Ieder nadeel heb zijn voordeel!
Welke band voor Canyon Neuron CF 8.0
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Positieve bekrachtiging: Dts. Bike, groepstest met 9 trailfully’s: testwinnaar de Neuron, op de hielen gevolgd door de Spark. Beiden klimmen even goed als ze dalen, de Neuron heeft een frame met een tikkie meer liefde voor details gebouwd.
Voor wat het waard is, maar interessant leesvoer.
Voor wat het waard is, maar interessant leesvoer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Ze zitten eronder
Net even test rondje door de buurt gereden. Een hele andere fiets lijkt wel. Zit nu zo op snelheid tussen de 25 en 30 km/h.
Fiets rolt veel vlotter en komt ook veel makkelijker op snelheid. Het lompe en stroperige gevoel dat de Forekasters gaven is helemaal weg.
Zeker met dempers gelocked is fiets erg vlot en toch nog steeds comfortabel op asfalt.
Nog even alles gewogen: in maat L weegt fiets 13,4 kg netto ( 13,8 kg incl pedalen)
Fabrieksopgave 13,2 kg netto in maat M, dus dat komt goed overeen.
Met de Schwalbes nu 13,1 kg ( 13,5 kg incl pedalen)
Ik ben nu echt blij met mijn fiets. Heb zin in het weekend, dan kan ik weer lekker gaan knallen
Vandaag ronde gedaan van 3,5 uur naar De Loonse en Drunense Duinen. Daar beide lussen gereden. Vergeleken met vorige week ongeveer zelfde mix van mtb route ( Dorts, Cadettenkamp en Vrachelen) en asfalt. Gemiddelde snelheid was vandaag 21 km/h. Vorige week 19 km/h. Hartslag was hetzelfde.
Belangrijkste was dat het gevoel goed was. Fiets komt goed op snelheid en blijft ook goed op snelheid.
Ik ben ook erg enthousiast over de Racing Ray en Ralph t.o.v. van de Forekasters die er vorige week oplagen. Ik heb nergens verlies van grip gehad, dit terwijl ik de bochten steeds sneller durf te nemen.
Fiets doet nu precies wat ik wil. Misschien is fiets net iets minder fel en iets minder snel dan mijn hardtail, maar dit was voor het eerste dat ik beide lussen van de Duinen ( 2:10 uur onderweg) met plezier heb gereden. Normaal ben ik gebroken door al het gehobbel van de vele kuilen.
Belangrijkste was dat het gevoel goed was. Fiets komt goed op snelheid en blijft ook goed op snelheid.
Ik ben ook erg enthousiast over de Racing Ray en Ralph t.o.v. van de Forekasters die er vorige week oplagen. Ik heb nergens verlies van grip gehad, dit terwijl ik de bochten steeds sneller durf te nemen.
Fiets doet nu precies wat ik wil. Misschien is fiets net iets minder fel en iets minder snel dan mijn hardtail, maar dit was voor het eerste dat ik beide lussen van de Duinen ( 2:10 uur onderweg) met plezier heb gereden. Normaal ben ik gebroken door al het gehobbel van de vele kuilen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius schreef: ↑di 5 februari 2019, 21:12 Positieve bekrachtiging: Dts. Bike, groepstest met 9 trailfully’s: testwinnaar de Neuron, op de hielen gevolgd door de Spark. Beiden klimmen even goed als ze dalen, de Neuron heeft een frame met een tikkie meer liefde voor details gebouwd.
Voor wat het waard is, maar interessant leesvoer.
Linkje aub ?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Ik heb een abo.theemutz schreef: ↑zo 10 februari 2019, 11:59Linkje aub ?aurelius schreef: ↑di 5 februari 2019, 21:12 Positieve bekrachtiging: Dts. Bike, groepstest met 9 trailfully’s: testwinnaar de Neuron, op de hielen gevolgd door de Spark. Beiden klimmen even goed als ze dalen, de Neuron heeft een frame met een tikkie meer liefde voor details gebouwd.
Voor wat het waard is, maar interessant leesvoer.
Linkjes:
http://www.ako.nl/winkels/winkel/93/ako-maastricht-ns/
https://www.bike-magazin.de/magazin/heft_info.html
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Bedankt voor de link, heb ‘m inmiddels al binnen met nog wat andere nummers.aurelius schreef: ↑zo 10 februari 2019, 13:07Ik heb een abo.
Linkjes:
http://www.ako.nl/winkels/winkel/93/ako-maastricht-ns/
https://www.bike-magazin.de/magazin/heft_info.html
Heb ook een abbo.... op een nieuwsgroep server
Vind het opvallend dat het nieuwe model Neuron 8.0 maar 200 gram lichter is dan de Neuron 7.0, terwijl de 8.0 een Carbon frame heeft en als duurdere versie meestal lichtere onderdelen.
Ik heb sinds 2 weken dezelfde fiets en ervaar exact dezelfde 'problemen' als jou. Fiets lijkt heel erg gezapig te fietsen waarbij ik het gevoel heb constant heel hard te zitten werken zonder dat er ook maar iets van snelheid aan te pas komt. Afgelopen weekend twee ritten gemaakt en in beide gevallen lag de snelheid circa 3,5 tot 5 km/h GEMIDDELD onder wat ik normaal doe op mijn thuisroute.
Grip genoeg maar vooruit komen is er vooralsnog niet bij. Het is extreem werken in elk geval. Hier de fiets in opbouw met de dropper omlaag:
Grip genoeg maar vooruit komen is er vooralsnog niet bij. Het is extreem werken in elk geval. Hier de fiets in opbouw met de dropper omlaag:
Met de Schwalbe Racing Ralph/Ray is dat gevoel zeker weg. Ok, fiets voelt nog niet zo fel en direct als hardtail, maar daar krijg je zoveel meer comfort en rijplezier voor terug.Symbolio schreef: ↑ma 11 februari 2019, 19:42 Ik heb sinds 2 weken dezelfde fiets en ervaar exact dezelfde 'problemen' als jou. Fiets lijkt heel erg gezapig te fietsen waarbij ik het gevoel heb constant heel hard te zitten werken zonder dat er ook maar iets van snelheid aan te pas komt. Afgelopen weekend twee ritten gemaakt en in beide gevallen lag de snelheid circa 3,5 tot 5 km/h GEMIDDELD onder wat ik normaal doe op mijn thuisroute.
Grip genoeg maar vooruit komen is er vooralsnog niet bij. Het is extreem werken in elk geval. Hier de fiets in opbouw met de dropper omlaag:
Ik heb gekeken en ik zit nu 2-3 km/h onder mijn PR tijden. Maar conditie is ook niet op top niveau. Ik verwacht dat als mijn conditie weer op niveau is het hooguit 1 km/h verschil maakt met hardtail.
Ik had mijn demper nog iets te soft en druk staat nu 30 psi hoger. Morgen en zondag ga ik weer een paar rondes doen. Ben benieuwd of dat nog verschil gaat maken. Sag was 35% (18mm)en nu 30% (15 mm). Ik vond fiets bij hard aanzetten en bij staan op de pedalen wel erg veel dijnen.
Ik adviseer jou om in ieder geval de banden te wijzigen, want die Forekasters vond ik ook niet mee te rijden. Zeker boven de 22 km/h en al helemaal boven de 25 km/h was het niet te doen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Jongens, ‘niet zeuren’, wat hadden jullie dan verwacht van een trailbike? Gewoon harder trappen .
Dat ‘ie minder vinnig accelereert, dat die wielen zwaarder zijn en die banden meer rolweerstand hebben, dat het iets meer deint staand op de pedalen of in de sprint... logisch en voorspelbaar.
Natuurlijk is en blijft het wat harder werken op het vlakke dan met een lichte hardtail als je hard wil rijden. RaRalph RaRay gaan het karakter van een trailfully niet wezenlijk veranderen, het helpt hoogstens een beetje wat rolweerstand betreft.
Wil je ‘echt’ een racy gevoel, snelheid, ‘efficientie’, in minder uitdagend terrein (ongeveer heel Nl voldoet hieraan, ‘t is niet anders), dan kies je een lichte race-marathonfully, of een XC HT die daar op geconcipieerd is.
Wil je een lekker comfortabele fiets met reserves voor steviger, steiler, technischer terrein, ‘fun’, meer bergafpotentie, dan kies je een Trailfully, of LTHT-achtige. Dat fietst inderdaad veel gemoedelijker... tot je ‘m bergaf (Zuiden land, buitenland?) eens echt de sporen kunt geven, tot het tijd wordt voor wat ‘airtime’, voor lekkere wortel- en rotspartijen... Dan vlieg je, deint er niks... (en daar beginnen de XC-hardtails en race-marathonfully’s dan weer tegen hun grenzen aan te lopen en wat meer te stuiteren...). Wel ff die Forkasters dan weer monteren, anders benut je het volle potentieel niet...
Dat ‘ie minder vinnig accelereert, dat die wielen zwaarder zijn en die banden meer rolweerstand hebben, dat het iets meer deint staand op de pedalen of in de sprint... logisch en voorspelbaar.
Natuurlijk is en blijft het wat harder werken op het vlakke dan met een lichte hardtail als je hard wil rijden. RaRalph RaRay gaan het karakter van een trailfully niet wezenlijk veranderen, het helpt hoogstens een beetje wat rolweerstand betreft.
Wil je ‘echt’ een racy gevoel, snelheid, ‘efficientie’, in minder uitdagend terrein (ongeveer heel Nl voldoet hieraan, ‘t is niet anders), dan kies je een lichte race-marathonfully, of een XC HT die daar op geconcipieerd is.
Wil je een lekker comfortabele fiets met reserves voor steviger, steiler, technischer terrein, ‘fun’, meer bergafpotentie, dan kies je een Trailfully, of LTHT-achtige. Dat fietst inderdaad veel gemoedelijker... tot je ‘m bergaf (Zuiden land, buitenland?) eens echt de sporen kunt geven, tot het tijd wordt voor wat ‘airtime’, voor lekkere wortel- en rotspartijen... Dan vlieg je, deint er niks... (en daar beginnen de XC-hardtails en race-marathonfully’s dan weer tegen hun grenzen aan te lopen en wat meer te stuiteren...). Wel ff die Forkasters dan weer monteren, anders benut je het volle potentieel niet...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Tip: check het Let’s Ride Aachenerwald topic eens en ga daar een keer mee... trailbike fun to the max (met Forkasters!) . Baasje blij, Neuron blij...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.