Welke band voor Canyon Neuron CF 8.0

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Himan schreef: di 19 februari 2019, 21:49 ... en vraag me echt af hoeveel harder het uberhaupt nog kan gaan voordat ik grip verlies.
...
Misschien een setje Maxxis Forekasters monteren? :bier:


Maar je zou inderdaad een Forekaster aan de voorkant kunnen zetten en kijken wat het effect is op rolweerstand en grip.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Veteris
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 21 september 2019, 18:28

Ik heb zojuist de Canyon Neuron besteld, ben erg benieuwd! Ook ben ik van plan de Forekasters te vervangen voor banden die geschikt zijn voor meer XC gebruik in NL, bijvoorbeeld Racing Ralph/Ray. Zijn deze niet te smal op de voorvelg van 30mm?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Idd zonde om 2.25 banden op een 30mm velg te doen. Kijk bij de concurrentie van Schwalbe voor soortgelijke banden in een bredere versie.
Veteris
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 21 september 2019, 18:28

Jurriaan schreef: za 21 september 2019, 18:51 Idd zonde om 2.25 banden op een 30mm velg te doen. Kijk bij de concurrentie van Schwalbe voor soortgelijke banden in een bredere versie.
Wat zijn goede alternatieven? Velgbreedte voor is dus 30mm, achter 25mm.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Veteris schreef: za 21 september 2019, 19:39
Jurriaan schreef: za 21 september 2019, 18:51 Idd zonde om 2.25 banden op een 30mm velg te doen. Kijk bij de concurrentie van Schwalbe voor soortgelijke banden in een bredere versie.
Wat zijn goede alternatieven? Velgbreedte voor is dus 30mm, achter 25mm.
Vittoria Barzo / Mezcal maar die zijn volgens mij netto niet heel veel breder in 2.35. Schwalbe heeft die 2.25s best aardig voor elkaar als ik het goed heb.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De vittoria’s zijn er ook in 2.6. Niet gek Barzo 2.6 voorop en mezcal 2.35 achteraan (2.6 zal niet passen in een Neuron).
Veteris
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 21 september 2019, 18:28

Jurriaan schreef: za 21 september 2019, 21:11 De vittoria’s zijn er ook in 2.6. Niet gek Barzo 2.6 voorop en mezcal 2.35 achteraan (2.6 zal niet passen in een Neuron).
Is dat niet erg breed voor het beoogde XC gebruik? Ik zal er voornamelijk mee fietsen in de Loonse en Drunense duinen en andere mtb routes in deze regio. Ik dacht daarom eerder aan 2.35 voor op de 30mm en 2.20 achter op de 25mm, of is dat een misvatting?

Wat vinden jullie van de Ikon 2.35 voor en Ikon 2.20 achter?

Of de combi Ardent Race 2.35 voor en Ikon 2.20 achter? Maxxis zegt over de Ardent Race “Wide trail (WT) casing is optimized for 30-35mm inner width rims”. Dit klinkt ideaal voor mijn 30mm voorwiel, of is dit marketing bullshit?
Veteris
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 21 september 2019, 18:28

Ik heb contact gehad met Schwalbe, die komen met een 2.35 inch versie van Racing Ray/Racing Ralph. Deze zijn perfect vooor 30mm en zouden in oktober verkrijgbaar moeten zijn, daar ga ik dus voor!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Is het niet zonde om een dikke trail bike te gaan voorzien van 2.20 XC bandjes? Ziet er ook wat ielig uit denk ik.
Bovendien staat breedte los van rolweerstand, hebben we al geconcludeerd.

De Forekaste 2.35 is een mooie allround voorband, ook voor LDD.
Evt combineren met een IKON achter maar zou dan ook voor 2.35 gaan. Ardent icm zand lijkt me niet fijn.
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Veteris schreef: di 24 september 2019, 20:01 Ik heb contact gehad met Schwalbe, die komen met een 2.35 inch versie van Racing Ray/Racing Ralph. Deze zijn perfect vooor 30mm en zouden in oktober verkrijgbaar moeten zijn, daar ga ik dus voor!
Hoe bevalt deze combi?
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Bram87 schreef: wo 25 september 2019, 10:54 Is het niet zonde om een dikke trail bike te gaan voorzien van 2.20 XC bandjes? Ziet er ook wat ielig uit denk ik.
Bovendien staat breedte los van rolweerstand, hebben we al geconcludeerd.

De Forekaste 2.35 is een mooie allround voorband, ook voor LDD.
Evt combineren met een IKON achter maar zou dan ook voor 2.35 gaan. Ardent icm zand lijkt me niet fijn.
Dat breedte los staat van rolweerstand is niet geheel juist. Ga maar eens een rondje op een fatbike rijden, dan kom je er wel achter. Het ligt sterk aan het type ondergrond. Als je op de aangelegde trails op bijvoorbeeld de uhr gaat rijden, heb je merkbaar meer rolweerstand met dikke plus banden dan een 2.25 of 2.4 band. Ook kost het gewoon veel meer kracht om die zware banden op gang te brengen, en ga je uiteindelijk helemaal niet sneller, ook niet in de afdalingen. Ik heb meerdere malen de proef op de som genomen, met sets als Hans dampf, Rock razor en dergelijke banden, tegenover bijvoorbeeld de forekaster icm de ikon. De snelheid ligt gewoon hoger met de wat snellere banden.
Uiteraard word dit anders als je op technisch wat meer uitdagend terrein kom. Maar als je met brede banden meer fun hebt, moet je daar vooral mee gaan rijden. Dat kan ik niet voor jouw bepalen.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bram87 schreef: wo 25 september 2019, 10:54 Is het niet zonde om een dikke trail bike te gaan voorzien van 2.20 XC bandjes? Ziet er ook wat ielig uit denk ik.
Bovendien staat breedte los van rolweerstand, hebben we al geconcludeerd.

De Forekaste 2.35 is een mooie allround voorband, ook voor LDD.
Evt combineren met een IKON achter maar zou dan ook voor 2.35 gaan. Ardent icm zand lijkt me niet fijn.
Van de zomer met Ikon 2.2 en een FK 2.35 gereden en zeker als het wat droger is met een stoflaagje erover kan je de Ikon leuk laten kwispelen.
Nu voor de winter is de Ikon vervangen door een 2.25 Rekon en eerlijk gezegd vind ik dat een betere allround set dan met een Ikon. Is praktisch net zo snel maar een stuk meer grip. Ook de Rekon kan je laten kwispelen maar als het er op aan komt, is de Rekon qua grip stukken beter dan de Ikon.

Hoe dat er op de fiets uitziet zal me jeuken, ik heb ook tijdje een Schwalbe icm een Conti gereden. Performance staat bij mij altijd boven het uiterlijk :tong

En net wat Sama zegt: dit is mijn ding, dat hoef jij niet te doen of het zelfs maar mee eens te zijn. :wink:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Marco79 schreef: ma 4 februari 2019, 21:27 @Himan: andere vrienden zoeken. Echt nietjes is het niet als ze jou bij elke rit over de kop trappen. En anders maar genoegen nemen met het feit dat je de rode lantaarn draagt. Aan de andere kant als je ze uiteindelijk toch kan bijhouden met jouw tank, is jouw overwinning groter.
Bij bepaalde groepen is de gemiddelde Strava km/h bepalend. Zelfs een doel.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Giant-E schreef: di 28 januari 2020, 10:12
Marco79 schreef: ma 4 februari 2019, 21:27 @Himan: andere vrienden zoeken. Echt netjes is het niet als ze jou bij elke rit over de kop trappen. En anders maar genoegen nemen met het feit dat je de rode lantaarn draagt. Aan de andere kant als je ze uiteindelijk toch kan bijhouden met jouw tank, is jouw overwinning groter.
Bij bepaalde groepen is de gemiddelde Strava km/h bepalend. Zelfs een doel.
Tja... helaas wel. Al gebruik ik Strava zelf om te kijken of ik me zelf kan verbeteren.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik gebruik Strava als een soort dagboekje en om te zien of ik vorderingen maak. Maar eerlijk is eerlijk; als ik thuis zie dat ik een stel bekers bij elkaar heb gereden, dan word ik daar toch wel erg vrolijk van. (Ook al sta ik helemaal onderaan in de klassementen).
Maar het plezier hebben in het fietsen staat boven aan!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie