Road "Plus" op Gravel; zin of onzin ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MonkeyRider schreef: zo 24 februari 2019, 20:12 Die is er al :bier:

https://www.gravelcyclist.com/bicycle-t ... tter-2018/

Afbeelding
Het moet niet gekker worden :winkie:
MonkeyRider schreef: zo 24 februari 2019, 20:12 Ik denk dat we hier iets te veel in hokjes denken. Er zijn meerdere soorten fietsen voor dezelfde routes, kijk maar eens op een gemiddelde v.t.t. Daar zie je 26, 27.5, 29 " fat, plus, star, voor of FS, cyclocrossers, gravelbikes........
Je kunt Nijmegen offroute op een FS trailbike doen, maar een keer op een starre singlespeed is ook fun (als je niet stuk gaat)
Binnen alle types fietsen wordt er geknutseld en geexperimenteerd met geo, bandenmaat en onderdelen, racers rijden ook niet meer met 18mm bandjes.....dus waarom niet met weg/cx/gravelbikes?

Zet John Tomac's dropbar 26" mtb jaren geleden maar eens naast een roadplus gravelbike nu ? Zoek de verschillen :winkie:
https://youtu.be/LxKki3eWg2M
mbaction.com schreef:Drop it like it’s hot: One of Tomac’s signature setups was running drop bars on his mountain bike for races. Proof that mountain biking was still in its infancy.
Lees hier het hele interview.


Naderhand kwam hij toch tot de conclusie dat het anders kon
(in het bovenstaande interview vertelde hij dat dit z'n favoriete fiets was, dus niet de dropbarbikes)


Denken in hokjes maakt Alles overzichtelijker.
De reden waarom je zoveel verschillende fietsen ziet op eenzelfde route (of bij eenzelfde evenement) is simpel, niet iedereen heeft de ideale fiets voor die omstandigheid in z'n schuur. Compromis fietsen dus.
Je kan op een opoe fiets de Nederlandse vaste routes afjakkeren, dus ook met een gravelracer en zeker met een gravelracer met dikkere banden.
Maar het zou ook kunnen met een mtb met een dropbar, al dan niet met dunnere banden.
Maar ik vind het niet zoiets als 23mm bandjes op je mtb en dan op straat gaan rijden.
Met een unicycle een DH rijden kan ook. Erg knap en leuk om te zien. maar ik durf te beweren dat de meeste rijders daar toch liever een andere fiets onder hun aars hebben.
Uiteraard mag jij gewoon doen waar je zin in hebt.
Denken, kopen, knutselen, het geeft allemaal plezier en voldoening en dat hoort zeker bij de hobby.
Ik denk alleen dat je euros beter besteed zijn aan een biketrip waar je met 1 van je bestaande fietsen lol kan hebben op de manier zoals die is bedoeld.

Mijn mening/advies. (pas op, hokjes dus!)
Koop een racefiets voor op de weg, een HT voor Nederlandse XC, een FS voor buitenlandse XC, koop er nog een trail of enduro bike bij als het ruiger moet, koop een fatbike voor op het strand en in de sneeuw enz.
Maar ga geen smalle xc bandjes in je fatbike zetten om je HT te benaderen of te vervangen, zet geen 23mm bandjes in je HT en ga geen XC banden in je enduro bike monteren om op de Veluwe te rijden enz enz.
Maar dat is mijn mening.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Dat jij geen fan bent van gravelracers was me al duidelijk hoor :lol: .... :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MonkeyRider schreef: ma 25 februari 2019, 13:06 Dat jij geen fan bent van gravelracers was me al duidelijk hoor :lol: .... :-q
Klopt, maar daar gaat het niet om.
Het is onzin om een fiets van type A te kopen, en dan vervolgens te proberen die zoveel mogelijk te laten lijken op fiets type B (die je ook in de schuur hebt staan).
Het gaat er dus niet om of ik ooit zelf zo'n type A of B zou kopen, het gaat gewoon om de zinloze actie.
Maar welbeschouwd is fietsen an sich ook compleet zinloos. Je doet een hoop moeite om op het zelfde punt terug te komen.
Dus doe wat je leuk vindt, daar gaat het uiteindelijk om. :bier:
Maar jij vroeg of het zin of onzin was ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

En ik ook niet een 29 MTB en racert volstaan prima, tenzij je gekker wilt als XC. En geen enkele gravel bike is sneller dan een fatsoenlijk 29"

Een gravelbike met 650b wielen gaat zijn doel total voorbij.

Als je het leuk vind om 9 fietsen te kopen en je hebt daar plaats voor lekker doen. Maar het is echt niet nodig om als de windrichting veranderd een andere fiets te pakken.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Cube-Elite schreef: di 26 februari 2019, 14:43 En ik ook niet een 29 MTB en racert volstaan prima, tenzij je gekker wilt als XC. En geen enkele gravel bike is sneller dan een fatsoenlijk 29"

Een gravelbike met 650b wielen gaat zijn doel total voorbij.

Als je het leuk vind om 9 fietsen te kopen en je hebt daar plaats voor lekker doen. Maar het is echt niet nodig om als de windrichting veranderd een andere fiets te pakken.
Welk doel is dat eigenlijk?

Een gravelbike is een compromis, met 'road plus' leg je imho de nadruk nog wat meer op 'ruige' omstandigheden. Met mijn gravelbike kan ik zeer vlot knallen over de weg en zonder al te samengeknepen billen over de singletracks zwalken die ik onderweg tegen kom. Tuurlijk, mijn oude racert was een stukje sneller op de weg, maar daar bleef het dan ook bij. Met MTB voelt hetzelfde stuk op de weg als rijden met een ter-land-ter-zee-en-in-de-lucht rem-emmer :D.

tldr: Het 'bedwingen' van verschillende omstandigheden zonder ergens echt te kort te komen (wat met racert off-road en mtb on-road imho wel zo is) is waar een gravelracer in uitblinkt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, maar dat karakter heeft een gravelracer ook al met de "gewone" diameter van racewielen. Dan is er ook prima mee op straat en over niet al te technisch terrein te rijden. Met 40mm heb je al heel wat breder rubber dan op een cyclocrosser en als je ziet wat de wedstrijdrijders daarmee doen...

Maar inderdaad, het monteren van iets bredere 650b wielen/banden legt de nadruk nog wat meer op terrreingebruik in vergelijking met raceformaat hoepels. De bedenking die daarbij gesteld wordt is of je dan niet teveel aan het proberen bent een gravelracer als een mtb aan te laten voelen.

Mijn idee: dat moet iedereen lekker voor zich weten, het is precies hetzelfde als dat mensen op andere fronten hun fietsen aanpassen: ander stuur, andere banden, grotere schijven, langere vork, starre vork etc. etc. Allemaal maniertjes om een fiets meer naar je eigen smaak te brengen. En lang niet altijd rationeel te verantwoorden ;-)

Dat gezegd hebbende, ik heb de behoefte niet om 650b in mijn (gravel)racer te monteren. Die paar gladgetrokken schelpenpaadjes die ik rijd kom je zelfs met ouderwetse 23mm racebandjes nog goed over :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

kermit schreef: di 26 februari 2019, 16:19 Ja, maar dat karakter heeft een gravelracer ook al met de "gewone" diameter van racewielen. Dan is er ook prima mee op straat en over niet al te technisch terrein te rijden. Met 40mm heb je al heel wat breder rubber dan op een cyclocrosser en als je ziet wat de wedstrijdrijders daarmee doen...

Maar inderdaad, het monteren van iets bredere 650b wielen/banden legt de nadruk nog wat meer op terrreingebruik in vergelijking met raceformaat hoepels. De bedenking die daarbij gesteld wordt is of je dan niet teveel aan het proberen bent een gravelracer als een mtb aan te laten voelen.
Tsja, wanneer is het teveel? Ik denk zelf zodra het all-round karakter verloren gaat. Dus niet meer vooruit te branden op asfalt of een wild paard op onverhard.
Mijn idee: dat moet iedereen lekker voor zich weten, het is precies hetzelfde als dat mensen op andere fronten hun fietsen aanpassen: ander stuur, andere banden, grotere schijven, langere vork, starre vork etc. etc. Allemaal maniertjes om een fiets meer naar je eigen smaak te brengen. En lang niet altijd rationeel te verantwoorden ;-)
Precies! Als men op dit forum rationeel bezig zou zijn was de SYS sectie praktisch leeg geweest. :lol:
Een gravelbike is bij uitstek geschikt om op je eigen wensen aan te passen. Waarbij je de nadruk legt op hetgeen jij het belangrijkst vindt en/of de omstandigheden die je onderweg het meest tegen komt.


Dat gezegd hebbende, ik heb de behoefte niet om 650b in mijn (gravel)racer te monteren. Die paar gladgetrokken schelpenpaadjes die ik rijd kom je zelfs met ouderwetse 23mm racebandjes nog goed over :D
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

En die snelheid...…. ik heb vroeger alleen op de MTB gereden 26 op de weg en pas later aan de racert te gaan. Omdat ik zoveel mensen hoor klagen over het zwara lopen van een MTb heb ik toen 40 ritjes naast elkaar gezet. Het scheelde slecht iets minder dan 8% is snelheid MTB 26 met rara banden op 3 bar VS een Aero racefiets. een 29 haalt hier 2% vanaf op de weg. Zit je nog op 6% verschil.

Dat is met gem 30 dus nog geen 2km/h verschil! een gravelbike zal hier wellicht ietsje tussenin zitten, dus het zit meer tussen de oren dan dat het echt verschil in snelheid is
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef: di 26 februari 2019, 16:19

Mijn idee: dat moet iedereen lekker voor zich weten, het is precies hetzelfde als dat mensen op andere fronten hun fietsen aanpassen: ander stuur, andere banden, grotere schijven, langere vork, starre vork etc. etc. Allemaal maniertjes om een fiets meer naar je eigen smaak te brengen. En lang niet altijd rationeel te verantwoorden ;-)
Spijker op de kop :-q

Grappige is dat hier gepraat wordt over hoe een onzin het is, doelloos etc, terwijl dat gewoon persoonlijke dingen zijn en zoals jij zegt het wordt ook allemaal op een andere manier met de mtb's gedaan. Als je nou een bikepacking trip doet op je gravelbike, redelijk beladen en dan offroad, kan ik me best voorstellen dat dat toch wel fijn is op 650b. Krijg je vast mensen die gaan roepen dat je dan een mtb moet pakken, maar heb het idee dat er nogal wat mensen vergeten dat er meer verschil is buitenom wat voor banden er op liggen.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Volgens mij zeggen de mensen die wat kritisch zijn op het road plus verhaal dat je beter die fiets kunt gebruiken die het meest geschikt is voor wat je ermee wilt doen. 650B voor een bikepacking trip past dan precies in dat advies. Maar een 650b wielset kopen omdat je dan met je gravelfiets beter over de MTB-routes komt, terwijl je een MTB in de schuur hebt staan? Ik snap de drang om het te proberen en iedereen moet doen wat ie zelf wil, maar ik vind het niet heel logisch.

Maar waar voor mij vooral de onzin in zit t.a.v. dat road plus is dat het een uit Amerika overgewaaid fenomeen is dat gebaseerd is op omstandigheden die wij niet kennen. Road plus op gravelwegen met flinke keien? Snap ik. Maar die hebben we hier niet (hooguit in Zuid Limburg). Dus dan wordt het al snel de bospaden met wortels o.i.d. die dan voor dikkere banden pleiten. Maar dat zijn dan denk ik niet de bijna profielloze road plus banden, maar eerder richting MTB-band. Of neem het verhaal van meneer Heine. Een dikke bandenfiets is voor de meeste mensen veel logischer als racefiets stelt hij. Ik vind dat dat voor NL niet opgaat. Neem een gewone racer met 28mm en je kunt op het overgrote deel van de NL wegen en fietspaden prima comfortabel fietsen. We hebben hier over het algemeen prima wegdek. En van de verharde wegen af, omdat we anders omver worden gereden door automobilisten? Dat is in Nederland ook niet echt aan de orde. Al met al mogen we ook best wat kritisch zijn op alles wat er aan marketing komt overwaaien.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

klaast schreef: wo 27 februari 2019, 13:37 Volgens mij zeggen de mensen die wat kritisch zijn op het road plus verhaal dat je beter die fiets kunt gebruiken die het meest geschikt is voor wat je ermee wilt doen. 650B voor een bikepacking trip past dan precies in dat advies. Maar een 650b wielset kopen omdat je dan met je gravelfiets beter over de MTB-routes komt, terwijl je een MTB in de schuur hebt staan? Ik snap de drang om het te proberen en iedereen moet doen wat ie zelf wil, maar ik vind het niet heel logisch.
Ligt er een beetje aan wat voor MTB je in de schuur hebt staan denk ik. En hoe de trails zijn in jouw omgeving. Meeste routes/paadjes in mijn directe omgeving heb ik meer lol op mijn gravelbike dan op mijn LTHT met 160 mm vering en stevige banden (ook of juist met 650b in een gravelbike). Als iemand een XC race gerichte hardtail heeft naast een 650b gravelbike zou ik er minder 'nut' in zien.

Als iemand een starre MTB opbouwt hoor je ook niemand over dat hij al een MTB heeft, waarom zou hij iets willen bouwen om over routes te rijden terwijl hij al een MTB heeft die dat kan? Snap je wat ik bedoel :bier:
klaast schreef: wo 27 februari 2019, 13:37 Al met al mogen we ook best wat kritisch zijn op alles wat er aan marketing komt overwaaien.
Dat is zeker waar, in ieder geval niet klakkeloos aannemen maar objectief bepalen of iets voor jouzelf wat bijdraagt.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik rij sinds 15 jaar geregeld naast de MTB ook op de weg, maar pak dan ook vaak schelpenpaden en vlakke zandpaden mee.
Want dat vind ik leukere routes dan puur asfalt.
Op een hardcore racer stuiter je dan alle kanten op wat ik niet prettig vind.
Dus heb ik in het verleden zelf een aantal fietsen in elkaar geknutseld waar banden in konden die breder waren.
Een paar 26" met 2.0 banden, een twee keer een 28" met 38mm banden, allemaal op zich fijne fietsen, maar waren het net niet.
Tot de gravelracer werd ontwikkeld.
Die is ontstaan vanuit de racefiets, in Amerika zijn er heel veel zandpaden en de wens was om de racefiets wat aan te passen zodat die ook bereden konden worden.
Dus bredere banden en wat andere geo.
Op die manier gebruik ik ook mijn gravelracer, dus als een comfortabelere en meer capabele doorontwikkeling van de racefiets.

Er is ook een groep MTB'ers die nooit op de weg fietsen, en en gravelracer kopen om voornamelijk MTB routes mee te rijden.
Dus voor wat meer variatie op die routes.
En die groep is denk ik eerder geneigd om naar 650+ te gaan, en dus meer overlap naar de MTB te creëren.
Dit zijn twee invalshoeken van twee groepen gebruikers die nu in dit topic discuteren.
Dus op de vraag of 650 zin of onzin is, komen we uiteindelijk toch niet uit, omdat het persoonlijke voorkeur is. :-D
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Als je gravelbike je enige fiets is en moet blijven, dan kan ik me ook voorstellen dat 650b wel nut heeft.
Of als je als wielrenner de stap naar een echte mtb niet durft te maken en toch veldtochten wil rijden.

Zelf zou ik een gravelbike als comfy racefiets gebruiken. Dus ik zou voor de 700c maat gaan met 35-40mm banden.
Moet wel toegeven dat het er errug dik uitziet, zo'n 3T Exploro LTD met 650b skinwalls.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Natuurlijk zit er veel marketing (on)zin achter de ontwikkeling en promtie van een gravelbike en bv roadplus en moet je kritisch blijven kijken naar het gebruik in Nederland..............maar wat is daar anders aan dan bij mtb's ? We hebben intussen 26", 29" 27.5" "plus" "fat" star, XC geveerd, LTHT, FS trail, enduro...... en rijden meestal op een kunstmatig aangelegd bospaadje met een paar hoogtemeters. Dat komt voor de gemiddelde USA mtb-er waarschijnlijk erg vreemd over ?
Ik zie de ontwikkeling van "roadplus" als logisch gevolg van de trend naar bredere banden/minder druk die je overal in de fietswereld ziet. Racers rijden intussen op 25 en 28mm ipv 21 of 23 . Op de mtb is 29" gedeeltelijk opgevolgd door 27.5" met 2.8 - 3.0 " brede banden...en 29x2.6" zit er aan te komen. Het is dus niet zo gek dat roadplus met 47mm of zelfs 2.1" op de markt komt en intussen ook zijn "plek" begint te krijgen.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Natuurlijk is het logisch dat er, net als met MTB's, de nodige variatie komt. Niks mis mee ook. Dan kun je kiezen wat voor jou het beste of het leukste is. Maar de grote claim to fame van de gravelbike is natuurlijk dat het een do-it-all fiets zou zijn. En road plus is daar dan nog een keer de overtreffende trap van. Veelzijdiger dan een zwitsers zakmes. En daar zit ook wel een kern van waarheid in. Zeker in NL kun je er heel veel mee. Met beperkingen aan weerszijden: niet helemaal zo snel als een racer op de weg en niet zo comfortabel als een MTB in het bos. Maar ontzettend leuk om op te fietsen is mijn ervaring :-D

Wat ik echter niet zie is hoe 650b wielen zo'n fiets nog veelzijdiger zouden maken. En dan heb ik het specifiek over NL. Ik denk dat je met 35-40mm op 700c een voor ons land optimaal compromis hebt. Ga je naar 650b dan gaat dan slaat de balans toch een beetje door richting off-road. Want op de weg gaan die banden (zeker op de bijbehorende lagere spanning) echt wel anders (lees: minder snel) aanvoelen (en zijn) dan 700c banden. Terwijl je off-road op normale boswegen niets wint.

Natuurlijk kan het daardoor zo zijn dat 650b wielen beter bij iemands specifieke rondje of voorkeuren passen. Niks mis mee en mooi dat er keuze is. Maar het idee van een super allround fiets verdwijnt dan een beetje naar de achtergrond.

(Overigens vind ik de term road plus nog niet al te duidelijk gedefinieerd. Ik moet dan zelf vooral denken aan b.v. de Kona Rove die als zodanige gepushed werd en aan de WTB Horizons die daar op liggen. Behoorlijk slick dus en gericht op verharde weg plus andere wegen. Maar als je die term gaat gebruiken voor zo ongeveer alle 650b banden op een gravelfiets dan wordt het wel wat vaag. Wat betekent dat 'road' dan nog?)
Plaats reactie