ook in de buurt van metal blokjes.
Met andere 3th-party merken geen ervaring, nooit de behoefte gehad iets anders te proberen.
Om niet in de ispec jungle te verdwale zlu ik iedereen willen adviseren losse shifters te kopen, dan past het altijd.
Inmiddels heeft Shimano bij XTR alweer een nieuwe ispec geintroduceerd....
Heb je nu toch hendels en shifters met ispec, koop dan losse klauwen. Dat past gewoon op je bestaande Shimano hendels.
Wel de kleine Shimano banjoboutjes meebestellen! (of complete leidingset)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Gewicht speelt zeker een rol, maar snelheid nog meer.Makkelijk schreef: ↑di 29 januari 2019, 09:09 Wat niet vaak genoeg wordt benadrukt is dat gewicht wel de meest cruciale factor is. Iemand van 70 of iemand van 100 kilo is een groter verschil dan een XT 2 zuiger of XT 4 zuiger of een 180 of 203mm schijf. Iemand die ooit heeft geprobeerd een tandem af te remmen op -20% met Magura MT5's weet dit.
Ik heb net een setje E4 besteld, heb er wel vertrouwen in maar nog geen Hope ervaring. Mocht het tegenvallen dan zijn ze zo verkocht en komt er Guide RSC op.
Komen hoog gewicht en hoge snelheid samen, dan kom je met XC remmen niet meer tot stilstand. (Of je moet zo hard knijpen dat er van controlle geen sprake meer is)
Bij een XC rondje in NL komt het niet zo nauw.
Ga je enduro achtige trails rijden in de Alpen, dan kom je heel snel tekort, tenzij je vantevoren goed hebt nagedacht over je setup.
Remkracht vergroten door grotere schijven toe te passen is de eenvoudigste manier.
Maar 2-zuiger SLX XT XTR remmen worden daar nog bijteriger van. Daar kan je aan wennen, maar een 4-zuiger remklauw is ook een goede optie.
Die begint rustiger, heeft uiteindelijk meer remkracht en heeft ook nog eens meer uithoudingsvermogen.
Precies wat je nodig hebt in buitenland en bikepark.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Ik ben 93kg, met volle rugzak waarschijnlijk 100kg. In NL had ik nul problemen met de Guide-R remmen op mijn Remedy, maar in de Eifel en Wales kwamen ze duidelijk tekort. Vervangen door Code-R remmen en dat remt perfect, zelfs in lange bikepark afdalingen in de Alpen.
Met blokjes merk ik na goed inremmen voornamelijk verschil in de hoeveelheid herrie die ze maken.
SRAM: redelijk stil maar duur
China: luidruchtig maar kost dan ook geen drol.
Met blokjes merk ik na goed inremmen voornamelijk verschil in de hoeveelheid herrie die ze maken.
SRAM: redelijk stil maar duur
China: luidruchtig maar kost dan ook geen drol.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
- jeroentune
- Pro Biker
- Berichten: 943
- Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
- Mijn mountainbike: Sassenheim
ik 78kg . nu met de XT 4 zuiger set met 203 en 180 is dat voor in de alpen en freeride enz voor mij goed genoeg .. wellicht moduleer ik ook helemaal niet ik .. wellicht klopt dat ook wel omdat ik de remkuilen niet begrijp .. (met andere woorden wie gaat hier nu remmen ?? ) maar de XT zijn echte ho ijzers met organische blokken in Nederland en sintel blokken in de alpen ..
zelfde fiets met Hope race evo 4 met 2x 180mm was dus bijna onberijdbaar omdat het gewoon niet stopt . dat ging er dus direct af .. leuk voor in Nederland .. maar niet als je hard gaat dalen.
zelfde fiets met Hope race evo 4 met 2x 180mm was dus bijna onberijdbaar omdat het gewoon niet stopt . dat ging er dus direct af .. leuk voor in Nederland .. maar niet als je hard gaat dalen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als je goede remmen hebt beginnen de remknippen veel te vroeg, dat is mij wel opgevallen.
Maar blijkbaar zijn er mensen die al zo vroeg moeten beginnen met remmen...
Maar blijkbaar zijn er mensen die al zo vroeg moeten beginnen met remmen...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.